Vos porą mėnesių veikianti "Sodros" elektroninių nedarbingumo bei nėštumo ir gimdymo atostogų pažymėjimų tvarkymo sistema (EPTS) sukėlė gyventojų pasipiktinimo bangą.
Ligoniai negauna pašalpų
Pastarosiomis savaitėmis į "Sodrą" plūsta nepatenkinti gyventojai. Jie skundžiasi negaunantys ligos pašalpų, nors išleisdami pacientus namo gydytojai patvirtindavo, kad dokumentai sutvarkyti, tereikia laukti, kol "Sodra" perves išmoką.
"Ateina žmonės ir drasko mums akis, piktinasi, kad negauna pašalpų. Kai paklausiame, ar jie parašė prašymą pašalpai gauti, žmonės išpučia akis: "O ką, reikia? Šito man niekas nesakė. Gydytoja minėjo, kad viskas sutvarkyta", – nepatenkintų gyventojų skundus perpasakojo "Sodros" ryšių su visuomene specialistė Leonilija Perminienė. Ji svarstė, kad ir gydytojai galėjo būti informuoti nepakankamai.
Turi domėtis patys
Dienraštis jau rašė apie "Sodros" įdiegtą naują e. sistemą. Nuo liepos 1-osios asmens sveikatos priežiūros įstaigos išduoda apdraustiesiems nebe popierinius, o tik e. nedarbingumo ir nėštumo bei gimdymo atostogų pažymėjimus.
"Dauguma gydytojų pacientams tikriausiai pasako, kad niekur papildomai eiti nereikės, nes viskas sutvarkyta per e. sistemą. Žmonės mėnesį kitą laukia, o kai baigiasi kantrybė, skambina arba eina pas mus. Naujos sistemos veikimo principai aprašyti mūsų interneto svetainėje, bet gyventojai patys nieko nepaskaito, nepasidomi. Dėl to dabar ir beldžiamės į žiniasklaidos duris, kad informuotume gyventojus", – kalbėjo pašnekovė.
Sistema bus tobulinama
Ji patikino, kad net praėjus pusmečiui nuo nedarbingumo pažymėjimo išdavimo dienos, gyventojai dar gali parašyti prašymus ir gauti pašalpas.
"Svarstome ir tai, kad būtų galima iš viso atsisakyti tų prašymų. Tačiau pagrindinė bėda ta, kad nežinome, į kokias sąskaitas gyventojams pervesti pinigus. Gali būti, kad ateityje vieną kartą prašymą pateikusio gyventojo duomenis išsaugosime ir daugiau nieko jam nešti nereikės", – apie planus kalbėjo L.Perminienė.
Tačiau kol kas pasveikusiems ligoniams teks patiems pasirūpinti, kad gautų jiems priklausančią išmoką.
Asmeniui prašant gydymo įstaigoje gali būti atspausdinamas pranešimas apie išduotą e. pažymėjimą, kurį asmuo gali pateikti savo darbdaviui. Jį būtina pateikti tuo atveju, kai darbdavys nesinaudoja Elektronine draudėjų aptarnavimo sistema (EDAS). Informaciją apie savo darbuotojo nedarbingumo laikotarpius darbdavys gali gauti prisijungęs prie EDAS.
Gydytojas, pripažinęs asmenį laikinai nedarbingu, per EPTS užpildo e. nedarbingumo pažymėjimą, kurį pasirašo e. parašu. E. pažymėjimas per EPTS siunčiamas "Sodros" informacinei sistemai.
Tačiau išmoka apdraustajam yra skiriama tik teritoriniam "Sodros" skyriui gavus jo prašymą ir darbdavio užpildytą pranešimą dėl pašalpos skyrimo.
Mažiau biurokratijos?
"Sodra" gina naująsias milijonus kainavusias e. sistemas. Esą pašalpų gavėjams EPTS naudinga, nes jiems nereikia rūpintis nedarbingumo pažymėjimo pildymu darbdavio informacija ir pristatymu į "Sodros" teritorinius skyrius (nors čia vis tiek reikia atvykti ir pristatyti prašymą pašalpai gauti), nereikia rūpintis ir popierinio dokumento saugojimu, išnyksta jo praradimo rizika. Taip pat turėtų pagreitėti pašalpų skyrimo laikas, pagerėti asmens duomenų apsauga – darbdaviai nemato nedarbingumo priežasties.
Tačiau praktika rodo, kad EPTS kol kas kelia daugiau abejonių nei duoda naudos. Dienraštis jau rašė apie gyventojų "nuotykius" siekiant pasinaudoti e. sistemų pranašumais. Kaunietis Alfonsas kelis kartus bandė siųsti e. prašymą skirti ligos išmoką. Tačiau to padaryti vyrui taip ir nepavyko. Jam vis tiek teko gaišti laiką ir vykti į "Sodrą" pildyti popierinių dokumentų.
Svarbi informacija
Prašymą pašalpai skirti reikia pateikti pasirinktam "Sodros" teritoriniam skyriui, kuris skirs pašalpą. Nustatytos formos prašymą galima užpildyti atvykus į teritorinį skyrių arba popierinį prašymą parsisiųsti iš interneto svetainės www.sodra.lt (Gyventojų portalas/Gyventojo sritis/Paslaugos/Prašymai) ir jį užpildžius išsiųsti paštu teritoriniam skyriui. Be to, e. prašymą galima pateikti per EGAS (https://gyventojai.sodra.lt/). E. bankininkystės priemones naudojantys apdraustieji per EGAS gali pateikti e. prašymus ligos, ligos dėl nelaimingo atsitikimo darbe ar profesinės ligos, tėvystės ir profesinės reabilitacijos pašalpoms skirti. Prašymus motinystės, motinystės (tėvystės) pašalpoms skirti (tokie prašymai EGAS portale pažymėti raktelio ženklu) gali pateikti tik tie apdraustieji, kurie turi kvalifikuotą e. parašą (saugus e. parašas, kuris sukurtas saugia parašo formavimo įranga ir patvirtintas galiojančiu kvalifikuotu sertifikatu). Jei apdraustasis per EGAS pateiks prašymą dėl ligos, tėvystės, profesinės reabilitacijos pašalpų, jam nereikės eiti į "Sodros" teritorinį skyrių. Pateikti e. prašymai "Sodros" skyriuose yra automatiškai registruojami, tikrinami ir perduodami galutiniam sprendimui dėl pašalpų skyrimo priimti. Apie prašymo priėmimą ir nagrinėjimą gyventojai yra informuojami žinute EGAS.
Įsidėmėtina, kad teritoriniai skyriai per 15 darbo dienų nuo pareiškėjo prašymo skirti pašalpą pateikimo "Sodros" teritoriniam skyriui dienos išmoką perveda į pareiškėjo asmeninę sąskaitą banke (būtina nurodyti sąskaitos, o ne banko kortelės numerį). Į giminaičių ar kitų asmenų sąskaitas pašalpos nepervedamos.
Naujausi komentarai