Nuo žiūrovų kvailumo vaistų sunku surasti | Diena.lt

NUO ŽIŪROVŲ KVAILUMO VAISTŲ SUNKU SURASTI

Skęstančiųjų gelbėjimas – pačių skęstančiųjų reikalas. Ši patarlė puikiai tinka apibūdinti ir kai kuriuos ralio varžybų sirgalius. Neatsakingas ir nesaugus elgesys šalia trasų, kuriomis lekia sportiniai automobiliai, mūsų šalyje vis dar neretas reiškinys, o greta eilinių ralio žiūrovų nesaugų ir neapgalvotą elgesį demonstruoja ir patys lenktynininkai.

Prisipažino klydęs

Savaitgalį vykęs "Rally Elektrėnai 2018" sportininkams dovanojo ne vieną įtemptos kovos minutę, o žiūrovams nepamirštamas emocijas, tačiau, kaip byloja lietuvių liaudies patarlė, šaukštas deguto gali sugadinti statinę medaus. Juo virto nesaugus ralio sirgalių elgesys. Situacija tapo dar liūdnesnė, kai paaiškėjo, kad taip elgėsi žmonės, itin glaudžiai susiję su automobilių sportu ir suprantantys, kaip gali baigtis nesaugus elgesys šalia trasos.

Iškalbingiausias nederamo elgesio trasoje nuotraukas pateikiame ir dienraščio skaitytojams. Daugiausia kritikos strėlių sulaukė lenktynininkas Renaldas Šeinauskas, šiemet daugiau laiko skiriantis kolegų technikai prižiūrėti.

Neoficialiai kalbama, kad sportininkas susilažino, jog palies trasoje važiuojantį automobilį, tačiau pats R.Šeinauskas tai neigia.

Paklaustas, kodėl tuomet taip rizikavo įžengdamas į trasą, sportininkas tvirtino norįs susilaikyti nuo komentarų, tačiau vėliau tiek socialiniame tinkle "Facebook", tiek ir dienraščiui pateikė štai tokį atsakymą.

"Pasielgiau, švelniai tariant, labai kvailai. Tai labai blogas pavyzdys. Nors "nulinis" ekipažas važiuoja ne tokiu tempu, kokiu varžybose dalyvaujantys sportininkai, bet taip daryti neturėjau teisės ir dėl to labai atsiprašau Pauliaus (Pauliaus Novako – red. past.) ekipažo ir "Rally Elektrėnai 2018" organizatorių. Daugiau tai nepasikartos. Po to pats supratau, kad blogai stoviu, tad raliui stebėti pasirinkau saugesnę vietą", – situaciją aiškino R.Šeinauskas.

Tiesa, dienraščio turima vaizdo medžiaga įrodo, kad sportininkas atsisakė minties pažvelgti pravažiuojantiems ralio lenktynininkams į veidus, tačiau nuo trasos krašto per daug nenutolo.

Nesaugus įžūlumas

Kiek tolėliau prie trasos būriavosi ir kiti automobilių sporto pasaulyje žinomi asmenys – lenktynininkas ir buvęs susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas, buvęs ralio komiteto pirmininkas Gintaras Kaminskas, buvęs Lietuvos automobilių sporto federacijos prezidentas Gintaras Furmanavičius, anksčiau ralio trasomis skriejęs Martynas Samuitis, lenktynininkai Giedrius Firantas ir Matas Valiulis.

Jų elgesys prie trasos taip pat buvo prasilenkiantis su sąvoka saugumas. Be to, pavojingai arti trasos buvo leidžiama būti ir nepilnamečiams. Liudininkai pasakoja, kad kompanija savavališkai perkėlė saugos juostas arčiau trasos ir pavojingai priartėjo prie vietos, kur važiuoja automobiliai, vienas iš kompanijos atstovų po trasą drįso važinėti motociklu – tai griežtai draudžiama.

Blogas pavyzdys užkrečiamas – po tokio patyrusių automobilių sporto vilkų poelgio atsirado ir daugiau drąsuolių, nusprendusių, kad žiūrėti ralį yra tas pats, kas šlamšti kukurūzų spragėsius sėdint namie prie televizoriaus ekrano. "Blogiausia, kad tokį nesaugų elgesį rodo tie žmonės, kurie turėtų būti automobilių sporto ambasadoriai ir demonstruoti, kaip saugiai reikia žiūrėti automobilių sporto varžybas ir kaip nerizikuoti", – sakė ne vienas automobilių sporto bendruomenės atstovas.

Netoli minėtos kompanijos pastebėtas lenktynininkas Deividas Jocius teigė atkreipęs kolegų dėmesį dėl nederamo elgesio, tačiau kartu svarstė, kad žinojimas, kaip trasa skrieja sportinis automobilis ir sukaupta patirtis, leidžia stebėti ralį iš daug arčiau. "Tiek R.Šeinausko, tiek ir M.Samuičio ir S.Girdausko atveju, kai buvo patraukta "Stop" linija, veiksmas vyko vidinėje posūkio dalyje. Didžiausias pavojus žiūrovams kyla išorinėje posūkio pusėje, nes būtent į posūkio išorę gali išlėkti automobilis", – situaciją bandė aiškinti sportininkas.

Turi imtis veiksmų

Vis dėlto tenka pripažinti, kad, esant šiai situacijai, sukaupto žinių bagažo buvę ir esami lenktynininkai su savimi nepasiėmė, o blogu pavyzdžiu užkrėtė ir netoliese buvusius žiūrovus. Be to, situacija, kai žiūrovai kone lipa ant važiuojančio sportinio automobilio, gali būti skirtingai įvertinta kiekvieno lenktynininko. Užtenka vos akimirkos, kad ralio bolido vairuotojas nuspręstų suktelėti vairą, ir mes kitąmet, matyt, jau nebekalbėtume apie mažą penkerių metų jubiliejų švenčiantį "Rally Elektrėnai 2019". Ralio organizatoriams tektų rašyti ilgus pasiaiškinimus atsakingoms institucijoms, kodėl buvo nepasirūpinta žiūrovų saugumu. Po avarija pasibaigusio 2013-ųjų Vilniaus ralio, jo organizatoriai tik neseniai baigė minti teismų slenksčius, o nelaimingas 2013 m. ralis buvo paskutinis. Tikriausiai nė vienas iš drąsiųjų, anksčiau minėtų paskutinių centimetrų užkariautojų su "Stop" juosta, nenorėtų būti automobilių sporto bendruomenės įvardijami kaip tie, kurie pribaigė Elektrėnų ralį.

Beje, LASF yra patvirtintas Etikos ir drausmės kodeksas, kuriame kalbama apie tokį elgesį. Kodekso 8 straipsnio "Nesportiškas, netinkamas elgesys" 3 punkte rašoma: "Sportininkų, oficialių varžybų asmenų alkoholinių gėrimų vartojimas ir / ar buvimas apsvaigus nuo alkoholio renginio, varžybų vykdymo teritorijoje, iki varžybų ir / ar per varžybas, įskaitant ir tuos atvejus, kai sportininkas ar oficialus varžybų asmuo yra renginio varžybų žiūrovas."

Apie tokį elgesį kalbama ir 9 straipsnyje "Atsakomybė už žiūrovų elgesį". Vienintelis šiame straipsnyje esantis punktas skelbia: "Nariai ir sportininkai privalo užtikrinti, kad juos palaikantys žiūrovai (draugai, artimieji ir kiti) susilaikytų nuo nesportiško ar kitkokio netinkamo elgesio iki varžybų, varžybų metu ar po varžybų. Už žiūrovų nesportišką ar kitokį netinkamą elgesį sankcijos gali būti taikomos atitinkamam nariui ir / ar sportininkui, jei pavyksta nustatyti žiūrovo priklausymą LASF sportininkui ar nariui." Minėtame kodekse daug kalbama ir apie etikos principus, kurių turėtų laikytis sportininkas. Anksčiau paminėtų automobilių sporto atstovų elgesys pažeidė ne vieną Etikos ir drausmės kodekso punktą, už kurį yra numatytos ir sankcijos – įspėjimas, piniginė bauda, licencijos nacionalinis ir / ar tarptautinis sustabdymas ir pan. Tad reikėtų laukti atitinkamos LASF reakcijos.

Blogiausia, kad tokį nesaugų elgesį rodo tie žmonės, kurie turėtų būti automobilių sporto ambasadoriai ir demonstruoti, kaip saugiai reikia žiūrėti automobilių sporto varžybas.

Nemokamo ralio iššūkiai

Antras greičiausias tarp lietuvių buvęs Benediktas Vanagas teigė, kad ralio metu nepastebėjo kažko labai ypatingo, tačiau vėliau peržvelgdamas fotografų užfiksuotus kadrus ištarė vos kelis žoždius: "Begėdiškai arti trasos."

"Pirmiausia mes turime kalbėti apie kiekvieno ralio sirgaliaus sąmoningumą. Juk kiekvienam angelo sargo neparūpinsime. Sakoma, kad kai pats saugaisi, tai ir Dievas apsaugo, o jeigu ne, tai tampa likimo tampymu už ūsų", – tvirtina lenktynininkas. Jis atkreipė dėmesį, kad žiūrovų švietimu ir supratimu apie tai, kaip teisingai stebėti ralį, turėtų užsiimti ir Lietuvos automobilių sporto federacija, ir organizatoriai. "Be abejo, ne paskutinėje vietoje, esant tokioms situacijoms, kai žiūrovai kone griūna į trasą, būna ir per didelis alkoholio kiekis, todėl mes savo ralyje (B.Vanagas yra "Winter Rally" organizatorius – red. past.) neprekiaujame alkoholiu", – kalbėjo pašnekovas.

Jis svarstė, kad organizuodami nemokamus ralius organizatoriai susiduria ir su didesniais išūkiais, nes žiūrovai nesutelkiami vienoje vietoje – jie išsibarsto nemažoje teritorijoje. "Rally Elektrėnai 2018" greičio ruožai buvo išdėstyti 50 km kelių, todėl natūralu, kad žmonės ir išsibarstė. "Kai žiūrovų srautai suvaldomi, pasiūlant jiems atvykti į žiūrovų zonas, būna daug lengviau pasirūpinti jų saugumu, nes apibrėžiama konkreti teritorija, skiriamas didesnis dėmesys saugumui", – pasakojo B.Vanagas.

Trūksta atsakingumo

Pasak ralio Saugos vadu dirbusio Arvydo Petkevičiaus, šiemet ralyje žiūrovai elgėsi daug saugiau nei praėjusias metais – buvo mažiau bėgiojimų po trasą ir panašiai. Komentuodamas situaciją dėl R.Šeinausko elgesio, A.Petkevičius tvirtino sulaukęs informacijos apie nesaugų žiūrovų elgesį ir iš "nulinuko" ekipažo. Iš karto buvo perduota informacija saugos postui toje vietoje, kad būtų imtasi papildomų priemonių saugumui užtikrinti.

"Reikia suprasti ir saugos komisarų darbo specifiką – jie trasoje pasirodė pirmi, po jų – "nulinukai" ir tik tuomet lenktynininkai, dalyvaujantys varžybose. Pastebime, kad neretai tuo atveju, kai važiuoja saugos automobilis, žiūrovai elgiasi atsakingai, o sudrausminti paiso nurodymų, tačiau tik pakanka saugos automobiliui nuvažiuoti toliau, jie vėl blogai elgiasi", – pasakojo A. Petkevičius.

Pasak ralio saugos vado, su saugos komisarais automobiliuose visuomet važiuodavo keletas papildomų saugos žmonių, kuriuos tekdavo palikti pavojingesniuose taškuose. Iš viso ralyje darbavosi apie 70 sauga besirūpinusių žmonių.

"Ne sykį buvo taip, kad saugos automobilius trasoje pavydavo "nulinukai", tačiau mes laikėmės griežtos nuomonės, kad trasos nepaliksime tol, kol neįsitikinsime, kad ji saugi. Matyt, kartais žmonės mūsų pastabų paklausė, tačiau panašu, kad automobilių sporto bendruomenės atstovams šito supratimo pritrūko", – konstatavo A.Petkevičius.

Gali brangiai kainuoti

Kalbinti skirtingi ralio organizatoriai atkreipė dėmesį, kad po to, kai apie pavojingą situaciją pranešė "nulinukų" ekipažas, turėjo būti reaguojama griežčiau – galbūt siunčiama papildoma saugos darbuotojų brigada, o kraštutiniu atveju svarstoma nutraukti greičio ruožą.

"Manau, kad po tokio elgesio, kokį pademonstravo R.Šeinauskas, M.Samuitis ir S.Girdauskas, ralio greičio ruožas turėtų būti atšaukiamas, o kaip priežastis nurodoma konkrečių žiūrovų netinkamas elgesys. Gal tuomet netinkamai besielgiantys žmonės supras, kad per jų kvailumą nukenčia renginys ir kiti ralio sirgaliai. Toks sporto bendruomenės atstovų narys turėtų būti svarstomas ir LASF, nes taip besielgdami bendruomenės atstovai paprasčiausiai teršia visų vardą. Licencijos už tokį elgesį naikinimas besibaigiančiam sezonui galėtų būti tinkama priemonė ir pamoka", – sakė anonimu norėjęs likti LASF atstovas.

Beje, LASF Saugaus varžybų organizavimo komiteto pirmininkas Remigijus Antanavičius nuo komentarų susilaikė ir tvirtino, kad pats situacijos nematė, o ralis komitete bus aptartas kitą savaitę. A.Petkevičius tvirtina, kad jo esminis siūlymas bus didesnės saugos darbuotojų komandos sudarymas, kad būtų įmanoma geriau suvaldyti tokias situacijas, kokia aptariama publikacijoje.

Ši istorija priminė ir prieš penkmetį Vilniaus ralyje įvykusią nelaimę, kai po šuolio per trampliną nesuvaldytas "nulinukų" ekipažo automobilis išskriejo už trasos ribų ir kliudė ten stovinčią moterį. Ralio žiūrovė žuvo, o sportininkams teko dar ilgai gydytis tiek fizinius, tiek psichologinius šio įvykio padarinius.

Ralio organizatoriai ir sportininkai dar sykį prašo žiūrovų stebint varžybas elgtis atsakingai ir savo saugumu pasirūpinti patiems, nes menka lenktyninio automobilio vairuotojo klaida ar vienas neapdairus žiūrovo žingsnis gali kainuoti labai brangiai.

Rašyti komentarą
Komentarai (4)

Pzshemek

Geras Lansf anonimo priesrinkiminis bajeris :D padai svyla???

Anonimas Lasf :DD

Galiu pasakyti juokingas vienvartis straipsnis su anoniminiais komentarais, dalyvavau vienoje is vietú (su motociklu) pirma pradesiu nuo to kad motociklas ne siaip sau vazinejo pro trasa, o po automobilio isvaziavo kelis metrus trasa nes nebuvo kitos galimybes kirsti miska ta pati dare ir didele dalis ziurovu, antra idomu kaip ziurovai galejo nuspresti jog stovejimas yra nesaugus, kaip Jocius sake vidine posukio dalis ant tramplyno paciame virsuje ne apacioje kur galetu buti saugesne vieta? Trecia stop juostos savavaliskas perkelimas.. Realiai vienas is kuoliuku neatlaike itempimo kuris susidare daug zmoniu lendant siek tiek toliau su juosta link trasos, lygiai po to momento jis buvo pastatytas atgal tai tiek su tuo dramatizmu :)) matau zmones kurie neauge trasoj neturetu spresti kada sportininkai stovi nesaugiai, bent jau ne siuo atveju kuri maciau.

K

Klausimas ar paliestu automobili uz 100eur buvo po sio vienintelio! Renaldo emocijos protrukio, taip tiesiog as pajuokavau. Kodel klaidinat visuomene? Kodel neidedat nuotraukos is kito rakurso, kur matosi, kad ne taip ir arti jis buvo? Juk facebook temoje, kurioje Renaldas viesai pripazino kate ikelta ir ta kota nuotrauka:) P.S.: Veliau Renaldas stovejo mano manymu gan saugioje vietoje.
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS