Ypatingi laimikiai – iš jūros dugno | Diena.lt

YPATINGI LAIMIKIAI – IŠ JŪROS DUGNO

Ištraukti iš jūros dugno kokio nors seno laivo detalę yra tas pats kaip žvejyboje su meškere ištraukti didesnę nei dvidešimties kilogramų žuvį.

Ištraukti iš jūros dugno kokio nors seno laivo detalę yra tas pats kaip žvejyboje su meškere ištraukti didesnę nei dvidešimties kilogramų žuvį.

Retas „laimikis“

Šiomis dienomis įdomų pranešimą atsiuntė tanklaivyje „Ridgebury Lessley B“ dirbantis jūrų kapitonas Dmitrijus Sokolovas. Prie Gibraltaro keliant šio laivo inkarą jo kolega su inkaro grandine užkabino seno laivo sraigtą.

Žvejybos terminais vertinant tai atitiktų žvejo su meškere pagautos 40-50 kilogramų žuvies vertę. Deja, tokių žuvų, kaip ir su laivo inkaru ištrauktų sraigtų istorijoje būta itin retai.

Tik jūrininkas gali pasakyti kokią sėkmę reiškia laivo sraigto ištraukimas. Užkabinus šviežiai ar netgi prieš kelis dešimtmečius nuskendusio laivo inkarą jo iškelti nebūtų įmanoma, nes tektų kilstelėti visą laivą. Tokiu atveju greičiausiai nutrūktų arba tektų nukirsti laivo inkaro grandinę.

Bet tanklaivio „Ridgebury Lessley B“ grandinė iškilo kartu su kažkokio laivo sraigtu. Tai reiškia, kad laivas jūros dugne galėjo pragulėti šimtmetį ir tiek surūdyti, kad be vargo atidavė sraigtą.

„Sužvejoti“ inkarai

Šiuo metu Maltoje esančio pertvarkomo apsaugos laivo „A 963 Stern” kapitonas Juozas Liepuonius prisiminė Airijos Pietuose prie Cork uosto dar 1994 metais, kai dirbo plaukiojančioje bazėje „Stasys Girėnas“ su inkaro grandine užkabino seno laivo inkarą ir dalį grandinės.

Vėliau paaiškėjo, kad tai buvo XVIII pabaigos Britų Fregatos inkaras.

Šį inkarą J.Liepuonius parsigabeno į Klaipėdą ir iki šiol saugo savo sodyboje.

Prisiminė siūlęs tą inkarą muziejui, bet Lietuvoje jis niekam nepasirodė vertingas, nes niekas neturi sąsajų su XVIII amžiaus britų karine fregata.

Lietuvos jūrų muziejuje yra kitas inkaras – didelis apie 4,5 metrų aukščio. Jį prie Miloso salos dar tarybiniais metais su savo inkaru ištraukė Lietuvos jūrų laivininkystės motorlaivis, kurio kapitonu buvo Juozas Karvelis. Paaiškėjo, kad tai buvo sužvejotas XVIII amžiaus laivo inkaras.

Nemažai inkarų, netgi ir senų, su medinėmis dalimis, pakliūdavo ir į Lietuvos žvejų tralus. Vien kapitonas Žydrūnas Naujokas su broliu Vygantu teigė į Klaipėdą atplukdę bent šešis inkarus.

Fiksuoja radinius

Ištraukti inkarą iš jūros nėra tokia retenybė, kaip ištraukti laivo sraigtą ar kokią kitą prie laivo pritvirtintą detalę. Inkaras yra tokia detalė, kuri metama į jūrą ir kartais jei ji užsikabina už ko nors, laivas gali jį ir pamesti.

Tokių atvejų, kai iš jūros dugno ištraukiamas inkaras pasitaiko dažniau, bet dažniausiai inkarai būna jaunesnių, o ne 2-3 šimtmečių laivų.

Šiuo metu Lietuvos jūrų kapitonų asociacija fiksuoja atvejus, kas ir kada iš Lietuvos jūrų kapitonų buvo „užkabinęs“ ir ištraukęs kokį nors vertingą daiktą. 

GALERIJA

  • Tanklaivio „Ridgebury Lessley B“ inkaro grandinė užkabino jūroje šimtmečius gulėjusio laivo sraigtą.
Rašyti komentarą
Komentarai (2)

Nuomonė

Įdomus straipsnelis. Gal alėjoje nuo kelto link Jūrų muziejaus galėtų būti tokių radinių paroda?

Zenonas Priekuliškis

Kai reikia išmeta, kai nereikia pasiima. Kas tai? Manau atsakymą jau žinote, kas ne skmb.8 662 33770.

SUSIJUSIOS NAUJIENOS