Automatinės pavarų dėžės: kokie yra jų tipai? | Diena.lt

AUTOMATINĖS PAVARŲ DĖŽĖS: KOKIE YRA JŲ TIPAI?

  • 6

Nusprendus įsigyti automobilį kyla klausimų, vienas jų – su kokia pavarų dėže rinktis? Mechanine ar automatine? Tačiau klausimas turi ne tik šiuos du atsakymus. Nusprendus rinktis automatinę pavarų dėžę ir bent kiek ja pasidomėjus, paaiškėja, kad tokių dėžių yra keli tipai. Kuo jie skiriasi, kokie jų pranašumai ir trūkumai?

Atmetus įvairius tarpinius ar rečiau automobiliuose naudojamus automatinių dėžių tipus galime aptarti dažniausiai pasitaikančius: klasikinė automatinė pavarų dėžė (APD), dvigubos sankabos (Lietuvoje dažniausiai aptinkama "šlapios" sankabos DSG (angl. Direct Shift Gearbox) ar sausos DCT (angl. Dual Clutch Transmission), ir bekopė ar variatorinė, kuri sutrumpintai dažniausia rašoma CVT (angl. Continuously Variable Transmission).

Tiesa, dar gali pasitaikyti mechaninė dėžė su elektrine ar el.hidrauline pavarų jungimo sistema AMT (angl. Automated Manual Transmission). Be to, technikos pažanga nestovi vietoje – atsiranda ir kitų modernių automatinių pavarų dėžių tipų, pvz., japonų gamintojas "Suzuki" savo modeliuose "Vitara" ir "S-Cross" su 1,6 l dyzeliniu varikliu montuoja TCSS (angl. Twin Clutch System by Suzuki) tipo pavarų dėžę.

APD – ilga istorija

APD standartiniuose automobiliuose pradėta naudoti dar 1940-aisiais metais. Jos veikimas paprastas – kai spaudžiamas akceleratorius, pavarų dėžė variklio galią perduoda transmisijai, o atleidus greičio pedalą variklis atjungiamas nuo transmisijos ir gali dirbti tuščia eiga. Šiose dėžėse pavaras perjungia jose esančio skysčio kintantis slėgis. Todėl tokioms dėžėms prižiūrėti būtina skirti ypač didelį dėmesį. Labai svarbu jas laiku pakeisti.

Tačiau dar didesnis APD dėžių trūkumas, dėl ko ilgus metus jos ir buvo kritikuojamos, didesnės ar net gerokai didesnės degalų sąnaudos, jei palygintume tuos pačius automobilius su paprastomis mechaninėmis pavarų dėžėmis. Tačiau šiais laikais – tai yra mitas. Sportinio stiliaus vairuotojus gali nervinti ne laiku, per vėlai perjungiamos pavaros. Tačiau, kaip paprastai gyvenime nutinka, ir techniniai sprendiniai – ne tik baltų ar juodų spalvų.

Atsiradus gedimui klasikines automatines pavarų dėžes taip pat paprasčiau remontuoti nei kitas automatines, jas išmano daugiau specialistų. Tokių klasikinių automatinių pavarų dėžių tipas yra labiausiai paplitęs ir iki šiol naudojamas automobilių pramonės milžinų "Land Rover", "Volvo", "Ford", "Peugeot", "Opel", "Suzuki".

DSG – geriau užmiestyje

Prieš porą dešimtmečių Vokietijos automobilių gamintojų imta naudoti DSG tipo automatizuota pavarų dėžė (dažniausiai VW grupės automobiliuose). Jos konstrukcija su dantračiais yra panaši į mechaninės pavarų dėžės, tačiau yra dvi sankabos, kurios valdomos elektronikos. Beje, šios dėžės pirmiausia pradėtos naudoti sportiniuose automobiliuose.

Vilmanto Raupelio nuotr.

Šiandien DSG ištobulinta taip, kad vairuotojas beveik negalės skųstis nei vėluojančiomis persijungti pavaromis, nei didelėmis degalų sąnaudomis. Vienodų automobilių bandymai su mechanine ir DSG dėže įrodė, kad greitėjimo dinamika skiriasi sekundės dalimis, o degalų sąnaudos su DSG gali būti netgi mažesnės. Tai ypač priklauso nuo vairavimo stiliaus ir meistriškumo. Dinamiką garantuoja tai, kad dėžėje yra net 5 velenai (įprastose dėžėse 2–3) bei viena sankaba perjungia neporinius bėgius, pvz., 1, 3, 5, 7, o kita – porinius, pvz., 2, 4, 6. Taigi, tokia dėžė vos įjungia vieną pavarą, jau yra pasiruošusi perjungti aukštesnę. Bet čia ir atsiranda pilkų atspalvių. Specialistai pažymi, kad dėl tokios skubos šios pavarų dėžės nemėgsta važiavimo miesto režimu, kai vos smarkiau paspaudus, tenka stabdyti, o pavarų dėžė, kuri jau susiruošė jungti aukštesnę pavarą, staiga turi ją mažinti. Dėl to, pvz., pristabdžius norint vėl staigiai aplenkti galima tekti patirti nemalonų pojūtį, kad automobilis "netraukia", nes vėluojama įjungti reikalingą pavarą.

Technikos specialistai taip pat pataria perkant naudotą automobilį su DSG pavarų dėže išsiaiškinti, kokiomis sąlygomis jis buvo eksploatuotas dažniausiai, taip pat – ar buvo tinkamai aptarnaujamas. Automobiliuose su DSG, jei sankaba "šlapia" (dar gali būti "sausa", kuri paprastai montuojama su mažesnės galios varikliais), tepalus privaloma keisti kas 60 tūkst. km arba kaip nurodyta gamintojo. Ekspertai dar dalijasi pastebėjimais, kad šios dėžės su dviem sankabomis gali tapti ypač problemiškos, jei nuvažiuota daugiau kaip 200–250 tūkst. km.

CVT – be krumpliaračių

Kintančios transmisijos variatorinės pavarų dėžės konstrukcija visiškai nepanaši į anksčiau minimų – joje nėra nei krumpliaračių, nei sankabos. Diržas, plieninė juosta ar grandinė jungia du ant velenų slankiojančius skriemulius, kurie nuo variklio apsukų keičia savo plotą ir taip keičia perdavimo skaičių. Beje, tai seniausiai naudojama automatinės transmisijos forma. Šiose dėžėse nėra perėjimo tarp atskirų pavarų, greitėjama plastiškai, tarsi automobilis varomas elektros variklio, todėl greitėjant nejaučiama pavarų šokinėjimo ar smūgių. Ši pavarų dėžė nebijo kelio, kai reikia nuolat "stoti–važiuoti–stoti–važiuoti".

Šių pavarų dėžių dažniausiai aptinkama Japonijoje ir Pietų Korėjoje pagamintuose automobiliuose, pvz., "Honda", "Nissan", "Toyota", taip pat yra montuojamos hibridiniuose modeliuose. Jos ypač vertinamos degalų taupumu besirūpinančių vairuotojų, nes visuomet palaikomas optimalus variklio režimas ir efektyviai perduodama jėga į ratus, jų puikus naudingumo koeficientas. Tačiau tokios pavarų dėžės labiau tinka vairuotojams, kuriuos tenkina ramus važiavimas, nes tokios dėžės reakcija į staigų akceleratoriaus pedalo paspaudimą dažnai yra lėtoka. Specialistas atkreipia dėmesį į tai, kad automobiliuose su šiomis pavarų dėžėmis, ypač senesnių metų, galima išgirsti specifinį garsą, kai kurių ekspertu teigimu, jos dirba garsiau. Taip pat teigiama, kad anksčiau gamintos CVT netinka važiuoti sudėtingomis bekelių sąlygomis ir nerekomenduojamas ir agresyvus vairavimas – dėl tokių sąlygų gana dažnai genda.

Mechaninė ar automatinė?

Taigi, susipažinus su dažniausiai naudojamų automatinių pavarų dėžių tipais ir išsiaiškinus pranašumus bei trūkumus, vis dėlto gali kilti abejonių: ga vertėtų rinktis mechaninę? Taip, meistrai patvirtins, kad automatinės pavarų dėžės remontas, jei tokio prireiktų, kainuos brangiau nei mechaninės.

Bet šiuolaikinės automatinės pavarų dėžės ganėtinai patvarios ir tinkamai prižiūrimos patikimai tarnauja nuvažiuoti bent kelis šimtus tūkstančių kilometrų. Be to, ieškantiems patogumo ir mąstantiems šiuolaikinėmis kategorijomis, specialistai visgi pataria rinktis automobilį su automatine pavarų dėže. Ypač jei dažnai važinėjate mieste, tenka įstrigti spūstyse ir kartu tvarkyti įvairius reikalus. Tuomet dešinė ranka bus laisva, nes nereikės nepertraukiamai junginėti pavarų svirties.

Rašyti komentarą
Komentarai (6)

! > ?

Na, yra moterų, kurios turi gerai apmokamus darbus, yra moterų, kurios turi sėkmingus verslus ir gali gauti geras lizingo sąlygas, yra moterų, kurios turi pinigingus vyrus, yra moterų, kurios... Nepavydėk, tai ir nuodėmė, ir sveikatai kenkia.

?

Kaune, gruodzii gatveje, atveza ir pasiima savo vaikucius is prestizines mokyklos mamytes su prabangiomis masinomis. Visos masinytes su AGD. Bet kaip visos moterytes uzsidirba tokiems aparaciukams? O sako, kad moteris mazesnes algas gauna.

Anonimas

Na kas iperka nauja ir gali ja po lizingo pasikeisti tai zinoma malonumas pirmiausiai. Bet jei perki 7 ar 10 metu masina tai kuro sanaudos ir remonto kastai pasidaro svarbiau nei malonumas. Ir tada mechanika pigiau.
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS