Naikina licenzijas
Kauno technologijos universiteto Ekonomikos ir verslo fakulteto (KTU EVF) docentas dr. Evaldas Stankevičius pasakoja, kad 2024 m. birželį Barselonos meras Jaume Collboni paskelbė sprendimą nuo 2028 m. lapkričio nutraukti visų trumpalaikės nuomos licencijų galiojimą. Šiuo metu mieste galioja daugiau kaip 10 tūkst. tokių licencijų, tačiau jų neplanuojama atnaujinti – nuo 2029 m. trumpalaikė nuoma Barselonoje bus visiškai panaikinta, išskyrus viešbučius ir ilgalaikės nuomos atvejus su atitinkamais leidimais.
Šis sprendimas, 2025 m. kovą patvirtintas Ispanijos Konstitucinio Teismo, grindžiamas siekiu mažinti būsto kainas – nuo 2014 m. nuomos kainos išaugo apie 68 proc., o pardavimo – apie 38 proc. – ir pernelyg didelį turizmo daromą spaudimą miestui.
Panašios reguliavimo tendencijos pastebimos ir kituose Europos miestuose. Amsterdame trumpalaikė nuoma leidžiama tik turint licenciją, o jos trukmė ribojama iki 30 nakvynių per metus. Paryžiuje ir Lisabonoje taikomos leidimų kvotos, specifinės mokesčių taisyklės ir privaloma griežta registracija. Tuo tarpu Briuselyje leidimų išdavimas tiesiogiai siejamas su būsto paskirtimi ir net gali reikalauti kaimynų sutikimo.
Kritinės būklės
E. Stankevičiaus teigimu, trumpalaikės nuomos poveikį galima vertinti pagal du pagrindinius rodiklius: kiek nuomos objektų tenka tūkstančiui gyventojų ir koks yra būsto nuosavybės lygis mieste. Kuo didesnė trumpalaikės nuomos koncentracija ir kuo mažesnė gyventojų dalis turi nuosavą būstą, tuo didesnis miesto pažeidžiamumas.
Tokie miestai kaip Vilnius, Praha ar Madridas kol kas nepatenka į probleminių miestų sąrašą, tačiau sparčiai augantis trumpalaikės nuomos sektorius juose signalizuoja apie būtinybę imtis prevencinių priemonių, kol situacija vis dar išlieka kontroliuojama.
„Potencialūs sprendimai, kuriuos galėtų taikyti ir Vilnius, apima privalomą trumpalaikės nuomos registravimo sistemą su unikaliu identifikatoriumi, sezoninių ar metinių veiklos limitų nustatymą (pavyzdžiui, 90–120 dienų per metus), mokesčių suvienodinimą su viešbučių sektoriumi, zoninius apribojimus jautriausioms miesto teritorijoms – pavyzdžiui, senamiesčiams – ir skaidrios duomenų analizės sistemų diegimą savivaldybės lygmeniu“, – svarsto ekonomistas.
Renkasi dažniau
Pasak E. Stankevičiaus, 2024 m. Lietuvoje apsilankė apie 1,4 mln. užsienio turistų – tai 6 proc. daugiau nei 2023 m. ir net 75 proc. daugiau nei prieš pandemiją. Turizmas išlieka svarbia šalies ekonomikos dalimi: 2023 m. jo sugeneruotos pajamos sudarė apie 1,7 mlrd. eurų arba 2,3 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP). 2024 m. pirmąjį ketvirtį turizmo pajamos siekė 201,2 mln. eurų, o trečiąjį – net 380,5 mln. eurų. Vilniaus oro uostas per metus aptarnavo apie 4,8 mln. keleivių, o tai rodo ryškų susisiekimo ir kelionių sektoriaus atsigavimą.
„Naujausi duomenys rodo, kad 2025 m. birželį Vilniuje veikė apie 1 600 aktyvių trumpalaikės nuomos būstų – tai sudaro maždaug 2,7 objekto tūkstančiui gyventojų. Vidutinė paros kaina siekė 70–77 eurus, o užimtumo lygis – apie 50–55 proc. Toks aktyvumas leidžia nuomotojams generuoti 8–9 tūkst. eurų metines pajamas, kurios dažnai viršija įprastos ilgalaikės nuomos grąžą“, – pažymi jis.
Kaune situacija kiek ramesnė, tačiau tendencijos išlieka panašios. Šiuo metu mieste veikia apie 660 aktyvių trumpalaikės nuomos objektų. Užimtumas siekia apie 38 proc., o paros kainos svyruoja nuo 50 iki 95 eurų. Nepaisant mažesnio užimtumo, tokia veikla vis tiek gali generuoti daugiau nei 6 tūkst. eurų metinių pajamų.
„Dėl ryškaus pajamų skirtumo vis daugiau būsto savininkų, ypač vasaros sezono metu, renkasi trumpalaikę nuomą. Toks pasirinkimas mažina ilgalaikės nuomos pasiūlą, didina kainas ir blogina būsto prieinamumą vietos gyventojams, ypač jaunimui ir mažas pajamas turintiems nuomininkams“, – pabrėžia ekonomistas.
Kokybė prieš kiekybę
Daugelyje miestų, siekiant suvaldyti perteklinio turizmo poveikį, taikomi specialūs mokesčiai lankytojams. KTU ekonomistas teigia, kad finansiniu požiūriu tokie mokesčiai padeda užtikrinti viešųjų paslaugų finansavimą – nuo atliekų tvarkymo ir kultūros paveldo išsaugojimo iki viešojo transporto prieinamumo ir infrastruktūros plėtros.
Tendencija riboti turistų srautus stiprėja visame pasaulyje – vis daugiau miestų renkasi kokybę, o ne kiekybę.
„Lietuvoje turizmo mokesčiai galėtų būti taikomi tikslingai – ypač tose vietovėse, kurios yra jautrios aplinkai arba patiria didelį turistinį krūvį. Pavyzdžiui, Nidoje ar visoje Kuršių nerijoje – saugomoje ir itin jautrioje teritorijoje – būtų prasminga įvesti vienkartinį 2–3 eurų ekologinį mokestį atvykstantiems lankytojams“, – svarsto E. Stankevičius.
Vilniaus senamiestyje, kuris įtrauktas į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą, galėtų būti taikoma dienos leidimų sistema ekskursijų autobusams – panašiai kaip tai daroma Florencijoje ar Romoje. Tuo tarpu Trakuose, Kernavėje ar Anykščiuose labiau tiktų sezoninio turistų srauto ribojimo modelis, derinamas su simboliniu mokesčiu, skirtu infrastruktūros priežiūrai.
„Svarbiausia, kad turistinis mokestis nebūtų suvokiamas kaip bausmė – jis turėtų būti aiškiai susietas su kultūros paveldo ar aplinkos apsauga, o ne traktuojamas kaip papildoma finansinė našta“, – sako ekonomistas.
Naujausi komentarai