Pa­ža­dų skie­pai nuo ba­ri­ka­dų ke­liuo­se

Pa­ža­dų skie­pai nuo ba­ri­ka­dų ke­liuo­se

2008-06-03 00:06

Lie­tu­vos ve­žė­jai pik­ti­na­si di­dė­jan­čio­mis de­ga­lų kai­no­mis, ta­čiau kol kas pro­tes­to ak­ci­jų ne­pla­nuo­ja. Vers­li­nin­kai ti­ki­si, kad jiems bus leis­ta įsi­vež­ti pi­ges­nio ku­ro iš Ry­tų.

Siū­lys ma­žin­ti ak­ci­zus

Pas­ta­ro­sio­mis sa­vai­tė­mis Di­džio­jo­je Bri­ta­ni­jo­je, Pran­cū­zi­jo­je ir ki­to­se Eu­ro­pos ša­ly­se ve­žė­jai blo­ka­vo ke­lius, taip pro­tes­tuo­da­mi prieš re­kor­di­nes de­ga­lų kai­nas. To­kią ga­li­my­bę svars­tė ir Lie­tu­vos ve­žė­jų aso­cia­ci­ja „Li­na­va“. Va­kar po su­si­ti­ki­mo su prem­je­ru Ge­di­mi­nu Kir­ki­lu, ūkio mi­nist­ru Vy­tu Na­vic­ku, bend­ro­vės „Ma­žei­kių naf­ta“ at­sto­vais trans­por­ti­nin­kai pa­si­ten­ki­no pa­ža­dais pa­lai­ky­ti ini­cia­ty­vą Eu­ro­pos Są­jun­go­je ma­žin­ti ak­ci­zą de­ga­lams ir ieš­ko­ti ki­tų spren­di­mų, kaip su­ma­žin­ti kai­nas.

V.Na­vic­kas tei­gė, kad Lie­tu­va pa­lai­kys Pran­cū­zi­jos ir Len­ki­jos ini­cia­ty­vą dėl ma­žes­nių ak­ci­zų ir jau šį penk­ta­die­nį ES ener­ge­ti­kos ta­ry­bo­je siū­lys per­žiū­rė­ti ak­ci­zų de­ga­lams po­li­ti­ką.

„Jei mi­nist­rų ka­bi­ne­tas pir­ma­die­nį pri­tars, ta­ry­bo­je kel­siu klau­si­mą, kad ES mas­tu rei­kė­tų nag­ri­nė­ti ki­to­kią ak­ci­zų po­li­ti­ką naf­tos pro­duk­tams, at­si­žvel­giant į mū­sų eko­no­mi­kos ir trans­por­ti­nin­kų kon­ku­ren­cin­gu­mą“, – tei­gė jis.

No­ri im­por­tuo­ti de­ga­lus

„Li­na­vos“ pre­zi­den­tas Al­gi­man­tas Kond­ru­se­vi­čius pri­pa­ži­no, kad ak­ci­zų ma­ži­ni­mas – il­gas pro­ce­sas, ku­riam tu­ri pri­tar­ti vi­sos 27 Bend­ri­jos na­rės. Dau­giau vil­čių ve­žė­jai de­da į po­li­ti­kų pa­ža­dus per­žiū­rė­ti Lie­tu­vos tei­sės ak­tus ir pa­leng­vin­ti de­ga­lų im­por­tą iš tre­čių­jų ša­lių.

„Jei­gu de­ga­lų im­por­to tvar­ka bū­tų pa­keis­ta, pa­di­dė­tų kon­ku­ren­ci­ja vi­daus rin­ko­je, ta­da ir ben­zi­no bei dy­ze­li­no kai­nos su­ma­žė­tų, – įsi­ti­ki­nęs A.Kond­ru­se­vi­čius.

Kon­ku­ren­tais „Ma­žei­kių naf­tai“ pa­si­ry­žę tap­ti pa­tys trans­por­ti­nin­kai. Aso­cia­ci­jos va­do­vas nea­be­jo­ja, kad, su­švel­ni­nus im­por­tuo­ja­miems de­ga­lams tai­ko­mus rei­ka­la­vi­mus, kai ku­rie ve­žė­jai, tu­rin­tys sa­vo de­ga­li­nes, at­si­vež­tų pi­ges­nių naf­tos pro­duk­tų iš Ru­si­jos.

„Ne­sa­me šan­ta­žuo­to­jai ir ne­ke­lia­me griež­tų rei­ka­la­vi­mų. Bet ti­ki­mės, kad Ūkio mi­nis­te­ri­ja im­sis prie­mo­nių, kaip pa­di­din­ti kon­ku­ren­ci­ją did­me­ni­nė­je de­ga­lų rin­ko­je“, – dės­tė A.Kond­ru­se­vi­čius, ne­si­ry­žęs pro­gno­zuo­ti, kiek il­gai vers­li­nin­kai lauks rea­lių val­džios žings­nių.

Bran­gūs spren­di­mai

Ta­čiau Vy­riau­sy­bė kol kas kal­ba tik apie prie­lai­das, kaip bū­tų ga­li­ma su­ma­žin­ti re­kor­diš­kai išau­gu­sias ben­zi­no ir dy­ze­li­no kai­nas, o es­mi­nių spren­di­mų ne­pla­nuo­ja.

„Eg­zis­tuo­ja tik du va­rian­tai. Vie­nas – su­ma­žin­ti tech­ni­nius rei­ka­la­vi­mus im­por­tuo­ja­mam ku­rui. Ta­čiau ta­da at­si­ran­da dvi­gu­bi stan­dar­tai – „Ma­žei­kių naf­tai“ vie­ni, im­por­tuo­to­jams – ki­ti. Tą rei­kė­tų la­bai pa­sver­ti“, – tei­gė V.Na­vic­kas.

Ki­ta ga­li­my­bė su­stab­dy­ti kai­nas – vals­ty­bei pe­rim­ti iš im­por­tuo­to­jų įsi­pa­rei­go­ji­mą kaup­ti naf­tos pro­duk­tų at­sar­gas.

„Im­por­tuo­to­jai da­bar kau­pia apie 12 pro­c. Lie­tu­vos naf­tos pro­duk­tų at­sar­gų. Jei pe­rim­tu­me tą naš­tą iš im­por­tuo­to­jų, tai at­siei­tų net 80 mln. li­tų biu­dže­to pi­ni­gų, o jei dar ir iš „Ma­žei­kių naf­tos“ – tai bū­tų šim­ta­mi­li­jo­ni­nės lė­šos“, – skai­čia­vo mi­nist­ras.

Apie bū­ti­ny­bę pa­di­din­ti kon­ku­ren­ci­ją „Ma­žei­kių naf­tai“ pa­sta­ruo­ju me­tu in­ten­sy­viai kal­ba ir ki­ti po­li­ti­kai, pri­klau­san­tys opo­zi­ci­nėms par­ti­joms.

Kal­tę ver­čia naf­tai

Kri­ti­kos cent­re at­si­dū­ru­sios „Ma­žei­kių naf­tos“ ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Ma­re­kas Mrocz­kows­kis po su­si­ti­ki­mo įro­di­nė­jo, kad de­ga­lų bran­gi­mas nė­ra tik Lie­tu­vos gal­vos skaus­mas.

„Pir­miau­sia, „Ma­žei­kių naf­ta“ de­ga­lų kai­nas nu­sta­to pa­gal rea­lią rin­kos si­tua­ci­ją. Ant­ra, de­ga­lų bran­gi­mas nė­ra vie­tos pro­ble­ma – šios pro­ble­mos prie­žas­tys sly­pi ne Lie­tu­vo­je, o itin di­de­lė­se pa­sau­li­nė­se naf­tos kai­no­se“, – gy­nė per­dir­bė­jų įvaiz­dį įmo­nės va­do­vas.

Jis ne­pri­ta­rė ra­gi­ni­mams di­din­ti kon­ku­ren­ci­ją „Ma­žei­kių naf­tai“. „Taip, mes uži­ma­me apie 90 pro­c. pre­ky­bos rin­kos, ta­čiau jo­kių bar­je­rų im­por­tuo­ti naf­tą iš ES vals­ty­bių nė­ra. Tai įro­do, kad mes esa­me kon­ku­ren­cin­ga įmo­nė, nes pir­kė­jai ren­ka­si mus. Ne­ga­li­ma ki­tiems im­por­tuo­to­jams ir mums su­da­ry­ti skir­tin­gų są­ly­gų, tai bū­tų ne­tei­sin­ga“, – aiš­ki­no bend­ro­vės va­do­vas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų