V. Valento tapyba: sutemų šešėliai ir vilties gelmės | Diena.lt

V. VALENTO TAPYBA: SUTEMŲ ŠEŠĖLIAI IR VILTIES GELMĖS

Minėdamas 75-erių metų jubiliejų kaunietis dailininkas Vidmantas Valentas pristatė tapybos darbų parodą "Sutemų mintys".

Spalvų paslaptis

Daugelis kauniečių meno mylėtojų žino puikų menininką – dailininką, videomeno vieną pirmųjų kūrėjų Kaune – V.Valentą, tačiau kartu – gana menkai, nes menininkas yra itin tylus, ne tik nesiafišuojantis, bet ir net kažkiek pasislėpęs. Jo tapybos paroda "Sutemų mintys" Kauno valstybinės filharmonijos erdvėje taip pat praėjo tyliai, nors, tiesą pasakius, giliau menu besidomintieji apie ją žinojo ir aplankė, nes V.Valentas nerengia parodų dažnai, o jo tapybą pamatyti išties verta.

Kadaise baigęs tuometį S.Žuko dailės technikumą (dabar – J.Vienožinskio kolegija), vėliau – Dailės institutą, V.Valentas ėmė kurti vitražus. Norisi tai paminėti, nes, regis, vitražo spalvų spindesys ataidi parodos "Sutemų mintys" paveiksluose. Tačiau toli gražu spindi ne visos spalvos, tuomet tai būtų rėksminga, ekscentriška ir paprasčiausiai neįdomu. Tamsaus kolorito V.Valento tapybos darbuose, beje, sukurtuose šiais metais ir kurių yra kur kas daugiau, nei tilpo parodos erdvėje, viena arba kelios spalvos suspindi tarsi ryškiai apšviesta stiklo detalė, atverdama savotišką sutemų pasaulį, tamsių (ne murzinų) spalvų magiją – tamsą, būtiną spindesio įvykiui, nuostabai, netgi stebuklui.

Talentas: ne vieną meno rūšį įvaldžiusio dailininko drobėse galima įžvelgti ir jam artimo kino, vitražo, fotografijos stilistikos bei komponavimo principų. / Asmeninio archyvo nuotr.

Švytinti, bet taip, tarsi netikėtai sušvitusi (pagavusi šviesą) spalva, mažas jos lopinėlis, potėpis ar tik brūkšnelis, pirmiausiai, sukelia nuostabą ir atrakina paveikslą, jo gelmę, dramaturgiją. Jos yra, bet ji nedominuojanti. Akivaizdu, kad svarbiausia paveiksle – kompozicija, nepriekaištingas piešinys, spalvinių dėmių dermė – akys ilsisi dėl dailės tradicijos, klasikos, o mintis užvaldo paveiksluose įsikūnijusi paslaptis, panardinta ne abstrakcijose, bet naratyvų užuominose.

Estetinė švara

Deja, mėginimas kalbėti apie V.Valento "Sutemų mintis" tegali būti tik mėginimas. Šiandien, kai dažnai kalbėjimas beveik būtinas, o neretai svarbesnis ir už pačią tapybą, šiuokart įrodo, kad susidūrus su gera tapyba, žodžiais jos neaprašysi, nes ir nereikia: tapyba pirmiausiai kalba kompozicija, spalvomis, piešinio įvaldymu, prigimtine proporcijų pajauta ir už viso to esančia autoriaus asmenybe.

Talentas: ne vieną meno rūšį įvaldžiusio dailininko drobėse galima įžvelgti ir jam artimo kino, vitražo, fotografijos stilistikos bei komponavimo principų. / Asmeninio archyvo nuotr.

Jei ir yra V.Valento tapybos darbuose minimalus pasakojimas, pirmiausiai gėrisi arba patiria nuostabą akys: nereikia nieko aiškinti ar postringauti, norisi žiūrėti, žvelgti, regėti. Patirti tapybą. Estetinę švarą. O paskui jau ieškoti detalių, pasakojimo užuomazgų, emocinio plano. Savotiškai prisimatuoti sau – artima tai, ar nelabai. Beje, kai kūrinys stiprus, nėra labai svarbu, ar jis subjektyviai traukia, ar ne. Ir atvirkščiai: patraukęs darbas nebūtinai yra stiprus. Pagaliau tuo menas ir yra įdomus, nes iki galo neišmatuojamas. Gerame meno kūrinyje visada esti paslapties, interpretacijų įvairovės, jis kalba, byloja, bet neplepa, nepasako iki galo. Visa tai yra ir V.Valento kūriniuose – profesionalios meistrystės ir paslapties gelmės, kultūrinių klodų ar net citatų ir asmeninės pajautos, tamsių sutemų šešėlių ir gelminės vilties šviesos.

Gerame meno kūrinyje visada esti paslapties, interpretacijų įvairovės, jis kalba, byloja, bet neplepa, nepasako iki galo.

Santūrumas, net savitas užsisklendimas, ėjimas į save, susimąstymas ne ties detalėmis, o visuma, globalių, kad ir vidinių, horizontų atvėrimas būdingas visiems parodos "Sutemų mintys" tapybos darbams. Neįtikėtina, kad visi paveikslai nutapyti šiais metais ir jų yra gerokai daugiau, nes atrodo, kad prie kiekvieno iš jų yra praleista daug laiko, visi tarsi rankomis nuglūdinti akmenys (ne akmenėliai) – estetinė švara tiesiog šviečia, o juose nugulusios mintys nėra nei lengvos, nei džiugios – jos gilios, sukauptos, dažnai skausmingos, melancholiškos, bet jose yra ir vilties, ir prasmės.

Išjausta ir apmąstyta

V.Valentas – plataus diapazono menininkas, žinomi jo ne tik tapybos darbai, bet ir akvarelės, pastelės, vitražai (iki šiol Kauno valstybinio lėlių teatro fojė puošia didžiulis V.Valento kurtas vitražas), taip pat fotografijos ir filmai, menininkas yra ne tik Lietuvos dailės sąjungos, bet ir Kino mėgėjų sąjungos narys, jo archyvuose nugulęs ištisas lobynas ir filmuotos dokumentinės medžiagos, ir puikių autorinių filmų.

Braižas: V.Valento tapyba kalba kompozicija, spalvomis, proporcijų pajauta. / Asmeninio archyvo nuotr.

Kaip V.Valento filmuose atsiskleidžia jautri dailininko akis, taip tapybos darbuose įsikūnija filmams būdingas minimalus pasakojimas bei dramaturgija, nes menininkas, akivaizdu, nekuria meno dėl meno, nesivaiko konceptualumo ar greito, rėksmingo įspūdžio. Dailininko drobėse nugula tai, kas išjausta ir apmąstyta, jo patirtis bei mintys.

Sutemų mintys, kai diena iš lėto traukiasi, gęsta, apsigaubdama sutemomis ir tai, kas buvo, regis, ryšku bei aišku, panyra į abejonę, apmąstymus, paslaptį, kuri, greičiausiai, nebus įminta. Tačiau toje paslaptyje yra kažkas tikriau ir esmingiau, nei ryškiai apšviestoje dienos realybėje, kurią tarsi galima pačiupinėti, aiškiai atpažinti jos daiktus. Sutemose tie daiktai, kontūrai, formos keičia savo spalvas, proporcijas, būvį ir tampa transcendentiški. Jie tarsi susilieja su mintimis ir visa tai – sutemų mintis – tampa įmanoma nutapyti.

GALERIJA

  • Braižas: V.Valento tapyba kalba kompozicija, spalvomis, proporcijų pajauta.
  • Talentas: ne vieną meno rūšį įvaldžiusio dailininko drobėse galima įžvelgti ir jam artimo kino, vitražo, fotografijos stilistikos bei komponavimo principų.
  • Talentas: ne vieną meno rūšį įvaldžiusio dailininko drobėse galima įžvelgti ir jam artimo kino, vitražo, fotografijos stilistikos bei komponavimo principų.
Asmeninio archyvo nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (5)

Ema

Tiems, kas išsigando šių paveikslų, labai rimtas patarimas: apie paveikslus (kaip ir apskritai apie meną) negalite spręsti iš "Kauno dienos". Eikit į muziejus, žiūrėkit originalus, domėkitės, gal tada liks kas galvoje, ir nebus taip baisu.

>>>Asta \\\\\.../////

>>>Asta,Asta,kai užtrauki armoškės suktinės tai ir Velnias Angelu matosi.Gal kitą kartą su Margona-Gargona draugės?,jei čia įžiūri "meną".Man tai nevykusi šlyšti teplionė.

va cia

tai ,,menas,,
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS