Nuo naftininkų diktato pavargę vairuotojai organizuoja dar vieną akciją, tik šįkart ji – tarptautinė. Į redakciją atkeliavo grandininis e. laiškas, raginantis iki metų pabaigos boikotuoti "Statoil" ir BP ("British Petroleum") degalines.
Kol pirks, kainos kils
Daugelis interneto vartotojų nekenčia grandininių laiškų ir juos ištrina net neskaitę, mat juose dažniausiai rašoma, kad persiuntus tokį laišką dešimčiai ar daugiau žmonių, išsipildys svajonė arba esą pinigų gaus sergančių vaikų tėvai. Iš tikrųjų tokie laiškai tai niekas kitas kaip interneto šiukšlės. Tačiau šią savaitę redakciją pasiekęs grandininis laiškas kitoks – jis panašus į pilietinę iniciatyvą.
"Degalų kainos stiebiasi aukštyn. Dar truputis ir jos pasieks 4,5 lito už litrą ribą, o paskui perkops ir ją. Naftos produktais prekiaujančios įmonės ir OPEC (Naftą eksportuojančių šalių organizacija – red. past.) vis dar mano, kad litro degalų kaina yra maža. Todėl turime imtis radikalių veiksmų ir pamokyti juos, kad perkantys, o ne parduodantys kontroliuoja rinką. Vienintelis būdas, kad pamatytume, kaip degalų kainos krenta žemyn, yra kažkieno piniginės turinio sumažinimas neperkant jo produktų. Ir galime tai padaryti išvengdami nepatogumų", – rašoma e. laiške.
Britų sumanymas
Laiško autoriai agituoja iki metų pabaigos nepirkti degalų dviejų didžiausių tinklų degalinėse: BP ("British Petroleum") ir "Statoil". "Jei jie neparduos degalų, bus priversti sumažinti kainą, jei sumažins kainą, kitos įmonės bus priverstos pasielgti taip pat. Tačiau tam, kad pasiektume norimą efektą, reikia, kad šios įmonės netektų milijonų klientų. Kaip tai padaryti? Išsiunčiu šią žinutę 30-iai žmonių. Jei kiekvienas iš jų išsiųs ją dar dešimčiai, o šie – dar dešimčiai ir taip toliau, greitai šis laiškas pasieks 3 milijonus žmonių. Viskas, ką reikia padaryti, tai išsiųsti šią žinutę 10-iai pažįstamų ir nebepirkti degalų BP ir "Statoil" degalinėse. Grupėje jėga ir net storiausia šaka nulūš, jei ant jos nusileis daug labai lengvų snaigių. Kartu galime tai pasiekti, persiųsk šią žinutę ir nepirk degalų BP ir "Statoil" degalinėse. Pirk visose kitose, venk tik šių dviejų", – teigiama laiške. Jame taip pat pabrėžiama, kad ši akcija – tarptautinė.
Tiesa, Lietuvoje BP degalinių nėra. Laiške jos minimos dėl to, kad šis raginimas atkeliavo iš Didžiosios Britanijos, kur tokia akcija suorganizuota pernai. O asmuo, vertęs laišką į lietuvių kalbą, matyt, nesidomėjo Lietuvos degalų pardavėjais. Dėl to interneto diskusijų forumų dalyviai ragina boikotuoti "Statoil" ir "Lukoil" – du didžiausius degalinių tinklus mūsų šalyje.
"Iškentėkime, kol kainos grįš į normalų lygį – apie 3 litus už litrą" – sakoma žinutės pabaigoje.
Kainų pakeisti nepavyks
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidento Luko Vosyliaus teigimu, tokiomis akcijomis degalų kainų pakeisti nepavyks, nes jas lemia ne degalinių valdytojai, o didmeninė degalų kaina, kurią lemia pasaulinės naftos kainos, akcizai ir pridėtinės vertės mokestis (PVM).
"Žinau apie šią akciją, net pats į asmeninį paštą esu gavęs tokį laišką. Gal kas nors iš mano pažįstamų nežino, kur dirbu, arba specialiai atsiuntė, norėdami paerzinti – svarstė L.Vosylius. – Persiunčiau jį (laišką – red. past.) asociacijos nariams paskaityti. Daugelis šio raginimo nelaiko rimtu dalyku. Vien pažiūrėjus į tai, kad ten yra minima BP, kurios Lietuvoje net nėra, apima jausmas, lyg laiško autoriai būtų pasimetę vertime. Visas tas laiškas prasilenkia su logika."
Degalų kaina – 3 litai už litrą – šiuo metu esą yra nepasiekiam riba, nes vien sudėjus didmeninę degalų kainą ir akcizus jau susidaro beveik 3 litai.
"Net kontrabandininkai, kurie veža degalus iš Rusijos ar Baltarusijos, parduoda juos už 3 litus, o ten akcizai ir mokesčiai yra kur kas mažesni nei Lietuvoje. Tai kaip galima įsivaizduoti, kad Lietuvoje litro degalų kaina gali būti 3 litai? Tai – neįmanoma. Matyt, žmonės nesuvokia, kas sudaro degalų kainos pagrindą. Tai – didmeninė naftos kaina, akcizai ir kiti mokesčiai. Neįsivaizduoju, kaip tokios akcijos galėtų paveikti agentūros "Platts" indeksą (pagal kurį "Orlen Lietuva" apskaičiuoja didmeninę savo produktų kainą – red. past.) ar "Orlen Lietuvos" kainas", – tikino naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas.
Tikisi supratingumo
Jis pasiūlė vairuotojams nekankinti privačių bendrovių, o "važiuoti pas tuos, kurie yra atsakingi už tokio dydžio akcizą ir mokesčius".
L.Vosylius pripažino, kad būta įtarimų, jog šią akciją galėjo pradėti laiške minimų įmonių konkurentai, norėdami joms pakenkti. Tačiau taip pat jis patikino, kad nė vienas asociacijos narys to nedarė ir šios akcijos nepalaiko.
"Kategoriškai atmetame tokius kaltinimus ir nemanome, kad tai padėtų sumažinti degalų kainas. Tikimės, kad akcija nepasiteisins ir reiškiame paramą "Statoil", – sakė L.Vosylius.
Bendrovės "Lietuva Statoil" Rinkodaros departamento direktorė Daiva Jokšienė taip pat tikino, kad puolant vieną ar kitą bendrovę kainų sumažinti nepavyks.
"Šis atvejis tik įrodo, kad visuomenę reikia šviesti, kas lemia degalų kainas. 53 proc. litro kainos sudaro mokesčiai, apie 40 proc. – produkto didmeninė kaina ir tik 7–8 proc. – mažmenininkų pelno marža. Iš šių pinigų dar reikia mokėti darbuotojams atlyginimą, mokėti už degalinių priežiūrą ir remontą", – skaičiavo D.Jokšienė.
Ji pripažino, kad tokios bendrovės kaip "Statoil" ar BP turi nuosavus naftos gręžinius. Tačiau kainoms įtakos jos neva neturi, mat tiek žaliavų, tiek naftos produktų kainos nustatomos biržose.
Ji taip pat sakė tikinti, kad vairuotojai visa tai supranta ir nepuls boikotuoti bendrovės.
Protestavo ir anksčiau
Lietuvoje iki šiol jau buvo surengtos dvi protesto akcijos prieš aukštas degalų kainas. Pirmoji – 2008 m., antra – šių metų balandį. Šiemet ją parėmė vežėjų asociacija "Linava", kelios dešimtys automobilininkų klubų, o Kaune – ir taksistai.
Į degalines atvykę vairuotojai pylėsi degalų už 1 litą ir taip sudarė nemažas eiles prie degalinių, trikdė jų darbą. Vilniuje ir Kaune dalyje degalinių automobilių eilės nutįso apie kilometrą.
Labiausia kliuvo "Lukoil" ir "Orlen Lietuvos" degalinių tinklams, mat protesto akcijos dalyviai "Orlen Lietuvos" valdomą Mažeikių naftos perdirbimo gamyklą laiko pagrindine kainų kilimo kaltininke. Akcijų organizatoriai – Lietuvos "Audi" klubo nariai.
Akcizų politika
Europos Komisijos duomenimis, Lietuva benzinui taiko didžiausią, o dyzelinui – mažiausią akcizą iš visų trijų Baltijos šalių. Lietuvoje 1000 litrų bešvinio benzino taikomas 434,43 euro (1500 litų), Latvijoje – 379,78 euro (apie 1308 litus), Estijoje – 422,77 euro (apie 1457 litus) akcizas. O 1000 litrų dyzelino Lietuvoje taikomas minimalus ES numatytas akcizas – 274,27 euro (947 litai), Latvijoje – 330,37 euro (apie 1140 litų), Estijoje – 392,93 euro (apie 1354 litus).
Naujausi komentarai