Senuose švyturiuose – nauji šviesos šaltiniai | Diena.lt

SENUOSE ŠVYTURIUOSE – NAUJI ŠVIESOS ŠALTINIAI

Nidos, Juodkrantės, Klaipėdos ir Šventosios švyturiuose iki šiol veikė dar 1950-aisiais metais pagaminti šviesos navigaciniai įrenginiai, kurių gamyba jau seniai yra nutraukta. Tad juos teko keisti.

Keitėsi švyturių valdytojai

Dar 1999 metais, kai švyturiai priklausė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai, Nidos, Juodkrantės, Klaipėdos ir Šventosios švyturiuose buvo sumontuota nauja žibintų šviesos valdymo įranga, o žibintai, optika, lempų keitikliai ir lempos buvo palikti funkcionuoti seni. Nors senoji valdymo įranga nuo žibintų buvo atjungta, o vietoje jos pajungta nauja, ji nebuvo demontuota – buvo palikta rezervui.

Nuo 2002 metų švyturius prižiūri Lietuvos saugios laivybos administracijos Hidrografijos ir navigacinių įrenginių skyrius.

„Nauja šviesos valdymo įranga buvo pajungta į monitoringo centrą ir GSM ryšio pagalba švyturiai į jį autonomiškai ir reguliariai siųsdavo duomenis apie įrangos būseną ir darbo vietoje, kompiuterio ekrane, buvo galima stebėti švyturių parametrus: veikia ar neveikia, kuri lempa šviečia ir kiek jų liko lempų keitiklyje, akumuliatorių pakrovimo būklė, ar yra maitinimo įtampa, ar funkcionuoja atskiri sistemos blokai“, – vykusioje konferencijoje „Klaipėdos švyturiui 220 metų“ teigė šio skyriaus vedėjo pavaduotojas Jurijus Gleikinas.

Nauji šviesos diodai

Laikui bėgant, nauja įranga taip pat paseno. Pakeisti sugedusius blokus ar elementus darėsi sunkiau, kadangi jų gamyba buvo nutraukta. Taip pat keitėsi programinės įrangos bei ryšių technologijos, todėl duomenys iš švyturių nepatekdavo į monitoringo centrą ir nebuvo galima stebėti švyturių įrangos būklės.

Smarkiai pasistūmėjo į priekį technologijos puslaidininkinių šviesos diodų gamybos srityje. Buvo pradėti gaminti įvairios galios šviesos diodai – pasiekta net 300 W galia. Pasiektas apie 50 tūkst val. šviesos diodų nepertraukiamo veikimo laikotarpis, diodai pasidarė patikimesni, ilgaamžiškesni bei energetiškai ekonomiškesni.

Atsižvelgdama į visa tai ir siekdama, kad švyturių šviesa nenustotų rodyti kelio jūrininkams, Lietuvos saugios laivybos administracija nusprendė pakeisti švyturiuose naudojamą navigacinę įrangą nauja – su žibintais, kuriuose šviesos šaltiniai yra puslaidininkiniai šviesos diodai.

Keitė Estijos kompanija

 2015 metais, paskelbus konkursą, naujos švyturių įrangos įsigijimui, jį laimėjo Estijos firma „Cybernetica“. Šiuo metu nauja įranga jau sumontuota visuose švyturiuose. Ji ypatinga tuo, kad įrangoje sumontuotas naujas žibintas su šviesos diodais, kuriame nebeliko lempų keitiklio su judančiomis dalimis ir 1000 W lempomis, vietoje 12 akumuliatorių rezerviniam maitinimui užtikrinti kiekviename švyturyje palikti tiktai du akumuliatoriai.

„Energijos sąnaudos sumažėja 10 kartų – vietoje 1000 W žibintas dabar naudoja tiktai 100 W energiją, išnyko poreikis nuolatos aptarnauti judančias žibinto lempų keitiklio dalis, keisti perdegusias lempas“, – aiškino J.Gleikinas.

Naujieji švyturių žibintai dabar šviečia ryškiai balta šviesa, todėl yra gerai atskiriami nuo kitų objektų skleidžiamos gelsvo atspalvio šviesos. Šviesos charakteristikos išlieka tokios pačios, kokios yra nurodytos jūrlapiuose bei navigaciniuose leidiniuose.

Nors įranga ir pakeista, tačiau senieji žibintai ir valdymo įranga švyturiuose bus palikti ir bus įjungiami tik ypatingu atveju ar sutrikus naujos įrangos darbui. Senieji žibintai ir valdymo įranga bus saugojami iki tol, kol jie galutinai susidėvės arba perdegs paskutinė 1000 W lempa.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS