Pagal įstatymą rengiami vairuotojai – grėsmė saugumui | Diena.lt

PAGAL ĮSTATYMĄ RENGIAMI VAIRUOTOJAI – GRĖSMĖ SAUGUMUI

Kuo ilgiau užsiimi kažkokia konkrečia veikla, tuo geriau ją išmanai, tačiau, kalbant apie tam tikrų transporto priemonių valdymo kursus, per kuriuos turėtų būti sukauptas žinių bagažas, saugumui skiriama itin mažai laiko, o į dalyvauti eisme išleidžiami vairuotojai nebūtinai moka vairuoti.

Įtikėję skaičiais

Ar prisimenate, kaip išmokote važiuoti dviračiu? Matyt, kiekvienam tai buvo skirtingas kelias – vieni mokytis pradėjo važiuodami triratuku, vėliau persėdo ant dviračio su pagalbiniais ratukais, kuriuos po kurio laiko tėvai nuimdavo. Tuomet jau tekdavo minti dviračio pedalus, vienam iš tėvų bėgant greta, kol galiausiai šią pirmąją gyvenime transporto priemonę sugebėdavome suvaldyti savarankiškai patys ir drąsiai leistis į kelią atrasti gretimų kiemų.

Tikriausiai sutiksite, kad kol gerai išmokote valdyti dviratį, laiko prireikė ne taip jau mažai ir niekas nenubrėžė ribų, per kiek tai reikia padaryti. Tačiau jeigu norite įgyti vairuotojo pažymėjimą, ribos Vairuotojų mokymo tvarkos apraše apibrėžtos aiškiai – norint gauti B (taip pat ir A) kategorijos vairuotojo pažymėjimą, teorijos mokslus reikės krimsti 40 val., o praktinių įgūdžių mokytis B kategorijai įgyti mažiausiai 30 val., A kategorijai – 10 val.

Dienraščio kalbinti vairavimo mokyklų atstovai ne kartą yra pripažinę, kad minimalių ribų apibrėžimas sukūrė situaciją, kai į vairavimo mokyklas atėję mokiniai yra šventai įsitikinę, kad visus reikiamus transporto priemonės valdymo įgūdžius jie įgis per minimalų valandų skaičių, tačiau net ir pats minėtame apraše nurodytas praktinio vairavimo valandų skaičius atrodo apgailėtinai mažas. Šiuo konkrečiu atveju galvoje turiu minimalų praktinių užsiėmimų valandų skaičių norint įgyti A kategorijos vairuotojo pažymėjimą.

Grėsmė saugiam eismui?

Primenu skaičių – 10 val. Knygynuose apstu knygų, kur jau bent kiek kokia nors kalba kalbantiems piliečiams siūloma išmokti užsienio kalbą per 30 dienų. Jeigu naktį miegosite, o visą dieną intensyviai mokysitės, tam skirsite 480 val (šį mėnesį dienos ilgumas yra kiek daugiau nei 16 val.). Tinkamai neišmokę kalbos blogiausiu atveju apsijuoksite, tinkamai neišmokę valdyti transporto priemonės jau galite nebeturėti galimybės mokytis tos užsienio kalbos. Dar keisčiau atrodo faktas, kad toks trumpas valandų skaičius skirtas išmokti valdyti tokią dinamišką transporto priemonę kaip motociklas. Automobilio valdymo įgūdžiams mokytis skirtas tris kartus ilgesnis laikas.

Panagrinėkime pavyzdį. Į vairavimo mokyklą užsuka 25 metų vaikinas ar mergina, jau turintys ilgesnį kaip penkerių metų B kategorijos vairavimo stažą. Būtent tokiems vairuotojams nėra ribojamas motociklo galingumas.

Teorijos egzaminui jis arba ji greičiausiai pasiruoš savarankiškai, o praktikos egzamino laikyti gali leistis jau po penkių pasivažinėjimų motociklu.

Žinoma, su tuo sutinka ir vairavimo mokyklų atstovai, gali būti, kad mokinys bus vairavimo genijus ir jam išmokti valdyti  transporto priemonę nekils jokių sunkumų. O jeigu viskas klostysis sunkiau?

Jau girdžiu Vairavimo mokymo aprašą rengusiųjų balsus, sakančius, kad mokinys visuomet gali susitarti dėl papildomų vairavimo pamokų. Taip, gali. Tačiau jeigu jis to nenori –  nebūtina.

Vairavimo mokykla, esant tokiai situacijai, niekaip negali žmogui užkirsti kelio skubėti į VĮ "Regitra" laikyti praktinio vairavimo egzamino.

Gali būti, kad raiteliui ant plieninio žirgo ir nepasiseks išlaikyti egzamino, tačiau sėkmė juk gali atsisukti veidu – ne tik nugara. Taigi, išlaikęs egzaminą žmogus jau gali dalyvauti eisme su bet kokio galingumo motociklu, 100 km/val. greitį galinčiu pasiekti vos per kelias sekundes, nors tą transporto priemonę mokėsi valdyti eisme maždaug vieną darbo dieną. Žinoma, ne kiekvienas toks asmuo renkasi galingiausius motociklus, tačiau, net ir pasirinkus silpnesnį, skaičiai pernelyg nesikeičia.

Jei mokinys per 10 val. neišmoko valdyti motociklo, vairavimo mokykla negali jam neleisti laikyti egzamino.

Sudėtingi pratimai

Tad kokie asmenys siekia įgyti teisę valdyti motociklą ir turėti A kategorijos vairuotojo pažymėjimą? "Regitros" Egzaminavimo ir vairuotojo pažymėjimų išdavimo skyriaus vyresnysis specialistas Arvydas Jankauskas vardija tokius skaičius: "2017 m. 52 proc. visų laikiusiųjų egzaminus A kategorijos vairuotojo pažymėjimui gauti buvo 20–29 metų, 37 proc. – 30–39 metų, ir 9 proc. – 40–49 metų. Kitos amžiaus grupės pasidalijo likusius 2 proc."

Vairavimo mokyklų atstovai norinčiuosius gauti A kategorijos vairuotojo pažymėjimą skirsto į kitokias grupes. "Ateina mokantieji važiuoti, t.y. išmokę valdyti motociklą nelegaliai, dažnai gatvėse važinėjantys be vairuotojo pažymėjimo ir norintys tą mokėjimą legalizuoti, bei įsitikinusieji, kad per 10 val. išmoks, tačiau pastarieji greitai supranta, kad, deja, bet tiek laiko per mažai", – sako vairavimo mokyklos "Auto ABC" vadovė Rūta Čiutelytė.

"ARV-Auto" vadovas Valdas Šlepikas, antrindamas kolegei, tvirtina, kad, pavairavę 10 val., egzaminui "Regitroje" būna pasirengę apie 30 proc. asmenų. "Dauguma norinčiųjų valdyti motociklą savo neva puikiais sugebėjimais tai daryti suabejoja tuomet, kai reikia įvykdyti užduotis aikštelėje, o pastarosios yra nepalyginti sunkesnės nei, pavyzdžiui, norintiesiems vairuoti automobilį", – sako V.Šlepikas.

A kategorijos praktinio egzamino užduotys aikštelėje skirstomos į lėtas ir greitas. Prie lėtųjų priskiriama aštuoniukė, lėtas važiavimas, išvažiavimas iš garažo ar stovėjimo vietos, prie greitųjų – greita gyvatėlė, kliūties apvažiavimas, pagreitėjimas ir staigus stabdymas bei dar keletas. Taigi pats praktinis egzaminas aikštelėje itin priartintas prie tų situacijų, į kurias motociklininkas patenka dalyvaudamas eisme.

Patirties stokos klaidos

VĮ "Regitra" atstovas A.Jankauskas sako, kad didžioji dalis A kategorijos praktikos egzamino klaidų būtent ir padaroma atliekant pratimus aikštelėje.

"Klaidos egzamino metu skirstomos į kritines ir nekritines, tad iš nekritinių klaidų aikštelėje egzaminuojamieji neretai per dažnai paliečia koja žemę, išsijungia variklis, iš kritinių – neišlaiko pusiausvyros, neatlieka pratimo, užkabina gaireles. Išvažiavus iš aikštelės klaidų irgi netrūksta – egzaminuojamieji pamiršta išjungti posūkio signalą, žvalgytis per petį, kerta ištisines kelio ženklinimo linijas ir pan.", – populiariausių klaidų statistiką vardija pašnekovas.

Tokių klaidų šaltiniu galėtume įvardyti per didelį susikoncentravimą į tai, kaip reikia valdyti transporto priemonę, o ne į tai, kaip saugiai dalyvauti eisme. "Jeigu žmogus  vairavimo mokykloje valdyti motociklą mokėsi iš tiesų vos 10 val., natūralu, kad jis abejoja, ar viską gerai daro, todėl ir padaro anksčiau minėtas klaidas", – atkreipia dėmesį A.Jankauskas.

R.Čiutelytė, pati jau ne vienus metus vairuojanti motociklą, tvirtina, kad, nepaisant to, kad žmogus jau ne vienus metus turi B kategorijos pažymėjimą ir gerai vairuoja automobilį, motociklui valdyti reikia pasitelkti visai kitus įgūdžius.

"Pirmiausia vairuojant motociklą, labai daug svarbių funkcijų atitenka rankoms – tai ir sankabos rankenos valdymas, akseleravimas, stabdymas, viską derinant su veiksmais kojomis. O kur dar pusiausvyros laikymas, motociklo valdymas kūnu! Tad žmogus, ant motociklo persėdęs iš patogaus automobilio fotelio, turi persiorientuoti, o ir aplinką stebėti važiuojant motociklu yra daug svarbiau, nei sėdint prie automobilio vairo", – pasakoja R.Čiutelytė.

Sąmoningumas didėja

Motociklininkų klubo "Navas Racing" direktorius Linas Navickas taip pat tvirtina, kad žmogui, niekada nesėdėjusiam ant motociklo, leisti suprasti, kad jis gali išmokti valdyti šią transporto priemonę per 10 val., yra pernelyg drąsu.

"Yra sportininkų, kurie motociklo valdymo įgūdžius tobulina uždarose trasose, tuomet jiems gali net ir neprireikti tų 10 val., tačiau eiliniam piliečiui, panorusiam įgyti teisę valdyti motociklą, tiek pamokų tikrai per mažai", – tvirtina motociklininkas.

Vis dėlto jis džiaugiasi tendencija, kad vis daugiau motociklininkų, tarp jų nemaža dalis tokių, kurie neseniai įgijo A kateogrijos vairuotojo pažymėjimą ir įsigijo motociklą, atvažiuoja į "Nemuno žiedą", kur klubas rengia pasivažinėjimus ir įgūdžių tobulinimo vakarus motociklininkams kartu su profesionalais.

"Kiekviename tokiame renginyje džiugu matyti daug naujų veidų, kurie supranta, kaip svarbu tobulinti savo įgūdžius, galų gale net išsilakstyti trasoje, kad to nereikėtų daryti miesto gatvėse. Patikėkite manimi, tie motociklininkai, kurie sąžiningai pasportuoja trasoje, gatvėje tampa itin pavyzdingais vairuotojais ir viršyti greičio bei lakstyti nenori", – sako pašnekovas.

Beje, greitis, tiesa, dažniausiai per mažas, gali tapti ir klaida laikant praktikos egzaminą. "Mes egzaminuojamojo neverčiame važiuoti maksimaliu greičiu, tačiau, jeigu leistinas greitis kelyje yra 70 km/val., o vairuotojas važiuoja 50 km/val., tai yra neleistina, o kartais ir pavojinga. Tad laikantysis egzaminą  turėtų judėti ne lėčiau ir nei mažiau kaip 15 km/val. nuo, esant konkrečiai situacijai, galimo maksimalaus leistino greičio", – sako A.Jankauskas. Toks atsargumas, pasak VĮ "Regitra" specialisto taip pat kyla iš nepasitikėjimo savimi ir per mažo nuvažiuotų kilometrų skaičiaus.

Būtent kilometrų skaičius, o ne prie vairo praleistos valandos turėtų būti atskaitos taškas, nuo kurio ir būtų sprendžiama, ar asmuo jau gali laikyti praktikos egzaminą ir pats savarankiškai dalyvauti eisme, ar ne.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS