-
Griaunama vila Žaliakalnyje: ar institucijos galėjo tam užkirsti kelią? 39
– Vis dar nerimsta aistros dėl Perkūno alėjoje griaunamo namo, kaip jūs vertinate šią situaciją?
– Aistros, ko gero, dar ilgokai nerims, nes situacija nevienareikšmiška ir kartu labai daug sluoksnių už jos slypi. Pagrindinė problema, mano galva, yra tai, kaip mes, kaip valstybė, suvokiame kultūros paveldo vertybes ir kaip jas vėliau gebame saugoti. Šiuo atveju esama problematikos abejose vietose. Jeigu mes kalbame apie įprastus paminklus – Pažaislio vienuolyną, katedrą – ko gero, niekam nekyla minčių, viskas aišku – reikia saugoti.
Žaliakalnio arealas yra fantastiškas, kaip mes dažnai sakome – tai yra miesto sodo pavyzdys, XX amžiaus koncepcija.
Tuo tarpu apie gyvenamąją architektūrą, kuriai dar nėra sukakę nei 100 metų, tiesa, gal jau tuoj bus, matyt 1928 metais pastatas buvo pastatytas, yra toks pasakymas, kad pirmas 100 metų pastato gyvenime yra pats pavojingiausias. Greičiausiai jis arba gali būti nugriautas, rekonstruotas, perdarytas. Gyvenamosios paskirties pastatais visuomenėje vis dar kartais abejojama – ar čia paveldas, ar ne paveldas. Labai svarbu, kad būtų aiški valstybės pozicija, kad tam tikrose teritorijose, tam tikrus objektus, dėl tam tikrų stilistinių ir socialinių aspektų – saugome ir tai yra vertybė. Šiuo atveju tos abejonės šiek tiek yra. Šis atvejis truputį šokiruoja, nes, nepaisant to, kad jis yra saugomas valstybės kaip urbanistinės teritorijos dalis, galima lengva ranka staiga bandyti nušluoti nuo žemės paviršiaus ir tikėtis, kad niekas neatsitiks. Tokiu atveju kyla klausimas: kaip saugome, jeigu gali atsitikti tokie precedentai?
– Atvejis labai kontroversiškas. Su daug pusių, ko gero?
– Taip, nes ta vertės abejonė, kaip specialistui ir manau didžiajai daliai išsilavinusios visuomenės, visai nekyla. Dabar Kaune kaip tik yra rengiama UNESCO nominacinė byla, kad Kaunas galbūt papuls tarp UNESCO pasaulio paveldo vietovių. Ir, be abejo, Kaunas nėra ta vieta, kuri turi kvapą gniaužiantį paminklą, kaip, pavyzdžiui, Sagrada Família Barselonoje. Mūsų stiprybė yra įvairovė, jaukus mastelis, modernizmas turi žmogišką dimensiją, žmogišką veidą. Paprastai modernizmas yra tada, kai ant tuščio žemės paviršiaus statomi didžiuliai kompleksai. O čia – ne. Čia yra jaukus, žmogiškas, turi įvairovės. Ir tokie objektai, kurie yra išlikę, pavyzdžiui, Žaliakalnio arealas yra fantastiškas, kaip mes dažnai sakome – tai yra miesto sodo pavyzdys, XX amžiaus koncepcija. Šioje teritorijoje išlikusių autentiškų pastatų tikrai neknibžda. Tai yra vienas iš tų, kurie išlaikė autentiškumą. Jeigu žiūrint profesionalo akimis, net abejonės nėra – čia vertybė.
Jeigu mes lengva ranka šluosime nuo žemės paviršiaus, Žaliakalnis taps eiliniu rajonu.
1975 metais Europos architektūros paveldo chartijoje yra labai aiškiai parašyta, kad vertybėmis gali ir turi būti pripažįstami ne tik išskirtinės estetinės vertės objektai, bet ir tie, kurie aplinkai suteikia charakterį. Pats savaime vienas objektas gali būti jaukus ir įdomus, bet iš pirmo žvilgsnio nekris į akį, kad tai yra vertybė, bet jis yra neatsiejama charakterio dalis. Lašelis po lašelio ir sudaro visumą. Kodėl žmonės nori gyventi Žaliakalnyje? Nes ten yra tas savitas charakteris.
– Bet, žinote, pasitaiko manančių, kad aš noriu gyventi Žaliakalnyje, tarp medinukų, bet pats noriu gyventi moderniame name.
– Sakyčiau, kad čia yra pagrindinis valstybės ir paveldosaugos uždavinys. Jeigu žiūrėtume į šiuolaikinę paveldo teoriją, labai daug kalbama apie tai, kad neturėtume uždrausti raidos, kad ji urbanistinėje teritorijoje yra įmanoma. Bet ta raida neturi baigtis tuo, kad savininkas pasiima naudą, t. y. aplinka suteikia jam estetinę vertę, galbūt net ir moralinę vertę, nes jis gyvena prestižiniame rajone. O pats nepagerina šitos vertės.
Šitoje vietoje yra svarbūs ne tik estetiniai, bet ir socialiniai dalykai. Socialinis kokybės užtikrinimo, tęstinumo klausimas. Jeigu pasidarys tokio pobūdžio rajonas – nebūtinai Žaliakalnis – naujų, prabangių vilų kvartalu, tada apie saugomą teritoriją jau nekalbame. Tada kalbame apie prabangų rajoną, bet ar tikrai jam reikia egzistuoti būtent šitoje vietoje?
– Kas liktų iš Žaliakalnio, jeigu čia atsirastų stiklinės, šiuolaikiškos vilos?
– Būtent. Įdomiausia, kad jis yra išlaikęs aurą, bet konkrečių, autentiškų objektų jau tikrai nėra daug. Taip, jų yra, kai kurie netgi mediniai pastatai labai gražiai tvarkomi. Pozityvių pavyzdžių tikrai yra, bet juos reikia toliau saugoti ir pozityvius pavyzdžius rodyti kaip gerąją praktiką. Jeigu mes lengva ranka šluosime nuo žemės paviršiaus, Žaliakalnis taps eiliniu rajonu.
Kažkuriuos naujus pastatus galbūt ateities kartos pripažins paveldu, bet tai, ką mes turime iš tarpukario, tai turime tiek ir ne daugiau. Daugiau niekada nebus, gali būti tik mažiau.
– Kalbant apie namą Perkūno alėjoje, kur, kaip jūs sakote, net nekyla abejonių, kad tai yra paveldas, feisbuke skaičiau nemažai komentarų, kuriuose žmonės sakė: ten jau buvo griūvanti lūšna, pastatyta iš lentelių, savo atgyvenusi, asbestiniu šiferiu degta, žodžiu – nedidelis nuostolis, kad ją ir nugriaus.
– Kalbame apie paminklus, kurie ir buvo sukurti būti paminklais – tarkime, Centrinis paštas yra 500 metų Vytauto mirties jubiliejui įkurtas pastatas, nes šalia savo praktinės funkcijos jis nuo pat pradžių buvo sumanytas kaip tam tikras paminklas. Šiuo atveju labai svarbu švietimas ir klausyti profesionalų nuomonės. Tam yra visa eilė įvairių šalių patirčių, profesionalai dalinasi gerąja praktika ir tuo suvokimu, kaip keičiasi paveldosauga.
Architektūra nėra vien tik fizinis pavidalas, yra ir reikšmė, subjektyvus, kultūrinis sluoksnis. Tai nėra vien tik fizika, chemija ir matematika. Todėl mes ir traktuojame, kad architektūra – ne tik statyba, bet ir meno rūšis. Kartais sakoma, kad paveldas yra tarsi gamtos ištekliai, jų kažkiek turime ir jų nebegalime atnaujinti. Kažkuriuos naujus pastatus galbūt ateities kartos pripažins paveldu, bet tai, ką mes turime iš tarpukario, tai turime tiek ir ne daugiau. Daugiau niekada nebus, gali būti tik mažiau. Kuo labiau apimtį mažinsime, tuo miestas taps skurdesnis.
Dr. Vaidas Petrulis. Vilmanto Raupelio nuotr.
– Kai kurie sako, kad žmogus nori gyventi komfortiškai. Bet jeigu perki Žaliakalnyje namą, tai tu žinai, ką perki. Ir tu, būk mielas, juo pasirūpink. Tai nebuvo iš nežinojimo. Mūsų studijoje lankėsi Kauno miesto savivaldybės kultūros paveldo skyriaus vedėjas Saulius Rimas, kuris pasakojo, kad namo savininkas pas jį lankėsi jau prieš penkerius metus ir jam buvo aiškiai pasakyta, kad jis negali griauti ir pastato vietoje statyti kito namo.
– Tai yra klasikinis pavyzdys, kai norima pasiimti tai, ką duoda aplinka – charakterį, prestižinės vietos statusą, kurį, beje, sukuria tokie pastatai, ir kartu gauti tą komfortą, kurį galėtum susikurti gyvendamas priemiestyje, kuris yra naujai kuriamas ir, natūralu, kad gali būti kitokie sprendimai. Mes daug šnekame, kad Žaliakalnis yra išskirtinė teritorija, kad ji yra svarbi nacionaliniu mastu. Pasaulis margas, kažkam aktualūs kiti dalykai – tai prašau, yra kitų erdvių, kur graži gamta, gera kaimynystė. Pasirinkimų yra daug. O išteklių, kuriuos mes turime, nebegrąžinsime atgal.
Tas atvejis skaudus, nes yra akivaizdus autentikos praradimas. Kita vertus, jis rodo, kad tai yra ne tik privačių iniciatyvų klausimas – gražu, kad Žaliakalnio bendruomenė taip aktyviai stojo ginti – bet ir strateginio valstybės mąstymo uždavinys, kad jeigu buvo vienas precedentas, galbūt bus ir kitas. Tie objektai, kurie išlaiko miesto charakterį, turėtų būti vienareikšmiškai įrašyti kaip saugotini ir kad žmogus neturėtų iliuzijų pakeisti šią situaciją.
– Šiuo atveju savininkas neturėjo turėti tokių iliuzijų, bet tas beribis įžūlumas – kai vieną kartą griauna – sustabdo, antrą kartą griauna. Galiausiai, pradeda griauti savaitgalį, tikintis, kad nesustabdys. Laimė, kad minėtas S. Rimas ir kitų institucijų darbuotojai jau ne darbo metu vyksta prie griaunamo namo. Ar buvo kada nors toks precedentas, kai žmogus griauna namą, kai jam buvo neleista to daryti?
– Kiek žinau, Klaipėdoje buvo panašus atvejis. Ten mūrinius namus, berods XVIII amžiaus nugriovė. Tai irgi buvo pakankamai įžūlus atvejis.
– Ar institucijos galėjo kažkaip užkardyti kelią? Žinoma, bepigu sakyti: kur buvo policija, kur buvo paveldo saugotojai, kai jų reikėjo? Bet fiziškai, negi žmonės turėjo ten budėti pasistatę palapines?
Jeigu galima naikinti ir nesulaukti pasekmių, tada atsiduriame keistoje situacijoje ir tas teisingumas yra pasirinktinis – vienam galima, kitam ne. Taip neturėtų būti.
– Šį klausimą turbūt reikėtų adresuoti atsakingoms institucijoms, plačiai komentuoti negaliu. Bet po pirmo sustabdymo dar nebuvo praradimai labai baisūs, nes griauti pradėta, natūralu, nuo stogo, jį, ko gero, reikėjo atnaujinti. Tai, kad atnaujinama pastato danga nereiškia, jog galima nugriauti visą pastatą.
– Bet ar dabar galima tikėtis, kad pastatas bus atstatytas? Teismas juk gali įpareigoti.
– Aš to labai tikiuosi. Jeigu žiūrėtume į paveldo teoriją, labai svarbus aspektas yra autentiškumas. Jeigu saugome iš praeities, turi būti išlikusi autentika. Visgi, išskirtiniais atvejais, Kaunas nebūtų pirmas – atstatymo praktika yra išskirtiniais atvejais. Šiuo atveju, manau, taip yra, nes tai – socialinio teisingumo precedentas. Jeigu galima naikinti ir nesulaukti pasekmių, tada atsiduriame keistoje situacijoje ir tas teisingumas yra pasirinktinis – vienam galima, kitam ne. Taip neturėtų būti.
– Kaip įsivaizduojate Žaliakalnio tolimesnę raidą? Nežinau, kiek tie medinukai dar stovės.
– Yra puikių pavyzdžių, kai pastatai yra sutvarkomi. Yra ir gražiai tvarkomų mūrinių pastatų. Aš tikiu, kad tie objektai, kurie yra išlaikę autentiką, atsidurs kultūros paveldo registre kaip atskiri objektai.
– Kaunas savo medine architektūra yra unikalus visoje Europoje. Tik skandinavai mediniais namais taip pat gali pasigirti. Jeigu neklystu, Žaliakalnis išskirtinis, nes jis ir statėsi kvartalais?
– Įdomu, kad Žaliakalnyje yra įvairialypiškumas. Šalia stovi medinukas ir mūrinukas – ta įvairovė ir suteikia charakterį. Svarbu, kad atsirastų daugiau žmonių, kuriems tai yra įdomu, patrauklu, ir kurie nori tai puoselėti. Yra dalis visuomenės, kurie turi tą nusiteikimą. Svarbu, kad tie objektai atsidurtų tų žmonių rankose, kuriems tai yra aktualu ir įdomu. Valstybė už savo lėšas negali visko sutvarkyti.
-
Kas architektūrologą šokiruoja Kaune? 1
Paveldas aplinkai suteikia turinį. Šie architektūrologo Vaido Petrulio žodžiai taikliai nusako per kelias kartas paveldėtų vertybių reikšmę. Rasti paveldo apraiškas ne tik įprastose muziejinėse, bet ir kasdienėse erdvėse kviečia Europos paveldo dienų (EPD) renginiai.
Jau antrą dešimtmetį Lietuvoje vykstančių EPD tema šįkart ypač artima Kaunui – "XX a. pradžios skonis". Dviejų amžių sandūra, technologinės ir politinės permainos miestui tapo iššūkiu, kurį įveikę to laikmečio kūrėjai suteikė Kaunui ypatingos stilistikos, o savo įpėdiniams paliko unikalius meno, architektūros objektus.
Apie paveldo reikšmę, vyraujantį požiūrį į jį ir Europos paveldo dienų prasmę – pokalbis su Kauno technologijos universiteto Architektūros ir urbanistikos tyrimų centro (AUTC) projekto vadovu dr.V.Petruliu.
– Koks yra EPD tikslas?
– Pagrindinis tikslas – atkreipti dėmesį į Europos identiteto raiškos formas. Viena vertus, save turėtume pažinti lokaliai, pažinti aplinką, kurioje gyvename. Kita vertus, pabandyti šį lokalumą įžvelgti bendrame Europos politinių, meninių, socialinių, kultūrinių procesų kontekste. Šiandien paveldas neįmanomas, jeigu jis nėra svarbus žmogui. Siekiama, kad paveldas nebūtų vien tik simbolinė politinė istorijos pamoka, bylojanti apie paminklus ir praeities didybę, bet taptų kuo glaudžiau susijusi su kasdienybe. Tam, kad paveldas įgytų platesnę reikšmę, būtų žinomas daug platesniam sluoksniui žmonių ir yra įvairūs renginiai. Smagu, kad šis renginys nėra vietinis, o yra daug apimantis, kuris duoda daugiau impulsų suvokti, kad esi didesnio proceso dalis.
– Šių metų EPD tema – "XX a. pradžios skonis". Tai koks tai skonis?
– Labai priklauso nuo to, kokia žmonių grupė ir kokioje vietoje skanauja. Ir tai labai įdomu, nes Vilniuje šis XX a. pradžios skonis bus vienoks, Druskininkuose – kitoks, Klaipėdoje – dar kitoks, bet kartu juos vienys bendra politinė, ekonominė, mokslo progreso, bręstančio karo, o žvelgiant į laiko tėkmę – ir pokario, tarpukario aktualijų, padarinių raida. Visi šie procesai vienaip ar kitaip veikia skirtingus regionus. Pavyzdžiui, Rietavas XIX a. pabaigoje tapo pažangių to meto technologijų diegimo pirmūnu. 1882 m. į Plungę (dar vienus Oginskių rūmus) nutiesta pirmoji Lietuvoje telefono linija. 1892 m. čia pradėjo veikti pirmoji elektrinė šalyje. Iš Europos ateinančios idėjos bei technologijos pamažu smelkėsi ir į Lietuvą. Per šį pavyzdį matyti globalios ir lokalios aplinkos susijungimas. Toks ir yra XX a. pradžios skonis – kaip įvyksta šios jungtys. Pabandyti kiekvienoje atskiroje geografinėje, socialinėje terpėje atrasti įvairias jungtis ir stebėti, kaip viskas keitėsi, kaip plėtojosi. Kaip keitėmės atėjus industrinei visuomenei, kaip keitėmės pereinamuoju metu iš Rytų į Vakarų Europą. Būtent kaita, perėjimas iš Rytų į Vakarų pasaulį – tas lūžio etapas yra unikalus Europos istorijoje.
– Kuo unikali, originali yra XX a. pradžios architektūra Lietuvoje?
– Pirmiausia unikalu tai, kad turime labai daug palikimo iš įvairių, skirtingų funkcinių tipų. Ir gana gausų palikimą. Nors, pavyzdžiui, pramonės paveldo iš baroko epochos Lietuvoje yra nedaug. Dėl bręstančios technologinės revoliucijos ir technologijų galimybių Lietuvoje pradėtos naudoti naujos konstrukcijos, pavyzdžiui, gelžbetonis Kauno IX forte, taip pat ir sudėtinga fortifikacinė sistema, kurią sukėlė to meto politinės aktualijos. Tuo metu Lietuva labiau priklausė Rytų Europai ir Rytų Europos pokyčiai, politiniai veiksniai veikė mūsų šalį bei jos architektūrą. Taigi labai svarbus XX a. pradžios Lietuvos architektūros akcentas yra įvairovė.
Estetikos požiūriu, tai taip pat aktualu, itin patraukli to laikotarpio dvarų architektūra, turinti gilesnes šaknis. Tuo metu vyko paskutinis dvarų, dvarų kultūros formavimosi etapas. Žvelgiant į pokario laikus, ryškiausiai matyti virsmas iš istorizmo į modernizmą, ieškojimas formų, kurios turėtų ir vietinės dvasios apraiškų, tautinio atspalvio, tautinių motyvų, inspiruojančių tautinį sąmoningumą, bet kartu ir integruotų tas modernizmo idėjas, kurios sklido po Vakarų Europą.
– Kuo Lietuvos tarpukario architektūra skiriasi nuo kitų Baltijos šalių architektūros?
– Estija glaudžiai susijusi su Suomija, su Šiaurės šalių architektūra. Latvijoje kur kas daugiau vokiškos įtakos. Lietuvoje stiprus katalikiškas aspektas, tautinis stilius, tautinio stiliaus paieškos, kurios, žinoma, buvo būdingos ne vien mūsų šaliai. Tačiau Lietuva savo tautinio stiliaus šaknis kildina iš baroko – to nedaro nei latviai, nei estai. Taip pat čia išsiskiria įvairių regionų motyvai, suteikiantys savitumo. Neteigiu, kad Lietuvos architektūra yra kokybiškai geresnė nei kitų gretimų šalių, tiesiog yra kitokia.
– Kas Jums yra paveldas? Kaip jį suvokiate?
– Paveldas yra žmogaus veiklos sluoksnis, kuris ateina iš istorijos ir daro mūsų aplinką turiningesnę. Kitaip tariant, paveldas aplinkai suteikia turinį. Mokslininkai ne kartą tai tyrinėjo ir priėjo prie išvados: jeigu norime sukurti kokybišką aplinką, neišvengiamai reikalingas turinys. Būtent paveldas suteikia aplinkai įvairią kokybę tiek socialine prasme – žmogui geriau gyventi toje aplinkoje, tiek kultūrine – gali būtų plėtojamas kultūrinis turizmas ir panašiai. Tai terpė, kuri semiasi turinio iš praeities, iš palikimo. Kiekvienos vietos praeitis yra unikali ir turi dvasią. Šis unikalumas suteikia stiprų impulsą ieškoti unikalių turinio formų, kurių kitur būti negali, nes ten istorija jau yra kitokia. Šiuolaikinis turinys gali gimti bet kur ir bet koks, atsirandantis vadinamajame mediapolyje, medijų terpėje, kur vieta nėra esminis dalykas, o svarbiausia – žmogaus kūrybiškumas. Turinys, susietas su tam tikra vieta, tam tikra tradicija, kuria įdomesnę aplinką.
– Koks Jūsų požiūris į šiuo metu labai aštrią diskusiją apie sovietmečio ženklus, tokius kaip garsiosios Žaliojo tilto skulptūros Vilniuje?
– Tai yra labai komplikuota ir nevienareikšmiška situacija. Paveldosaugininkai naudoja tokį terminą kaip "disonuojantis paveldas". Kaip minėjau, paveldas reikalingas tam, kad suteiktų turinį mūsų pasauliui. Tas turinys kartais didžiajai daliai visuomenės kartais gali būti skaudus ar nepriimtinas. Nuo seniausių laikų paminklai, sukurti buvusios politinės sistemos, būdavo sąmoningai naikinami ir kuriami naujos politinės sistemos paminklai. Tokiu tradiciškesniu požiūriu, atėjusi nauja politinė sistema turi kažkaip sugerti praėjusios epochos fizinį palikimą. Tik klausimas, kaip tai padaryti. Dažniausiai tai vyksta naikinimo būdu. Tačiau XXI a. yra ir kitokių galimybių. Viena – nukelti tuos paminklus ir nuvežti į Grūto parką, kur išlieka galimybė, kad visuomenė susipažins su istorija. Kitas dalykas – palikti tuos objektus, bet suteikti jiems kitokią prasmę, nei buvo suteikta tada, kai buvo statyta. Tam reikėtų aktyvaus veiksmo – įmuziejinimo, kad šios skulptūros taptų muziejumi po atviru dangumi.
Buvo siūlymas skulptūras įrėminti į tam tikrus narvus. Tai parodytų, kad leidžiame žmonėms prisiminti istoriją, nes tikrai ne visi važiuos į Grūto parką tų skulptūrų žiūrėti. Vis dėlto kartu parodome ir tai, kad mūsų santykis su ta istorija nėra nuolankus ir garbinamas. Mes juk negarbiname tų skulptūrų. Daugelis žmonių mano, kad šis palikimas tarsi simbolizuoja tai, kad garbiname laikus, kai skulptūros buvo pastatytos. Estetinė vertė šiuo atveju yra antraeilė. Atsiranda įdomus dalykas: paveldas suteikia vietai turinį, bet kiekviena karta tą turinį suvokia naujai. Jaunajai kartai tos skulptūros reiškia visai ką kita, nei, tarkim, mano tėvų kartai.
– Ypatingą požiūrį į paveldą puoselėja ir AUTC, kuriame kilo idėja grąžinti Kauno pastatams modernistinį baltumą.
– Idėja gimė mano kolegai Kastyčiui Rudokui. Pastaruoju metu besidomėdami tarpukariu ieškome kažkokių formų, kaip tą laikotarpį parodyti naujai. Sukurti kažkokį socialinį įvykį, kuris paskatintų žmones pažvelgti į tarpukarį. Ši idėja atspindi šiuolaikinės medijuotos visuomenės susipynimą, kurioje, jeigu esi medijoje – egzistuoji, jeigu tavęs ten nėra – tuomet neegzistuoji. Pateikdami ryšį ir lengvai suvokiamą idėją, svarbesnę kaip mintį, o ne kaip realų įvykį nudažyti visus modernizmo pastatus baltai, net ir tuos, kurie balti nėra buvę.
Žvelgdamas į senas tarpukario fotografijas, matai šviesias, optimistiškas vietas, o dabar iš jų telikę neprižiūrėti, pesimistines nuotaikas keliantys objektai – tai šokiruoja. Modernizme balta spalva – taip pat svarbus higienos, švaros simbolis. Tai buvo svarbu išėjus iš XIX a. purvinų miestų. Ta balta buvo labai šiuolaikiška. Norėjosi sukurti kažkokį įvykį, kuris galėtų būti lengvai suvokiamas visuomenei. Dabar ši idėja taip ir likusi. Laikui bėgant ji toliau bus plėtojama.
Kai kurie EPD renginiai Kaune
Rugsėjo 19 d.
13 val. – Europos paveldo dienų atidarymas "Romuvos" kino teatro kiemelyje.
13.30 val. – parodos apie tarpukario Kauno kino teatrus "Laikinosios sostinės kino oazės pulsuojančioje Laisvės alėjoje" pristatymas.
14 val. – kino teatre "Romuva" – meninis filmas "Vabzdžių dresuotojas" apie lėlių animacijos pradininką Vladislovą Starevičių, augusį ir kūrusį XX a. pradžios Kaune.
18 val. – kino teatre "Romuva" – virtualaus Kauno atminties archyvo www.atmintiesvietos.lt pristatymas ir improvizuota ekskursija po bohemišką Laisvės al.
9 val. ir 11 val. – ekskursija "Lietuvos banko rūmai Kaune" (Maironio g. 25). Būtina išankstinė registracija tel. (8 37) 320 661.
15 val. – kultūrinio orientavimosi konkursas moksleiviams "Arklių tramvajaus (konkės) keliu" (susitikimo vieta – Laisvės al. prie Soboro). Būtina išankstinė registracija tel. (8 37) 422 750.
15 val. – ekskursija "Ten, kur plevena L.Truikio ir M.Rakauskaitės dvasia". (E.Fryko g. 14–2). Būtina išankstinė registracija tel. (8 37) 223 205.
Rugsėjo 20 d.
11 val. – ekskursija "Viešnagė Balio ir Vandos Sruogų namuose" (B.Sruogos g. 21, Balio ir Vandos Sruogų namas). Būtina išankstinė registracija tel. (8 37) 730 474.
14 val. – teatralizuota ekskursija ir smetoniški kursai ponioms ir panelėms "Diena Miko ir Kipro Petrauskų namuose" (K.Petrausko g. 31, K. ir M.Petrauskų namas). Būtina išankstinė registracija tel. (8 37) 733 371.
15.30 val. – ekskursija "Daiktai, menantys Maironį" (Rotušės a. 13, Maironio lietuvių literatūros muziejus). Būtina išankstinė registracija tel. (8 37) 206 842.
Rugsėjo 21 d.
15 val. – ekskursija "Tautiniai simboliai tarpukario Kauno architektūroje". Ekskursiją veda istorikas Žilvinas Rinkšelis (susitikimo vieta – prie Kauno centrinio pašto). Būtina išankstinė registracija tel. 8 692 77 814.
Rugsėjo 19–21 d.
14–17 val. – per žaidimų popietes kviečiame muziejuje pasimatuoti šarvus, statyti riterių pilis, sudėti didžiųjų mūšių dėliones, žaisti įvairius stalo žaidimus, kurie patiks ir mažiems, ir dideliems (Vytauto Didžiojo karo muziejuje).
Daugiau informacijos apie EPD renginius Kauno regione rasite čia.