Klaipėdos universiteto mokslininkams – moderni bepilotė oro taršos tyrimų įranga | Diena.lt

KLAIPĖDOS UNIVERSITETO MOKSLININKAMS – MODERNI BEPILOTĖ ORO TARŠOS TYRIMŲ ĮRANGA

  • 2

Uostamiesčio Alma Mater pasiekė ilgai lauktas išmanusis pagalbininkas – įmonių grupės „Sigmaris Group“ atstovai Klaipėdos universiteto (KU) Jūros tyrimų instituto mokslininkams perdavė aplinkos užterštumo matavimui skirtą mokslinių tyrimų bepilotį orlaivį. Šis pažangiais technologiniais parametrais pasižymintis dronas užtikrins reikšmingus kokybinius tokių matavimų pokyčius.

Svarus verslo indėlis

Perimdamas vertingą dovaną, KU rektorius prof. dr. Artūras Razbadauskas pasidžiaugė glaudžia bei prasminga įstaigos ir verslo bendruomenės partneryste: „Sigmaris Group“ prisidėjimas prie Universitete vykdomų mokslinių tyrimų yra reikšmingas ir sveikintinas – įmonė investuoja ne tik į mokslą, bet ir į švaresnį Klaipėdos orą, geresnę miesto gyventojų sveikatą“.

Septynias Lietuvos bendroves vienijančios įmonių grupės „Sigmaris Group“ vadovo Jevgenijaus Petrovo teigimu, ekologiniai bei socialiniai visuomenės iššūkiai tarptautinei kompanijos komandai ne mažiau svarbūs nei ambicingi profesiniai siekiai.

Jevgenijus Petrovas. Įmonės nuotr.

Dovaną mokslininkams perdavęs J. Petrovas akcentavo pagrindinį šio projekto tikslą – kad dronas padėtų ir miestui, ir uostui tapti ekologiškesniems, atitikti naujausius aplinkosauginius standartus ir kad klaipėdiečiai galėtų mėgautis švariu oru.

Dovana Klaipėdos universitetui, kuri teiks naudą visuomenei, puikiai dera su mūsų veiklos filosofija.

„Galiu su pasididžiavimu pasakyti, jog esame nuoširdūs savo šalies ir miesto patriotai. Ir tai nėra tik žodžiai. Ši vertybinė kryptis užrašyta baziniuose įmonių grupės dokumentuose. Dovana Klaipėdos universitetui, kuri teiks naudą visuomenei, puikiai dera su mūsų veiklos filosofija“, – sakė J. Petrovas.

Ugdys naujos kartos specialistus

„Sigmaris Group“ administracijos direktorė Kristina Petkevičiūtė atkreipė dėmesį ir į kitą labai svarbų siekį.

„Šiuo Klaipėdos universitetui skirtu bepiločiu orlaiviu taip pat norėjome prisidėti prie anglies dioksido emisijų stebėjimo ir vertinimo mokymo programos, nes suvokiame, jog šių emisijų valdymas priklauso nuo gerai parengtų naujos kartos specialistų, nuo galimybių bei turimų instrumentų tokiam darbui atlikti“, – kalbėjo kompanijos atstovė.

Įmonės nuotr.

Vandens transporto ir oro taršos laboratorijai „Sigmaris Group“ padovanota įranga – dar vienas sėkmingas su verslo bendruomene dirbančio KU Ateities paramos fondo projektas.

Tačiau, kaip pripažino KU Jūros tyrimų instituto Vandens transporto ir oro taršos laboratorijos vadovas, technologijos mokslų daktaras Paulius Rapalis, iki simbolinio įrangos perdavimo momento buvo nueitas ilgas ir didžiulio įdirbio pareikalavęs kelias.

