Kas pakeis legendinį „Humvee“? | Diena.lt

KAS PAKEIS LEGENDINĮ "HUMVEE"?

Prieš dvejus metus nuo konvejerio nuriedėjo 150 000-asis karinis automobilis "Humvee", užbaigdamas didžiausią istorijoje JAV kariuomenės užsakymą dėl ratinės transporto priemonės gamybos. Jo įpėdiniai jau varžosi dėl vietos po saule.

Rūpinasi ne ekologija

HMMWV (didelio mobilumo universalios paskirties mašina) – taip vadinosi 1983 m. JAV kariuomenės paskelbtas konkursas kariniam automobiliui sukurti. Naujoji mašina turėjo pakeisti morališkai ir techniškai pasenusius "Jeep", kurie JAV kareivius vežiojo dar nuo Antrojo pasaulinio karo.

Konkursą laimėjo bendrovė "AM General", nurungusi konkurentą "Lamborghini" su modeliu "LM002". Kareivių pamėgta ir praminta "Humvee", mašina vėliau pasiekė ir eilinį vartotoją pavadinimu "Hummer". Modeliai H1 ir H3 pasižymėjo neekonomiškumu ir tik išvaizda priminė kariniuose veiksmuose naudojamą "pusbrolį". Jų gamyba taip pat nutraukta 2010 m.

p>Šiuo metu JAV armija jau ieško "Humvee" įpėdinio. Praėjusį rudenį Vašingtone, Pentagono kieme, pristatytas "FED Alpha" (efektyviai degalus naudojanti antžeminė parodomoji mašina). Jo kūrėjai – JAV karinių pajėgų Tankų ir mašinų tyrimo, vystymo ir inžinerijos vadovybė (TARDEC).

Ši mašina turi visas gerąsias "Humwee" modelio savybes, tačiau sunaudoja net 70 proc. mažiau degalų. Mašinos galinėje dalyje įmontuotos saulės baterijos, nuo kurių įsikrauna elektrinė sistema. "Alpha" turi naujo modelio pakabą ir 200 AG, 4 cilindrų dyzelinį variklį su turbina, šešių pavarų automatinę greičių dėžę ir pagal aukštąsias technologijas pagamintas mažą trintį sukeliančias padangas.

Pavasarį pristatytas ir antrasis "FED" modelis – "Bravo". Hibridinio dyzelinio-elektros variklio varoma mašina be degalų gali nuvažiuoti aštuonis kilometrus. Dar viena svarbi ypatybė karo sąlygomis – mašina važiuoja be garso.

p>Šie pakeitimai atlikti ne dėl to, kad JAV kariuomenei rūpėtų ekologija. Kariškiams svarbiausia, kad mašina naudotų kuo mažiau degalų. Apskaičiuota, kad tokiomis mašinomis kaip "Bravo" pakeitus visos JAV armijos senuosius "Humvee", kasmet kurui būtų sutaupoma apie 45 mln. dolerių.

Pagrindinė "Bravo" širdis – 4,4 l V8 dyzelinis "Ford" variklis su 268 AG. Miesto eismo sąlygomis ši mašina sunaudoja 28,6 l, o užmiestyje – maždaug 16,5 l dyzelio 100 km. Nors degalų sąnaudos ir atrodo nemenkos, šarvuotai karinei mašinai, sveriančiai 7,5 t, – tai didelis žingsnis į priekį.

p>Apsaugo nuo minų

Šie du modeliai – kol kas tik vieni iš galimų pretendentų užimti "Humvee" vietą. Tikėdamosios gauti garantuotą pelną ir populiarumą, kitos automobilių kompanijos taip pat nesnaudžia. Viena tokių – Amerikos sunkvežimių gamintojas "Oshkosh". Bendrovė teigia, kad taip pat hibridinio dyzelinio variklio varomo jų prototipo stabdymo kelias net 25 proc. trumpesnis nei "Humvee".

Ši kompanija JAV armijai tiekia šarvuotus sunkvežimius dar nuo Irako karo pradžios, tačiau vienuolika tonų sveriantis prototipas gali neatitikti efektyviai naudojamų degalų koncepcijos.

p>Kitas kandidatas – "Lockheed Martin" prototipas JLVT. Pripažįstama, kad jis geriausiai iš konkurentų savyje derina judrumą ir saugumą. Viduje panaudotos aeronautikos technologijos, kuriomis garsėja ši bendrovė. Jei tikėti pažadais, jų prototipas sunaudos 60 proc. mažiau degalų nei analogiški modeliai. Taip pat čia naudojamas specialus V formos kėbulo apačios šarvas, nukreipiantis į šonus minų sprogstamąją jėgą.

Siūlo įvairius modelius

"General Dynamics" ir "AM General" armijai pristatė "GTV" – šis automobilis jau gavo pravardę "Humvee, prileistu steroidų". Originalaus "Humvee" autoriai "AM General" sumontavo stipresnius šarvus, tvirtesnį kėbulą ir įdiegė unikalią pakabą. Su ja ši transporto priemonė bet kokiame nelygiame paviršiuje išlaiko stabilią ir horizontalią kabinos padėtį – tai leidžia patogiai nusitaikyti šaudant iš bet kokio tipo ginklo.

p>Dar vienas įdomesnių kandidatų – "Marauder". Pastaruosius kelerius metus daug JAV kareivių žūdavo nuo kelio bombų Irake ir Afganistane – lengvai šarvuotos transporto priemonės jų gyvybės neišsaugodavo.

Pietų Afrikos Respublikoje gaminamas "Marauder" yra viena labiausiai šarvuotų ratinių transporto priemonių pasaulyje. Ji ne tik sugeba apsaugoti nuo minų keleivius, tačiau tinka ir nedidelių statinių, sienų ar barikadų taranavimui. Šalia jo pastatytas civilinis "Hummer" atrodo tarsi mažas automobiliukas. Specialistai abejoja, ar šis dešimt tonų sveriantis "begemotas" sugebės efektyviai ir saikingai naudoti kurą.


Gamintojams – griežti reikalavimai

Pentagonas be efektyvaus kuro sunaudojimo, iškėlė ir kitas sąlygas naujam armijos džipui. Pavyzdžiui, vairuotojas turi turėti galimybę koreguoti padangų slėgį neišlipdamas iš mašinos įvairiomis sąlygomis – kelio, bekelės, avarinio (peršautų padangų), purvo ir sniego. Ir tai turi būti atlikta ne ilgiau kaip per dvi minutes.

Kitas reikalavimas – karinis džipas privalo būti trijų modifikacijų: furgonas, mobilios vadavietės ir kovinės paskirties su lengvosios arba sunkiosios artilerijos bokšteliu pabūklams.

Taip pat pretendentas turi akivaizdžiai įrodyti, kad jo mašina veikia, kaip ir įprastomis sąlygomis, taip ir 3 650 m aukštyje ar esant minus 40, plius 50 laipsnių Celsijaus temperatūrai.

Mašinai turi užtekti pilno bako degalų nuvažiuoti 560 km, važiuojant vidutiniu 55 km/ val greičiu. Važiuojant nelygiu, sudėtingu reljefu, reikalavimas sumažinamas iki 480 km.

Iki 50 km/val. greitį transporto priemonė turi pasiekti per septynias sekundes.

Mašina visiškai turi būti paruošta per 30 minučių bet kokiai – oro, jūrų ar žemės – misijai. 30 min. ji privalo suteikti apsaugą kareiviams nuo raketų atakos, įvykus avarijai, privalo įsijungti automatinė gaisro gesinimo sistema.

JAV kariuomenė žada, kad iš pradžių pakeis tik trečdalį visų džipų.


Šaltinis: Autobild, USA Army News Service

Rašyti komentarą
Komentarai (0)