Taranavo amerikiečių tanklaivį
Praėjusi savaitė, kaip ir kitos, pastaruoju metu nestokojo dramatiškų įvykių, vienas jų – incidentas Šiaurės jūroje.
Kai inkarą išmetusį, jūroje plūduriuojantį amerikiečių tanklaivį, pakrautą reaktyvinių degalų, taranavo konteinervežis, kurio kapitonas, kaip paaiškėjo, Rusijos pilietis, padvelkė stiprus geopolitinio šleifo kvapas.
Viešojoje erdvėje ir užsienio kanaluose netrukus šį susidūrimą net imta lyginti su JAV karinės bazės Perl Harbore užpuolimu 1941-aisiais.
Praeitą pirmadienį su Madeiros vėliava plaukiojantis, konteinerius gabenančių laivų kategorijai priskiriamas portugalų laivas rėžėsi į inkarą išmetusį amerikiečių naftos tanklaivį „MV Stena Immaculate“.
Kaip matyti vaizdo įrašuose, tanklaivis taranuotas lygiai per vidurį.
BBC pirmosios žinios apie nutikimą pasirodė kovo 10 d. popietę, kai buvo pranešta apie ankstų rytą įvykusį naftos tanklaivio ir krovininio laivo susidūrimą netoli Rytų Jorkšyro pakrantės (apie 13 jūrmylių nuo kranto) bei įvykio vietoje (tiek vandenyje, tiek iš oro) besidarbuojančias nemenkas gelbėtojų bei ugniagesių pajėgas.
Ugniagesiai siekė suvaldyti tanklaivyje kilusį gaisrą.
Kiek vėliau pasirodė žinios apie išgelbėtus bei nukentėjusius žmonės.
Geopolitinis prieskonis
Beveik tuo pat metu buvo pateikta informacija apie laivą „MV Stena Immaculate“, kuri ir suteikė iš pirmo žvilgsnio įprastam laivybos incidentui geopolitinio pobūdžio prieskonį.
183 m ilgio „MV Stena Immaculate“ plaukiojo pagal JAV vyriausybės tanklaivių saugumo programą.
Laivas priklausė komercinių laivų grupei, su kuriais gali būti sudaromos sutartys dėl degalų gabenimo kariuomenei, kai jų prireikia.
Teigta, kad „MV Stena Immaculate“ yra vienas iš 10 naftos tanklaivių, sukurtų ir pritaikytų būtent tam, kad teiktų degalus Jungtinių Valstijų pajėgoms, esant ginkluotam konfliktui ar nepaprastajai padėčiai.
Jis plaukęs iš Graikijos Agijos Theodoros uosto į Kilingholmą Jungtinėje Karalystėje (JK).
Šiuo metu tanklaivį valdo Floridoje esanti JAV logistikos įmonė „Crowley Maritime Corporation“, nors pats laivas formaliai priklauso įmonei „Stena Sphere“, kurios savininkai – verslininkų Olssonų šeima iš Švedijos.
Incidento metu dar nebuvo žinoma, ką gabeno amerikiečių laivas, nors iškart po susidūrimo pasigirdo kalbų ir svarstymų apie pragaištingą žalą žuvims, paukščiams ir kitoms vandens būtybėms.
Jau kovo 10 d. vakare patikslinta, kad „MV Stela Immaculate“ gabeno reaktyvinius degalus, kurie veikiausiai gabenti JAV oro pajėgoms, turinčioms savo bazes Jungtinėje Karalystėje.
Sulaikymas: po to, kai į su JAV vėliava plaukiojantį tanklaivį „MV Stena Immaculate“ atsitrenkė krovininis laivas, buvo sulaikytas pastarojo kapitonas, Rusijos pilietis. / Scanpix nuotr.
Nerimas dėl taršos
Tanklaivyje po susidūrimo kilo gaisras, jį supurtė ne vienas sprogimas, o krovinys (raketų degalai) pateko į aplinką, tačiau skelbta, kad įgulos nariai saugiai paliko laivą.
Iš pradžių manyta, kad iš Škotijos į Olandiją plaukusio ir į „MV Stena Immaculate“ atsitrenkusio „MV Solong“ laivo krovinys taip pat buvęs ne itin draugiškas aplinkai, esą jis gabeno 15 konteinerių su natrio cianidu (NaCN, labai toksiška druska).
Vis dėlto, vėliau laivo savininkės Hamburge veikiančios firmos „Ernst Russ“ atstovai bandė raminti visuomenę, kad incidento metu šios pavojingos chemijos pramonėje naudojamos medžiagos laive nebuvę.
„Ernst Russ“ atstovai žiniasklaidai teigė, kad 13 iš 14 laivo įgulos narių pavykę perkelti į krantą, tačiau vienas žmogus dingęs.
Išaušus kovo 11 d. rytui užsienio žurnalistai tvirtino, kad abu laivai, liepsnoję visą naktį, vis dar tebedegantys.
Kalbėta apie žalą aplinkai. Aplinkosaugininkai neslėpė, kad nafta ir cheminės medžiagos kelia pavojų jūros gyvūnijai, įskaitant banginius ir delfinus, bei paukščiams, įskaitant ant pakrantės uolų gyvenančius tikruosius mormonus, padūkėlius ir narūnėlius.
Tyčinio nusikaltimo nebuvo?
Kitos dienos vakare buvo paskelbta sensacinga žinia, kad dėl susidūrimo Šiaurės jūroje sulaikytas 59 m. „MV Solong“ kapitonas, kuriam pareikšti įtarimai dėl netyčinės žmogžudystės.
Kapitonas V. Motinas šių metų balandžio 14 d. turėtų stoti prieš teisėją Centriniame kriminaliniame Anglijos ir Velso teisme Londone.
Anot „Sky News“ ir kitų žiniasklaidos kanalų, incidentą sukėlusio kapitono pareigas ėjo 59 m. Vladimiras Motinas iš Sankt Peterburgo, kuris vietos žurnalistų įvardijamas kaip „Rusijos pilietis“ (angl. „russian citizen“) arba tiesiog kaip etninis rusas (angl. „russian“).
Didžiąją jo vadovaujamo laivo įgulos narių dalį taip pat sudarė žmonės iš Rusijos arba Filipinų salų, tad veikiausiai incidento priežastis siekiantys apčiuopti asmenys bus priversti ištirti ir tyčinio sabotažo versiją.
Šiuo metu negalima teigti, ar laivų susidūrimas buvo sąmoningai sukeltas, turint kokių nors karinių bei politinių tikslų, ar paprasčiausiai įvyko dėl netyčinės žmogaus kaltės arba technikos gedimų, tačiau jau praeitą šeštadienį V. Motinas buvo priverstas pasirodyti teismo salėje.
Kadangi vienas „MV Solong“ įgulos narys, su Filipinų salomis siejamas jūrininkas, anot užsienio žiniasklaidos, 38 m. Markas Angelo Pernia dingo per incidentą ir nebuvo rastas, jis paskelbtas mirusiu, tad laivo kapitonui buvo pareikšti įtarimai dėl netyčinės žmogžudystės.
Spėjama, kad jūrininkas per susidūrimą galėjo būti vienoje tų vietų, kurioje nugriaudėjo sprogimas.
Vykstant evakuacijai, kiti įgulos nariai jį bandė rasti, tačiau jiems to nepavyko padaryti.
Kiti 36 įgulos nariai iš abiejų laivų buvo saugiai nugabenti į krantą, jie didesnių sužeidimų nepatyrė.
Anot „Sky News“, 35 minutes trukusiame teismo posėdyje ponas V. Motinas išklausęs visą informaciją, padedamas vertėjo, patvirtino savo pavardę, gimimo datą ir tai, kad neturi nuolatinės gyvenamosios vietos JK.
Kapitonas V. Motinas šių metų balandžio 14 d. turėtų stoti prieš teisėją Centriniame kriminaliniame Anglijos ir Velso teisme Londone.
Remiantis BNS, JK institucijos teigia neįtariančios, kad avarija buvo tyčinis nusikaltimas.
Naujausi komentarai