Šimtas žmonių tapo prasiskolinusios skrydžių bendrovės "Star1 Airlines" įkaitais. Pasklidus žiniai apie Dubline sulaikytą bendrovės lėktuvą, Vilniaus apygardos teismas sulaukė prašymo iškelti jai bankroto bylą.
Palikti likimo valiai
"Star1 Airlines" lėktuvas, kuriuo į Vilnių turėjo skristi 97 žmonės, buvo sulaikytas Dublino oro uoste naktį į trečiadienį. Skrydis turėjo įvykti vakar (rugsėjo 22 d.) 1.15 val.
Atšaukto skrydžio keleiviai Dublino oro uoste praleido naktį visiškoje nežinioje. Oro uosto darbuotojai jiems negalėjo suteikti informacijos, nei kodėl skrydis atšauktas, nei kada ir kaip bus galima nusigauti į Lietuvą. Keleiviams nebuvo pasiūlyta nakvynė, skirta tik šiek tiek pinigų maistui.
Dublino oro uoste įstrigę "Star1 Airlines" keleiviai nesulaukė informacijos iš vežėjo ir supratę, kad pagalbos nebeverta tikėtis, bilietus namo įsigijo patys.
"Mūsų žiniomis, keleiviai įsigijo grupinį bilietą iš Dublino į Vilnių, gavo nemažą nuolaidą, vieni kitiems paskolino pinigų, kad galėtų susimokėti už skrydį ir jau šįvakar (trečiadienį – red. past.) turėtų parskristi bendrovės "Aer Lingus" organizuojamu skrydžiu", – kalbėjo Lietuvos ambasados Airijoje patarėja Natalija Bacevičienė.
Anot jos, žmones subūrė ir lengvatinį grupinį bilietą surado vienas iš keleivių, kurių skrydis neįvyko. Jis taip pat kreipėsi į Lietuvos ambasadą Airijoje ir Civilinės aviacijos administraciją (CAA), kuri ir patarė įsigyti bilietus namo, nelaukiant žinių iš "Star1 Airlines".
Laukia pinigų
"Trys piliečiai neturi lėšų bilietams ir nakvynei. Lietuvos ambasada Airijoje susitarė su socialine tarnyba Dubline dėl nakvynės jiems suteikimo ir dėl grįžimo į Lietuvą išlaidų apmokėjimo", – sakė N.Bacevičienė.
Anot jos, likę keleiviai iš oro uosto išvyko pas gimines, draugus ar pažįstamus Airijoje. Ambasada apie juos informacijos neturi. Grupinį bilietą namo išrūpinęs keleivis ambasados darbuotoją informavo, kad dalis oro uostą palikusių žmonių neturėjo pinigų pirkti bilietui iš karto, dalis tikėjosi sulaukti giminių, draugų ar pažįstamų, pas kuriuos buvo atvykę paviešėti, pagalbos, dalis nuolat Airijoje gyvenančių Lietuvos piliečių pakeitė kelionių planus.
"Šiuo metu situacija suvaldyta ir nė vienas atšaukto skrydžio keleivis oro uoste nebenakvos", – patikino N.Bacevičienė.
Kiekvienas už save
Ambasados darbuotoja tikino, kad keleiviams nepavyko susisiekti su "Star1 Airlines" direktoriumi Martynu Laiviu.
"Grįžę namo keleiviai patys turės bylinėtis su skrydžių bendrove ir iš jos reikalauti kompensacijos už patirtas išlaidas. CAA rekomendavo išsaugoti visus išlaidas patvirtinančius dokumentus, kasos čekius, bilietus, o kiekvieno skundo kopiją pateikti ir CAA", – aiškino ambasados darbuotoja.
CAA direktorius Kęstutis Auryla patvirtino, kad dėl išlaidų kompensavimo keleiviai pirmiausia turi kreiptis į "Star1 Airlines" ir tik, jei kyla nesklandumų ar įmonė atsisako tai padaryti, reiktų kreiptis į CAA, kaip į prižiūrinčią instituciją. "Pagal galiojančius teisės aktus keleivius namo parskraidinti privalo vežėjas", – tvirtino pašnekovas.
Vyksta derybos
"Lėktuvas sulaikytas įmonės, kuriai jis priklauso, direktoriaus prašymu dėl uždelstų mokėjimų. Šiuo metu "Star1 Airlines" generalinis direktorius veda derybas su įmone, iš kurios nuomojamas lėktuvas. Jis informavo, kad derybos vyksta sėkmingai", – trečiadienį darbo dienos pabaigoje pasakojo CAA direktorius.
Bendrovės "Star1 Airlines" atstovai vakar apsiribojo gana lakoniška informacija.
"Star1 Airlines" vadovai šiuo metu ieško būdų, kaip užtikrinti šio reiso keleivių grįžimą į Vilnių ir kitų suplanuotų skrydžių tęstinumą. Bendrovės vadovybė apgailestauja dėl "Star1 Airlines" keleiviams sukeltų nepatogumų", – sakė "Star1 Airlines" komunikacijos vadovė Jūratė Rupšienė.
Velkasi senos skolos
Vakar popiet M.Laivys atvyko į Susisiekimo ministeriją ir susitiko su viceministru Rimvydu Vaštaku. M.Laivys aiškino, kad situacija įmonėje nėra kritinė, šiuo metu vykdomi skrydžiai būna visiškai užpildyti ir yra pelningi. Skolos esą susikaupė dėl skrydžių sutrikimo anksčiau šiais metais išsiveržus ugnikalniui Islandijoje.
M.Laivys tikino, kad šiuo metu daro viską, ką gali, ir bando pritraukti pinigų iš visų įmanomų šaltinių, kad įmonė grąžintų susikaupusias skolas ir tęstų veiklą. Ministerijos duomenimis, kol kas neaišku, kada įmonė vėl galės naudotis Dubline sulaikytu lėktuvu. Derybos komplikuotos, nes išperkamosios nuomos bendrovė nėra lėktuvo savininkė. "Star1 Airlines" siekia kuo greičiau atgauti Dubline įstrigusį lėktuvą, mat jį naudoti skrydžiams yra pigiau nei skubiai ieškoti ir nuomotis lėktuvus iš kitų įmonių.
Ministerija aiškina šiuo metu neturinti kitų duomenų apie "Star1 Airlines" finansinę padėtį ir gali tik pasitikėti M.Laivio žodžiais. Išsamų tyrimą pradėjo ir vykdo CAA, tik atlikus šį patikrinimą bus galima pasakyti, kokia yra tikroji "Star1 Airlines" finansinė padėtis.
Netikėtos finansinės bėdos
Skrydžių bendrovių veiklą prižiūrinti CAA neskuba prisiimti atsakomybės ir nepripažįsta nepastebėjusi "Star1 Airlines" bėdų. Esą vertinant finansinę įmonės padėtį būdavo atsižvelgiama į auditorių išvadas.
"Tokio masto situacijos dar nėra buvę. Mes nuolat stebime oro bendroves, jų veiklos rodiklius, taip pat finansinius, nes nuo to priklauso skrydžių saugumas. Iki šiol tikrinant ypatingų neatitikimų šioje bendrovėje nebuvo aptikta", – apie "Star1 Airlines" finansinę situaciją kalbėjo K.Auryla. Kita vertus, jis pripažino, kad finansinę padėtį įmonėje nustatyti nėra paprastas darbas.
J.Rupšienė atsisakė komentuoti, kokia "Star1 Airlines" finansinė situacija ir kodėl taip netikėtai ji komplikavosi. Ji taip pat neatskleidė, kiek įmonė skolinga lėktuvo savininkams.
Jei paaiškės, kad buvo pažeisti oro vežėjo sertifikavimo nuostatai, bendrovei grės vežėjo pažymėjimo sustabdymas, licencijos sustabdymas, o kraštutiniu atveju net jos panaikinimas. Anot K.Aurylos, tokių griežtų priemonių tektų imtis, jei "Star1 Airlines" nesiimtų operatyviai taisyti finansinės padėties.
Gresia bankrotas?
Vakar popietę į viešumą iškilo dar vienas bendrovei "Star1 Airlines" nemalonus faktas. Skolų išieškojimo bendrovė "Tavo alga" per kurjerių tarnybą į Vilniaus apygardos teismą išsiuntė prašymą skrydžių bendrovei iškelti bankroto bylą.
Bendrovės direktorius Mindaugas Raudonis dienraščiui patvirtino, kad inicijuoti bankroto bylą nuspręsta dėl to, kad su skrydžių bendrove nutrūko derybos dėl vienai buvusių darbuotojų nesumokėto darbo užmokesčio – daugiau kaip 36 tūkst. litų. Moteris algos negavo nuo birželio. M.Raudonio žiniomis, skrydžių bendrovė esą vėluoja atsiskaityti ir su kitais darbuotojais.
"Neslėpsiu: naujienos apie "Star1 Airlines" iškilusias problemas dėl lėktuvo Dubline pagreitino mūsų sprendimą kreiptis į teismą. Tikėjomės, kad su įmonės vadovais pavyks susitarti dėl skolos sumokėjimo. Jie pripažino skolą ir net buvo žadėję atlyginimą grąžinti dalimis. Tačiau raštu jokio susitarimo pasirašyti nepavyko. Susisiekti su įmonės atstovais taip pat negalime. Todėl nutarėme kreiptis į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo."
Kol bus priimtas sprendimas dėl bankroto bylos, "Tavo alga" prašo teismo taikyti laikinąsias apsaugos priemones ir areštuoti dalį "Star1 Airlines" turto, kad būtų užtikrintas skolos grąžinimas.
Susisiekimo ministerijos teigimu, paklaustas apie prašymą iškelti bankroto bylą, M.Laivys sakė, kad tai esąs asmeninis konfliktas su buvusiu darbuotoju.
Skrydžiai neatšaukiami
Kad "Star1 Airlines" turi finansinių bėdų, liudija ir prieš porą savaičių įvykęs incidentas. Tuomet triukšmas kilo dėl krepšinio sirgalių, kuriuos "Star1 Airlines" į Turkiją pažadėjo skraidinti iš bendrovės "Small Planet Airlines" išnuomotu lėktuvu. Kai skrydis numatytu laiku neįvyko, paaiškėjo, kad "Star1 Airlines" tiesiog neturėjo lėšų sumokėti už lėktuvo nuomą. Aistruoliai buvo išskraidinti, kai lėktuvo savininkė gavo pažadą, kad pinigai bus sumokėti.
Tarptautinis Vilniaus oro uostas (TVOU) kreipėsi į teismą ir paprašė priteisti beveik 1,4 mln. litų skolą bei delspinigius. Oro uostas teigia, kad oro bendrovė neatsiskaito už suteiktas paslaugas.
Į Vilniaus apygardos teismą TVOU kreipėsi dar praėjusią savaitę. Tačiau Vilniaus apygardos teismas pirmadienį atsisakė priimti pareiškimą.
"Visose sutartyse numatyta skolininkės "Star1 Airlines" pareiga atsiskaityti su kreditoriumi už suteiktas paslaugas ir patalpų nuomą pagal jo išrašytas PVM sąskaitas faktūras, tačiau kreditoriaus išrašytos ir teismui pateiktos PVM sąskaitos faktūros nepasirašytos skolininkės "Star1 Airlines", nėra įrodymų, kad šias PVM sąskaitas faktūras skolininkas gavo", – pabrėžė teismas.
Nors teismas atsisakė priimti nagrinėti TVOU ieškinį,valstybės įstaiga gali ištaisyti teismo nurodytus trūkumus ir įstatymų nustatyta tvarka pateikti naują pareiškimą arba pareikšti ieškinį teisme pagal ginčo teisenos taisykles.
Vakar kilo nemažai abejonių, ar įvyks artimiausi "Star1 Airlines" skrydžiai. Po pusdienį trukusios nežinios bendrovės komunikacijos vadovė J.Rupšienė informavo, kad "Star1 Airlines" skrydžiai bus vykdomi laiku, kaip numatyta tvarkaraštyje. Tiesa, vakarykštis skrydis Vilnius–Londonas buvo atidėtas beveik valandai, tačiau keleiviai išskraidinti. Šiam skrydžiui "Star1 Airlines" išnuomojo "Small Planet Airlines" priklausantį lėktuvą. Keleiviai informuojami, kad turėtų įvykti ir ketvirtadienio rytą numatytas "Star1 Airlines" skrydis į Cheroną.
Kelionių organizatorė veikia
Vakar suabejota ir tai pačiai grupei priklausančios kelionių organizatorės "Star1 Holidays" finansine padėtimi. Abi bendrovės priklauso įmonei "Star Team Group".
Valstybinis turizmo departamentas pranešė, kad iki šiol nėra gavęs jokios oficialios informacijos iš "Star1 Holidays" apie kokius nors pasikeitimus šios bendrovės veikloje, susijusius su sutartinių įsipareigojimų turistams vykdymu.
Departamentas nuramino, kad kelionių organizatorius "Star1 Holidays" turi galiojantį kelionės organizatoriaus prievolių įvykdymo užtikrinimo draudimą. Tad jei turistams nebūtų suteikta paslaugų pagal jų teikimo sutartis, departamentas inicijuotų turistų patirtų išlaidų kompensavimo procedūrą. Draudžiamaisiais įvykiais būtų laikomi atvejai, kai turistai įsigijo organizuotą turistinę kelionę. Minėta procedūra nebūtų taikoma išlaidoms, patirtoms įsigijus vieną paslaugą, pvz., tik lėktuvo bilietą, kompensuoti.
Kelionių organizatorius "Star1 Holidays" informavo, kad nepaisant sutrikusio bendrovės "Star1 Airlines" skrydžių grafiko, "Star1 Holidays" vykdys savo įsipareigojimus turistams ir poilsinės kelionės bus vykdomos pagal numatytą tvarkaraštį.
Šaltinis: Valstybinio turizmo departamentas, "Star1 Holidays"
Naujausi komentarai