Europos kultūros sostinės statuso siekiantis Kaunas galės įrodyti, kad kultūra miesto žmonėms suteikia didesnį laimės pojūtį. Apie visa tai kalbamės su J. Tutlyte.
– Projekto "Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022" programoje pristatote idėją "Dizainas visiems". Kas tai yra ir kas tie visi?
– Dizainas visiems – tai universalaus dizaino principais paremta koncepcija, idėja, jungianti pasaulinę, o ypač Europos dizaino praktiką ir teoriją. Jos centre – tinkamas prisitaikymas prie žmonių įvairovės. Tai kur kas daugiau nei vien stilius, mada, grožis ar estetiška daiktų išvaizda. Tai intervencija į aplinką, gaminius ir paslaugas, siekiant užtikrinti, kad kiekvienas galėtų visavertiškai dalyvauti įvairiose socialinėse veiklose.
Visi mes tam tikrose situacijose galime pasijusti neįgalūs. Pavyzdžiui, kai atvykstame į svetimą miestą ir negalime susiorientuoti naujoje erdvėje, jei miesto dizaino elementai – nuorodos, informaciniai ženklai, kitos vizualinės komunikacijos priemonės ar miesto erdvinė struktūra nepadeda mums to lengvai perprasti ir suvokti.
Svarbiausias "Dizaino visiems" tikslas – aplinkos be fizinių ar socialinių barjerų projektavimas ir kūrimas. Visiems.
– Kaip dizaino universalumo idėja siejasi su Kaunu kaip UNESCO dizaino miestu?
– Siekdami pateisinti Kauno, kaip UNESCO kūrybinių miestų tinklo dizaino srityje miesto vardą, turime ne tik saugoti turimus architektūros ir dizaino paveldo resursus, bet puoselėti dizaino kultūrą. Juk miestas – tai ne vien statiniai ir erdvės, bet visi žmonės. Dizainas yra tam, kad padėtų sukurti harmoniją tarp žmogaus ir jo daiktinės aplinkos.
Taigi dizainas yra įrankis ir būdas, galintis padėti miestui tapti patrauklesniam, geriau veikiančiam, funkcionuojančiam, patogesniam, lengviau pasiekiamam, smagesniam gyventi.
Šia prasme dizainas, kaip mąstymo būdas arba kaip dizaino technikomis paremtas problemų sprendimo metodas, pirmiausia reiškia viešų erdvių projektavimą, planavimą ir viešų paslaugų kokybę. Kauno atveju – tai neišvengiamai turėtų tapti prioritetine ir ilgalaike miesto strategija. Impulsą tam galėtų duoti "Kauno – Europos kultūros sostinės 2022" programa ir renginiai. Svarbu išplėsti suvokimo ribas, kad dizainas – ne vien madingi daiktai, drabužiai, baldai ar interjeras.
– Esate minėjusi, kad kultūra negali būti matuojama vien kiekybiniais skaičiais. Kaip tuomet išmatuoti kultūrą?
– Iš tiesų nustatyti kultūros vertę ar investicijų į kultūrą atsiperkamumą – labai sudėtinga. Šalia skaičių, svarbūs tampa kokybiniai rodikliai, liudijantys apie gerėjančią gyvenimo kokybę per stiprėjančius bendruomeninius santykius, augantį priklausymo vietai ir bendruomenei jausmą, pasitenkinimą gyvenimu, galimybę harmoningai derinti profesinį bei asmeninį gyvenimą ir pan.
"Kauno – Europos kultūros sostinės" programai šis klausimas yra itin aktualus. Kaip pamatuoti tokio kultūros įvykio kaip šis naudą ir vertę? Į problemą pažiūrėjome kaip į kūrybinį iššūkį. Kadangi Kaunas siekia tapti laimingu miestu, kodėl tos laimės neišmatavus? Ketiname sukurti inovatyvų dizaino objektą – laimės ir emocijų matuoklį.
Naujausi komentarai