Vaikų vasara: ne kieme, o prie kompiuterio Pereiti į pagrindinį turinį

Vaikų vasara: ne kieme, o prie kompiuterio

2025-07-20 23:00
Parengta pagal pranešimą spaudai

Žadintuvai nebetrukdo rytais, pamokų nėra, o laisvo laiko – su kaupu. Vis dėlto ne visi vaikai šį laiką leidžia lauke su bendraamžiais. Naujausi tyrimai atskleidė, kad per atostogas mokyklinukai prie kompiuterio praleidžia daugiau laiko nei per mokslo metus.

Rizika: su neigiamu turiniu vaikai gali susidurti net žiūrėdami iš pažiūros nekaltus vaizdo įrašus ar žaisdami populiarius žaidimus.
Rizika: su neigiamu turiniu vaikai gali susidurti net žiūrėdami iš pažiūros nekaltus vaizdo įrašus ar žaisdami populiarius žaidimus. / freepik.com nuotr.

Pavojai atrodo nekaltai

Lietuvos mokslininkų tyrimas atskleidė, kad 14–17 metų paaugliai internete mokyklos dienomis praleidžia vidutiniškai 4,5 valandos, o laisvadieniais – beveik 6 valandas. Trečdalis paauglių (29 proc.) internete laisvadieniais būna nuo 5 iki 6 valandų, o kas penktas (22 proc.) – kone visą darbo dieną – 7–8 valandas. Pietų Australijos universiteto mokslininkų tyrimas parodė, kad 9–10 metų vaikai per atostogas prie ekranų praleidžia net 39 proc. daugiau nei per mokslo metus.

„Telia“ įvairovės ir įtraukties vadovė Julija Markeliūnė įspėja, kad išaugęs ekranų laikas tiesiogiai didina galimybes vaikams pakliūti į neigiamos informacijos sūkurį ar net patirti patyčių.

„Tiesa tokia, kad pavojai dažniausiai prasideda labai nekaltai – populiariame žaidime, iš pažiūros vaikiškame „YouTube“ vaizdo įraše ar per susirašinėjimą socialiniuose tinkluose. Tai nebėra išskirtinės rizikos zonos – tai vaikų kasdienybė. Jei joje nėra suaugusiojo dėmesio ar supratimo, vaikas iš esmės lieka vienas“, – sako J. Markeliūnė.

Tėvų vaidmuo – nepakeičiamas

Siekiant sumažinti vaikų kontaktą su žalingu turiniu internete, tėvams kyla klausimas, kaip užtikrinti, kad laikas prie ekranų būtų kuo saugesnis ir naudingesnis.

Vilniaus universiteto mokslininkai, tyrinėjantys ekranų poveikį vaikų sveikatai, rekomenduoja taikyti paprastą ir lengvai įsimenamą taisyklę „0–1–2–3/4“, padedančią tėvams nusistatyti tinkamas ekranų laiko ribas pagal vaiko amžių. Ši taisyklė reiškia: iki 2 metų vaikams ekranų reikėtų visai vengti; 2–5 metų vaikams rekomenduojama ne daugiau kaip 1 valanda per dieną; 6–10 metų – iki 2 valandų; o vaikams nuo 11 metų ir vyresniems – iki 3 valandų per dieną, išskirtiniais atvejais – iki 4 valandų, įskaitant ir mokymąsi, ir laisvalaikį.

J. Markeliūnė įsitikinusi, kad skaitmeninis saugumas prasideda ne nuo tėvų draudimų, o nuo jų dėmesio ir nuolatinio dialogo su vaiku. Net jei vaikui įdiegtos saugos priemonės ar nustatyti laiko limitai, svarbiausia – jog jis žinotų, kad, nutikus kam nors, kas nemalonu, visada gali kreiptis į tėvus.

„Labai svarbu, kad vaikas jaustųsi saugus pasakyti ir nejausti baimės būti nubaustas ar apkaltintas. Tik tada jis neslėps problemų ir mokysis atpažinti rizikas. Skaitmeninis pasitikėjimas – ne technologija, o ryšys tarp vaiko ir suaugusiojo“, – sako J. Markeliūnė.

Tėvams rekomenduojama reguliariai domėtis, ką vaikas veikia internete: kokius žaidimus žaidžia, kokius kanalus seka, su kuo bendrauja. Svarbu ne kontroliuoti, o palaikyti atvirą ryšį. Taip tėvai geriau supras vaiko pomėgius ir galės padėti atpažinti rizikas.

Ne mažiau svarbus ir pavyzdys – jei suaugusieji patys nuolat įnikę į ekranus, vaikui gali būti sunku suprasti, kodėl jam taikomi apribojimai.

Kartu su vaikais vertėtų aptarti, kokia informacija yra privati ir ko nereikėtų viešinti socialiniuose tinkluose. Pravartu kartu peržiūrėti slaptažodžių stiprumą, mobiliojo įrenginio užrakto nustatymus ir aptarti, kaip reaguoti susidūrus su įtartinu turiniu ar žinutėmis.

Svarbu mokytis saugumo

Vis dėlto vien tėvų dėmesio nepakanka. Vaikai turi ir patys išmokti atpažinti pavojus ir suprasti, kaip elgtis įvairiose interneto situacijose.

Technologijų bendrovė per pastaruosius metus organizavo saugumo mokymus beveik 4 tūkst. vaikų, kuriose jaunieji naudotojai mokomi atpažinti rizikas, suprasti, kaip elgtis susidūrus su patyčiomis ar netinkamu turiniu, kaip atsakingai naudotis skaitmeninėmis priemonėmis.

„Svarbu, kad saugumas internete nebūtų tik suaugusiųjų pareiga. Vaikai turi gauti aiškius, lengvai suprantamus įrankius ir žinias, kaip patys gali apsisaugoti. Interaktyvūs žaidimai ir mokymai padeda jiems suprasti, kad internete galima susidurti su įvairiais iššūkiais, ir išmokti juos atpažinti ir įveikti“, – teigia J. Markeliūnė.

Vienas iš tokių įrankių – specialus nemokamas žaidimas „Spoofy“, kuriame vaikai praktiškai mokosi atpažinti pavojingas situacijas ir priimti saugius sprendimus. Žaisdami jie įsitraukia į realiomis situacijomis paremtus scenarijus, kuriuose turi pasirinkti tinkamą elgesio būdą, – taip saugumo įgūdžiai lavinami natūraliai, žaismingai ir efektyviai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra