Brandus amžius – ne kliūtis naujovėms | Diena.lt

BRANDUS AMŽIUS – NE KLIŪTIS NAUJOVĖMS

  • 0

Lietuvos mokytojai vertina savo profesiją ir pasirinktu darbu yra patenkinti. Tačiau jauni mokytojai sudaro tik 3 proc., t.y. tris kartus mažiau nei kitose šalyse. Tai atskleidė tarptautinio mokytojų ir mokyklų vadovų tyrimo rezultatai. Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA), vykdžiusi Tarptautinės ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) mokymosi ir mokymo tyrimą TALIS (angl. Teaching and Learning International Survey), pristato mūsų šalies rezultatus ir išvadas tarptautiniame kontekste.

Mažai jaunų pedagogų

"Džiugina, kad 90 proc. mokytojų, nepriklausomai nuo amžiaus, šią profesiją yra pasirinkę vedini altruistinių paskatų, norėdami prisidėti prie jaunosios kartos ugdymo ir visuomenės kūrimo. Tačiau Lietuvos mokytojai ir mokyklų vadovai patenka į šalių, kuriose mokytojai ir mokyklų vadovai yra vyriausi, grupę", – sako tyrimą atlikusios Nacionalinės švietimo agentūros direktorė Rūta Krasauskienė.

Vien įvertinus amžiaus rodiklį, prognozuojama, kad septyniems iš devynių pedagoginio personalo darbuotojų reikės rasti lygiavertę pamainą per ateinantį dešimtmetį. "O norinčiųjų užimti laisvas pedagogų vietas trūksta", – pastebi R.Krasauskienė.

Lietuvoje vidutinis dirbančių mokytojų amžius yra 50 metų, tačiau ypač mažai jaunų mokytojų iki 30 metų. Mūsų šalyje jie sudaro tik 3 proc., kai EBPO šalių vidurkis siekia 11 proc. Vyresnių nei 50 metų mokytojų Lietuvoje yra 57 proc., o EBPO šalių vidurkis sudaro 34 proc. Be to, 29 proc. mokyklų vadovų yra vyresni negu 60 metų, nors EBPO šalyse šis vidurkis yra 20 proc.

Pagrindiniai motyvai

TALIS tyrimo rezultatų analizė rodo, kad mokytojo profesijos pasirinkimui reikšmingi buvo ir finansiniai bei darbo sąlygų veiksniai, kuriuos atitinkamai nurodė 70 ir 80 proc. mokytojų.

"Mūsų šalyje mokytojai nurodė ketinantys vidutiniškai dirbti dar devynerius metus, kai EBPO visų šalių vidurkis siekia penkiolika metų. Svarbu atkreipti dėmesį, kad per artimiausius penkerius metus palikti mokytojo darbą norėtų beveik pusė – 45 proc. mokytojų, o TALIS tyrime dalyvavusių EBPO šalių vidurkis yra 25 proc.", – teigia TALIS tyrimo koordinatorė Lietuvoje Eglė Melnikė.

Šie rezultatai, be abejo, susiję su vidutiniu mokytojų amžiumi, tačiau ne tik. "Nors savo darbu ir mokykla, kurioje jie dirba, patenkinta didžioji dauguma mokytojų – beveik 90 proc., tačiau apie trečdalis mokytojų teigia, kad darbe patiria gana daug streso, o kaip pagrindinius streso veiksnius nurodo jaučiamą atsakomybę už mokinių pasiekimus, prisitaikymą prie besikeičiančių reikalavimų, didelį administracinio darbo krūvį", – pastebi E.Melnikė.

Anot jos, šie rezultatai svarbūs priimantiems sprendimus ir planuojantiems priemones tiek šalies, tiek savivaldybės bei mokyklos lygmenimis.

Svarbūs skirtumai

Geriems mokytojo profesijos vertinimams įtakos gali turėti tai, kad Lietuvoje mokytojai vidutiniškai dirba 35,4 val. per savaitę, o tai yra kiek mažiau nei vidutiniškai EBPO šalyse, kur vidurkis siekia 38,8 val.

Esminei veiklai – mokymui – Lietuvos mokytojai vidutiniškai skiria apie 85 proc. pamokos laiko ir tai yra kiek daugiau nei vidutiniškai kitose EBPO šalyse, kur vidurkis sudaro 78 proc.

Vertinant mokytojų darbą su mokiniais, svarbu pažymėti, kad Lietuvoje pamokos pasižymi įvairia veiklų palete, kurią mūsų mokytojai taiko vidutiniškai dažniau nei kitose EBPO šalyse. Lietuvos pedagogai gerokai dažniau nustato mokymosi tikslus, aiškina naujos ir senos temos sąsajas, problemas. Be to, mokiniai skatinami kritiškai mąstyti, savarankiškai dirbti sprendžiant sudėtingus uždavinius.

Trečdalis mokytojų kaip pagrindinius streso veiksnius nurodo jaučiamą atsakomybę už mokinių pasiekimus, didelį administracinio darbo krūvį.

Didžioji dauguma – daugiau nei 86 proc. mokytojų mano, kad jų kolegos yra atviri pokyčiams, o mokyklos yra atviros naujovėms, geba pritaikyti inovatyvias praktikas.

Tyrimo kontekstas

TALIS yra tarptautinis mokytojų ir mokyklų vadovų tyrimas, orientuotas į mokymosi aplinką ir mokytojų darbo sąlygas mokyklose. Šis tyrimas yra unikalus ir apibūdinamas kaip "Mokytojo balso" tyrimas – juo siekiama išgirsti mokytojų ir mokyklų vadovų nuomonę įvairiais su ugdymu ir apskritai švietimu susijusiais klausimais.

Tyrimas Lietuvos mokyklose vyko 2018 m., vėliau vykdyta duomenų analizė, o šį mėnesį pristatomi mūsų šalies rezultatai ir išvados tarptautiniame kontekste.

Pagrindinis tyrimo tikslas – parengti tarptautiniu mastu palyginamą informaciją, kuri būtų naudojama kuriant ir įgyvendinant švietimo politikos strategijas mokyklų vadovų ir mokytojų darbo bei ugdymo klausimais, daug dėmesio skiriant aspektams, turintiems įtakos mokinių mokymuisi.

Lietuva TALIS tyrime dalyvavo 2008 ir 2018 m. TALIS klausimynus Lietuvoje užpildė 3 759 pagrindinio ugdymo mokytojai ir 195 mokyklų vadovai. Iš viso apie 250 tūkst. mokytojų atsakė į tyrimo klausimus, atstovaudami daugiau kaip 8 mln. mokytojams 48 dalyvaujančiose šalyse.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS