Kodėl garsūs mokslininkai ryžtasi rašyti knygas? Pereiti į pagrindinį turinį

Kodėl garsūs mokslininkai ryžtasi rašyti knygas?

2013-06-06 21:42
Kodėl garsūs mokslininkai ryžtasi rašyti knygas?
Kodėl garsūs mokslininkai ryžtasi rašyti knygas? / Margaritos Vorobjavaitės nuotr.

Vis daugiau garsių verslininkų vieną dieną nusprendžia programą „Excel“ bent kuriam laikui pakeisti į „Word“ ir, užuot skaičiavę įmonių pajamas bei išlaidas, parašyti knygą. Kas šiuos amžinai laiko neturinčius žmones verčia taip elgtis?

Rašančiųjų nedaug

Noras pasidalyti savo žiniomis bei patirtimi su kitais ir taip prisidėti prie verslumo ugdymo. Tokią knygų rašymo priežastį dažniausiai nurodo jas parašę Lietuvos verslininkai. Pasak jų, knyga – tai tam tikras skolos atidavimas už juos aplankiusią sėkmę.

Tačiau galima svarstyti ir kitaip. Joks verslas neapsaugotas nuo nesėkmės, o knyga – išliekamąją vertę turintis dokumentas, liudijantis tai, ko buvo pasiekta. Tai pakankama priežastis, kad reikalais apsikrovę, amžinai laiko neturintys sėkmės sulaukę verslininkai imtųsi iš pažiūros jiems visiškai svetimos veiklos – rašymo.

Tiesa, suskaičiuoti knygas parašiusius lietuvių verslininkus, ko gero, užtenka ir vienos rankos pirštų. Vladas Bumelis, Ignas Staškevičius, Augustinas Rakauskas ir ką tik jų pėdomis pasekęs Ilja Lauras – garsiausi mūsų verslininkai, savo mintis išlieję popieriuje. Patarimų, kaip per metus užsidirbti milijoną, ir panašių paistalų šiose knygose nerasite. Mūsų verslininkai labiau linkę tiesiog dėstyti savo požiūrį į verslą remdamiesi asmenine patirtimi.

Privertė aplinkybės

„Ne vakar gimiau – per tą laiką prikaupiau žinių, nebuvau pasyvus gyvenimo stebėtojas, todėl daug ko išmokau, daug ką supratau ir noriu tuo pasidalyti su kitais, juk niekam nieko nepavydžiu“, – pačioje knygos „99 %. Pamąstymai apie gyvenimą, darbą, mokslą, verslą“ pradžioje rašo bendrovės „SICOR Biotech“ generalinis direktorius V.Bumelis.

Tačiau kalbėdamasis su laikraščiu V.Bumelis prisipažino, kad knyga atsirado labiau iš reikalo nei iš didelio noro rašyti. Vis dėlto dabar verslininkas patenkintas, kad ši knyga išvydo dienos šviesą.

„Kadangi esu tikrasis Lietuvos mokslų akademijos narys, turėjau parašyti knygą, kurioje atsispindėtų mano mokslinio darbo rezultatai. Tačiau sudėjus įvairius mano straipsnius, projektų aprašymus knyga išėjo pernelyg mokslinė. Tuomet su žurnaliste Inga Liutkevičiene pasikalbėjome, kad reikėtų knygą padaryti labiau pažintinę. Sėdėjome kartu nuo 7 iki 22 val. ir per 4 mėnesius tą knygą padarėme“, – pasakojo biotechnologas V.Bumelis.

Jis teigė neabejojantis, kad tokios knygos naudingos ne tik jas skaitančiam, bet ir rašančiam. „Taip, galime svarstyti, kad knyga žymi tam tikrą verslininko veiklos etapą, tačiau ji nebūtinai turi dokumentuoti ir saugoti tai, kas jau pasiekta. Knyga gali žymėti ir naujo kelio pradžią. Apskritai rašyti yra naudinga. Aš, pavyzdžiui, kasmet, maždaug apie Kalėdas, susirašau darbus, kuriuos turiu nuveikti per ateinančius metus. Knyga irgi gali būti tam tikras tokių darbų sąrašas“, – kalbėjo V.Bumelis.

Jis teigė ir pats skaitantis kitų verslininkų parašytas knygas. Nors laiko tam itin daug nelieka, V.Bumelis sakė kas vakarą iš prie lovos esančios „metrinės knygų stirtos“ kurią nors būtinai išsitraukiantis.

Ėmėsi grožinio teksto

Bendrovės NDX valdybos pirmininkas I.Staškevičius yra išleidęs jau dvi knygas „Kelias į bazę“ ir „Maratono laukas“. Verslininkas prisipažino, kad į leidyklą jau atiduota ir trečioji. Šįkart tai bus grožinės literatūros kūrinys, nors pats pašnekovas kratosi tokio apibūdinimo ir sako, kad grožinis tai tekstas ar ne, nuspręs literatūros kritikai.

„Tikriausiai yra tiesos, kad verslininkai knygas apie savo verslus rašo su tam tikra pretenzija į amžinybę, siekia fiksuoti tai, kas pasiekta. Aš pats apie savo verslus nerašau, tad šia tema asmeninės patirties neturiu. Vis dėlto tai turbūt panaši situacija, apie kurią man teko kalbėtis su vienu garsiu daug apdovanojimų pelniusiu aktoriumi. Jis pasiskundė, kad vaidmuo baigiasi, kai užgęsta scenos šviesos, kino filmų irgi niekas po daug kartų nežiūri, tik knyga turi išliekamąją reikšmę. Turbūt panašiai ir versle“, – svarstė vienas garsiausių šalies verslininkų.

Pirmosios savo knygos „Kelias į bazę“ I.Staškevičius net nėra linkęs laikyti knyga. „Tai brošiūrėlė“, – numojo ranka jis.

„Taip sutapo, kad tuo metu keičiau darbą, tad turėjau laiko. Skaičiau paskaitas, rašiau esė tinklaraščiams ir spaudai. Kilo noras pasidalyti tuo, ką patyriau, sukaupiau“, – sakė verslininkas. Pasak jo, knyga „Kelias į bazę“ pirmiausia buvo sugalvota kaip verslininko kelionių dienoraščiai, tačiau vėliau jos žanras prasiplėtė.

Garsiausius pasaulio maratonus įveikęs patyręs ilgų distancijų bėgikas I.Staškevičius pasakojo, kad „Maratono lauką“ parašė, nes pajuto tokios knygos poreikį. „Daug žmonių klausdavo patarimų, prašė konsultacijų, tad nusprendžiau surašyti, ką žinau apie bėgimą ir maratoną“, – teigė pašnekovas.

Daug kalbėti apie trečią ką tik leidyklai atiduotą knygą I.Staškevičius kol kas nelinkęs. Tik užsiminė, kad tai bus apysaka, kurioje pasakojamos „išgalvotos istorijos iš verslo pasaulio“. „Knyga parašyta ir atiduota leidyklai. Dabar bus redaguojama, taisoma. Matysime“, – nutęsė verslininkas.

Paklaustas, kodėl apskritai imasi knygų rašymo, I.Staškevičius teigė, kad visuomet mėgo gerus tekstus – tiek grožinius, tiek negrožinius, o rašinėja visą gyvenimą.

„Supratau, kad rašydamas tekstą savo mintis galiu reikšti suprantamiau, giliau, negu skaitydamas kokią paskaitą. Nors šiuolaikinio pasaulio technologijos informaciją perduoda vaizdais, manau, geri tekstai – tikrai į tokius nepretenduoju – visai kitaip veikia mūsų atmintį ir sąmonę nei vaizdas ar garsas“, – kalbėjo I.Staškevičius.

Vien verslo negana

Žymus psichoterapeutas Olegas Lapinas sako, kad tik dalis verslu užsiimančių žmonių yra verslininkai iš prigimties. Absoliuti dauguma tokie nėra, todėl anksčiau ar vėliau ateina metas, kai jie pradeda ieškoti, kaip save išreikšti ir įprasminti.

„Verslas nepratęsia žmogaus laike. Didžioji dalis verslininkų parduoda tai, kas gerai parduodama. Tai nėra savęs įprasminimas. Žinoma, yra nedidelis procentas žmonių, kurie sako, kad gimė verslininkais. Bet tokių mažuma. Kiti pasiekę tokį lygį, kai materialinė gerovė, vaikų aprūpinimas, brangūs daiktai nebėra tikslas. Tuomet jie atranda meninę raišką“, – teigė O.Lapinas.

 

Anot jo, įprasminti save versle pasiseka tik vienetams: „Jei tu perki ar parduodi ferarį, tu savęs neįprasmini. Save įprasmini, jei ferarį kuri. Tačiau ferarį kuria keli nedaug kam žinomi inžinieriai ir mokslininkai.“

Bendrovės „GetJar“ įkūrėjas Ilja Laursas – naujausias lietuvių verslininkų rašytojų klubo narys. Šią savaitę pristatydamas knygą „Verslas naujai“ jis prisipažino, kad iš pradžių idėja rašyti nuskambėjo lyg pasiūlymas keliauti į Marsą.

Įkalbėjo bičiulis

„Šį momentą tu privalai užfiksuoti. Rašyk knygą“, – tokius žodžius iš bičiulio bendrovės „Integrity PR“ valdybos pirmininko Arūno Pemkaus išgirdo I.Laursas, kai buvo išrinktas į įtakingiausių informacinių technologijų srities verslininkų Europoje keturiasdešimtuką.

Nors rašyti I.Laursas atsikalbinėjo ilgiau nei metus, vėliau, padedamas buvusios žurnalistės Neringos Medutytės, knygą parašė.

Knygoje „Verslas naujai“ I.Laursas atvirai dalijasi sukaupta patirtimi kuriant savo bendrovę ir pasakoja apie principus, būdingus šiuolaikiniam verslui, ypač – Silicio slėnio (JAV) technologijų bendrovėms.

Investavo savo pinigų

„GetJar“ projekto tarptautinė sėkmė atvėrė man galimybę iš arti susipažinti su šiuolaikiniais verslo principais, būdingais ne tik didžiausioms Silicio slėnio technologijų bendrovėms, bet ir besiveržiančiais į tradicinius verslus. Visą šią patirtį sudėjau į knygą „Verslas naujai“, kad galėčiau ja pasidalyti su kuo daugiau lietuvių. Jos skaitytojai galės prisiliesti prie „GetJar“ ir kitų pasaulinių bendrovių istorijų, sužinoti, kokie principai svarbūs kuriant sėkmingą šiuolaikinį verslą. Ši knyga yra šviečiamasis, ne komercinis projektas, į kurį investuoju savo asmeninių lėšų. Vertinu ją kaip savo socialinės misijos dalį", – kalbėjo I.Laursas.

Verslininkas teigė, kad tokia knyga būtų padėjusi jam sutaupyti nemažai laiko ir pinigų, jei būtų buvusi išleista tuomet, kai verslą jis tik pradėjo.

„Turiu prisipažinti, kad prieš šešerius metus mano paties žinios apie šiuolaikinius verslo principus buvo ribotos, daugiausia įgytos universitetuose, kuriuose buvo kalbama apie tradicinius ekonominius modelius. Tuomet mažai ką žinojau apie rizikos kapitalo fondus. Pastaraisiais metais lankydamasis įvairiuose šalies universitetuose ir verslo konferencijose pastebėjau, kad šių žinių lietuviams tebetrūksta, todėl tikiu, kad “Verslas naujai„ bus prasminga kiekvienam skaitytojui, – ir nesiryžtančiam pradėti savo verslo, ir ką tik jį pradėjusiam, ir galvojančiam apie plėtrą. Jeigu tokią knygą būčiau galėjęs perskaityti prieš šešerius metus, būčiau sutaupęs 300 tūkst. JAV dolerių, – tiek kainavo konsultanto, kuris paaiškino naujojo verslo principus, paslaugos“, – pasakojo I.Laursas.

Pasakojimas – lyg filme

Knygoje „Verslas naujai“ I.Laursas pateikia daugybę įžvalgų apie verslą ir jo užkulisius. Čia gausu patarimų, nuo ko pradėti verslą ir kaip jį sėkmingai vystyti. Pasitelkdamas pavyzdžius iš kasdienės patirties I.Laursas vaizdžiai iliustruoja naujųjų verslų prigimtį, ne tik supažindina skaitytojus su investicijomis bei opcionais, bet ir leidžia iš arti pažvelgti į didžiausias bei sėkmingiausiai veikiančias pasaulio bendroves, tokias kaip „Facebook“, „Google“ ir „Microsoft“.

„Galbūt gali atrodyti, kad kai kurie žmonės imasi verslo, nes ieško vien finansinės naudos. Tačiau pabendravęs su įvairiais verslininkais supratau, kad piniginis atlygis tikrai nėra vienas stipriausių motyvų pradėti savo verslą. Beveik visų pasaulinių korporacijų, pradedant “Facebook„ ir baigiant tradiciniais verslais, sėkmę lėmė tai, kad jų įkūrėjai siekė pakeisti pasaulį, padaryti ką nors nepaprasta. Tai didžiausias motyvas imtis savo verslo“, – sakė I.Laursas.

Knygą rašyti padėjusi N.Medutytė teigė, kad stengėsi ją padaryti suprantamą visiems, ne tik technologijų entuziastams.

„Siekiau, kad knyga būtų ne tik apie naująjį verslą, bet ir apie patį Ilją, jo asmenybę, požiūrį ir viziją. Tam tikra prasme šią knygą kūriau kaip filmą – joje susipina įspūdinga žmogaus patirtis su neįtikimais šiandienio verslo laimėjimais“, – teigė dokumentinio kino režisūrą Londone šiuo metu studijuojanti N.Medutytė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų