Princesių animacija žaloja šiuolaikines mergaites? | Diena.lt

PRINCESIŲ ANIMACIJA ŽALOJA ŠIUOLAIKINES MERGAITES?

Snieguolė, Pelenė, Aurora, Arielė, Belė, Žasmina, Pokahonta, Mulana, Tiana, Auksaplaukė, Merida, Ana, Elza – „Disney“ bendrovės sukurtos princesės, kurias vienija... žala šiuolaikinėms mergaitėms.

Trūksta įkvepiančių herojų

„Disney“ bendrovė neretai kaltinta konformizmu, ir, beje, nelabai dėl to gynėsi. Konservatyviai tradicinių amerikiečių vertybių sergėtojai priekaištaujama, kad savo tobulų princesių kultūra kelia žalą mergaitėms – riboja jų pasaulėvaizdį ir kasa duobę savivertei. Ir problema – ne iš piršto laužta: šiemet atliktas amerikiečių tyrimas parodė, kad princesių industrija gali pradėti veikti jau trejų metų vaikų elgesį. Visa tai analitikai ir laidų kūrėjai viešai išdėstė spalį vykusioje didžiausioje pramogų pasaulio mugėje Kanuose.

Įsimylėjimas, santuoka ir motinystė parodomi kaip būtini visavertės moters laimės elementai, kas esą atitinka moralinį visuomenės modelį. Modelį, kurį šiuolaikinės princesės jau atmeta.

Akcentuota, kad šiuolaikinėms mergaitėms būtini geresni, aktualesni ir labiau įkvepiantys pavyzdžiai, kitaip jos paprasčiausiai nusigręš. „Jos nori matyti neapibrėžtos lyties personažus“, – tvirtina Emma Worrollo iš Londono įsikūrusios strategijų bendrovės „Pineapple Lounge“, kuri domisi Z kartos (gim. 2000–2010 m.) interesais ir poreikiais. Anot jos, mergaitės televizijoje ir animacijoje nesėkmingai ieško panašių figūrų, su kuriomis galėtų tapatintis, ir mano, kad tai neteisinga. Piktintis išties yra kuo – vidutiniškai trys ketvirtadaliai animacinių filmų veikėjų yra vyriškos lyties. „Z kartos vaikai sako mums, kad dabar berniukai gali būti mergaitės, o mergaitės – berniukai, bet televizijoje to nematome“, – pridūrė E. Worrollo.

Nuo namų šeimininkės iki karės

Teisybės dėlei reikia pažymėti, kad „Disney“ bendrovė ryžosi šiokiai tokiai revoliucijai – inicijavo dešimties taisyklių atmintinę būsimoms princesėms. Joje mergaitės raginamos niekada nepasiduoti, tikėti savimi, sveikai gyventi ir kt. Reikia pripažinti, kad šių kūrėjų pristatomos princesės per pastaruosius tris dešimtmečius gerokai nutolo nuo stereotipinės.

„Disney“ progresas, kalbant apie herojų emancipaciją, akivaizdus: 1930–1990 m. filmų herojės turi mažai ką bendro su XXI a. personažėmis. Snieguolė (1937 m.), Pelenė (1950 m.), Miegančioji gražuolė Aurora (1959 m.) iškyla iš epochos, kurioje feminizmas dar mažiau realus nei ateiviai. Bet ir po 1960-ųjų ne itin kas pasikeitė – pakoreguotos pagal laikmečio grožio etaloną princesės išlieka visuomenės diktato aukos: užguitos pamotės, raganos, tėvo, pasyvios, jų veikla prasideda ir baigiasi buities darbais, o svajonių viršūnė – princas.

Herojės pamažu vaduojasi iš socialinio diktato narvo, nesvajoja apie vestuves, juolab su kažkieno parinktu vyru, moka pačios suktis iš padėties ir imasi iniciatyvos.

Nuo 1990-ųjų „Disney“ indėlis į dievaičių olimpą – Gražuolė Belė (1991 m.), Žasmina (1992 m.), Pokahonta (1995 m.) ir Mulana (1998 m.). Šios herojės pamažu vaduojasi iš socialinio diktato narvo, nesvajoja apie vestuves, juolab su kažkieno parinktu vyru, moka pačios suktis iš padėties ir imasi iniciatyvos. Jau matyti ir herojų ambicijos, interesai, tvirtas charakteris, smalsumas, intelektualūs pomėgiai.

XXI a. pasirodę filmai nuteikia pozityviau. Tiana („Princesė ir varlius“, 2009 m.), Auksaplaukė („Ilgo plauko istorija“, 2010 m.), Merida („Karališka drąsa“, 2012 m.) kerta iš peties tradicijoms. Joms visai nereikia būti gražioms, kad pasiektų savo tikslą, pvz., atidaryti restoraną ar taptų lankininke.

Mulana, Merida kritikų laikomos artimiausiomis šiuolaikinei epochai herojėmis, kurios nėra pavaldžios kitų autoritetui, yra laisvos, pasitikinčios savimi, narsios, gebančios ne tik apsiginti, bet ir apginti kitus. Vis dėlto pabrėžiama, kad išties feministinio portreto „Disney“ dar nėra sukūrę. Įžvelgiama, kad kurdami Mulanos paveikslą animatoriai norėjo ne parodyti moters emancipacijos pavyzdį, o įspėti žiūroves, kas gresia, kai herojė laikosi įsikibusi savo nepriklausomybės.

Graži – tik liekna?

Animacijos kūrėjai gali išsijuosę girtis emancipuotomis princesėmis, tačiau laikosi įsikibę fizinės išvaizdos standartų. Nepaisant išorinio patobulinimo, korektiško reveranso, kai šalia iš pieno plaukusios, vaikiškų bruožų, pasidažiusios baltaodės atsirado ir tamsiaodė, azijietė, havajietė herojės, kone visuose „Disney“ filmuose regėti tas pats klonas: jauna, liekna mergina vešliais, nepriekaištingais plaukais, tobulų veido bruožų, „tinkamo“ svorio ir „tinkamo“ ūgio.

Žinoma, galima besti pirštu į netradicinę gražuolę Fioną, kuri taip pat nėra nuolanki princesė ir įgavusi kur kas žemiškesnes kūno formas, ir tai jai visiškai netrukdo būti karaliene savo žaliojo pabaisos akyse. Vis dėlto filmo kūrėjų gestas apgaulingas – laisva, tvirta, ambicinga princesė, jei nori tokia išlikti, neišvengiamai turi prisitaikyti prie vyrų pasaulio – šiuo atveju tai perteikiama fizine transformacija: ne Šrekas, o Fiona dėl Šreko turi pasikeisti, tampa fiziškai galinga, didelė, raumeninga, net agresyvoka ir praranda princesišką patrauklumą.

Jaunystės kultas

„Disney“ tiek animacijoje, tiek filmuose pastebima ir aiški jaunystės bei senatvės opozicija. Vyras, pvz., princesės tėvas, senas gali išlikti patrauklus ir geras, o senyva moteris kone automatiškai nurašoma kaip bjauri ir bloga: karalienės iš „Snieguolė“ ir „Alisa stebuklų šalyje“, Pelenės pamotė, ragana Malefisentė iš „Miegančiosios gražuolės“, jūrų ragana Uršula iš „Mažosios undinėlės“.

Bjauri herojė būna arba nutukusi, arba skeletiška. Ir dar – jos elgiasi taip, kaip elgiasi tipiniai vyrai: agresyviai vairuoja, kaunasi, rūko, šaudo ir pan. Kino kritikai įžvelgia pavojų tokioje užslėptoje žinutėje: nepriklausomybė ir dominavimas yra vyrų pasaulio bruožas. Čia moteris, tvirtai žinanti, ko nori, autonomiška, metanti iššūkį patriarchalinei tvarkai, gali būti tik bjauri, žiauri ir, žinoma, vieniša.

Moteris, tvirtai žinanti, ko nori, autonomiška, metanti iššūkį patriarchalinei tvarkai, gali būti tik bjauri, žiauri ir, žinoma, vieniša.

Kad senėjimas laime nespindi, matyti tiek senajame „Snieguolės“ filme, tiek „Ilgo plauko istorijoje“. Pirmojo karalienė yra pasirengusi žudyti, kad išliktų jauna, o Auksaplaukę pavergusi ragana maitinasi jos grožiu. Ir viena, ir kita teigia tą patį: senti yra nepakenčiama, senstant ne tik išvaizda, bet ir charakteris bjaurėja, o senatvė ir grožis yra nesuderinama.

Laimė nutekėjimo

Vis dėlto, kad ir kaip optimistiškai skambėtų „Disney“ pokyčiai, laiminga šios bendrovės pasakų pabaiga projektuojama taip pat: anksčiau ar vėliau princesės nustoja kariauti, išteka ir susilaukia vaikų. Ir nei Gražuolei Belei, nei Mulanai, nei Žasminai to neišvengti: jų kelią vainikuoja vedybos su žaviu princu.

Pokahonta, nepaisant to, kad atsisako sekti mylimąjį, vis tiek nėra visiškai nepriklausoma – ji lieka tėvo valdžioje. Mulanai surengta patikra, ar ji yra pasirengusi santuokai. O pasirengusi reiškia nuolanki, mandagi, elegantiška, gebanti aptarnauti ir besivadovaujanti įvairiomis taisyklėmis, kurias pažeidus joks vyras nenorės jos vesti. Tačiau potencialiems jaunikiams juostų kūrėjai tarsi pamiršta surengti panašų išmėginimą. Net ir pasakiškos vedybos atrodo iliuzija, kai pamirštama akcentuoti, kad ranka rankon teks eiti ne tik laimėje, bet ir vargams prispaudus.

Įsimylėjimas, santuoka ir motinystė parodomi kaip būtini visavertei moters laimei elementai, kas esą atitinka moralinį visuomenės modelį. Modelį, kurį šiuolaikinės princesės jau atmeta ir kurį taisyti yra raginami vaikų televizijos produkcijos kūrėjai.


Naujos tendencijos

Pavyzdžių, kaip sprogdinti stereotipų burbulą, įgalinti mergaites ir įtikti šiuolaikiniams vaikams, pateikta Kanų mugėje MIPCOM. Štai amerikiečių serialas „SpacePop“ (nuotr.) apie intergalaktinę mergaičių grupę pristatytas ne kaip įprastas princesių šou. Jo veikėjoms gal ir svarbu mada, muzika ir draugystė, bet jos dar ir gelbėja visatą.

Z kartos vaikai sako mums, kad dabar berniukai gali būti mergaitės, o mergaitės – berniukai, bet televizijoje to nematome.

„Jim Henson Company“ naujas animacinis serialas apie jūrų gyvūnus „Splash and Bubbles“ daugiau nei akivaizdžiai siekia lygybės: veikėjų berniukų ir veikėjų mergaičių skaičius vienodas, kiekvienas jų turi kitos lyties bruožų, Splešas yra berniukas, o Bablz – mergaitė, bet ji lygiai taip pat linkusi į nuotykius. Bendrovė juokauja pristatysianti labai įvairų povandeninį pasaulį, kur yra vienišų tėvų jūrų arkliukų su 499 vaikais, kuriuos patys ir pagimdė.

Prancūzijos visuomeninis transliuotojas „France Télévisions“ taip pat oficialiai paragino prodiuserius kurti serialus apie veikėjas moteris. Jo vaikų laidų vadovė Tiphaine de Raguenel kalbėjo apie siekį, kad eteryje būtų ne vien princesės, fėjos ir padaužos, o vadinamuosiuose mergaitiškuose animaciniuose serialuose būtų stiprinama jų įgalinimo žinia.

Rašyti komentarą
Komentarai (1)

Ieva

Nesamonė mergaitė pati pasirenka ta princesė jai patinka pvz man belė nes man tik 10 metų

SUSIJUSIOS NAUJIENOS