Ženklins specialus logotipas

„Net ieškodami tinkamiausio skalbimo mašinos varianto, žmonės tam paaukoja nemažai laiko, – vaizdžiai kalbėjo pašnekovas. – Ką jau kalbėti apie rimtos mokslinės įrangos pirkimą – tai visada reikalauja ilgo ir smulkmeniško proceso visiems niuansams išsiaiškinti.“

Šiuo atveju viskas prasidėjo dar nuo pokalbių su KU Ateities paramos fondo direktoriumi Vytautu Adomaičiu, kuris įsiklauso į mokslininkų poreikius ir ieško būdų jiems padėti, prisiminė daugiau nei dešimtmetį į oro taršos problemas besigilinantis mokslininkas.

„Pirmiausia išsigryninome idėją, o jau po to reikėjo ją detalizuoti, parengti aprašą, ką KU Jūros tyrimų institutas ketina ir ką galėtų nuveikti, turėdamas tokį mokslinių tyrimų bepilotį orlaivį. Vėliau sekė nemažai susitikimų, prasidėjo tikslinimai ir dėl paties įrenginio parametrų, ir kiek jis galėtų kainuoti, ir dėl tiekėjų. Taigi rimtą rinkos analizę teko atlikti dar iki to meto, kai sužinojome, jog turime mecenatą šiam svarbiam įrenginiui įsigyti“, – į priešistorę sugrįžo dr. P. Rapalis.

Įmonės nuotr.

Kad aplinkos užterštumo matavimui mokslininkai galėtų pasitelkti moderniausias tyrimų galimybes, „Sigmaris Group“ Universiteto Ateities paramos fondui skyrė 22 tūkst. eurų dydžio paramą. Už šias lėšas įsigytą KU Jūros tyrimų instituto studijų ir mokslo reikmėms skirtą droną nuo šiol ženklins specialus logotipas, simbolizuojantis „SIG EYE“ vardą.

Atveria plačias galimybes

Dr. P. Rapalio teigimu, anksčiau KU Jūros tyrimų instituto naudota mobilioji laboratorija stipriai apribodavo tyrėjus – oro taršą mokslininkai galėdavo matuoti stacionariai, viename taške bei fiksuotame aukštyje, sykiu būdavo priversti „gaudyti“ palankią vėjo kryptį.

„Ankstesnėmis sąlygomis, norint ištirti orą aplink konkretų objektą, tekdavo detaliai įvertinti, koks tą dieną bus vyraujantis vėjas, kad tyrimų laboratoriją būtų galima įrengti tinkamoje vietoje. Ypač tai apribodavo su laivyba susijusius oro taršos tyrimus, nes juos leisdavo atlikti faktiškai tik dvi vėjų kryptys“, – pasakojo KU Jūrų inžinerijos katedros mokslininkas bei dėstytojas dr. P. Rapalis.

Tuo metu bepilotė skraidyklė pajėgi pakelti oro taršos tyrimų stotelę į reikalingą lygį, taigi atlikti matavimus bus galima ne tik keičiant vietą horizontaliai, bet ir vertikaliai, populiariai aiškino pašnekovas.

„Be to, anksčiau dėl mobiliosios laboratorijos įrangos gabaritų ir eksploatavimo specifikos vien jai perkelti iš taško A į tašką B turėdavome sugaišti mažiausiai valandą. Tad bepilotis orlaivis mums suteiks galimybę būti lankstesniems, dinamiškesniems ir, žinoma, fiksuoti patikimesnius matavimus“, – pabrėžė tyrėjas.

Svarbus ne tik mokslui

Iš žemės pilotuojamu dronu, kurio skrydžio laikas siekia net 40 min., bet kuriame aukštyje, tiksliai nurodytose vietose ir realiu laiku bus galima matuoti kietąsias daleles, anglies bei sieros dvideginio koncentracijas.

Padedami šios pažangios įrangos, KU mokslininkai planuoja tęsti tyrimus, susijusius su laivų sukeliama oro tarša. Pasak dr. P. Rapalio, nuotoliniai matavimai padės nustatyti tiek laivų paliekamo teršalų šleifo koncentraciją, tiek sudėtį bei sklaidą.

