Priedų nereikia – duokite knygų | Diena.lt

PRIEDŲ NEREIKIA – DUOKITE KNYGŲ

Vilniaus knygų mugės išvakarėse įprasta apžvelgti ypatingojo verslo, knygų leidybos, situaciją. Ji, kaip pripažįsta patys leidėjai, – ne iš sklandžiųjų. Nacionalinės bibliotekos statistikos skaičiuojamas leidėjų sąrašas toliau ilgėja, tačiau leidyba užsiima vos trečdalis šių įmonių.

Aktyviai rinkoje veikia dar mažiau – apie septintadalis. Mąžta ne tik visaverčių jos dalyvių, bet ir pačios rinkos apimtys: per dešimtmetį bendras Lietuvoje išleidžiamų knygų tiražas susitraukė beveik per pusę. Be kitų priežasčių, sumažėjusią paklausą leidėjai aiškina pirkėjų emocijomis, susijusiomis su euro įvedimu, išaugusiu PVM, technologijų revoliucija, demografine tragedija. Tokia tad oficialioji knygų leidybos padėtis. O kokią ją mato tie rinkos dalyviai, kurie niekada nesivienija į asociacijas ir savo veiksmų nestrateguoja, – pirkėjai ir skaitytojai? Langas į knygų verslą atsiveria apsilankius knygyne – virtualiame ar fiziniame. Čia galime įsitikinti: leidėjus spaudžia konkurencija ir su kitomis medijomis, ir su kitais verslais, pretenduojančiais į tuos pačius pirkėjų pinigus. Ieškoma ne tik naujų vardų, bet ir naujų žanrų – pasirodo, gebame net komiksų knygą apie tremtį parašyti.

Tačiau kūrybiškumu visus pranoksta knygynai. Jie seniai nebe tokie, kokius buvome įpratę matyti dar prieš metus kitus. Kad pastebėtume knygas, tuos sielai skirtus patiekalus, turime prasibrauti pro įkyriai peršamą petražolių mišką – juk be leidinių, siūloma kanceliarijos priemonių, suvenyrų, kvepalų, žaislų, galanterijos prekių. Jų pirkti, žinia, niekas neverčia, bet knygynams įprastą aurą šie svetimkūniai gadina. Kažin, ar toli diena, kai knygų namai virs intelektualams subalansuotų "neūkiškų" prekių parduotuvėmis, iš kurių išeisime nešini apatiniu trikotažu ar šlepetėmis?

Gairės: undefined
Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS