Edukacija, kai susilieja teatras ir pedagogika | Diena.lt

EDUKACIJA, KAI SUSILIEJA TEATRAS IR PEDAGOGIKA

  • 2

Prie jau keturioliktus metus Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) rengiamo festivalio „Nerk į teatrą“ programos kūrėjų šiemet prisidėjo ir vengrų teatro menininkas Gáboras Takácsas. Jis – Káva Dramos / Teatro švietimo asociacijos (Káva Drama / Theater in Education Association) vadovas, aktorius, dramos mokytojas.

Pastaruosius 20 metų G. Takácsas kuria demokratinio teatro žanrą, kuriam būdinga interaktyvumas, partnerystė, temų įvairovė, dalyvavimas, kritika ir klausimų kėlimas. Plačiau apie šį žanrą, į Kauną atvežamus spektaklius ir žiūrovų įsitraukimą jų metu svečio pokalbis su NKDT meno vadovu Edgaru Kliviu.

– Festivalio programoje – du jūsų teatro spektakliai. Pristatykite juos.

– Dėl kalbinių priežasčių Kaune parodysime du spektaklius, kurie nėra grynieji ugdymo teatru pavyzdžiai, tačiau interaktyvumas čia – itin svarbus elementas. „Borka“ – spektaklis patiems mažiausiems vaikams. Jame be žodžių pasakojama apie mamos ir dukters dieną. Spektaklis, kuriame garsai, muzika, formos ir judesiai kuria visą pasaulį, trunka 25 minutes, o po jų kviečiame žiūrovus į bendrą žaidimą su kūrėjais.

Kitas mūsų spektaklis „Mama ir džinas“ taip pat susideda iš dviejų dalių. Kaip įprasta mūsų teatre, matysite 35 minučių spektaklį, o po jo vyks diskusija ir žaidimas. Tai pasakojimas apie mažą mergaitę, kurios mama kenčia nuo priklausomybės. Istoriją perteikia poetiškas herojės monologas ir senoviškas projektorius. Vėliau dalyviai kviečiami išbandyti įprastą interaktyvią teatro formą – kurti abstrakčius vaizdinius.

Forma: vengrų kolektyvo spektaklis „Borka“ apie mamos ir dukters dieną pasakoja be žodžių – įvairiais garsais, muzika, judesiais. / Káva Drama nuotr.

– Suprantu, kad daugiausia dėmesio skiriate teatrui vaikams ir jaunimui. Kokie, jūsų manymu, yra įprasto jaunimo teatro trūkumai? Kokia šiuolaikinio teatro atsakomybė jaunojo žiūrovo atžvilgiu?

– Kalbant apie teatrą vaikams ir jaunimui, reikšmingi keli dalykai. Vienas svarbiausių – spektaklis turi pateikti tokį reiškinį ar problemą, su kuria jie gali susitapatinti, įsijausti. Taip pat labai reikia medžiagos (kūrinio), nebrukančios jokios tiesioginės žinutės (teigiamos ar neigiamos), o atvirkščiai – skatinančios mąstyti ir veikti taip, kad publika atrastų savo santykį su problema. Ruošdami edukacinį spektaklį, kūrėjai turi išmanyti tikslinės amžiaus grupės psichologiją. Ne mažiau svarbu, kad žaidimas skatintų tyrinėti asmeninį santykį su visuomene: suvokti save visuomenėje ir visuomenę savyje. Mūsų tikslas – ne siūlyti sprendimus, o žadinti dalyvių atsakomybę, kad šie, remdamiesi savo mintimis ir norais, atrastų naują, gilesnį savęs ir pasaulio pažinimą.

Mūsų tikslas – ne siūlyti sprendimus, o žadinti dalyvių atsakomybę, kad šie, remdamiesi savo mintimis ir norais, atrastų naują, gilesnį savęs ir pasaulio pažinimą.

Káva Drama vadovaujate nuo 1996 m. Jūsų teatras kuria ypatingą dramos techniką ar žanrą, vadinamą demokratiniu, dalyvaujamuoju teatru ir teatru, užduodančiu klausimus. Papasakokite, kaip ir kodėl gimė Káva Drama? Kokia jūsų teatro filosofija?

Káva Drama yra nedidelis nepriklausomas teatras, veikiantis Vengrijoje ir siekiantis tiek socialinių, tiek meninių tikslų per dalyvaujamojo ir bendruomeninio teatro formas. Mums rūpi aktyvinti demokratijos procesus savo šalyje (tai nemenkas iššūkis pastaraisiais metais), pasitelkiant dalyvaujamojo teatro formas.

Mūsų demokratiją skleidžiantis teatras skirtas visiems, tačiau ypač atkreipia dėmesį į socialiniu ir kultūriniu požiūriu marginalizuotas visuomenės grupes, taip pat vaikų ir jaunimo (7–18 metų) poreikius. Teatre dirbame su įvairiais dalyvaujamojo teatro žanrais, bet svarbiausi yra ugdymas teatru ir ugdymas drama.

Ugdymo teatru žanras (angl. Theatre in Education, TiE) susikūrė Anglijoje septintojo dešimtmečio viduryje, o Vengrijoje prigijo 1990-ųjų pradžioje. Edukaciniai spektakliai gimsta į vienį susiliejus teatrui ir pedagogikai. Tai unikalus švietimo būdas, nes dalyviams suteikiama proga pamatyti profesionaliai pastatytą spektaklį, kuris nagrinėja universalią socialinę, moralinę problemą, susijusią su tam tikru amžiaus tarpsniu.

Káva Drama teatro įkūrėjai buvo pirmieji ugdymo teatru grupės Vengrijoje nariai, o aš pats su savo komanda tęsiu jų darbą nuo 1997-ųjų. Aišku, išbandome ir kitas dalyvaujamojo teatro formas, pavyzdžiui, debatų teatrą, forumo teatrą. Kuriame bendruomenės teatro spektaklius, pasitelkiame ir ugdymo drama priemones, tačiau didžioji dalis mūsų spektaklių yra paremti ugdymu teatru.


Teatro žaidimų pamoka

Gegužės 17 d. 15 val. „Káva Drama“ rengia teatro žaidimų pamoką – edukacines dirbtuves mokytojams, pedagogikos ir teatro meno studentams.

Kolektyvas iš Vengrijos nuolat rengia teatrinius žaidimus pradinių ir vidurinių mokyklų mokiniams, įvairioms grupėms ir organizacijoms, kuriuose taiko panašius konceptualius metodus kaip ir savo spektakliuose. Šiose dramos pamokose žiūrovams siūlo netradicinį vaidmenį kompleksiniuose teatro žaidimuose, kuriuose teatrinėmis priemonėmis kuriamos istorijos ir situacijos. Parengtas teatro scenas / epizodus pertraukia interaktyvūs žaidimai, kurių tikslas – leisti žiūrovams mąstyti ir veikti kartu, pasitelkiant savo emocijas, sukuriant forumą svarbiai žmogaus problemai nagrinėti ir kūrybiškai išreikšti savo santykį su siūloma problema.

Žaidimas „Žaidimų aikštelė“ iš pradžių buvo sukurtas 5–6 klasių mokiniams apie smurtą grupės viduje, tačiau kartais edukaciniais tikslais jis žaidžiamas ir su suaugusiaisiais. „Žaidimų aikštelėje“ susipažįstame su keturiolikmečiu Áronu, kuris susitinka su klasės draugais. Su dalyviais diskutuojama apie sąvoką „auka“ ir apie tai, kokių emocijų šioje situacijoje gali patirti Áronas. Dalyviai taip pat gali užduoti Áronui klausimus.

GALERIJA

  • Edukacija, kai susilieja teatras ir pedagogika
Káva Drama nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (2)

edukacija

o lietuvišką žodį gėda rašyti ?

Žydukai nebežino kaip vietinėms panoms įtikti

Atvežė į Kauną žydai depiliuotų ir apipjaustytų nukarusių birkų, kurios ilgus metus nieko kito išskyrus avies ar asilės išeinamosios angos nebuvo išmėgiinusios. Neturi kur dėt, niekam neįdomu. Sugalvojo žydai edukaciją. Teatre. Prie apšvietimo mokys kaip su avimis ir kiaule, kartais gali būti ir Kauno rajono Rusnė kur ra kliša dideliu snukiu kelių žydų nudrožta Zvonkė ar Bonkė, nu ta, žydų nukaliošinta morda, žydas nieko kito nematęs. Žydo teatras tai tas pats prostitučių šou kur būdavo vokiečių laikais pigių karčiamų numeriai su barzdota žyde prieš oat koncertą truputį nuskusta. Nu, su tokia kaip leitaitė, prudnikovaitė, ščiogoliovaitė.

SUSIJUSIOS NAUJIENOS