Įmonės nuotr.

„Ir visa tai yra tik esminiai dalykai, kuriuos šiandien būtų galima įvardyti – neabejoju, jog daugiau galimybių ir įžvalgų atsiras, kai naująją įrangą pradėsime naudoti praktiškai“, – sakė pašnekovas.

KU mokslininkų atliekami oro taršos tyrimai viešai prieinami visuomenei, jau ne pirmus metus mokslo įstaiga glaudžiai bendradarbiauja ir su aplinkos apsaugos institucijomis. Tad dr. P. Rapalis neabejoja, kad naujasis modernus įrankis pasitarnaus ir svarbiems aplinkosauginiams miesto bendruomenės poreikiams.

Nekantrauja imtis darbo

„Įvairiose Klaipėdos vietose įrengtos oro kokybės matavimo stotelės užtikrina nuolatinę situacijos stebėseną. Tuo metu dronas galėtų pasitarnauti tikslingai analizuojant oro užterštumą konkrečiose teritorijose ar objektuose. Tai ypač aktualu kokio nors aplinkosauginio įvykio, ekstremalios situacijos metu, kai reikia greitai gauti patikimus oro taršos patvirtinimo duomenis“, – aiškino mokslininkas.

Tiesa, darbui su tokia bepilote oro taršos matavimo skraidykle reikia specialiųjų įgūdžių – pašnekovas neneigė, jog tai Vandens transporto ir oro taršos laboratorijos komandai reiškia nemažą iššūkį.

Šiuo metu tiek laboratorijos vadovas, tiek jo kolegos mokosi dirbti su šia išmaniąja įranga, laiko kvalifikacinius egzaminus, būtinus orlaiviui pilotuoti.

„Nors šiek tiek užtruks, kol pilna apimtimi galėsime atlikti tyrimus, tačiau galiu pasidžiaugti, kad KU Jūros tyrimų institute turime puikių mokytojų – šie patyrę profesionalai bepiločius orlaivius jau ne vienerius metus naudoja savo tyrimuose“, – sako dr. P. Rapalis.


Žinomi ir vertinami ne vien Lietuvoje

* Sigmaris Group“ – tarptautinė įmonių grupė, teikianti kompleksines inžinerines bei gamybines paslaugas ir produktus tarptautiniuose projektuose energetikos, laivų statybos ir remonto, pramoninės bei civilinės statybos srityse.

* Pagal savo dizainą kompanija gamina aukštos kokybės, patikimus, pažangių technologijų katerius ir katamaranus, pristato juos „iki durų“ savo klientams visame pasaulyje.

*„Sigmaris Group“ jungia šias septynias Lietuvos įmones: bendroves „Globalita“, „Uolus“, „Sigmaris Projects“, „Sifab“, „Gliseris“, „Twin Boats“ bei „Globalita Projects“.

GALERIJA

  • Klaipėdos universiteto mokslininkams – moderni bepilotė oro taršos tyrimų įranga
  • Klaipėdos universiteto mokslininkams – moderni bepilotė oro taršos tyrimų įranga
  • Klaipėdos universiteto mokslininkams – moderni bepilotė oro taršos tyrimų įranga
  • Klaipėdos universiteto mokslininkams – moderni bepilotė oro taršos tyrimų įranga
  • Klaipėdos universiteto mokslininkams – moderni bepilotė oro taršos tyrimų įranga
  • Klaipėdos universiteto mokslininkams – moderni bepilotė oro taršos tyrimų įranga
Rašyti komentarą
Komentarai (2)

komentatoriui

kazka tu cia nusipezejai, arba ir menulio iskritai ir paranoja susirgai

Komentaras

Čia gal kyšio forma tokia už tai, kad netiria užterštumo, o kada yra nosys įbedamos į teršėjus apsimeta durniais ir vis tiek nieko nedaro.

SUSIJUSIOS NAUJIENOS