Auksiniai politikų ratai Pereiti į pagrindinį turinį

Auksiniai politikų ratai

2009-08-01 08:57
Gudrutis: teisę vairuoti praradęs R.Žilinskas draugui atidavė savo naują automobilį, bet už jo remontą moka mokesčių mokėtojų pinigais.
Gudrutis: teisę vairuoti praradęs R.Žilinskas draugui atidavė savo naują automobilį, bet už jo remontą moka mokesčių mokėtojų pinigais. / Kęstučio Cemnolonskio nuotr.

Ar gali naujo automobilio remontas kainuoti tūkstančius litų? Gali, jei juo važinėja parlamentaras. Ar įmanoma kasdien nuvažiuoti 200 km? Taip, jei Seimo narys už benziną moka mokesčių mokėtojų pinigais.

Nevairuoja, bet kainuoja

Na bent jau tokia išvada peršasi pažiūrėjus į kai kurių Seimo narių išlaidas automobiliams. Parlamentarai vos per keletą mėnesių transporto priemonėms įsigudrino išleisti šimtus tūkstančių litų.

Nors Seimo narys Rokas Žilinskas neturi teisės vairuoti automobilį (iš jo vairuotojo pažymėjimas atimtas 2007 m. gruodį), jo pavardė puikuojasi tarp daugiausia pinigų savo keturių ratų priežiūrai išleidusių parlamentarų.

Per pirmą šių metų ketvirtį R.Žilinskas automobilio remontui ir techninei priežiūrai įsigudrino išleisti daugiau kaip 4,7 tūkst. litų. Su tokia suma Seimo narys atsidūrė vienuoliktoje simbolinio dvidešimtuko, kurį savo tinklalapyje paskelbė garsus žurnalistas Artūras Račas, vietoje.

Daugiausia per pirmus tris šių metų mėnesius mašinos remontui paklojo Aleksandras Sacharukas, kaip ir R.Žilinskas, priklausantis Tautos prisikėlimo partijai (TPP). Dar vienas "prisikėlėlis" – su partijos vadu Arūnu Valinsku konfrontuojantis Laimontas Dinius – per minėtą laikotarpį mašinos priežiūrai paklojo beveik 3,3 tūkst. litų. A.Valinsko žmona Inga, išleidusi per 5,1 tūkst. litų, puikuojasi devintoje vietoje.

Tiesa, daugiausia vietų dvidešimtuke teko ne TPP nariams, o konservatoriams. Dvidešimtuke atsidūrė net aštuoni Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos nariai. Jie per tris mėnesius mašinų priežiūrai paklojo 38,5 tūkst. litų, vidutiniškai – po 4,8 tūkst. litų. Konservatorius Stasys Šedbaras su beveik 7,6 tūkst. litų puikuojasi antroje sąrašo vietoje.

Kasdien – po 200 km

Dar įspūdingiau atrodo kai kurių parlamentarų išlaidos degalams. Pagal šį rodiklį vėlgi pirmauja TPP narys – kaip nepriklausomas kandidatas vienmandatėje apylinkėje rinkimus laimėjęs buvęs televizijos "gelbėtojas" Jonas Stanevičius. Jis deklaravo per tris mėnesius už degalus sumokėjęs 6755 litus.

Už tokią sumą galima nusipirkti maždaug 1900 l populiariausio benzino. Tarkime, J.Stanevičiaus mašina šimtui kilometrų sunaudoja apie 10 l degalų. Taigi per tris mėnesius Seimo narys turėjo įveikti nei daug, nei mažai – 19 tūkst. km. Vidutiniškai parlamentarui kasdien reikėjo nuvažiuoti daugiau kaip 200 km.

Neprastomis benzino išlaidomis gali pasigirti ir kiti TPP nariai. Automobilio priežiūrai pinigų negailintis L.Dinius degalams per tris mėnesius išleido 4,4 tūkst. litų (jam kasdien reikėjo nuvažiuoti 140 km), Valdemaras Valkiūnas – beveik 4,3 tūkst. litų, Antanas Nedzinskas – per 3,8 tūkst. litų (galbūt jis važinėjo su savo garsiąja "Volga"?), Valerijus Simulikas – 3,7 tūkst. litų.

Nemažai benzinui išleido ir Tvarkos ir teisingumo (TTP), Darbo partijos nariai bei socialdemokratai. Kitų parlamentinių frakcijų atstovai pinigų degalams taip aktyviai neleido.

Išleido pusantro milijono

Įspūdingiausi skaičiai – automobilių nuomos grafoje. Absoliutus ir neginčijamas lyderis – TTP narys Petras Gražulis. Jis per tris mėnesius transporto nuomai paklojo net 11,83 tūkst. litų. Už tokią sumą jau galima įsigyti visai padorią mašiną. Tačiau pinigus P.Gražulis naudoja kiek kitaip – jis iš parlamentinių išlaidų moka už Latvijoje įsigytą prabangų visureigį BMW X5. Kas mėnesį Seimo narys latviams perveda visas parlamentinėms išlaidoms skirtas lėšas. Toks pinigų panaudojimas jau buvo užkliuvęs Seimo etikos sargams.

