Pernai pasigirdo siūlymų atgaivinti iki 2008-ųjų šalyje galiojusią baudos balų sistemą už Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus. Policijos departamento siūlymas iki šiol neįsigaliojo, nes nėra pakeistas Administracinių teisės pažeidimų kodeksas (ATPK). Projekto rengėjai teigia balų sistemos neatsisakantys, nors ir nedrįsta prognozuoti, kada ji galėtų įsigalioti.
Neaiškumai: dar praėjusiais metais pasigirdo siūlymų atgaivinti baudos balų sistemą, tačiau neaišku, kada ji vėl įsigalios.
Vis dar laukia
Policijos departamentas 2011-ųjų vasarą siūlė vėl grąžinti anksčiau Lietuvoje galiojusią baudos balų sistemą už KET pažeidimus. Šiam siūlymui pritarė Valstybinė eismo saugumo komisija, sutarta parengti metodiką, kaip funkcionuotų baudos balų sistema, jei ją būtų nutarta grąžinti. Numatyta kiekvienam vairuotojui, turinčiam daugiau kaip dvejų metų vairavimo stažą, metams sąlyginai skirti 10 balų, o pradedančiajam vairuotojui – 5 balus.
Padarius pažeidimą, už kurį kodekse numatytas teisės vairuoti atėmimas, iš vairuotojo būtų atimami ne daugiau kaip 3 balai už vieną pažeidimą, už kitus – po 2 ar 1 balą. Per metus praradus turimus balus, vairuotojui būtų atimama teisė vairuoti 12 mėnesių.
Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos skyriaus viršininkas Dainius Šalomskas, tokia baudos balų sistema neveikia, nes visi laukia naujo Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) projekto įsigaliojimo, kuris nuo kitų kitų metų pradžios turėtų pakeisti 1984-aisiais priimtą ir iki šiol galiojantį ATPK.
„Ieškoma būdų, kuriais būtų galima paveikti nedrausmingus vairuotojus, o Kelių policija norėtų baudos balų sistemą grąžinti, nes tai gana veiksminga priemonė, bent jau kitose šalyse“, – lrt.lt sakė D.Šalomskas.
Šiemet jau nespės
„Mes esame pasirengę, bet ministerija oficialaus siūlymo kol kas dar nepateikė. Problema kyla dėl kodeksų – yra naujas ANK projektas, kuris pakeistų ATPK. Dėl to nedegantys projektai stabdomi, kad nepadarytų visiškos mišrainės tarp teisės aktų“, – teigė VRM Plėtros programų ir projektų įgyvendinimo skyriaus vyr. specialistas Darius Vasaris.
Pasak specialisto, visi policijos, viešojo saugumo politikos formavimo siūlymai ir norai yra sudėti ir atiduoti Teisės departamentui, tačiau Seimas esą buvo užkrautas įstatymais ir vadovybė nusprendė nežūtbūtinių projektų neteikti.
„Daug mūsų projektų Seime yra nepriimtų ir laukiančių eilės“, – dėstė D.Vasaris.
Pliusai ir minusai
Buvęs garsus lenktynininkas Stasys Brundza baudos balų sistemoje įžvelgia ir pliusų, ir minusų. Esą tai yra tam tikras drausminantis faktorius. Jis gali sukelti ir painiavos: jeigu greičio radaras užfiksuoja pažeidimą, policija pažeidėjo gali neieškoti, o baudą skirti automobilio savininkui.
„Tokiu būdu baudos išieškojimas palengvėja, bet dėl baudos taškų darosi sunkiau – neaišku, kam juos skirti. Einant tuo keliu baudos taškų sistema sunkiau pritaikoma“, – pastebėjo S.Brundza.
Anot eismo specialisto, vokiečiai turi baudos balų sistemą ir esą su ieškojimu turi mažiau problemų nei Lietuva. „Iš pradžių atšaukia, po to galvoja. Nežinau, kodėl taip įvyko, bet jeigu prieisime prie to, kad bus baudžiamas savininkas, tai taškų sistema nėra tinkamas dalykas. Mano nuomone, nereikėjo iš viso šito kažkada keisti“, – sakė S.Brundza.
Verstų būti atidesnius
Automobilių ekspertas Ramūnas Fetingis palankiai vertino siekį grąžinti baudos balų sistemą. Esą tai viena efektyviausių priemonių pažaboti piktybiškus vairuotojus.
„Neįsivaizduoju, kodėl Lietuva šios sistemos atsisakė. Manau, kad suveikė kažkoks lobizmas“, – sakė R.Fetingis.
Kitas automobilių ekspertas Artūras Pakėnas taip pat sutinka, kad balų sistema nėra bloga. „Jeigu nėra balų sistemos, įkliuvęs vairuotojas sumokėjo baudą ir jau jaučiasi švarus prieš Dievą. Kaupiamoji balų sistema drausmina vairuotojus. Įsivaizduokite, žmogus turi 5–6 balus – ilgą laiką jis vairuoja labai ramiai, kad tie balai jam anuliuotųsi. Tai – tam tikras auklėjamasis veiksnys“, – pastebėjo A.Pakėnas.
Atšaukė Seimas
2007-aisiais baudos balų sistema Seime rengėjų siūlymu buvo atšaukta, nes daugelyje straipsnių įvesta alternatyvi vairuotojo pažymėjimo atėmimo nuobauda.
Pagal anksčiau galiojusią tvarką vairuotojui, per metus už padarytus pažeidimus surinkusiam 10 baudos balų, būdavo atimama teisė vairuoti automobilį 12 mėnesių.
Naujausi komentarai