Kaip per esveikata.lt užsiregistruoti pas gydytoją, jei nesinaudoji interneto banku? | Diena.lt

KAIP PER ESVEIKATA.LT UŽSIREGISTRUOTI PAS GYDYTOJĄ, JEI NESINAUDOJI INTERNETO BANKU?

"Kauno dienos" skaitytojai pastebėjo, kad išankstinio pacientų registravimo (IPR) portalas sergu.lt neveikia, o informacinėje sistemoje esveikata.lt IPR veikia su trikdžiais. Gyventojai nesupranta, kam gerai funkcionavusį portalą sergu.lt reikėjo keisti į milijonus kainavusią, tačiau ne tokią patogią naują sistemą.

Niekas neinformavo

Kaunietė Diana (pavardė redakcijai žinoma) pasakojo susidūrusi su problemomis, siekdama internetu užsiregistruoti pas gydytojus. Moters žodžiais, niekas gyventojų neįspėjo apie sustabdytą sergu.lt sistemos veikimą, todėl daugelis gyventojų vis dar galvoja, kad jie per šią sistemą negali užsiregistruoti pas gydytojus dėl karantino apribojimų. "Juk prisijungus prie sergu.lt sistemos, prie kiekvieno gydytojo rašo, kad jis šiuo metu pacientų nepriima. Savaime kyla mintis, kad dėl karantino negalima registruotis pas gydytojus. Tik per atsitiktinumą iš šeimos gydytojos sužinojome, kad sergu.lt sistema nebeveikia ir šiuo metu registracija pas gydytojus elektroniniu būdu vykdoma tik per esveikata.lt sistemą. Pasirodo, šioje sistemoje tiek laisvų laikų pas gydytojus, kad pas daugumą galima užsiregistruoti net tą pačią ar kitą dieną. Manau, ne dėl to, kad niekas nenorėtų užsiregistruoti, o tiesiog nežino, jog galima", – atkreipė dėmesį kaunietė.

Bandydama elektroniniu būdu užsiregistruoti pas šeimos gydytoją per esveikata.lt, moteris pasakojo susidūrusi su antra problema. "Prisijungus ir paspaudus ant šeimos gydytojo – užsiregistruoti negalima, paspaudus langelį "Išankstinė registracija" ir tuomet ant šeimos gydytojo pavardės – užsiregistruoti vis tiek negalima, paspaudus mygtuką "Išankstinė registracija" ir įėjus į specialų langelį "Šeimos gydytojas" – užsiregistruoti vis tiek negalima", – klaidžius kelius siekiant užsiregistruoti pas šeimos gydytoją per esveikata.lt prisiminė Diana. Pasak kaunietės, ilgai vargusi su šia sistema ji nusprendė susirasti esveikata.lt sistemos konsultanto kontaktinius duomenis ir išsiaiškinti iškilusius klausimus. "Konsultantė paaiškino, kad pas šeimos gydytoją privaloma registruotis taip, kaip pas gydytojus specialistus, o laukelis "Šeimos gydytojas" yra visiškai niekinis, niekam nereikalingas, neaišku, kodėl apskritai egzistuoja ir klaidina vartotojus", – savo patirtį pasakojo Diana. Pasak jos, šiuo požiūriu daug patogesnė buvo sergu.lt sistema, kurioje pas šeimos gydytoją buvo galima užsiregistruoti vos paspaudus langelį su savo šeimos gydytojo pavarde.

Senelių priskirti nepavyko

Problemos su esveikata.lt kaunietei tuo nesibaigė. Jų išaiškėjo daugiau, pabandžius senelius, kurie gyvena kaime ir elektroninėmis sistemomis naudotis nemoka, užregistruoti pas gydytojus specialistus mieste. Mat kaimo pirminės sveikatos priežiūros įstaigoje tokie specialistai gyventojų nekonsultuoja – gyventojams jų konsultacijų tenka vykti į miestą.

"Taigi, norėjome esveikata.lt sistemoje įvesti susijusius asmenis (senelius). Juos buvome įvedę į sergu.lt sistemą ir per tą sistemą labai sėkmingai registruodavome pas reikalingus gydytojus specialistus. Esveikata.lt yra mygtukas, kad būtų galima tuos susijusius asmenis įvesti, tačiau bandant užregistruoti pas gydytoją to padaryti neįmanoma. Šiuo klausimu vėl konsultavomės su esveikata.lt sistemos konsultante. Ji mums paaiškino, kad patys pridėti susijusių asmenų šioje sistemoje mes negalime", – pasakojo Diana, taip ir nesupratusi, kodėl esveikata.lt sistemoje sukūrus neveikiančią funkciją sudaromas įspūdis, kad pas gydytojus galima užregistruoti ir artimuosius.

Kaunietės teigimu, esveikata.lt konsultantė paaiškino, kad artimuosius su kito vartotojo paskyra esveikata.lt galima susieti keturiais būdais. Pirma, asmuo, kuris nori būti susietas (pavyzdžiui, senelis), naudodamasis interneto banku, gali pats sukurti įgaliojimą, kas gali jį užregistruoti pas gydytoją. "Tačiau mūsų seneliai interneto banku nesinaudoja, taigi šis būdas netinka. Antra, galima parašyti įgaliojimą naudojantis mobiliuoju parašu. Tačiau jei seneliai nesinaudoja interneto banku ir neturi mobiliojo parašo, šis būdas taip pat netinka", – žmogui, nesinaudojančiam interneto banku, netinkamus būdus vardijo Diana.

Panašu, kad perėjome prie visiškai neaiškios, neveikiančios sistemos, nors buvo daug patogesnė, leng­viau suprantama, naudojama ir visiems žinoma sergu.lt sistema.

Įgaliojimą jo paskyrą esveikata.lt susieti su kito žmogaus paskyra galima pasirašyti žmogui pačiam nuvykus į Registrų centro padalinį. "Tačiau Registrų centro padalinį tikrai galima rasti ne visur, reikėtų keliauti į kitą savivaldybę, tai šiuo metu ne visais atvejais galima, o ir apskritai senyvo amžiaus žmogui fiziškai vykti į padalinį ir rizikuoti, ar  Registrų centro specialistė, kuri, tikėtina, bendrauja su daug žmonių, neužkrės koronavirusu, visiškai nelogiškas ir neprotingas sprendimas", – šį variantą, kaip netinkamą pandemijos metu, atmetė Diana.

Dar vienas esveikata.lt konsultantės pasiūlytas būdas buvo dėl įgaliojimo kreiptis į senelių šeimos gydytoją. Mat įgaliojimai esveikata.lt sistemoje vieną asmenį priskirti prie kito asmens paskyros suteikti ir šeimos gydytojams. "Tačiau, kad ir kaip būtų gaila, turbūt daugelis žmonių žino, kokia situacija kaimuose su šeimos gydytojais. Senelių šeimos gydytoja yra keleriais metais vyresnė už pačius senelius (jeigu nesuklysiu, šeimos gydytojai 83 metai), taigi priskirti įgaliojimą ji nelabai ir moka", – pastebėjo kaunietė.

Jos įsitikinimu, ir šiuo požiūriu nebeveikianti sistema sergu.lt buvo daug patogesnė nei naujoji esveikata.lt. "Prisiminkime sergu.lt sistemą, kurioje susijusius asmenis prie savo paskyros buvo galima priskirti visiškai paprastai. Įvesdavome asmens duomenis, asmens kodą ir be problemų ar papildomų įgaliojimų galėjome užregistruoti pas reikiamą gydytoją", – prisiminė Diana. Pasak jos, nesant kitų galimybių, dabar senelius tenka registruoti pas gydytojus skambinant telefonu į gydymo įstaigos registratūrą.

"Kyla klausimas, ar priimtas sprendimas pereiti nuo sergu.lt prie esveikata.lt sistemos buvo tinkamai apgalvotas, ar tai buvo padaryta laiku, nes šiuo metu ši sistema tinkamai neparengta naudoti. Ar sudėtinga sergu.lt sistemoje aiškiai informuoti, kad registracija pas gydytojus vykdoma per esveikata.lt sistemą? Panašu, kad perėjome prie visiškai neaiškios, neveikiančios sistemos, nors buvo daug patogesnė, lengviau suprantama, naudojama ir visiems žinoma sergu.lt sistema. O juk į esveikata.lt sistemos sukūrimą investuota tiek daug valstybės, t.y. mūsų, mokesčių mokėtojų, lėšų", – atkreipė dėmesį pašnekovė.

Duomenys bus saugesni?

IPR informacinė sistema (IS) – tai išankstinės pacientų registracijos informacinė sistema, esveikata.lt sistemos dalis. Jos savininkas ir valdytojas yra Sveikatos apsaugos ministerija (SAM). Tvarkyti ir plėsti šią informacinę sistemą, kaip ir visą esveikata.lt, ministerija yra pavedusi Registrų centrui.

"Šiuo metu yra atliekami esveikata.lt plėtros darbai ir įstaigų, kurios naudoja sergu.lt, perkėlimas į IPR IS esveikata.lt. Kad IPR IS visiškai veiktų, visų pirma, reikia, kad mes matytume visos Lietuvos gydytojų darbo grafikus. Tada galėsime sukurti galimybes visiems Lietuvos gyventojams, nepriklausomai nuo jų gyvenamosios vietos, rinktis gydytoją specialistą gauti priklausančią konsultaciją. Iki šiol yra įstaigų, kurios nepateikė informacijos, registravimosi pas gydytojus laiko, jos kol kas lieka sergu.lt. Tačiau jei sveikatos priežiūros įstaiga pateikia mums visą informaciją, kada pas vieną ar kitą gydytoją galima registruotis, mes juos įkeliame į esveikata.lt ir žmogus gali registruotis per šią sistemą", – sakė Registrų centro atstovas spaudai Mindaugas Samkus.

Pasak jo, naujoji IPR IS yra daug aukštesnio saugumo lygio nei sergu.lt. Teigiama, kad būtent sistemos valdytojo (tai yra SAM) sprendimu prisijungimas prie IPR IS yra saugesnis nei portale sergu.lt. "Registruojantis sergu.lt užtekdavo tik telefono numerio, bet tai neužtikrindavo pakankamo saugumo. Pasitaikydavo atvejų, kai kažkas atsitiktinai įvesdavo tą telefono numerį ir prisijungdavo prie kito žmogaus paskyros, kurioje yra gana jautrūs asmens sveikatos duomenys. Yra buvę atvejų, kad tas telefono numeris, su kuriuo prie sergu.lt buvo prisiregistravęs vienas asmuo, būdavo perduodamas kitam asmeniui. Tada vėl iškildavo problemų", – pasakojo M.Samkus.

Pasak specialistų, naujasis telefono numerio naudotojas arba su tuo numeriu negalėdavo prisijungti prie sergu.lt, arba prisijungdavo prie ne savo sveikatos duomenų.

Pasirodo, šioje sistemoje tiek laisvų laikų pas gydytojus, kad pas daugumą galima užsiregistruoti net tą pačią ar kitą dieną. Manau, ne dėl to, kad niekas nenorėtų užsiregistruoti, o tiesiog nežino, jog galima.

"Taigi, sergu.lt saugumo reikalavimų neatitiko. O registruojantis arba jungiantis prie dabartinės esveikata.lt sistemos, asmuo turi identifikuoti save patikimomis priemonėmis, t.y. tik naudojantis elektroniniu ar mobiliuoju elektroniniu parašu, taip pat su interneto banku. Tai yra daug saugesnis, patikimesnis būdas", – teigė Registrų centro atstovas.

Pasak jo, dalis sveikatos priežiūros įstaigų nesijungia prie IPR IS, nes jos turi savo atskiras pacientų registravimo sistemas. "Tų sistemų yra ne viena ir jei kažkas stringa, kažkas negauna tam tikrų duomenų, visada reikia žiūrėti, ar tai yra centrinės dalies, t.y. mūsų problema, ar tai tos gydymo įstaigos sistemos kliuvinys ar trikdys. Net ir šiandien tos atskiros sistemos ne iki galo gerai susišneka", – sakė M.Samkus.

IPR IS šiuo metu naudojasi 260 šalies sveikatos priežiūros įstaigų. Tai sudaro kiek mažiau nei trečdalį visų įstaigų. "Portalą sergu.lt administruoja Vilniaus universiteto ligoninė Santaros klinikos, todėl mes negalime atsakyti į klausimą, kodėl šiame portale nėra pateikiama vienokia ar kitokia informacija. Be to, kaip matyti iš anksčiau pateikto skaičiaus, šiandien dar ne visos minėtą portalą sergu.lt naudojančios įstaigos yra nutraukusios sutartį su portalu. Tikėtina, kad informacija bus patikslinta, kai šis procesas bus baigtas, t.y. kai visos ten esančios įstaigos pradės naudotis IPR sistema", – teigė Registrų centro atstovas.

Ne paslaptis, kad dalis Lietuvos senjorų neturi nei banko, nei interneto banko kortelių. Kaip pas gydytojus per IPR IS užsiregistruoti jiems? "Jeigu dalis žmonių neturi tokių galimybių ir naudojantis elektroniniu ar mobiliuoju elektroniniu parašu prie sistemos prisijungti negali, jis gali sukurti atstovavimą – tai padaryti asmens prašymu gali jo šeimos gydytojas, prašymas taip pat gali būti pateiktas E.sveikatos pagalbos grupei. Be to, ir toliau išlieka galimybė pas sveikatos priežiūros specialistus vizito užsiregistruoti kitais dviem įprastasi būdais – telefonu paskambinus į sveikatos priežiūros įstaigą ar atvykus", – teigė M.Samkus.

Pasiteiravus, ar Registrų centras ruošiasi organizuoti specialius mokymus vyresnio amžiaus šeimos gydytojams, kurie nemoka priskirti pacientų prie kitų asmenų paskyros per esveikata.lt, jis atsakė: "Mes esame rengę mokymus gydytojams, kai buvo poreikis. Bet čia reikėtų patiems gydytojams, jei kažkas nepavyksta, nebijoti kreiptis į mus pagalbos. Mes esame pasirengę padėti. Specialių tam skirtų mokymų  nesiruošiame organizuoti, nes tam nėra didelio poreikio – čia turbūt būtų vienetiniai atvejai, kam tokių mokymų reikia."

Trūkumas: skaitytojų teigimu, vyresnio amžiaus asmenis, nesinaudojančius interneto banku ir neturinčius mobiliojo parašo, priskirti prie kito asmens paskyros per esveikata.lt kol kas nepavyksta. / freepik.com nuotr.

Siekia mažinti eiles

"Natūralu, kad bet kokie pasikeitimai, prie kurių buvo pripratę gyventojai, iš pirmo įspūdžio atrodo nepriimti. Tačiau IPR IS nėra nauja informacinė sistema, tai sergu.lt atnaujinta versija, – tvirtina SAM Elektroninės sveikatos sistemos ir informacinių išteklių skyriaus vedėja Vilma Telyčėnienė. – Modernizuota IPR IS yra integruota su Elektronine sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacine sistema (ESPBI IS), siekiant pacientų registracijas susieti su galiojančiais elektroniniais siuntimais, taip sudarant sąlygas mažinti dirbtinai susidarančias eiles dėl pacientų, kurie registruojasi gauti paslaugų, neturėdami gydytojo siuntimo (tas, kurias gauti jis reikalingas) arba registruojasi iš karto keliose gydymo įstaigose, į kurias neatvyksta ir neinformuoja apie neatvykimą. Numatyta, kad su vienu siuntimu galima iš anksto registruotis gauti paslaugų tik vieną kartą."

Pasak ministerijos atstovės, naudotojai, prisijungę prie IPR IS per Elektroninių valdžios vartų sistemą, vienoje vietoje mato savo elektroninę sveikatos istoriją ir gali registruotis pas gydytojus.

Reikėtų patiems gydytojams, jei kažkas nepavyksta, nebijoti kreiptis į mus pagalbos. Mes esame pasirengę padėti.

Teigiama, kad pacientai, prisijungę prie esveikata.lt/ipr gali peržiūrėti sveikatos priežiūros įstaigų nurodytą laiką ir užsiregistruoti pas reikiamą specialistą, taip pat gali užregistruoti savo vaikus ar kitą asmenį. Taip pat IPR IS yra galimybė susieti registraciją su elektroniniu siuntimu, peržiūrėti visas savo registracijas, jas atšaukti ir pan.

Anksčiau SAM yra skelbusi, kad nuo sausio visos sveikatos priežiūros įstaigos, kurios naudojosi sergu.lt, pacientams turės būti pasiekiamos per IPR IS. Dabar šis terminas pratęstas iki balandžio.

"Šiuo metu visos techninės sąlygos yra sudarytos asmens sveikatos priežiūros įstaigoms naudotis tiek IPR IS portalu (esveikata.lt/ipr), tiek teikti duomenis per integracines sąsajas, principu "sistema–sistema". Tačiau ne visos sveikatos priežiūros įstaigos, kurios planuoja naudotis integracinėmis sąsajomis, spėjo techniškai pasiruošti, todėl, esant objektyvioms priežastims ir siekiant, kad įstaigos neliktų be svarbios priemonės, dar buvo leista iki balandžio mėnesio naudotis sergu.lt", – taip priežastį pratęsti terminą aiškino V.Telyčėnienė.

SAM informuoja, kad suplanuoti IPR IS patobulinimai šiose srityse: išankstinės pacientų registracijos proceso sveikatos priežiūros specialistams patobulinimas, įdiegiant naujus funkcionalumus; mobiliosios IPR IS aplikacijos sukūrimas; analitikos priemonių  sukūrimas; priminimas pacientui apie artėjantį vizitą, panaudojant robotizuotus sprendimus; automatinis perspėjimas pacientui apie atsiradusį naują vizito laiką; paciento klausimynas apie ligas ir diagnozes; registracija gauti slaugos ir palaikomojo gydymo, stacionarines ir reabilitacijos paslaugas; pasitenkinimo suteikta paslauga vertinimas.

Išleista dešimtys milijonų

E.sveikatos sistema Lietuvoje kuriama nuo 2005 m. Jos pradžia vadinami ir bandymai sukurti vietines IPR IS atskirose sveikatos priežiūros įstaigose. "Tačiau po kurio laiko buvo pastebėta, kad net to paties miesto gydymo įstaigų sistemos tarpusavyje nesusikalba. Tada, apie 2015 m., buvo pradėta kurti centralizuota sistema ESPBI IS. Tai yra centrinė platforma ir būtent ją dabar tvarko Registrų centras", – sakė M.Samkus.

ESPBI IS ateityje turi sujungti visas atskirų sveikatos priežiūros įstaigų sistemas – paprastai tariant, yra sukurta taip, kad atskirų sveikatos priežiūros įstaigų informacinės sistemos susikalbėtų tarpusavyje.

E.sveikata – didžiulis projektas, apimantis ne tik IPR IS, bet ir elektroninių receptų išrašymą, ir įrašus į asmens sveikatos kortelę. Skaičiuojama, kad šioje sistemoje per dieną pasirašoma apie 200 tūkst. e.sveikatos dokumentų, iš jų apie 50 tūkst. sudaro e.receptai.

Į ES remtą esveikata.lt projektą iki 2017 m. buvo investuota apie 40 mln. eurų. Vien trečiajame plėtros etape (2012–2015 m.) į šią sistemą buvo investuota apie 30 mln. eurų. Auditą atlikusi Valstybės kontrolė nustatė, kad trečiajame etape buvo kartojamos ankstesniems kūrimo etapams būdingos klaidos: strateginio valdymo ir racionalaus požiūrio į informacinių sistemų finansavimą trūkumas.

Nuo 2017 m. e.sveikatos sistemai palaikyti ir plėtoti iš valstybės biudžeto kasmet skiriama maždaug po 2–2,5 mln. eurų. Registrų centras skaičiuoja, kad per tą laiką ESPBI IS kurti ir plėtoti, vystyti ir administruoti panaudota apie 7,5 mln. eurų.

Rašyti komentarą
Komentarai (34)

Lina

Gyvenau užsienyje, prisiregistruodavau pas gydytojus anglų kalba. Nesugebu užregistruoti 90 metų mamos pas gyd. Lietuviu kalba.

Sonata

Kažkoks siaubas, tikrai matomai sistema tam, kad sunaikintų senjorus, bet ir jauni ne visi turi prisijungimus, didesnio debilizmo dar nemačiau.

Paskaičius atsakymus aišku ,kodėl daug kas neapgalvota

Tai ir neatsako ,kaip priregistruoti senelius, tėvus. tegul pats pabando prisiskambinti ir registruoti telefonu
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS