Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių | Diena.lt

LIETUVA – TARP TABAKO INDUSTRIJOS POKYČIUS GREIČIAUSIAI PERPRANTANČIŲ ŠALIŲ

  • 0

Naujasis „British American Tobacco“ (BAT) vadovas Baltijos šalims Matthiasas Baltesas neslepia nuostabos, kaip greitai Lietuvoje vartotojai yra linkę keistis ir išbandyti inovacijas. Jis įsitikinęs, kad, siekiant visuomenės be dūmų, ranka rankon turėtų dirbti visi – tabako industrijos atstovai, sprendimų priėmėjai, mokslo bendruomenė ir žiniasklaida. M. Baltesas neabejoja, kad žmonės turi teisę būti informuoti apie mažiau žalos darančias tabako alternatyvas, o į klaidinančias diskusijas žiūri labai atsargiai.

Lygina su Japonija

Prieš kelis mėnesius vadovo Baltijos šalims pareigas eiti pradėjęs M. Baltesas pakeitė nuo 2022 m. šioms rinkoms vadovavusį Marciną Mielcarzą.

Pats M. Baltesas pirmiausiai akcentuoja, kad šiuo metu BAT yra transformacijos kelionėje ir siekia savo vartotojams pasiūlyti mažiau žalingų tabako produktų. M. Baltesas atsakingas ne tik už Baltijos šalių rinkos stebėjimus, finansų valdymą, bet ir klientų poreikių perpratimą.

„Naujame poste mano tikslas yra aprūpinti Lietuvos rinką inovacijomis, kad, šalies vartotojams nusprendus, jog nebenori cigarečių, nori jas pakeisti kuo nors kitu, jie visada galėtų pasiekti aukščiausios klasės produktus“, – pabrėžia M. Baltesas.

BAT įmonėje jis dirba daugelį metų, stebėjo tendencijas kompanijos padaliniuose Vokietijoje, Austrijoje, Nyderlanduose, Graikijoje, Jungtinėje Karalystėje (JK). M. Balteso teigimu, visame pasaulyje kryptis yra aiški: vis daugiau klientų ieško naujų, alternatyvių tabako produktų pasirinkimų. Tačiau BAT vadovą nustebino pokyčių Lietuvoje tempas. Šiuo metu kaitinamojo tabako rinka Lietuvoje sudaro 39,2 proc. visos tabako rinkos, 20 proc. iš jų – BAT gaminiai NEO, VEO, KENT for GLO.

„Jei atvirai, niekada nemačiau rinkos, kuri keistųsi taip greitai. Kai kalbame apie GLO produktą, visada stebime kaitinamojo tabako produktų segmentą ir jame lietuvių suvartojimas procentais užima didžiausią dalį pasaulinės rinkos perspektyvoje. Turiu pasakyti, kad tai įspūdinga, esu labai laimingas būdamas čia ir prisidėdamas prie šio proceso“, – entuziazmo neslepia naujasis BAT Baltijos regiono vadovas.

Jo nuomone, yra dvi pagrindinės priežastys, lemiančios tokius rezultatus: „Pirma, vartotojų atvirumas, noras pasikeisti. Tai labai skiriasi nuo kai kurių rinkų, kurios yra konservatyvios, joms labai sunku pakeisti įpročius, nors dalis visuomenės ir išlieka atvira naujovėms. Tačiau Lietuvoje vartotojai tikrai labai atviri.“

„Stebėdamas Baltijos šalių rinkas, greitai supratau, kad čia žmonės jaučia technologijų ir inovacijų alkį. Manau, tai puiki kombinacija, kai kalbame apie tokius produktus kaip GLO – žmogus nori keistis, rinkoje yra nauja inovacija, jis nori ją išbandyti. Kitose rinkose vartotojų atžvilgiu naujo produkto priėmimo kreivė juda lėčiau, yra dvejonių arba tiesiog ilgiau užtrunka išbandyti naujus dalykus, bet tai tikrai nėra Lietuvos atvejis“, – tikina M. Baltes.

Jo vertinimu, Vakarų Europoje ar aplinkinėse rinkose nėra daug šalių, kurios būtų tokios orientuotos į permainas. „Galbūt Lietuvą būtų galima lyginti su Čekija, bet iš tiesų tiksliausiai Lietuvą būtų galima palyginti su Japonija. Jos rinkoje taip pat didelę dalį užima kaitinamojo tabako produktai, japonai taip pat labai atviri, juos pirmyn veda technologijos, jie linkę išbandyti naujus dalykus“, – pastebi M. Baltesas.

Turi atsakymą skeptikams

Lietuvoje tabako su skoniu draudimui – jau pusmetis. Pasak BAT atstovo, jau galima daryti pirmąsias išvadas, kad, įsigaliojus šiam draudimui, žmonės ieško alternatyvų aplinkinėse rinkose. „Reikia suprasti, kad turime tokias kaimynes kaip Baltarusija, Rusija, Lenkija, šiose rinkose dar nėra tokio draudimo ir matome, kad daug vartotojų, kurie buvo pripratę prie produktų su įvairiais skoniais, bando jų gauti kitur“, – pasakoja M. Baltesas.

Tabako industrijoje kelerius metus stebimas lūžis – siekiama rūkančią visuomenės dalį pakreipti link naujų vadinamųjų bedūmių alternatyvų, kaitinamojo tabako produktų. „Kai kurios rinkos, pavyzdžiui, Švedija, teigia, kad greitai jos visuomenė bus bedūmė, t. y. visiškai atsisakys cigarečių. Mes taip pat norime tai pasiekti, todėl užsibrėžėme tikslą, kad iki 2035-ųjų 50 proc. kompanijos produkcijos būtų tik iš naujos produktų kategorijos. Į tai žiūrime labai rimtai, labai reikšmingai į tai investuojame, to siekiame ir per kitas organizacijas. Pirmiausia tam įtakos daro vartotojų paklausa, tai mus ir kreipia kryptimi, kuri kurs mažiau žalingus produktus ar bedūmes alternatyvas“, – dėsto M. Baltesas.

Tačiau skeptikai mano, kad bedūmės ateities perspektyva tėra tabako industrijos sugalvotas būdas tą patį produktą įvynioti į naują popierėlį. M. Baltesas nesutinka su tokiu požiūriu, mano, kad tai pavojinga ir klaidinanti diskusija. „Tokių diskusijų pabaigoje vartotojai atskiriami nuo mažiau žalingų produktų. Taip neturėtų būti. Visi, kurie sako, kad tai tas pats kaip ir tradicinės cigaretės, yra neteisūs“, – teigia BAT vadovas Baltijos regionui.

„Daug studijų parodė, kad vartotojai to vis dar reikšmingai nesupranta, ir manau, kad tai ne tik mūsų, kaip industrijos, atsakomybė, bet ir Vyriausybės, politikų, žiniasklaidos atsakomybė, nes gamintojai gali pasiūlyti mažiau žalingų produktų, bet visuomenė turi žinoti, kad jie egzistuoja, yra pasiekiami, kokie jų pranašumai ir trūkumai. Turime koja kojon eiti kartu su vyriausybėmis ir mokslu“, – pabrėžia M. Baltesas.

„Galiu pasakyti, kad rūkiau tradicines cigaretes, laikau save gana sportišku žmogumi ir galiausiai jas pakeičiau GLO produktu, – atvirauja jis. – Turiu pripažinti, jaučiuosi daug geriau, taip pat ir sportuodamas. Todėl iš asmeninės patirties galiu teigti, kad tai ne tas pats saldainis, tik įvyniotas į kitą popierėlį.“

Vis dėlto matome, kad bent jau ES lygiu daug valstybių, ne išimtis ir Lietuva, eina griežtesnio tabako produktų reglamentavimo link. M. Balteso nuomone, laisvesnis reglamentavimas ir tvarios prieigos prie alternatyvų politika yra būtina, jei Europa siekia sumažinti rūkalių skaičių. „Tik taip visuomenę gali pasiekti informacija apie žalos mažinimą – per reguliavimą, per politikus, mokslininkus, viskas turi susijungti ir su gamintojais, ir tiekėjais. Tai bendras darbas“, – tvirtina jis.

Investicijos į mokslinius tyrimus

BAT investuoja į naują inovacijų centrą Jungtinėje Karalystėje, kuriame bus vystomi į bedūmę visuomenę orientuoti nauji produktai. „Šioje transformacijoje mokslas vaidina pagrindinį vaidmenį, inovacijų centras yra šio proceso viršūnėje, – teigia M. Baltes. – Jei norime kartu dirbti su reguliuotojais ir norime tinkamos politikos užtikrinimo, tai turi būti paremta moksliniais įrodymais, kad žmonės nesakytų, jog tai tas pats saldainis, tik kitame popierėlyje.“

„Mums reikia įrodymų, kuriuos reguliuotojai, vyriausybės ir vartotojai galėtų įvertinti ir suprasti, kaip tie produktai gali būti naudingi ne tik asmeniškai, bet ir plačiąja prasme visuomenei“, – išskiria jis.

Inovacijos: šiuo metu naujausias ir pažangiausias GLO HYPER PRO įrenginys jau pasiekiamas ir Lietuvoje. Regimanto Zakšensko nuotr.

„Tai, kas vyksta šiandien, yra įspūdinga. Cigaretės parduodamos daugiau kaip 120 metų, bet dabar, per pastaruosius dešimt metų, mes turime daug inovacijų, kurios paskatino vartotoją pakeisti cigaretes  mažiau rizikingais produktais. Prieš dešimt metų kaitinamojo tabako produktai buvo retas reiškinys, dažniau sutinkamas Skandinavijos šalyse, bet reikia suprasti, kad tai specifinės rinkos“, – sako M. Baltesas.

Šiuo metu naujausias ir pažangiausias GLO HYPER PRO įrenginys jau pasiekiamas ir Lietuvoje. Išmanusis ekranas informuoja apie svarbiausias įrenginio funkcijas, leidžia pačiam pasirinkti kaitinimo intensyvumą, stebėti, kiek sesijų dar liko. „Inovacijų centras JK yra atsakingas už platformų, produktų, kurie jau dabar yra rinkoje, tobulinimą, jis atsakingas už naujus pasiūlymus ir pokyčius“, – kalbėdamas apie naujausią kompanijos produktą dalijasi BAT atstovas.

M. Baltesas nuoširdžiai viliasi, kad tikslas gyventi bedūmėje visuomenėje bus pasiektas: „Reikia inovacijų, atsakingo požiūrio. Gamintojų tikslas yra visa tai padaryti. Kaip jau minėjau, BAT planuoja, kad iki 2035 m. 50 proc. kompanijos pardavimų sudarys vien naujos kategorijos produktai. Judame tolyn nuo tradicinės cigarečių gamybos.“

Vis dėlto, kaip greitai bus pasiektas 100 proc. tikslas, vis dar sudėtinga pasakyti. „Tai priklauso ne tik nuo mūsų. Labai sunku prognozuoti, nes tai priklauso nuo to, kaip greitai visuomenės priims pokyčius, – teigia M. Baltesas. – Vis dėlto, kalbant išskirtinai apie Lietuvą, esu tikras, kad tai įvyks daug greičiau nei kitose rinkose. Jei pažiūrėtume į visą pasaulį, tik 10 proc. rūkančių žmonių pereina prie naujų kategorijų, bet Lietuvoje jau esame praktiškai pasiekę 50 proc. tikslą – mano skaičiavimais, tai visiškai pasieksime jau šiais metais.“

„Nors daug kas ateityje priklausys nuo reguliavimo, esame įsitikinę, kad Lietuva bus viena iš lyderiaujančių rinkų, kaip ir Švedija, Skandinavijos šalys, kurios galės sukurti bedūmę visuomenę“, – prognozuoja M. Baltesas.

GALERIJA

  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
  • Lietuva – tarp tabako industrijos pokyčius greičiausiai perprantančių šalių
Regimanto Zakšensko nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS