Fizikai atrado naują subatominę dalelę | Diena.lt

FIZIKAI ATRADO NAUJĄ SUBATOMINĘ DALELĘ

Didžiuliame greitintuve vykdant atomų susidūrimus, fizikams pavyko atrasti naują dalelę, kuri, anot jų, yra sunkesnė įprasto neutrono giminaitė.

Dalelė vadinama neutralia Xi-sub-b. Ją pavyko sukurti „Fermilab“ „Tevatron“ dalelių greitintuve Ilinojuje. Tačiau dalelė egzistavo vos akimirksnį, o tuomet suiro į lengvesnes daleles, praneša LiveScience.com.

„Fermilab“ mokslininkams atliekant eksperimentus, 6,3 kilometrų ilgio žiede dalelės lekia beveik šviesos greičiu. Joms susidūrus išsiskirianti energija suskaido jas į kitas daleles.

Fizikos teorija, vadinama Standartiniu modeliu, numatė, kad neutrali Xi-sub-b dalelė turėtų egzistuoti, bet tai pirmas kartas, kai mokslininkai ją stebėjo tiesiogiai. Ši dalelė yra barionas, o tai reiškia, kad ji susideda iš trijų fundamentaliųjų dalelių, vadinamų kvarkais. Atomų branduolius sudarantys protonai ir neutronai taip pat yra barionai. Protonai susideda iš dviejų „aukštyn“ ir vieno „žemyn“ kvarkų, o neutronuose yra du „žemyn“ ir vienas „aukštyn“ kvarkas.

Naujai atrastoje dalelėje yra keistasis kvarkas, vienas „aukštyn“ ir vienas žemiausiasis kvarkas. Dėl žemiausiojo kvarko neutralioji Xi-sub-b dalelė yra maždaug 6 kartus sunkesnė nei protonas ar neutronas.

Tokių mažų dalelių kaip neutralios Xi-sub-b tyrinėjimas leidžia mokslininkams suprasti, kaip kvarkai sąveikauja ir sudaro medžiagą. Fizikos modeliai numato, kad yra dar keletas barionų, kurie iki šiol neatrasti.