„Scanoramos“ ruduo Kaune: pripažintos pavardės ir įsimintini atradimai | Diena.lt

„SCANORAMOS“ RUDUO KAUNE: PRIPAŽINTOS PAVARDĖS IR ĮSIMINTINI ATRADIMAI

  • 0

Lapkričio 4 d. Europos šalių kino forumas „Scanorama“ devynioliktą kartą kviečia į didžiausią rudens kino šventę Kaune. Šiais metais festivalio programa skirs ypatingą dėmesį istorinės atminties temai, o šalia naujausių ir įsimintiniausių Europos filmų pristatys gausų būrį ilgai lauktų lietuviško kino premjerų.

„Susigrąžinti saugią profesinio ir žmogiško bendravimo teritoriją šiandien yra pagrindinė meno ir kultūros, taigi ir festivalio, misija. „Scanorama“ grįžta į savo tikruosius namus – pagaliau atsivėrusius kino teatrus – ir kviečia žiūrėti naujausius ir įsimintiniausius europietiškus filmus, didžiulių pastangų dėka atrinktus svarbiausiuose pasaulio kino festivaliuose“, – teigia festivalio įkūrėja ir meno vadovė Gražina Arlickaitė.

Ryškiausios Europos ir lietuvių kino premjeros

Šiais metais „Scanorama“ atsivers prancūzų režisierės Mios Hansen-Løve juosta „Bergmano sala“, o puoselėdama tradiciją palaikyti lietuvių kino kūrėjus, užsivers jaunos režisierės Marijos Stonytės ilgametražiu debiutu „Švelnūs kariai“, prodiusuotu Giedrės Žickytės.

Vienu ryškiausių programos filmų taps festivalio „Goethe‘s salonas“ lyderis, vokiečių režisieriaus Dominiko Grafo „Fabianas“. Tai vienas įsimintiniausių pastarojo laikotarpio vokiškų filmų, sukurtas pagal 1931 m. parašytą Ericho Kästnerio romaną „Fabianas. Vieno moralisto istorija“, kuriame rašytojas vienas pirmųjų užčiuopė Pirmojo pasaulinio karo žaizdas besigydančios Vokietijos ir visos Europos laukiančią griūtį. Dominikas Grafas atiduoda pagarbos duoklę filmą inspiravusiam literatūros kūriniui, tačiau istoriją vaizduoja kaip nesibaigiantį procesą, kuriantį gyvą dialogą tarp praeities ir dabarties, kuriame žmogus yra aktyvus šio proceso dalyvis.

Stop kadras iš filmo „Fabianas“

Dialogą su praeitimi kuria ir lenkų režisierius Janas Matuszyńskis savo neįtikėtinos meninės brandos debiutiniame filme „Nepalikti žymių“. „Solidarumo“ laikų problemos ypač aktualiai nuskamba šiandieniniuose žmogaus teisių pažeidimo kontekstuose. Modernaus požiūrio į istoriją pavyzdžiu galėtų tapti ir epinė danų drama „Margarita – Šiaurės karalienė“. Filmas nukelia žiūrovus į 600 metų praeitį, bet režisierė Charlotte Sieling ir aktorė Trine Dyrholm kuria šiuolaikišką portretą valdovės, kuriai tenka spręsti ir šių dienų moteriai iškylančius klausimus: karjera, šeima, motinystė.

Istorinės atminties konstravimo temą pratęs Sergejaus Loznicos dokumentinė juosta „Babin Jaras. Kontekstas“, Kanų kino festivalyje įvertinta „Auksinės akies" žiuri specialiuoju paminėjimu. Režisierius ne pirmą kartą kelia klausimą, ar istorija pajėgi išmokyti teisingai rinktis ir nedaryti lemtingų klaidų.

Stop kadras iš filmo „Fabianas“

Kaip niekada turtingoje lietuviškojoje programoje – ilgai lauktos Algimanto Puipos „Sinefilijos“, Andriaus Blaževičiaus „Bėgikės“, Ramunės Rakauskaitės „Sugrįžusių iš Niujorko“ ir debiutuojančios režisierės Albinos Griniūtės „Šaukinių iš tolimo uosto“ premjeros.

Stiprus moterų balsas

„Scanoramoje“ ne vieną kartą pristatytos režisierės Joana Hogg, Ildiko Enyedi, Mia Hansen-Løve – garsios kino moterys, jau pelniusio pripažinimą savo filmais, skirtingomis intonacijomis narpliojančiais sudėtingas žmonių tarpusavio santykių plonybes. Šių metų programoje – ne tik M. Hansen-Løve „Bergamano sala“, bet ir Joanos Hogg „Suvenyras. II dalis“ – jį festivalio rengėjai parodys kartu su pirmąja filmo dalimi „Suvenyras. I dalis“ – bei Ildiko Enyedi „Mano žmonos istorija“.

Patyrusioms kolegėms balso ryškumu ir menine įtaiga nenusileis ir jaunų debiutančių filmai, sulaukę išskirtinio dėmesio pagrindiniuose pasaulio kino forumuose – Kosta Rikos ir Švedijos režisierės Nathalie Álvarez Mesén „Klara Sola“ ir italės Lauros Samani „Kūnelis“ talentingai ir vizualiai paveikiai nagrinėja moters trapumo ir tvirtumo temą.

Stop kadras iš filmo „Bergamano sala“

Šiaurietiško kino horizontas

Šiaurietiško kino peizažą šiais metais nušvies islandų režisieriaus Valdimaro Jóhannssono debiutas „Avelė“, pelnęs prizą už originalumą Kanų kino festivalio programoje „Ypatingas žvilgsnis“. Kino pasaulio užkulisiuose kalbama, kad tokį filmą galėjo sukurti tik islandas, kuriam jo šalies sagų ir legendų pasaulis yra toks pats realus, kaip ir kasdienis gyvenimas. Šalia jo visai kitomis spalvomis atsiskleis suomių režisieriaus Teemu Nikki filmas „Neregys, kuris nenorėjo žiūrėti „Titaniko“, kviečiantis įsijausti į neregio kailį, o ironišką atspalvį suteiks satyrinė norvego Bento Hamerio intonacija filme „Tarpininkas“.

Šiais metais Europos šalių kino forumas „Scanorama“ vyks lapkričio 4–14 dienomis, Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose.

GALERIJA

  • „Scanoramos“ ruduo Kaune: pripažintos pavardės ir įsimintini atradimai
  • „Scanoramos“ ruduo Kaune: pripažintos pavardės ir įsimintini atradimai
  • „Scanoramos“ ruduo Kaune: pripažintos pavardės ir įsimintini atradimai
  • „Scanoramos“ ruduo Kaune: pripažintos pavardės ir įsimintini atradimai
  • „Scanoramos“ ruduo Kaune: pripažintos pavardės ir įsimintini atradimai
  • „Scanoramos“ ruduo Kaune: pripažintos pavardės ir įsimintini atradimai
Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS