Naudotų gaisrinių automobilių pirkimuose STT nustatė sisteminės korupcijos rizikas Pereiti į pagrindinį turinį

Naudotų gaisrinių automobilių pirkimuose STT nustatė sisteminės korupcijos rizikas

2025-05-14 09:36
BNS inf.

Įvertinusi 26 savivaldybių priešgaisrinių tarnybų naudotų gaisrinių automobilių pirkimus, Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) nustatė sistemines korupcijos rizikas, automobiliai įsigyjami vidutiniškai daugiau nei 21 tūkst. eurų brangiau.

Naudotų gaisrinių automobilių pirkimuose STT nustatė sisteminės korupcijos rizikas
Naudotų gaisrinių automobilių pirkimuose STT nustatė sisteminės korupcijos rizikas / A. Ufarto / Fotobanko nuotr.

Kaip rašoma trečiadienį išplatintame STT pranešime, tai lemia viešųjų pirkimų konkurencijos trūkumą, galimas neteisėtų susitarimų ar net kyšininkavimo rizikas.

„Viešojoje erdvėje sutinkama informacija, jog savivaldybių priešgaisrinėms tarnyboms trūksta lėšų gyvybiškai būtinai ugniagesių įrangai įsigyti, tad racionalus viešųjų pirkimų vykdymas gali prisidėti prie šio tikslo“, – teigia STT.

Pasak STT, pavyzdžiui, Rokiškio rajono priešgaisrinė tarnyba galimai sudarė palankias sąlygas vienam tiekėjui.

Tuo metu Ukmergės rajono tarnyba dviejų naudotų gaisrinių automobilių pirkimai galimai buvo organizuojami per trečiąjį asmenį, tačiau iš esmės visą šių pirkimų finansinę naudą gavo Ukmergės rajono tarnybos vadovo artimi asmenys, jų valdoma įmonė.

Rokiškio ir Ukmergės rajonų savivaldybių merams STT siūlo įvertinti šių tarnybų vadovų veiksmus bei galimybes toliau eiti užimamas pareigas.

Atlikusi korupcijos rizikos analizę, tarnyba įvertino 2021–2024 metais tarnybų vykdomus pirkimus 26 savivaldybėse. Nustatyta, jog tiekėjai vieną naudotą gaisrinį automobilį parduoda arba perparduoda vidutiniškai 21,5 tūkst. eurų brangiau nei patys įsigyja.

Įvertinus pirkimų praktiką, pastebėta, jog naudotų gaisrinių automobilių pirkimų techninės specifikacijos iš esmės rengiamos pagal konkrečių tiekėjų turimų ar galimų pristatyti naudotų gaisrinių automobilių technines charakteristikas.

Pirkimuose dažnu atveju dalyvauja vienintelis tiekėjas, o reikalaujamų automobilio parametrų, pavyzdžiui, pagaminimo metų, ridos, variklio galios, automobilio masės visuma iš esmės identiškai atitinka pasiūlyto automobilio technines charakteristikas.

Dėl to perkančiosios organizacijos dažnu atveju nenustato reikalavimo tiekėjams pateikti patvirtinančius dokumentus, įrodančius, kad prekė atitinka reikalavimus, ar nereikalauja jų pateikti, o sprendimus dėl laimėjusių pasiūlymų priima pagal pirkimų baigtimi suinteresuotų tiekėjų pateikiamus duomenis.

Pasak STT, dažnai kartu su naudotu gaisriniu automobiliu perkama papildoma įranga, pavyzdžiui, hidraulinė įranga, elektros generatoriai, kopėčios, apsaugos priemonės, vandens siurbliai, kurią gali pateikti ir kiti tiekėjai, neprekiaujantys naudotais gaisriniais automobiliais, o tai riboja konkurenciją ir didina automobilių kainas.

„Nustatomi pasiūlymų pateikimo terminai taip pat riboja konkurenciją, nes surasti reikiamą naudotą gaisrinį automobilį, paprastai Europos Sąjungos šalyse, jį nupirkti ar rezervuoti ir pateikti įsipareigojantį pasiūlymą per nepilnas penkias-šešias dienas yra sunkiai įmanoma, neturint išankstinės papildomos informacijos“, – teigia STT.

Tarnybos teigimu, dažnai vienintelis pirkimo dalyvis pasiūlo nežymiai mažesnę kainą nei nustatyta maksimali, nors dažnu atveju maksimali kaina nebūna nurodyta viešuose pirkimų dokumentuose.

„Nurodyti korupcijos rizikos veiksniai lemia neteisėtų susitarimų, kyšininkavimo bei papirkimo rizikas“, – sako tarnyba.

Atsižvelgiant į nustatytus korupcijos rizikos veiksnius, STT pateikė pasiūlymus savivaldybėms ir jų priešgaisrinėms tarnyboms.

Vidaus reikalų ministerijai, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui, Viešųjų pirkimų tarnybai siūloma bendradarbiaujant spręsti dėl vieningų priemonių, kurios padėtų skaidrinti naudotų gaisrinių automobilių pirkimus, skatintų konkurenciją, šalintų korupcijos rizikas.

Šios institucijos per tris mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į STT pateiktas pastabas ir pasiūlymus.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra