M. Kaźmierczak: karilionas – demokratiškas instrumentas | Diena.lt

M. KAŹMIERCZAK: KARILIONAS – DEMOKRATIŠKAS INSTRUMENTAS

Rugsėjo 1–2 d. Kaune vyks Antrasis tarptautinis Kauno kariliono muzikos festivalis. Viena labiausiai intriguojančių jo svečių – Monika Kaźmierczak, muzikė iš Gdansko.

Puikiai pažįstama Lietuvos ir kitų šalių publikai M.Kaźmierczak Kaune atliks klasikos kūrinius, pagardintus elektronikos prieskoniais.

Gimtojoje Lenkijoje karilionininkė žinoma kaip aktyvi įvairių muzikos renginių iniciatorė ir įvairių projektų dalyvė. M.Kaźmierczak vienuolika metų dirigavo Gdansko miestiečių chorui ir vadovavo Lenkijos kariliono draugijai. Kelionės išvakarėse su atlikėja kalbėjome apie kariliono unikalumą, jo populiarinimo svarbą ir kauniečių laukiantį netikėtą pasirodymą.

– Tarptautiniame Kauno kariliono muzikos festivalyje atliksite programą, kurioje klasika susipins su elektronika, o Johannas Sebastianas Bachas susitiks su kino kompozitoriumi Voicechu Kilaru. Ar sunku elektronikos kūrinius aranžuoti karilionui? Kas sudėtingiausia karilionu grojant nuo klasikos nutolusius kūrinius?

– Koncertuose stengiuosi groti muziką, kurios istorija įdomi. Man svarbu, kad ji būtų įkvėpta mano šalies ir vietos, į kurią keliauju koncertuoti. Dėl šios priežasties atliksiu keletą J.S.Bacho variacijų ciklo "Goldbergo variacijos" kūrinių. Nedaugelis žino, kad Johanas Gotlybas Goldbergas buvo mylimiausias J.S.Bacho mokinys, kilęs iš Gdansko. Visi trys elektronikos kūriniai, kuriuos ketinu atlikti, yra parašyti jaunų lenkų kompozitorių. Pirmieji du yra gana avangardiniai, o trečiajame galima išgirsti ir simfoninių natų. Karilionas iš tikrųjų yra gana demokratiškas instrumentas, todėl koncerto metu renkuosi groti tiek avangardinę, tiek paprastesnio skambesio muziką. Kaune nusprendžiau sugroti ir nuostabųjį Giedriaus Kuprevičiaus kūrinį "Preliudas M.K.Čiurlionio atminimui".

– Esate grojusi kartu su pučiamųjų kvintetu. Ar yra instrumentų, su kuriais pagroti duetu karilionui būtų itin sudėtinga, galbūt net neįmanoma?

– Karilionas yra nuostabus instrumentas duetų kūrimui. Šiais metais Gdansko kariliono festivalyje turime ypač daug duetų – karilionas skamba su gitara, fleita, elektronine muzika, džiazu, yra palydimas didžėjų kuriamų ritmų ir įvairiausių muzikos stilių mišinio. Šįmet taip pat pradėjau muzikuoti drauge su savo vyru – jis groja pirmąja valtorna Baltijos filharmoniniame orkestre Gdanske. Drauge jau esame pasirodę Vilniaus kariliono festivalyje. Manau, kad karilionas gali tapti puikiu duetu bet kokiam instrumentui, tiesiog kartais reikia paieškoti įdomesnių sprendimų.

– Esate viena iš oficialių Gdansko miesto kariliono atlikėjų, dėstote karilioną ir kitus studijų dalykus Gdansko muzikos akademijoje. Kaip į šį netradicinį instrumentą žiūrima Lenkijoje? Jis visiškai nepopuliarus, o galbūt kaip tik išgyvena atgimimą?

– Deja, šis instrumentas Lenkijoje nėra populiarus – dauguma žmonių netgi nenutuokia apie jo egzistavimą. Gdanske turime tris karilionus, o šiais metais švenčiame svarbią sukaktį – pokarinei kariliono tradicijai Lenkijoje – jau 20 metų. Todėl organizuojama begalė koncertų, stengiamasi edukuoti žmones, kad jie daugiau sužinotų apie karilioną. Vis dėlto situacija pamažu keičiasi ir mūsų miesto piliečiai vis labiau didžiuojasi Gdansko karilionais ir jų istorija.

Karilionas gali tapti puikiu duetu bet kokiam instrumentui, tiesiog kartais reikia paieškoti įdomesnių sprendimų.

– Nyderlandų kariliono mokykloje įgijote bakalauro ir magistro laipsnius. Ši šalis laikoma šio instrumento tėvyne. Galbūt karilionininkams čia atsiveria daugiau galimybių? O gal ir Nyderlanduose šiam instrumentui derėtų skirti daugiau dėmesio?

– Nyderlandai yra tikra karilionų šalis – čia galima rasti per 180 šių instrumentų. Tad, žinoma, kariliono meistrams šioje valstybėje atsiveria daugiau galimybių negu Gdanske ar kituose miestuose. Kita vertus, Lenkijoje atlieku misiją populiarinti šį vis dar mistišką, bet nuostabaus skambesio instrumentą. Tad apie gyvenimą Nyderlanduose tikrai negalvoju.

– Kas jus apskritai paskatino pasirinkti tokį neįprastą instrumentą?

– Studijuodama Gdansko muzikos akademijoje susidomėjau grojimo karilionu kursais, organizuojamais miesto istorijos muziejaus. Smalsumo vedama nusprendžiau juose apsilankyti. Pamokas mums vedė olandas Gertas Oldenbeuvingas – tikras profesionalas. Kai pirmą kartą išgirdau apie grojimo šiuo keistu instrumentu techniką, man tai pasirodė labai sudėtinga ir baisu. Tačiau tada Gertas mus nusivedė į kariliono bokštą ir pagrojo vieną iš J.S.Bacho kūrinių. Tai buvo dieviška. Pasilikau prie kariliono ir tebesu juo susižavėjusi jau aštuoniolika metų.

– Organizuojate įvairius muzikos renginius – kariliono vasaros koncertus Gdanske, muzikos festivalius. Ką galite pasakyti apie kariliono festivalių rinką? Ar daug tokių vyksta Europoje? Galbūt žinote atvejų ir už Europos ribų? Ar jie tarpusavyje skiriasi?

– Dauguma aktyvių kariliono miestų rengia savo festivalius, tad sudėtinga įvardyti, kiek jų iš viso yra. Egzistuoja du festivalių tipai: pirmasis yra vienos–trijų dienų festivalis su daugybe muzikantų. Šiam tipui galima priskirti Kaune, Klaipėdoje ar Gdanske vykstančius kariliono festivalius. Antrajam tipui priklauso visos vasaros festivaliai su koncertais tam tikromis savaitės dienomis. Pavyzdžiui, Gdanske vyksta dar vienas festivalis, kuris vyksta liepą ir rugpjūtį, tad kiekvieną šių mėnesių penktadienį 21 val. vakaro miestiečiai gali susirinkti paklausyti kariliono koncerto. Abu festivalių tipai turi savų pranašumų. Žinoma, visi jie skiriasi – kartais publika gali stebėti koncertą dideliame ekrane, būna ir festivalių, kurių metu žiūrovams patiekiama vyno, JAV populiarūs festivaliai, į kuriuos žmonės susirenka su pledais ir koncerto metu iškylauja. Tačiau visada svarbiausia yra publika. Džiaugiuosi, kad Lietuvoje toks didelis susidomėjimas karilionu – esu grojusi čia keletą kartų, tad pastebėjau, kad žmonės susirenka itin gausiai ir klausosi koncerto labai susikoncentravę, su didžiuliu smalsumu. Dėl šios priežasties man labai patinka čia rengti pasirodymus.


Kas? Antrasis tarptautinis Kauno kariliono muzikos festivalis. M.Kaźmierczak programa "Klasika sutinka elektroniką".

Kur? Vytauto Didžiojo karo muziejaus sodelyje.

Kada? Rugsėjo 2 d. 16 val.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS