Akių ligų pacientai vis jaunėja: akims kenkia ne kompiuteris | Diena.lt

AKIŲ LIGŲ PACIENTAI VIS JAUNĖJA: AKIMS KENKIA NE KOMPIUTERIS

  • 1

Nors daugelis mano, kad „geras“ ar „blogas“ akis tiesiog paveldėjo iš savo šeimos, tinkamas darbo ir poilsio režimas siekiant užtikrinti stiprų regėjimą, yra itin svarbus. Kaip teigia akių mikrochirurgas, dr. Paulius Rudalevičius, geras regėjimas priklauso tiek nuo paveldimumo, tiek ir nuo tinkamos akių priežiūros.

Polinkis sirgti kai kuriomis akių ligomis gali būti paveldimas. Trumparegystė, toliaregystė ir astigmatizmas dažnai perduodami iš kartos į kartą, todėl pacientams geram matymui užtikrinti gali prireikti akinių. Vis dėlto, geram regėjimui svarbi ir darbo aplinka.

Darbas kompiuteriu žalos nedaro

Dirbant kompiuteriu svarbu kas kelias valandas leisti akims pažiūrėti į skirtinguose atstumuose esančius objektus. „Pakeitus fokusavimo atstumą akys pailsi, todėl rekomenduojama ilgiau padirbėjus prie kompiuterio, kelias minutes pažiūrėti pro langą. Svarbi ir santykinė oro drėgmė: esant sausesnėms ar dulkėtoms patalpoms, dažnai juntamas akių nuovargis ir sausumas, dažniau prasideda akies uždegimai“, – teigė dr. P. Rudalevičius.

Pasak gydytojo, pats darbas kompiuteriu žalos akims nedaro. Šiuo metu naudojami kompiuteriai yra pakankamai saugūs ir akies ligų nesukelia. Pasak jo, sveikatai labiau kenkia netinkamas darbo ir poilsio režimas dirbant kompiuteriu ir netinkamai paruošta pati vieta, kurioje dirbama. „Esant įtemptam darbui, reikėtų daryti trumpas pertraukas dienos bėgyje. Dirbant valandą ar pusantros kompiuteriu, kuris yra 40-50 cm atstumu nuo akių, reiktų nors 10-15 minučių pertraukos“, – sakė akių mikrochirurgas. Jo teigimu, akys puikiai pailsi nors ir trumpą laiką žiūrint į skirtingame atstume esančius objektus, todėl rekomenduojama daryti bent 10 min. pertraukėles, pabendrauti su kitu žmogumi arba pažiūrėti pro langą į toli esančius objektus.

Akių ligomis serga vis jaunesni

Gydytojo teigimu, specialistai jau senokai pastebėjo kad daugelis ligų Lietuvoje „jaunėja“. „Daugėja nutukusių vaikų, gana ankstyvame amžiuje nustatomas cukrinis diabetas, vidutinio amžiaus pacientus ištinka infarkto priepuoliai, daugėja alerginių susirgimų, atsiranda vis daugiau niekada nebuvusių priklausomybių. Daugelis sisteminių susirgimų eigoje neigiamai paveikia ir akis“, – pasakojo dr. P. Rudalevičius.

T. Lukšio / Fotobanko nuotr.

Akių gydytojai pastebi, kad lęšiuko drumstumas, t.y. katarakta, taip pat sausos akies sindromas pasireiškia gana jauname amžiuje. 

Cigarečių dūmai – akių priešas

Pasak gydytojo, žalingi įpročiai, o ypač rūkymas, akims kenkia neabejotinai. „Cigaretėse pilna visokiausių cheminių medžiagų, kurių priskaičiuojama iki 4000. Tai įvairios dervos, nikotinas, anglies monoksidas, acetaldehidas, amoniakas. Moksliniais tyrimais daugelyje tarptautinių studijų įrodyta, kad rūkymas padidina riziką arba tiesiogiai sukelia kai kurias akių ligas: kataraktą, amžinę geltonosios dėmės degeneraciją, glaukomą, sausos akies sindromą“, – pasakojo dr. P. Rudalevičius.

Pastarasis sindromas pasireiškia akies sausumo pojūčiu, graužimu, perštėjimu, paraudimu. Ašarų liauka nebegamina pakankamo ašarų kiekio, pasikeičia ašarų sudėtinės dalys ir tinkamai nebeatlieka akies paviršiaus sutepimo ir apsaugojimo funkcijos. Visa tai skatina akies paviršiaus uždegimo riziką. Tai mažina darbingumą ir sukelia diskomfortą, o paciento savijauta pagerėja, kai akis rečiau dirginama cigarečių dūmais.

Kalbant apie alternatyvias tabako priemones, kuriose dūmų ir dervų nėra, pvz. elektronines cigaretes ar kaitinamo tabako įrenginius, gydytojas konstatavo, kad tradicinėse cigaretėse minėtų kenksmingų medžiagų, kurios sukelia akies ir viso žmogaus organizmo pakitimus, yra daugiau. Vis dėlto, dažnai mažesnės žalos alternatyva laikomose elektroninėse cigaretėse esantis nikotinas sukelia priklausomybę, taigi jos nėra visiškai saugios ir nekenksmingos. Nors tyrimų apie ilgalaikį šių produktų poveikį daugėja, jų vis dar nėra pakankamai.

Kaip stiprinti regėjimą

Subalansuotas gyvenimo būdas yra neatsiejama geros sveikatos,taip pat ir sveikų akių, dalis. Tinkamas maistas, nealinantis sportas, kokybiškas miegas, protingas darbo ir poilsio rėžimas prisideda ne tik prie akių, bet ir prie viso organizmo stiprinimo.

„Rūkantiems patarčiau pergalvoti, priimti sprendimą ir atsisakyti šio įpročio“, – linkėjo dr. P. Rudalevičius.

Rašyti komentarą
Komentarai (1)

Petras

Na P RUDEVICIAU IR PAVAREI APIE KOMPUS! Jei nekenkia akims tai ko patarineji daryt pertraukas ir ilsint akis? Kam tau tai? Gal klijentu mazai, NEVISPROTI, AKIU SPECIALISTE?

SUSIJUSIOS NAUJIENOS