Antras aktyvus mašinų nuomotojas – TPP narys Linas Karalius, išleidęs 10,22 tūkst. litų. Trečias – konservatorius Vitas Matuzas (9,5 tūkst. litų). Dvidešimt išlaidžiausių Seimo narių šiam tikslui per pirmą šių metų ketvirtį paklojo daugiau kaip 158 tūkst. litų.

Iš viso per pirmus tris šių metų mėnesius Seimo narių parlamentinės išlaidos sudarė daugiau kaip 1,46 mln. litų, vidutiniškai – po 10,35 tūkst. litų vienam Seimo nariui. Maksimalios parlamentinės išlaidos per tris mėnesius – 11,8 tūkst. litų, taigi akivaizdu, kad tautos išrinktieji išlaidavo iš peties.


Kaip R.Žilinskas ant savo liežuvio paslydo

Dienraštis nutarė pasidomėti, kaip teisės vairuoti neturintis parlamentaras R.Žilinskas (nuotr.) sugebėjo išleisti beveik 5 tūkst. litų automobilio remontui. Seimo narys iš pradžių tikino, kad visureigio remontuoti nereikia – mašina juk nauja. Bet paklaustas, kaip sugebėjo išleisti didžiulę sumą jos remontui, R.Žilinskas teisinosi, kad brangaus remonto tikrai reikėjo – mašina juk nauja! Interviu kalba netaisyta.

– Norėjome pasiteirauti, kaip jūsų automobilis laikosi?

– Mano automobilis?

– Taip.

– Puikiai! Aš jį atidavęs draugui, kadangi automobiliui geriau važinėti negu stovėti ir rūdyti, tai dabar jisai sėkmingai juo naudojasi.

– O daug dalių reikia keisti, remontuoti mašiną?

– Baikit, baikit! Taigi visiškai nauja mašina (juokiasi). Tiktai tiek, kad reikėjo kaladėles pakeisti, reikėjo, reikėjo... ten truputėlį apibrozdinimų. Žinot, kai visureigis, tai į mišką nuvažiuoji. Tai apibrozdinimų buvo, tai paremontavau.

– Brangiai kainavo?

– Dabar neįvardinčiau skaičiaus.

– O kaip čia yra, kad tarp jūsų parlamentinių išlaidų yra beveik 5 tūkst. litų automobilio remontui?

– Nu taip, buvo tokių reikalų. Automobilis gi naujas.

– Tai kas taip brangiai kainavo?

– Remontas, aš kaip sakiau. Patys gi matot.

–Turbūt sunku, kai nevairuojate, bet tenka remontuoti.

– Draugas mane ir vežioja su juo. O kame reikalas?

– Šiaip įdomu. Iš pradžių sakėte, kad automobilis naujas, remontuoti nereikia. O dabar – jau reikia.

– Nu tai aš jums pasakiau. Yra tas, kaip... reguliarus remontas, kai reikia keisti kaladėles (kaladėlių keitimas autoservisuose nekainuoja daugiau kaip kelis šimtus litų – red. past.).

– Tai iš to ir susidarė tie beveik 5 tūkst.?

– Nu, ir tepalus reikia keisti. Su tepalais filtrai keičiami (tepalų ir filtrų keitimas taip pat nekainuoja daugiau kaip porą šimtų – red. past.).


"Gelbėtojas" skuba pas rinkėjus

Benzino išlaidų lyderis J.Stanevičius teigia nuolat važinėjantis susitikti su rinkėjais. Buvęs "gelbėtojas" tikino itin uoliai lankantis jį išrinkusius Skuodo-Mažeikių vienmandatės apygardos žmones.

"Per mėnesį nuvažiuoju 6–7 tūkst. kilometrų. Pas rinkėjus važiuoju pats, nes mūsų apygarda kaimo, ir žmonės iki savivaldybės atvažiuoti tiesiog negali. Kursuoju labai dažnai. Registruoju viską į atskirą sąsiuvinį. Kilo kažkam iliuzijų, kad per daug pinigų išleista, ir dabar registruoju kiekvieną kilometrą", – degalų išlaidas gynė J.Stanevičius.

Be to, jis, kaip ir P.Gražulis, ketina dalį parlamentinių lėšų skirti išperkamajai mašinos nuomai. "Seimo automobiliu išvis nesinaudoju. Yra nuomos sutartis, pagal kurią nuomojuosi automobilį. Šiais metais šešis mėnesius mokėjau iš savo lėšų, o likusius mėnesius planuoju mokėti iš parlamentinių lėšų", – sakė jaunasis politikas. Taip jis nusprendė daryti dėl to, kad "būtų atstatytas vidurkis", mat Seimo narys nuosavą mašiną esą labai aktyviai naudoja darbo reikalams.


L.Karaliui vienos mašinos negana

Per 10 tūkst. litų mašinos nuomai išleidęs L.Karalius žinomas Ezopo pravarde, dienraščiui prisipažino turintis mašiną, kuria gali naudotis. "Toyotos" markės mašiną Seimo narys apibūdino kaip "šeimos automobilį".

"Pasidomėkite, kiek kainuoja automobilių nuoma, – atrėžė L.Karalius, paklaustas, kaip sugebėjo išleisti tokią sumą mašinos nuomai. – Jeigu nuomoji nelabai seną automobilį, nuoma kainuoja nepigiai."

"Šeimos automobilio", pasirodo, Ezopo darbo reikmėms nepakanka. "Darbui naudojuosi tarnybiniu automobiliu. O šeimos automobiliu naudojasi šeima. Ne visada jis yra laisvas", – teisinosi pašnekovas.

L.Karalius teigė nuomota mašina dažnai važinėjantis į Klaipėdą, kur turi savo biurą. Paklaustas, ar negalėtų mašinos nuomai išleisti mažiau, Seimo narys staiga prabilo apie aukštąsias technologijas. "Labai laukiu, kada pasirodys elektriniai automobiliai. Tada bus galima išsinuomoti elektrinį automobilį ir neišleisti pinigų degalams", – užsisvajojo parlamentaras.


Baisiai brangios padangos

Remonto išlaidų rekordininkas TPP narys A.Sacharukas važinėja 1998 m. laidos "Audi A6". Pasak jo, remontas kainuoja "kaip visiems". "Patikrinimas kas 20 tūkst. km ir einamasis remontas. Negaliu pasakyti (kiek kainuoja – red. past.), kas lūžta, viską reikia keisti", – dienraščiui sakė A.Sacharukas.

Paklaustas, kaip remontui sugebėjo išleisti per 9 tūkst. litų, parlamentaras atsiduso, kad metų pradžioje mašinos priežiūra jam tikrai brangiai kainavo. "Padangas pirkau", – sakė A.Sacharukas. Politikas teigė neprisimenantis, kiek kainavo padangos, tačiau pasigyrė, kad per antrą metų ketvirtį parlamentinių lėšų beveik nenaudojo.

O sukilėlių TPP partijoje lyderis L.Dinius skundėsi daug išleidžiantis dėl to, kad jo automobilis "Mercedes" yra senas, 1999 m. laidos. "Kuo toliau, tuo daugiau dalių reikalauja. Tai vienos, tai kitos. Labai rimtai pradėjau galvoti, ar ne laikas automobilį keisti", – sakė L.Dinius.


Dar nevažiavo, o jau remontavo

Konservatorius S.Šedbaras jau kurį laiką džiaugiasi nauja mašina. Jis iš JAV atsigabeno visureigį "Volvo XC90". Tiesa, vargšas automobilis buvo patyręs avariją. Tačiau tam yra parlamentinės lėšos.

"Buvo mušta, tai reikėjo susitvarkyti, reikėjo saugią padaryti. Jinai buvo nedaug, bet apgadinta. Pasiruošti reikėjo, kad galėtum saugiai naudoti", – aiškino S.Šedbaras. Mašinos avarijoje patirtą žalą konservatorius apibūdino taip: "Tiesiog per šoną buvo perrėžta, jeigu būtų stipriai (daužta – red. past.), būčiau neėmęs, o kai pradeda ardyti, tai... variklyje kažkas buvo..."

Beje, parlamentaras teigė, kad 7,5 tūkst. litų iš parlamentinių lėšų – toli gražu ne visa suma, kurią jis paklojo už "Volvo" remontą. "Ieškojau visokiais būdais tų detalių. Teko ir sąvartyne kai ką (pirkti – red. past.), ko negali ir parodyti", – prisiminimais dalijosi S.Šedbaras.


Neišlaidaukite! Pakelkite algas

Tiesa, ne visi Seimo nariai taip drąsiai leidžia parlamentines lėšas. Štai buvęs premjeras Gediminas Kirkilas per pirmus tris šių metų mėnesius iš parlamentinių lėšų neišleido nei cento, Darbo partijos narė Loreta Graužinienė – vos 352 litus. Tačiau tik dešimt Seimo narių sugebėjo išleisti mažiau kaip 5 tūkst. litų.

G.Kirkilas dienraščiui teigė labai skeptiškai vertinantis parlamentinių lėšų naudojimo principus. "Lig šiol tai tvarkai nepritariu. Manau, kad lėšų naudojimo sąlygos per daug neapibrėžtos. Išlaidos naudojamos netinkamai. Mano požiūriu, kai kurių išlaidų reikia apskritai atsisakyti, o bendrus parlamentinių lėšų limitus susimažinti", – tvarką peikė socialdemokratas.

Tiesa, jis parlamentinių išlaidų mažinimą įsivaizduoja kaip... Seimo narių algų padidinimą. "Tarkim, tūkstantį litų pridėti prie algos. Kai tai bus atlyginimo pinigai, nereikės nieko kontroliuoti, žmogus pats tvarkys ir neišlaidaus", – savo viziją pateikė pašnekovas.

Tiesa, pastaruosius tris mėnesius G.Kirkilas jau nesusilaikė nuo išlaidų. Apie 2 tūkst. litų politikas panaudojo mobiliojo ryšio sąskaitai apmokėti – esą per prezidento ir Europos Parlamento rinkimus jam reikėjo labai daug skambinti.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra