Miesto tarybos pirmininkas – be parašo teisės, o meras – su parašu, bet be balso | Diena.lt

MIESTO TARYBOS PIRMININKAS – BE PARAŠO TEISĖS, O MERAS – SU PARAŠU, BET BE BALSO

Taip atrodytų naujoji būsimų savivaldybių valdžia, jei tokią įstatymo pataisą palaimintų Seimas.

Kaip žinia, sausį Seimas žengė pirmą žingsnį link Konstitucijos pataisos dėl tiesioginių merų rinkimų. Jei antruoju balsavimu tam nebus pritarta ir už tai nebalsuos 94 Seimo nariai, gyventojai nebegalės rinkti merų tiesiogiai.

Tačiau kartu su antrąja Konstitucijos pataisos priėmimo procedūra laukia ir atsakomybių bei funkcijų merui paskirstymas, kurį parlamentarai turės pasiūlyti redaguojamame Vietos savivaldos įstatyme. Kitaip tariant, gyventojai merą tai gal ir išrinks, o štai, ką jis veiks, kol kas dar tik dėliojama popieriuje.

Bet tai, kas dėliojama, daugumai šalies merų kelia nuostabą.

Aš ne apie tai, kad Vietos savivaldos įstatymo pataisomis numatoma leisti gyventojams savo pageidaujamą merą rinkti ne daugiau kaip tris kartus, t.y. tris kadencijas paeiliui. „Merai negali būti amžini“, – leidžia suprasti įstatymo pataisų rengėjai. Lietuvos savivaldybių asociacija tam neprieštarautų – gali būti įvestas kadencijų skaičius merams, bet būtų labai gražu, kad Seimo nariai (kurie, kaip ir merai, yra renkami gyventojų) parodytų sektiną pavyzdį, nes dabar yra tokių parlamentarų, kurie Seime darbuojasi jau trisdešimt metų. Kaip sakoma, jei jau visi, tai visi.

Bet svarbiausia – ne tai. Labiau norėčiau padiskutuoti apie naujai numatomą savivaldybės tarybos pirmininko pareigybę. O ji būtų tokia: daugumos taryboje išrinktas pirmininkas sudarytų tarybos posėdžių darbotvarkę, pirmininkautų posėdžiams ir už tai gautų atlygį. Dar jam priklausytų kabinetas su darbo vieta ir jį aptarnaujantis sekretoriatas. Bet ar tikrai tarybos posėdžių darbotvarkės sudarymui ir pirmininkavimui reikia samdyti atskirą žmogų, kuriam darbo atlygį mokėtų visi mokesčių mokėtojai ?

Neabejoju, kad bet kuris meras tuos darbus atliktų be jokio papildomo atlygio (ką, beje, ir daro šiuo metu).

O dar norima mokesčių mokėtojų lėšomis išlaikyti opozicijos lyderio pareigybę ir jam mokėti už faktiškai išdirbtą laiką.

Atvirai sakau – neįsivaizduoju, už ką jam turėtų būti mokamas atlyginimas. Už politikavimą? Ar gyventojai tikrai nori už tai mokėti atlyginimą dar vienam politikui?

Stebiu ir stebiuosi, negi Lietuva yra tokia finansiškai turtinga, kad mums dar papildomai reiktų išlaikyti dar po 60 tarybos pirmininkų ir opozicijos lyderių pareigybių? Ir kam visa ši sudėtinga šachmatų partija su papildomomis 120 figūrų mažoms savivaldybėms, kuriose, kaip, tarkime, Palangoje, yra  21 miesto tarybos narys, 7 seniūnaičiai, kurie jau taip pat reikalauja atlygio už darbą, seniūnas, kuris yra valstybės tarnautojas?

Ar mes tikrai esame tokie turtingi, kad galime kone iki begalybės pūsti biurokratinį aparatą ir taip švaistyti mokesčių mokėtojų lėšas?

Tuo metu meras būtų nustumtas nuo tarybos darbo. Tai, mano nuomone, automatiškai užprogramuotų ne tik dvivaldystę, bet ir konfliktą. Meras negalėtų sudarinėti netgi tarybos posėdžių darbotvarkių, o tik privalėtų savo parašu patvirtinti miesto tarybos priimtus sprendimus.

Yra ir kita tokio medalio „mes balsuojam, o pasirašo meras“ pusė. Kaip jau minėjau, parašo teisės neturintis tarybos pirmininkas posėdžių darbotvarkę sudarinėtų savo nuožiūra. Štai čia jau galima būtų kalbėti apie tai, jog Seimo darbo grupė, kuri ruošia įstatymo pataisą galbūt neapdairiai, tiesiog užprogramuoja, kad gyventojų pasitikėjimą pelnę ir tiesiogiai išrinkti merai turės šokti vos ne kankaną, kad aktualus klausimas patektų ant tarybos narių posėdžio stalo. Juk tarybos pirmininkas visada gali pasakyti „ne“, nekvaršindamas sau galvos dėl argumentų.

Taip ir dirbtų ta naujai piešiama savivalda – vieni kilnotų rankas, kiti pasirašytų kilnotojų priimtus dokumentus.

Planuojamos mero pareigybės bei jo funkcijų klausimas buvo aptartas ir Lietuvos savivaldybių asociacijoje. Asociacija, kaip minėjau, sutinka, kad meras galėtų būti renkamas tik trims kadencijoms iš eilės, jis nebūtų savivaldybės tarybos narys ir nebalsuotų tarybos posėdžiuose, tačiau turėtų veto teisę savivaldybės tarybos priimtam sprendimui.

Bet meras būtų savivaldybės vadovas, atstovaujantis savivaldybei ir vykdantis įstatymuose nustatytus įgaliojimus. Jis nustatytų ir sudarytų savivaldybės tarybos posėdžių darbotvarkes ir teiktų savivaldybės tarybos sprendimų projektus, šauktų savivaldybės tarybos posėdžius ir jiems pirmininkautų, pasirašytų tarybos sprendimus ir posėdžių, kuriems pirmininkavo, protokolus.

Taip pat meras turėtų skirti ir atleisti administracijos direktorių ir jo pavaduotoją ar pavaduotojus.

Rašyti komentarą
Komentarai (6)

Koncervu pašlėmekai

Faktas,tada reikia BOIKOTUOTI MARIONETINIUS MERO RINKIMUS.Koncervynas bando priimti ir keisti įstatymus taip,kad jie būtų palankiausi jų Lietuvos išdavikų partijai.Manau,atejusi kita valdžia panaikins visas koncervyno nesamones.

...

Nebepatinka koncervų politika, vaitkau? Kada kelsi sparnus?

nekoncervatorius

nejau nematot kad tai koncervatoriu afiora kai kupcinska ismete is kauno meru jis kaip tikras koncervatorius emesi ieskoti ar teisingai renkami merai o kai zlugde kauna sededamas siltoj kedej konstitucija visai nerupejo
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS