Ant Vilniaus oro uosto konkurso – šešėlis | Diena.lt

ANT VILNIAUS ORO UOSTO KONKURSO – ŠEŠĖLIS

Ar valstybės įmonės "Lietuvos oro uostai" (LOU) skelbto VIP keleivių terminalo statybos paslaugų pirkimo sąlygos nėra skirtos konkrečiam konkurso dalyviui? "Vilniaus dienai" pradėjus žurnalistinį tyrimą, Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) tokias abejones dienraščiui patvirtino. Publikaciją paruošus spaudai, tą pačią dieną LOU kelių milijonų vertės konkursą nutraukė.

LOU buvo paskelbusi atvirą konkursą VIP keleivių terminalo statybai Vilniaus tarptautiniame oro uoste (VTOU). Jau suprojektuotas, 3–4 mln. eurų kainuosiantis būsimasis statinys įvardijamas transporto paskirties statiniu.

LOU teigimu, keleivių skaičius kasmet auga, tad esamas VTOU terminalas jau nebėra efektyvus ir komfortiškas aptarnaujant keleivius. Priežastis – terminalo pastato ir jo aplinkos architektūrinis išplanavimas bei erdvės trūkumas. Tad šios aplinkybės lėmė planuoti rekonstruoti VTOU keleivių terminalą, optimizuoti jo veiklą, užtikrinančią naujausius aviacijos saugumo reikalavimus, bei pagerinti keleivių aptarnavimo ir personalo darbo sąlygas. Mat šiuo metu naudojantis terminalo paslaugomis keleiviams tenka pereiti tris terminalo aukštus, o tai neužtikrina kokybiškų paslaugų. Aiškinama, kad dėl to terminalui būtinas papildomas priestatas, į kitą vietą perkeliant dabar esamą VIP keleivių terminalą.

Transporto statinys – prezidentūra?

Vasario viduryje LOU paskelbė viešojo pirkimo sąlygas. Jos sukėlė pagrįstų abejonių, ar šis konkursas skaidrus, o gal konkurso sąlygas rengę asmenys yra visiškai nekompetentingi? LOU teigia siekianti atrinkti geriausią dalyvį pagal nustatytus ekonominio naudingumo kriterijus: bendrame vertinime pasiūlymo kaina sudaro 70 proc., kokybė – 30 proc.

Tačiau jei vienas iš konkurso dalyvių pasiūlys mažesnę negu projekte numatyta mažiausia kaina? Ar jis atitiks paslaugos pirkimo sąlygose numatytą kokybę? Štai čia ir išryškėja LOU konkurso pirkimo sąlygų rengėjų gudrybė. Pagal vieną iš kokybės atrankos kriterijų, bus vertinama ne tik pačios konkurse dalyvaujančios įmonės, bet ir jos siūlomo statybos darbų vadovo patirtis.

O patirtis turi būti ne bet kokia. Arba statybos bendrovė, arba darbų vadovas turi būti pasisėmę patirties vadovaujant... ne mažiau kaip 5 žvaigždučių viešbučių paskirties pastato statybai. Tiesa, nenurodyta, kokioje valstybėje: 5 žvaigždučių viešbučiai skiriasi Lietuvoje, Egipte, Turkijoje, kitose valstybėse. Vilniaus centre 5 žvaigždučių viešbutis užsieniečių neretai įvardijamas tik kaip ekonominės klasės. Kitaip sakant, viešbučių patogumus ir servisą įvertinant žvaigždutėmis, neretai griebiamasi situacijos neatitinkančios reklamos.

Galima spėti, kad viešojo pirkimo sąlygas rengusiems valstybės įmonės atstovams taip pat kilo abejonių, ar prašmatnaus viešbučio statyba gali būti vienu iš konkurso dalyvių kokybės reikalavimų. Iškelta antra sąlyga: konkurso dalyvis gaus balų, jei bus vadovavęs… kultūros (muziejaus) paskirties projektui.

Na, muziejus ir 5 žvaigždučių viešbutis tarpusavyje lyg ir nesiderina, tarp jų tikrai nėra nieko bendro. Tad paslaugos viešojo pirkimo sąlygas rengusieji nusileidžia – vertinant konkurse dalyvaujančių asmenų kokybę, pakaks ir stačiusiųjų administracinį pastatą arba vadovavusiųjų jo statybai patirties. Tiesa, administraciniu pastatu konkurso rengėjai įvardija ne, sakykime, daugiaaukščius administracinius, ne į Vyriausybės rūmus panašius pastatus, o… ambasadas, Seimo rūmus, prezidentūrą. Tačiau šie pastatai turėtų būti ne bet kokie – jų statybų sąmatinė vertė turėtų būti ne mažesnė negu 3 mln. eurų. Konkurso dalyvis, turintis patirtį trijuose tokio tipo projektuose, gaus maksimalų – 30 kokybės balų skaičių.

Neturėtų likti net iliuzijos, kad nuleisime rankas prieš bet kokį piktnaudžiavimą – didelį ar mažą.

Kokia bendrovė arba statybos darbų vadovas gali atitikti šiuos LOU keliamus reikalavimus? Na, nebent statę Valdovų rūmus, kuriuose įkurtas Nacionalinis muziejus. Visgi nepanašu, jog VIP keleivių terminalas interjeru bandys konkuruoti su prezidentūra, Seimu ar Valdovų rūmais – tai bus, kaip ir numatė architektai, viso labo transporto statinys.

Tad akivaizdu, jog LOU nustatytas kokybės atrankos kriterijus yra nesusijęs su perkamo terminalo statybos darbų specifika, yra dirbtinai ribojantis konkurenciją ir netgi absurdiškas. Tai patvirtina ir parengtas VIP keleivių terminalo statybos techninis projektas, kuriame detalizuoti projektiniai sprendiniai – apdaila, pastato architektūros specifika, niekuo nesiskiriantys nuo tipinio terminalo statybos projekto.

Korupcija jau kvepėjo

Praėjusių metų birželį LOU jau purtė skandalas, kai dėl viešųjų pirkimų pažeidimų buvo kreiptasi į Specialiųjų tyrimų tarnybą ir inicijuotas ikiteisminis tyrimas galimai nusikalstamai veikai nustatyti. Tada rengtasi neskaidriam 0,5 mln. eurų vertės baldų įsigijimui. Tiesa, šiam neskaidriam pirkimui, kurio sąlygos buvo pritaikytos vienai bendrovei, kelią užkirto pati Susisiekimo ministerija, nustačiusi piktnaudžiavimo ir dokumentų klastojimo atvejus.

"Lietuvos oro uostų" atvejis parodė, kad Susisiekimo ministerijos korupcijos prevencijos sistema yra veiksminga. Net ir nesuveikus įmonės prevencijos priemonėms, suveikė ministerijos. Naujasis Oro uostų vadovas yra gavęs užduotį išsiaiškinti visus šiuos abejotinus atvejus. Susisiekimo sektorius Lietuvoje bus skaidrus. Neturėtų likti net iliuzijos, kad nuleisime rankas prieš bet kokį piktnaudžiavimą – didelį ar mažą", – praėjusiais metais viešai platintame pranešime teigė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Deja, VIP keleivių terminalo statybos konkursas rodo, kad korupcijos prevencijos sistema neveikia nei LOU, nei Susisiekimo ministerijoje.

„Dėl vykdomo pirkimo sulaukus Viešųjų pirkimų tarnybos neoficialių rekomendacijų, matome, kad dalį sąlygų būtina įvertinti pakartotinai. Atsižvelgiant į tai, kad kai kurios sąlygos yra esminės, buvo nuspręsta pirkimą nutraukti. Kovo 1 dieną, sprendimas viešai paskelbtas Centriniame viešųjų pirkimų portale. Artimiausiu metu atnaujinus sąlygas, pirkimas bus paskelbtas iš naujo“, - dienraščiui teigė LOU komunikacijos skyriaus vadovas Marius Zelenius.

KOMENTARAS

Jei netikslins – pirkimą nutrauks

Ar LOU skelbto VIP keleivių terminalo statybos paslaugų pirkimo sąlygos nėra skirtos konkrečiam konkurso dalyviui? Štai kaip situaciją pakomentavo VPT Prevencijos ir skelbimų skyriaus vedėja Lina Nariūnienė.

"Nors VIP keleivių terminalas priklauso negyvenamųjų pastatų grupės transporto paskirties pastatams, pirmiausia tai yra ypatingos svarbos, valstybę reprezentuojantis statinys, skirtas atvykstantiems ir išvykstantiems aukšto rango pareigūnams, valstybių vadovams, užsienio delegacijoms, verslo atstovams ir pan. Dėl tokios objekto specifikos ir dėl to, kad rasti tiekėją, turintį patirties būtent VIP terminalų statybos darbuose būtų sudėtinga, jam kėlėme papildomus kokybinius ir reprezentacinius reikalavimus, kurie taikomi tokiems objektams, kaip aukštos klasės viešbučiai, ambasados, kultūros muziejai. Svarbu ir tai, kad planuojant ir statant tokius pastatus, ypatingas dėmesys skiriamas vartotojo patirčiai. Keleivių patirties gerinimas yra tarp strateginių Lietuvos oro uostų tikslų, todėl  manome, kad apsiriboti rangovais, įgyvendinusiais vien transporto objektų projektus, yra rizikinga. Į tą kategoriją patenka ir regioninė autobusų ar geležinkelio stotis, iešmų postai, švyturiai, muitinių pastatai, dispečerinės ir pan., kas nėra tos pačios galutinės funkcinės paskirties statiniai ir jiems taikomi kiek kiti reikalavimai.

Svarbu atkreipti dėmesį ir į tai, kad VIP terminalo statybos darbai yra neatsiejama viso oro uosto rekonstrukcijos dalis, todėl bet koks vėlavimas gali turėti neigiamos įtakos viso oro uosto rekonstrukcijos eigai. Dėl to būtina užtikrinti, kad būsimas rangovas gebėtų aukštos kokybės objektą pastatyti laiku. Atsižvelgdami į pastato specifiką, kritinę laiko svarbą ir Viešųjų pirkimų tarnybos rekomendacijas Perkančiosioms organizacijoms kuo daugiau pirkimų vykdyti ne mažiausios kainos, o ekonominio naudingumo būdu, nusprendėme iškelti minėtus kokybinius reikalavimus tiekėjams. Minimi reikalavimai buvo neprivalomi, todėl dalyvauti galėjo ir rangovai, neturintys panašios patirties. Atliepiantys papildomus kokybinius reikalavimus ir galintys pasiūlyti pridėtinę vertę, galėjo gauti papildomų kokybinių balų.

Dėl vykdomo pirkimo sulaukus Viešųjų pirkimų tarnybos neoficialių rekomendacijų, matome, kad dalį sąlygų būtina įvertinti pakartotinai. Atsižvelgiant į tai, kad kai kurios sąlygos yra esminės, buvo nuspręsta pirkimą nutraukti. Praėjusį penktadienį, kovo 1 dieną, sprendimas viešai paskelbtas Centiniame viešųjų pirkimų portale. Artimiausiu metu atnaujinus sąlygas, pirkimas bus paskelbtas iš naujo."

Rašyti komentarą
Komentarai (6)

cheee

nu geriau varykit jutubej filma pazuret 'bronenosec potemkin'

...

Virš viso Vilniaus Zuokulos šešėlis pakibęs.

Vilnietis

VIP terminalas keleivių patogumui? Nejuokinkit musių. Kuriems čia keleiviams pagerės? Ar tiems dabar nepakankamai gerai? Speciali Švitrigailos g. danga pakeliui į Oro uostą, žalioji banga šviesoforuose ir atskiri vartai teritorijoje - negana?
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS