Lietuvos vežėjai piktinasi didėjančiomis degalų kainomis, tačiau kol kas protesto akcijų neplanuoja. Verslininkai tikisi, kad jiems bus leista įsivežti pigesnio kuro iš Rytų.
Siūlys mažinti akcizus
Pastarosiomis savaitėmis Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje ir kitose Europos šalyse vežėjai blokavo kelius, taip protestuodami prieš rekordines degalų kainas. Tokią galimybę svarstė ir Lietuvos vežėjų asociacija „Linava“. Vakar po susitikimo su premjeru Gediminu Kirkilu, ūkio ministru Vytu Navicku, bendrovės „Mažeikių nafta“ atstovais transportininkai pasitenkino pažadais palaikyti iniciatyvą Europos Sąjungoje mažinti akcizą degalams ir ieškoti kitų sprendimų, kaip sumažinti kainas.
V.Navickas teigė, kad Lietuva palaikys Prancūzijos ir Lenkijos iniciatyvą dėl mažesnių akcizų ir jau šį penktadienį ES energetikos taryboje siūlys peržiūrėti akcizų degalams politiką.
„Jei ministrų kabinetas pirmadienį pritars, taryboje kelsiu klausimą, kad ES mastu reikėtų nagrinėti kitokią akcizų politiką naftos produktams, atsižvelgiant į mūsų ekonomikos ir transportininkų konkurencingumą“, – teigė jis.
Nori importuoti degalus
„Linavos“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius pripažino, kad akcizų mažinimas – ilgas procesas, kuriam turi pritarti visos 27 Bendrijos narės. Daugiau vilčių vežėjai deda į politikų pažadus peržiūrėti Lietuvos teisės aktus ir palengvinti degalų importą iš trečiųjų šalių.
„Jeigu degalų importo tvarka būtų pakeista, padidėtų konkurencija vidaus rinkoje, tada ir benzino bei dyzelino kainos sumažėtų, – įsitikinęs A.Kondrusevičius.
Konkurentais „Mažeikių naftai“ pasiryžę tapti patys transportininkai. Asociacijos vadovas neabejoja, kad, sušvelninus importuojamiems degalams taikomus reikalavimus, kai kurie vežėjai, turintys savo degalines, atsivežtų pigesnių naftos produktų iš Rusijos.
„Nesame šantažuotojai ir nekeliame griežtų reikalavimų. Bet tikimės, kad Ūkio ministerija imsis priemonių, kaip padidinti konkurenciją didmeninėje degalų rinkoje“, – dėstė A.Kondrusevičius, nesiryžęs prognozuoti, kiek ilgai verslininkai lauks realių valdžios žingsnių.
Brangūs sprendimai
Tačiau Vyriausybė kol kas kalba tik apie prielaidas, kaip būtų galima sumažinti rekordiškai išaugusias benzino ir dyzelino kainas, o esminių sprendimų neplanuoja.
„Egzistuoja tik du variantai. Vienas – sumažinti techninius reikalavimus importuojamam kurui. Tačiau tada atsiranda dvigubi standartai – „Mažeikių naftai“ vieni, importuotojams – kiti. Tą reikėtų labai pasverti“, – teigė V.Navickas.
Kita galimybė sustabdyti kainas – valstybei perimti iš importuotojų įsipareigojimą kaupti naftos produktų atsargas.
„Importuotojai dabar kaupia apie 12 proc. Lietuvos naftos produktų atsargų. Jei perimtume tą naštą iš importuotojų, tai atsieitų net 80 mln. litų biudžeto pinigų, o jei dar ir iš „Mažeikių naftos“ – tai būtų šimtamilijoninės lėšos“, – skaičiavo ministras.
Apie būtinybę padidinti konkurenciją „Mažeikių naftai“ pastaruoju metu intensyviai kalba ir kiti politikai, priklausantys opozicinėms partijoms.
Kaltę verčia naftai
Kritikos centre atsidūrusios „Mažeikių naftos“ generalinis direktorius Marekas Mroczkowskis po susitikimo įrodinėjo, kad degalų brangimas nėra tik Lietuvos galvos skausmas.
„Pirmiausia, „Mažeikių nafta“ degalų kainas nustato pagal realią rinkos situaciją. Antra, degalų brangimas nėra vietos problema – šios problemos priežastys slypi ne Lietuvoje, o itin didelėse pasaulinėse naftos kainose“, – gynė perdirbėjų įvaizdį įmonės vadovas.
Jis nepritarė raginimams didinti konkurenciją „Mažeikių naftai“. „Taip, mes užimame apie 90 proc. prekybos rinkos, tačiau jokių barjerų importuoti naftą iš ES valstybių nėra. Tai įrodo, kad mes esame konkurencinga įmonė, nes pirkėjai renkasi mus. Negalima kitiems importuotojams ir mums sudaryti skirtingų sąlygų, tai būtų neteisinga“, – aiškino bendrovės vadovas.
Naujausi komentarai