Klaipėdietis Vladislav neseniai vieną droną prarado. Virš Baltijos jūros dingo GPS ryšys, dronas tapo nevaldomas.
Dabar dronus kelia tik sau virš galvos. Jei skristų į jūrą, greičiausiai dronas vėl nebegrįžtų.
„Ties 60 metrų sugrįžo visi 31 palydovai. Jei pakilsime aukščiau nei 80 m, palydovų skaičius kris. Tai vadinama GPS sigalo spoofingu, kai šis signalas nukreipiamas į skirtingas puses“, – aiškino drono operatorius Vladislav Kovalenko.
Ir laivų kapitonams tenka padėti į šalį ekranus bei prisiminti popierių ir pieštuką.
GPS trikdžiai mažame aukštyje – paskutinių metų naujiena. Anksčiau tai buvo aktualu tik lėktuvams virš 3 kilometrų. Birželį ir pilotai pateikė rekordiškai daug skundų apie neveikiantį GPS.
„Ryšių reguliavimo tarnyba per savaitę fiksuoja apie 350 navigacijos trukdžių orlaiviams ir apie 600 klaidinančių signalų iš Rusijos pusės“, – teigė Ryšių reguliavimo tarnybos pirmininko pavaduotojas Darius Kuliešius.
Dėl Rusijos slopinamo GPS, pasitaiko lėktuvų, kurie nenusileidžia iš pirmo karto.
„Šiais metais turėjome apie 15 nuėjimų į antrą ratą“, – sakė „Oro navigacijos“ generalinis direktorius Saulius Batavičius.
Du lėktuvai nusprendė išvis Vilniuje nesileisti, rinkosi kitą oro uostą.
Šiuolaikiniams lėktuvas GPS ryšys nėra būtinas. Lėktuvai turi dar ne vieną kitą navigacijos sistemą.
„Puikiai veikia antžeminė navigacinė įranga, kuri padeda orlaiviams net ir sutrikus GPS signalui puikiai orientuotis erdvėje“, – kalbėjo „Oro navigacijos“ generalinis direktorius.
Bet tai vis tiek yra rizika saugumui.
„Gal didesnę problemą sukuria pati sutrikusi įranga, kai viena sutrikusi įranga gali paveikti keletą kitų orlaivyje esančių įrangų“, – akcentavo S. Batavičius.
Kaliningrade sparčiai daugėja ryšio blokavimo taškų.
„Praeitų metų pabaigoje turėjome kelis žinomus trukdžių šaltinius, šiais metrais matome daugiau kaip dešimt“, – duomenimis dalinosi D. Kuliešius.
Viena pagrindinių elektroninės kovos vietų nuo seno buvo bazė prie Baltyjsko uosto. Bet rusai slopinimo įrenginius gali atvežti prie pat NATO.
Ant „Kamaz“ konstruojamos antenos greitai pastatomos bet kur. Anot Ryšių reguliavimo tarnybos, dabar vienas pagrindinių į Lietuvos pajūrį nukreiptų GPS slopintuvų yra prie pat Nidos.
Praėjusią savaitę rusai pirmą kartą pripažino, kad jie trikdo GPS ryšį iš Kaliningrado.
„Turime pirmą oficialų Rusijos atsakymą“, – pabrėžė D. Kuliešius.
Lietuva į rusus kreipėsi ir tiesiogiai, bet rusai paaiškino per Tarptautinę telekomunikacijų sąjungą.
„Pripažistama, kad veiksmai, kuriuos jie daro, kelia trukdžius, bet priežastis yra susijusi su jų objektu apsauga“, – pranešė Ryšių reguliavimo tarnybos pirmininko pavaduotojas.
Ką ir nuo ko saugo – rusai nepaaiškino. Gali būti, jog rusai labai realiai vertina ir bijo, kad ukrainiečiai atsiųs dronų į Kaliningradą.
Ukrainiečiai dabar reguliariai siunčia dronų į Maskvą. GPS trikdžiai iš Kaliningrado dažnai suintensyvėja naktį.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
„Reikalaujame, kad trikdymo signalai būtų nustoti naudoti. Žinodami, kad vien mes to negalime padaryti, procesą pradėjome 3–4 valstybes. Įsijungė dabar jau daug valstybių bei pati ES į šią veiklą“, – pabrėžė susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
Kai rusai GPS ryšį pradėjo slopinti ir mažame aukštyje, problemų patiria pasienio ūkininkai – stringa matavimo įranga, pagal GPS veikiantys traktoriai.