Didysis Amerikos sukrėtimas Pereiti į pagrindinį turinį

Didysis Amerikos sukrėtimas

2009-06-10 23:59
Didysis Amerikos sukrėtimas
Didysis Amerikos sukrėtimas / "Reuters" nuotr.

Birželio 1-ąją bankroto procedūra pradėta ir neseniai buvusio didžiausio pasaulyje automobilių gamintojo – koncerno "General Motors" (GM) – padangėje. Amerika lig šiol nebuvo mačiusi tokio pramonės milžino griūties.

Nauja pradžia

Šimtametę istoriją turintis koncernas pastaruoju metu stebino vieninteliu dalyku – visus rekordus triuškinančiais nuostoliais. Antai vien per paskutinį 2008-ųjų ketvirtį GM patyrė 9,6 mlrd. JAV dolerių "minusą". Visų praėjusių metų problemas atspindintis skaičius – 30,9 mlrd. dolerių. Tai pastebimai mažesni nuotoliai nei 2007-aisiais, kai koncernas prarado 38,7 mlrd. dolerių, vis dėlto pastarieji dveji metai neabejotinai yra patys niūriausi per visą koncerno gyvavimo istoriją.

Nepaisant visų JAV valdžios pastangų gelbėti mašinų gamintoją, birželio pradžioje GM pasiskelbė bankrutavusia ir paprašė apsaugos nuo kreditorių.

Kreipimesi į teismą GM nurodė turinti 82 mlrd. JAV dolerių (apie 200 mlrd. litų) turto ir 172 mlrd. JAV dolerių (apie 419 mlrd. litų) skolų.

Bendrovės vadovai pažadėjo pradėti radikalią reorganizaciją, per kurią GM bus gerokai sumažinta, o 60 proc. atsinaujinusio automobilių gamintojo akcijų atiteks JAV valstybei. Per būsimą reorganizaciją GM gaus 30 mlrd. JAV dolerių (apie 73 mlrd. litų) valstybės paramą.

Pertvarkant šį automobilių gamintoją bus sukurta nauja GM, kurioje liks tiks vertingiausiais ir perspektyviausiais vadinami prekės ženklai: "Buick", "Cadillac", "Chevrolet" ir GMC. Iš viso GM gamino 14 markių automobilius: "GM Daewo", "Holden", "Vauxhall", "Opel", "Hummer", "Wuling", "Oldsmobile", "Pontiac", "Saab" ir "Saturn". Dalis jų bus likviduota arba parduota.

Prisikėlimo planas

Beje, jau pasigirdo pažadų, kad atsinaujinusi GM nuo 2011-ųjų vėl dirbs pelningai. Įmonės finansų patarėjo "Evercore Partners" skaičiavimu, šiemet GM nuostoliai sieks 17,5 mlrd. JAV dolerių, o po dvejų metų ikimokestinis pelnas turėtų siekti 3 mlrd. JAV dolerių, 2014-aisiais – 7,8 mlrd. JAV dolerių.

Prognozės pagrįstos prielaida, kad automobilių pardavimas JAV padidės nuo dabartinių mažiau nei 10 mln. vienetų dvylikos mėnesių ekvivalentu iki 16 mln. vienetų, o GM gamyba pasaulyje padidės nuo 3,8 mln. vienetų 2009 m. iki 6 mln. 2014-aisiais.

Laukta atomazga

Senojo žemyno automobilininkams, stebintiems GM konvulsijas, labiausiai rūpėjo, kas nutiks šiems koncerno Europos padaliniams – "Vauxhall", "Opel" ir "Saab".

Praėjusią savaitę paaiškėjo tik vieno iš šios trijulės likimas: varžytuves dėl "Opel" laimėjo Kanados bendrovė "Magna International", sudariusi konsorciumą ir su rusų investuotojais "Sberbank" bei "Grupa GAZ". Šis greičiausiai perims ir anglų "Vauxhall".

Bandant išsiaiškinti, kaip šios permainos lems Lietuvoje dirbančių "Opel" atstovų ir šios markės automobilius įsigijusių žmonių gyvenimą, išgirdome kur kas daugiau optimistiškų gaidų, nei buvo galima tikėtis.

"General Motors Europe" padalinio, atsakingo už Baltijos šalių rinkas, viešųjų ryšių vadovė Nelė Normak patikino, kad automobilių "Opel" pardavėjai nepajus jokio diskomforto.

"Pasikeitė bendrovės savininkai ir investuotojai, tačiau ne verslo schema. Automobilių gamyba, atsarginių detalių tiekimas, garantinė priežiūra, visa reikiama techninė pagalba bus teikiama taip pat kaip lig šiol. "Opel" klientams tikrai nekils jokių netikėtų rūpesčių, o mūsų partnerių tinklas nesikeis", – tikino N.Normak.

Vienos iš "Opel" atstovybių Lietuvoje bendrovės "Žaibo ratas" vadovas Vilandas Burnys taip pat tikino, kad rokiruotės GM viršūnėje kasdienių darbų niekaip netrikdo.

"Visi užsakymai atliekami laiku, bendrovės vidinės komunikacijos ir informacijos keitimosi programa funkcionuoja, nė vienoje grandyje nėra jokių sutrikimų. Pavyzdžiui, dabar prasidėjo pasirengimas priimti naujos kartos "Astrą", – pasakojo V.Burnys.

Tiesa, pašnekovas pripažino, kad emocinis fonas lig šiol nebuvo itin smagus. Dažnas į svečius užsukęs kalbą pradėdavo nuo klausimo ar "Opel" atstovai patys nebankrutuoja.

"Laimė, nors ir turime rūpesčių, apie tokį scenarijų kol kas nėra nė kalbos. Greičiau priešingai – vienu stambiausių "Opel" akcininkų tapus koncernui "Magna International" (tai vienas pagrindinių komplektinių detalių tiekėjų šioje verslo srityje), veikla bus racionalesnė ir efektyvesnė. Juo labiau kad naujos kartos "Opel" automobilius sėkmingais vadina net ir didžiausi skeptikai. Neatsitiktinai tradicinėse Europos rinkose pardavimas gana sparčiai auga ketvirtą mėnesį iš eilės", – pasakojo "Žaibo ratas" vadovas.

Senų pažadų įkaitai

Automobilių rinkos analitikai pastebi, kad mūsų šalyje didžiausios "Opel" atstovų bėdos susijusios su jų verslo strategija, kai buvo orientuojamasi į daug automobilių perkančias įmones, o į sutartį įtraukiami įsipareigojimai po trejų ketverių metų atpirkti nenaujas mašinas. Kadangi nuo 2006-ųjų pardavimsas augo gana sparčiai, dabar beveik tokiu pat tempu daugėja "Opel" atstovams grįžtančių ratuočių. Už juos tenka sumokėti sutartyje numatytą sumą, o rasti naujus šeimininkus sekasi sunkiai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų