-
Viešasis kalbėjimas: kodėl svarbu tobulinti įgūdžius šioje srityje?
Remiantis šiuo įsitikinimu „Unique Projects“ komanda įgyvendino jaunimo darbuotojų mokymų projektą „SPEAK UP“ viešojo kalbėjimo tema. Šio projekto pagrindinis tikslas buvo – įgalinti jaunimo darbuotojus, su jaunimu dirbančius asmenis tinkamai perduoti savo turimas žinias bei idėjas viešojo kalbėjimo būdu. Projektas įvyko 2022 metų sausio 31 – vasario 7 dienomis, Kaune ir buvo finansuojamas Europos Sąjungos Erasmus+ programos.
Projekte dalyvavo jaunimo darbuotojai arba su jaunimu, dirbantys asmenys, organizacijų nariai ir savanoriai iš septynių šalių: Lietuvos, Rumunijos, Vengrijos, Graikijos, Italijos, Ispanijos ir Šiaurės Makedonijos Respublikos. Projekto veiklos buvo paremtos neformaliojo ugdymo metodais, projekto įgyvendinimui labai svarbus teorinių ir praktinių žinių derinimas, kuriama saugi erdvė klysti ir tobulėti. Viena mokymų vedėjų, turinti nemažą patirtį, susijusią su projekto tema – Asta Pipiraitė.
Asta ne vienerius metus priklauso „Toastmasters Kaunas English“ klubui, vedė TEDx Kaunas renginį bei padeda TEDx Kaunas kalbėtojams pasiruošti kalboms, yra buvusi improvizacinio teatro narė, šiuo metu domisi aktoryste, tiek jos užkulisiais, tiek ir buvimu ekrane. Pati Asta sutiko pasidalinti prisiminimais iš projekto: „Aš bijau kalbėti viešai“; „Man sunku kalbėti anglų kalba“; „Aš nežinau, apie ką geriau kalbėti“ – tokie žodžiai skambėjo iš daugumos dalyvių projekto pradžioje.
Organizatorių nuotr.
Taigi, ar gali žmonės, labai bijantys viešojo kalbėjimo, pasakyti kalbą renginyje transliuojamame gyvai (online) prieš nemažą auditoriją? Ne tik gali, bet visi dalyviai tai ir padarė. Visi. Ir tai, kas prasidėjo kuklumu, baime ir neužtikrintumu, baigėsi pasitikėjimu savimi, saviraiška, atvirumu ir dalinimusi labai svarbiomis temomis. Su malonumu stebėjau, kaip tie jauni žmonės projekto eigoje pradeda po truputį patikėti garsaus amerikiečių oratoriaus Ralfo Valdo Emersono fraze:
„Visi geri kalbėtojai buvo prasti kalbėtojai iš pradžių“, kuri puikiai pasako, kad praktika ir žinios padaro tave puikiu kalbėtoju. Na, o žinių jie gavo pakankamai daug. Dalyviai mokėsi ir praktikavosi kalbos struktūros išdėstymo, kalbos variacijų, kūno kalbos, vizualinių priemonių, „pardaviminių“ kalbų, Forumo teatro technikos, improvizacijos ir dar daug įvairių viešo kalbėjimo elementų ir technikų. Kaip mokymų vedėjai man buvo be galo buvo gera matyti jų augimo žingsnius vos per 6 dienas. Ir tas faktas, kad baigiamajame projekto kalbų renginyje galėjau tiesiog mėgautis dalyvių kalbomis, jų saviraiška, juoku ir ašaromis – buvo didžiausias įdėto darbo įvertinimas“.
Dalyviai projekte turėjo galimybę praeiti gana detalų viešosios kalbos kūrimo bei įgyvendinimo kelią. Mokymų sesijų metu dalyviai žymėjosi svarbiausius punktus, kėlė diskusinius klausimus bei analizavo, kokie kalbėtojai yra jie patys, atrado savo stipriąsias bei silpnąsias puses. Vieni dalyviai suprato, kad jų balsas – silpnoji grandis, tuo tarpu kiti dalyviai kovojo su daugybe juos išduodančių nervinių judesių.
Vieni be didelių sunkumų atrado būdus sudominti auditoriją, kiti labai sklandžiai išpildydavo kalbos struktūrą. Susirinkę daug žinių ir praktinių patarimų apie viešąjį kalbėjimą, geriau susipažinę su savo asmeniniu kalbėjimo stiliumi, dalyviai savo žinias užtvirtino viešųjų kalbų renginyje, kuris buvo gyvai (live) transliuojamas per „Unique Projects“ feisbuko paskyrą. Dalyviai projekto metu patys pasirašė savo kalbas, jas repetavo sesijų metų, tobulino sulaukę atgalinio ryšio ir jas viešai pristatė visiems projekto dalyviams bei transliacijos žiūrovams paskutinę projekto dieną. Kaip jau Asta minėjo, dalyvavo visi! Baimės buvo daug, tačiau dar daugiau buvo laimės, kai pavyko stoti akistaton su savo baime.
Svarbu paminėti, kad projekto metu dalyviai sudalyvavo „Toastmasters Kaunas English“ klubo renginyje. Renginio metu dalyviai pamatė, kaip veikia viešojo kalbėjimo klubas, kaip atrodo pats renginys, kokios rolės užimamos renginio metu ir kad visame pasaulyje veikianti klubinė sistema yra puiki vieta, kur dalyviai galės toliau tobulinti savo viešojo kalbėjimo įgūdžius. Esame dėkingi „Toastmasters Kaunas English“ klubui už bendradarbiavimą ir puikų renginį.
Projekto metu taip pat turėjome svečių ir iš Improvizacijų klubo – IMPRO Kaunas. Klubo atstovas Deividas Borodulinas pravedė improvizacijos sesiją, kurios metu dalyviai mokėsi atsipalaiduoti, paleisti išankstinius įsitikinimus, įsitraukti į čia ir dabar skiriamas užduotis bei pasilinksminti. Improvizacinė sesija dalyvius nustebino ir įkvėpė, po jos sulaukėme daug džiugių pasidalinimų.
Organizatorių nuotr.
Projekto pabaigoje dalyviai dalinosi, kad į projektą atvyko tikėdamiesi įveikti viešojo kalbėjimo baimę, įgauti naujų įgūdžių, tvirčiau jaustis kalbant prieš auditoriją. Nors viešojo kalbėjimo baimė vis dar yra su jais, tačiau jie jaučiasi įgavę praktinių žinių ir nuorodų, kaip galima dirbti su savo viešojo kalbėjimo įgūdžiais, tobulėti ir pasirengti. Mokymų metu pavyko sukurti jaukią ir saugią atmosferą, kurioje dalyviai galėjo dalintis savo baimėmis, emocijomis, galėjo klysti, sulaukti palaikymo bei tobulėjimą skatinančios kritikos.
Organizatoriai skatina dalyvius dalintis įgytomis žiniomis bei patirtimis savo vietinėse bendruomenėse ir aplinkoje su šeimos nariais, draugais, pažįstamais, taip užtikrinant platų ir ilgalaikį projekto poveikį ir tęstinumą. Projekto rezultatai bei detalesni praktiniai patarimai padedantys tobulinti viešojo kalbėjimo gebėjimus sistemingai skelbiami „Unique Projects“ instagramo www.instagram.com/uniqueprojects.eu ir feisbuko paskyrose www.facebook.com/uniqueprojectseu bei tinklalapyje www.uniqueprojects.eu. Sekite įrašus ir istorijas!
Asociacijos atstovai reiškia didelę padėką Erasmus+ programai bei Jaunimo reikalų departamentui už suteiktą galimybę įgyvendinti šį projektą.
-
Pandemijos laikotarpiu – daugiau dėmesio skaitmeniniams įgūdžiams
Jau anksčiau buvo pastebima, kad gebėjimas naudotis įvairiais skaitmeniniais įrankiais ir programomis padeda greičiau ir efektyviau atlikti kasdienes užduotis, palengvina informacijos paiešką, apdorojimą, rašto ir kitų darbų ruošimą.
Prasidėjus koronaviruso pandemijai didelė dalis darbų ir veiklų persikėlė į virtualią erdvę, nuotolinis darbas ir mokymasis tapo įprasta, net neišvengiama praktika, o skaitmeniniai įgūdžiai šiandieniniame kontekste įgavo daug daugiau reikšmės kiekvienam iš mūsų.
Reaguodama į šių dienų aktualijas asociacija „Unique Projects“ šių metų rugpjūčio 19-24 dienomis, Kaune surengė tarptautinius jaunimo darbuotojų mokymus „Digital Power“ (liet. Skaitmeninė galia), finansuojamus Europos Sąjungos Erasmus+ programos. Nors projekto idėja buvo išvystyta dar prieš koronaviruso pandemiją, atsiradus galimybei praktiškai įgyvendinti šiuos mokymų kursus, temos aktualumas ir svarba buvo dar labiau išaugę ir įgiję įvairiapusiškesnį kontekstą.
Asociacijos „Unique Projects“ nuotr.
Projekte dalyvavo jaunimo darbuotojai arba su jaunimu dirbantys asmenys (mokytojai, dėstytojai) net iš aštuonių šalių: Lietuvos, Rumunijos, Lenkijos, Vengrijos, Kroatijos, Italijos, Bulgarijos ir Graikijos. Projekto tikslas – suteikti jaunimo darbuotojams, nevyriausybinių organizacijų nariams bei kitiems, su jaunimu dirbantiems asmenims, galimybę efektyviai naudotis skaitmeninėmis priemonėmis taip didinant jų skaitmeninį raštingumą.
Dalyviai projekte vykdė pristatymus apie skirtingus skaitmeninius įrankius, praktiškai išbandė skirtingų skaitmeninių priemonių ir programų naudojimą, vykdė vietinių gyventojų apklausą apie skaitmeninio raštingumo lygį ir bendras problemas.
Projekto veiklos paremtos neformaliojo ugdymo metodais, kurių pagalba dalyviai analizavo problemas, kurias sukelia skaitmeninio raštingumo trūkumas, tobulino darbo virtualiose komandose įgūdžius per specialias dirbtuves ir simuliacijas, generavo idėjas ir kūrė būdus, kuriais galėtų didinti skaitmeninį raštingumą savo vietinėje bendruomenėje, darbo, mokymosi aplinkoje.
Dalyviai projekte vykdė pristatymus apie skirtingus skaitmeninius įrankius, praktiškai išbandė skirtingų skaitmeninių priemonių ir programų naudojimą, vykdė vietinių gyventojų apklausą apie skaitmeninio raštingumo lygį ir bendras problemas. Per teorinius mokymus gilino žinias apie skaitmeninį saugumą, duomenų šifravimą, mokėsi tinkamai formatuoti tekstinius dokumentus pagal rašto darbų reikalavimus, analizavo ir praktiškai išbandė įvairias skaičiuoklių funkcijas, susipažino su pristatymų skaidrių rengimo ypatybėmis ir kt.
Asociacijos „Unique Projects“ nuotr.
Šalia įgytų teorinių žinių, susijusių su skaitmeniniais įrankiais, itin svarbus projekto aspektas buvo kultūrinis pažinimas. Dalyviai pradėjo projektą nuo susipažinimo ir komandos formavimo žaidimų, socialinės integracijos veiklų. Taip pat, tarpkultūrinio vakaro veikla padėjo dalyviams daugiau susipažinti su skirtingomis kultūromis, pažinti kitas šalis ir jų tradicijas.
Šis projektas ilgam įsiminė čia susirinkusiems asmenims. Nors dauguma į projektą atvyko dėl temos aktualumo ir svarbos, tačiau neabejotinai išsivežė daugiau nei vien teorines ir praktines žinias. Per visą projektą vyravo jauki atmosfera tarp dalyvių, kiekvienas buvo įtrauktas į dialogą ir neišvengė juoko iki ašarų neformalios komunikacijos metu.
Projekto organizatoriai tikisi, kad dalyviai ir toliau bendraus bei dalinsis savo patirtimis ir žiniomis savo vietinėse bendruomenėse ir aplinkoje su šeimos nariais, draugais, pažįstamais, taip užtikrins platų ilgalaikį projekto poveikį ir tęstinumą. Projekto rezultatai bei detalesni praktiniai patarimai padėsiantys tobulinti skaitmeninį raštingumą bus skelbiami asociacijos „Unique Projects“ Facebook paskyroje www.facebook.com/uniqueprojectseu bei tinklalapyje www.uniqueprojects.eu.
Asociacijos „Unique Projects“ nuotr.
Asociacija skatina visus jaunus žmones ir su jaunimu dirbančius asmenis pasinaudoti šiomis Europos Sąjungos Erasmus+ programos teikiamomis asmeninio tobulėjimo galimybėmis, nepabijoti, sudalyvauti ir išsivežti neįkainojamas žinias ir patirtį. „Unique Projects“ atstovai taip pat reiškia didelę padėką Erasmus+ programai bei Jaunimo tarptautinio bendradarbiavimo agentūrai (aut. past. dabar „Jaunimo reikalų departamentas“) suteikusiems galimybę šią idėją paversti realybe.