Vilnius pavydi Kaunui: kada sostinė turės modernią autobusų stotį? | Diena.lt

VILNIUS PAVYDI KAUNUI: KADA SOSTINĖ TURĖS MODERNIĄ AUTOBUSŲ STOTĮ?

Vilniečiai pavydžiai žiūri į kauniečius, kuriems 2017-ųjų sausį atvėrė duris moderniausia autobusų stotis. Kada sostinė turės tokią? Jei miesto valdžia nesusitars su privačiais stoties šeimininkais, niekada.

Sostinės rakštis

Oro uostas, geležinkelio ir autobusų stotis – kiekvieno miesto vartai, iš kurių svečias susidaro pirmąjį stiprų įspūdį apie miestą ir net apie šalį. Senamiesčio pašonėje jau penktą dešimtmetį stūksanti autobusų stotis gerų emocijų nesukelia.

Kai Kaunas pasistatė modernią stotį, Vilniaus meras Remigijus Šimašius prabilo ultimatumų kalba: arba sostinės stoties valdytojai labai greitai pateikia jos atnaujinimo sprendimus, kad ji būtų "civilizuota ir priimtina", arba miestas skelbs konkursą naujai autobusų stočiai.

R.Šimašius ir vėl paleido šūvį į autobusų stoties savininkus šių metų birželį, kai Vilniaus savivaldybė kartu su valstybės įmone "Lietuvos geležinkeliai" pristatė planus pertvarkyti geležinkelio stoties rajoną, paversti jį ne tik moderniu transporto mazgu, bet ir verslui patraukliu centru. Pasak mero, projekte "Vilnius Connect" numatyta ir nauja autobusų stotis Pelesos g., o senoji gal bus iš viso nereikalinga, o gal dar tiks priemiestiniams maršrutams.

Norėtų griauti

Vilniaus autobusų stotis nuo 2004 m. priklauso verslininkui Andriejui Paleičikui. Ją sūnui perleido žinomas milijonierius Ivanas Paleičikas, kurio bendrovė "Lukoil Baltija" 2000 m. įsigijo iš valstybės šį objektą kartu su keleivių vežimo kompanija "Toks". Prieš keletą metų A.Paleičikas kompanijos "Toks" akcijas pardavė, bet stotis pasiliko jo rankose, mat jos administravimas jau nuo 2006 m. buvo atskirtas, įsteigus naują UAB Vilniaus autobusų stotis.

"Vilniaus dienos" kalbinamas A.Paleičikas iš dalies sutiko su kritika dėl pastato išvaizdos, tačiau akcentavo, kad tiesiogines funkcijas stotis vykdo be priekaištų.

Vyginto Skaraičio / Fotobanko nuotr.

"Stotis ne nauja, palyginti, pavyzdžiui, su Kauno. Be abejonės, naujas pastatas visada atrodys geriau, kaip ir naujas daiktas. Bet aš negaliu skubėti, nes pastatas turi ne vieną savininką, o dalis teritorijos net neturi detaliojo plano, kurį tvirtinti privalo pati savivaldybė",– aiškino verslininkas.

Jis prisiminė prieš keletą metų jau buvus vieną bandymą rengti detalųjį planą objekto savininkų lėšomis.

Be abejonės, naujas pastatas visada atrodys geriau, kaip ir naujas daiktas. Bet aš negaliu skubėti, nes pastatas turi ne vieną savininką, o dalis teritorijos net neturi detaliojo plano.

"Kai pradėjome rengti, išsigandome, nes mums "pripaišė" beveik 9 ha teritorijos, kartu su savivaldybės žeme. Tada ir pati savivaldybė susivokė, kad parengti tokį detalųjį planą – ne mūsų jėgoms, kad "įstrigsime" nežinia kiek metų, – pasakojo verslininkas. – Taip ir buvo: "įmerkiau pinigus", ir šie nuplaukė… Dabar einame kitu keliu – architektai dirbo, atsižvelgdami į miesto bendrąjį planą, pagal naujus reikalavimus. Aišku, jeigu būčiau vienas, sprendimai būtų greitesni, bet kadangi yra bendrasavininkiai, jie irgi turi savų interesų, privalome ir juos suderinti."

Vyko tik konsultacijos

A.Paleičikas teigė, kad pradinė jo idėja buvo nugriauti dabartinį pastatą ir pastatyti naują, modernų. Tačiau jos buvo atsisakyta dėl pastato bendrasavininkės UAB "Baltishes Haus", valdančios IKI prekybos tinklo parduotuvių pastatus.

"Atsinaujinti jie irgi nori, bet yra sutartys su nuomininkais, tokiu atveju negali taip paprastai imti ir nugriauti. Pagal dabartinę mūsų viziją dalis autobusų stoties pastato visgi būtų nugriauta, bet atsirastų 3 nauji pastatai. Kada – negaliu prognozuoti, nes parengti tik priešprojektiniai pasiūlymai, o iki statybos leidimo gavimo dar laukia ilgas kelias", – kalbėjo verslininkas.

A.Paleičikas žadėjo pateikti savivaldybei stoties savininkų pasiūlymus dar rugsėjį, tačiau Vilniaus miesto vyriausiasis architektas Mindaugas Pakalnis "Vilniaus dienai" teigė jų dar nematęs.

"Kokių nors oficialių projektinių dokumentų dar nėra, bet konsultacijos, kaip autobusų stotis galėtų atrodyti po pertvarkymo, išties vyko," – sakė architektas.

Bus antra stotis?

M.Pakalnio teigimu, kategoriškos nuomonės, kad reikėtų autobusų stotį iškeldinti iš dabartinės vietos, nėra. Tačiau bėda ta, kad dabartinė stoties būklė yra tiesiog apgailėtina.

"Ji yra vos už kelių šimtų metrų nuo Senamiesčio, o kai ten atsiduri, tai pasijunti tarsi būtum kažkur miesto pakraštyje, apleistoje pramoninėje zonoje", – sakė architektas.

Kokių nors oficialių projektinių dokumentų dar nėra, bet konsultacijos, kaip autobusų stotis galėtų atrodyti po pertvarkymo, išties vyko.

Jo manymu, didžiausia kliūtis, trukdanti pagaliau sutvarkyti šį svarbų objektą, yra tai, kad du skirtingi savininkai greičiausiai turi ir skirtingų interesų.

"Stotis buvo privatizuota, ir šiandien galime tik skėsčioti dėl to rankomis. Vilnius gali ir naują terminalą pasistatyti. Jis galėtų būti arba savivaldybės eksploatuojamas, arba pastačius perduotas naujam operatoriui. Tokioje srityje, kaip keleivių vežimas ir aptarnavimas, nėra natūralaus monopolio, koks yra, pavyzdžiui, energijos tiekime. Vadinasi, teoriškai tie abu terminalai galėtų net ir konkuruoti," – svarstė M.Pakalnis.

Vilniaus valdžios atstovų ketinimus įrengti naują autobusų stotį A.Paleičikas vertina skeptiškai.

"Na, ir kam tos dvi stotys? – stebėjosi jis. – Jeigu jau darome, tai tokį objektą, kuris atitiktų visų lūkesčius. O numesti man tai, kas jiems (savivaldybei – red. past.) neįdomu, tai vėl nei penki, nei devyni… Mačiau "Vilniaus plano" pateiktą vizualizaciją – jie kažkodėl skelia sklypą, ir man jų argumentai nesuprantami. Jeigu savivaldybė norėjo dar kartą pagąsdinti, kad apsieis ir be mūsų, tai atrodo komiškai. Mes iš tikrųjų ieškome sprendimų, bet taip greitai nepavyksta, kaip nori savivaldybė."

Autobusų stoties ateitis gali būti siejama ir su projektu "Vilnius Connect".

"Tai ilgalaikis projektas, šiuo metu rengiamas teritorijos detalusis planas, kurį manome užbaigti per ateinančius metus, – sakė architektas. – Tačiau ir dabartinės autobusų stoties savininkai turi visas teises rodyti iniciatyvą, teikti savo verslo tobulinimo pasiūlymus. Dalyje teritorijos yra detalusis planas, galima daryti ir to plano pakeitimą, bet tikrai gana jau miegoti..."

GALERIJA

  • Vilnius pavydi Kaunui: kada sostinė turės modernią autobusų stotį?
Butauto Barausko nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (13)

Vilnietis

Ar piliečiai iki galo supranta, kad Vilniaus autobusų stotis priklauso konkrečiam asmeniui ir yra jo nuosavybė? Jam reikia kojas bučiuoti, kad nesugalvojo ten sau vilos su baseinu pasistatyti. Visos kalbos yra beprasmiškos, kol miestas neatpirks ką pra*iko valdininkai prieš dešimtį metų. Bent įvardinkime, kurie.

T

Tigi nesenai remontuota stoti turi vilnius ir puiki nereikia tu blizganciu pastatu

rrrenman

ta Kauno stotis apsoliuti tragedija! koks ten 'profas' ja projaktavo,nei sis nei tas,privaro autobusas kur buriai narkomanu dumina,tie dumai i autobusa...isvis erdves nebeliko,sustampuota...kazkokiu parduotuviu prideta,reikia klaidziot po sales jai nusilengvint sugalvoji...kaip ir nelike stoties...tik pas kavencus tokia gali buti...
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS