Į pagalbą – virtualusis buhalteris | Diena.lt

Į PAGALBĄ – VIRTUALUSIS BUHALTERIS

  • 1

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) šiuos metus pradėjo pristatydama Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) lengvatas ir galimybę anksčiau pamirštas pajamas deklaruoti bei mokesčius sumokėti be delspinigių ir baudų.

Sausį VMI pristatė ir naują paslaugą – virtualų buhalterį i.APS. Pokalbis apie šią naujovę su Kauno apskrities VMI viršininke Judita Stankiene ir Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos Bioekonomikos plėtros fakulteto dekane prof. dr. Astrida Miceikiene.

– Gerbiama profesore, kaip vertinate naują VMI elektroninę paslaugą?

A.Miceikienė: Dauguma svarbios informacijos jau dabar pateikiama skaitmeniniu, lengviau pasiekiamu būdu. Vis didesnę reikšmę įgyja išmaniosios technologijos, padedančios paprastai ir greitai sutvarkyti apskaitą ir sumokėti mokesčius. Puiku, kad VMI, įvertinusi pasaulines tendencijas, įgyvendino projektą ir sukūrė inovatyvią apskaitos tvarkymo programą i.APS, kuria nemokamai galės naudotis smulkiuoju verslu užsiimantys asmenys.

– Kam skirtas šis virtualus buhalteris? Ar juo nemokamai galės naudotis visi gyventojai?

J.Stankienė: i.APS sistema yra skirta smulkiesiems verslininkams, savo veiklą vykdantiems įsigijus verslo liudijimą arba įregistravus individualios veiklos pažymą. Mokesčių inspekcijos turimais duomenimis, šiuo metu tokias veiklos formas Lietuvoje yra pasirinkę daugiau nei 220 tūkst. gyventojų.

– Ko gali tikėtis gyventojai, pradėję naudotis šia elektronine VMI paslauga?

– J.Stankienė: Pagrindinė virtualaus buhalterio i.APS užduotis – padėti individualią veiklą vykdantiems gyventojams taupyti jų resursus. Gyventojams, besinaudojantiems šia visiškai nemokama paslauga, nebereikės pildyti popierinių pajamų ir išlaidų žurnalų. Sistema taip pat leis sutaupyti laiko, skiriamo mokesčiams apskaičiuoti. Netrukus gyventojai programoje galės matyti apskaičiuotas mokėtinas GPM, PVM ir "Sodros" administruojamų mokesčių, PSD ir VSD įmokų sumas (jas apskaičiuos ir pateiks "Sodra"). Žinoma, apskaičiuotus mokesčius gyventojai galės patogiai susimokėti – mokėjimo nurodymas bus suformuotas automatiškai, naudotojui reikės tik pasirinkti savo banką.

i.APS naudotojai per sistemą taip pat galės išrašyti PVM ar paprastas sąskaitas faktūras, prekių (paslaugų) pirkimo–pardavimo kvitus. Išrašytų dokumentų duomenys automatiškai perkeliami į pajamų ir išlaidų žurnalą, o klientų ir kita dažnai naudojama informacija saugoma, tad pasikartojančių duomenų nereikės suvesti iš naujo.

Be šių privalumų, taip pat norėtųsi pažymėti analitines i.APS posistemio galimybes. Šis įrankis naudotojams suteiks galimybę stebėti, ar vykdoma veikla yra pelninga, kokios gaunamų pajamų ir patiriamų išlaidų tendencijos. Virtualus buhalteris padės sužinoti, kiek konkretus klientas jam šiuo metu yra skolingas, ir atvirkščiai, kiek skolingas yra jis pats.

Jau dabar fizinius dokumentus išstumia elektroniniai, o parašas paprastu rašikliu tampa akmens amžiaus relikvija.

– Ar virtualus buhalteris padės ir pildant Gyventojų pajamų deklaraciją?

J.Stankienė: i.APS naudotojai artimiausiu metu matys, kokias mokesčių deklaracijas ir iki kada turi pateikti. Manome, kad tai padės individualią veiklą vykdantiems gyventojams laiku pateikti reikiamus duomenis. Kalbant apie gyventojų pajamų deklaraciją, verta pastebėti, kad iki šiol individualią veiklą vykdantiems gyventojams VMI negalėjo iki galo užpildyti minėtų preliminariųjų deklaracijų, nes privalomus deklaruoti duomenis apie gautas individualios veiklos pajamas ir patirtas išlaidas turi tik patys gyventojai. Startavus virtualaus buhalterio paslaugai, preliminarioji gyventojo metinė pajamų deklaracija bus užpildyta pagal i.APS vedamo pajamų ir išlaidų žurnalo, taip pat trečiųjų šalių VMI pateiktus duomenis, tad gyventojams beliks ją patikrinti, esant reikalui, papildyti ir pateikti.

– Kokias dar paslaugas teikia virtualus buhalteris?

J.Stankienė: Galima sakyti, kad i.APS programa atliks visas buhalterio funkcijas. Patirtis rodo, kad verslo liudijimų turėtojams gana sudėtinga stebėti savo apyvartą ir suprasti, kada būtina pasirinkti kitą veiklos formą. Virtualaus buhalterio naudotojai bus informuojami apie artėjančią 45 tūkst. eurų apyvartos ribą. Prekybos veikla užsiimantys gyventojai taip pat matys, kada jų apyvarta su juridiniais asmenimis ir / ar su individualią prekybos veiklą vykdančiais asmenimis artėja prie 4,5 tūkst. eurų sumos. Jei gyventojas dokumentuose nurodys tikslius prekes ar paslaugas perkančio juridinio asmens duomenis, sistema perspės apie tokią pat partnerio vykdomą veiklą. Labai svarbu ir tai, kad naudotojui nereikia pačiam aiškintis, kokios išlaidos yra priskiriamos leidžiamiems atskaitymams, kokios nepriskiriamos, o kurių priskyrimas yra ribojamas – tai nustato programa pagal naudotojo įvestą išlaidų rūšį.

– Profesore, ar tokia programa bus naudinga smulkiojo verslo atstovams?

A.Miceikienė: VMI siūloma apskaitos tvarkymo paslauga kartu yra ir nepertraukiamas verslo konsultavimas, padedantis verslininkui orientuotis, kada plėstis, o kada atsitraukti ar persigrupuoti. Apskaita nėra statiška ir ji ne tik mokesčių deklaracijų bei ataskaitų pateikimas valstybinėms institucijoms. Apskaita šiandien yra labai plati sritis, kuri leidžia matyti bendrą verslo kontekstą, įsivertinti trumpojo ir ilgojo laikotarpio finansines rizikas, valdyti krizines situacijas ir kompleksiškai spręsti verslo problemas.

– Kaip manote, ar virtualus buhalteris sulauks populiarumo?

A.Miceikienė: Jau dabar fizinius dokumentus išstumia elektroniniai, o parašas paprastu rašikliu tampa akmens amžiaus relikvija. Netolimoje ateityje nebeliks popierinių dokumentų, o verslo sandoriai bus apskaitomi realiu laiku. Aš jau daugelį metų esu mokesčių optimizavimo tyrimus vykdanti mokslininkė, apskaitos ir mokesčių specialistus rengiančio fakulteto dekanė ir individualia mokesčių konsultavimo veikla užsiimanti smulkioji verslininkė, todėl būsiu viena pirmųjų, besinaudojančių šia paslauga.

Rašyti komentarą
Komentarai (1)

Mokesčių mokėtojas

Vilniuje VMI organizavo vienos dienos mokymus naudotis išmaniuoju buhalteriu. Buvo kaip akmens amžiuje - jokios informacijos, jokių nuorodų, gyva eilė, žmonės kviečiami tiesiog prisėsti ir kiekvienam bandyta demonstruoti sistemą kompiuterių ekrane. Ar VMI niekad nematė, kaip organizuojami mokymai, bent elementarūs? Gal reikia pasitikrinti kurie metai kalendoriuje Kuo dėti darbuotojai, neparuošti atskinėti į klausimus ir žmonės, pirmą kartą susidūrę su elektronine apskaita? Akivaizdu, kad vadovai grynai formaliai "įvykdė" ir "uždėjo žymą" - mokymai buvo. Tuo tarpu kai idėja puiki ir sistema paruošta pakankamai gerai.

SUSIJUSIOS NAUJIENOS