Elektromobilių vairuotojų kančios žiemą: gelbsti net važiavimo stilius | Diena.lt

ELEKTROMOBILIŲ VAIRUOTOJŲ KANČIOS ŽIEMĄ: GELBSTI NET VAŽIAVIMO STILIUS

  • 28

Atšiauroki metų pradžios orai priminė vairuotojams apie jų transporto priemonių silpnąsias vietas. Vienus erzino išsikrovęs akumuliatorius, kitus iš eismo eliminavo prišalusi degalų arba stabdžių sistema. Tačiau didžiausiu iššūkiu žiemos šalčiai tapo elektromobilių savininkams.

Praradimai neišvengiami

Anot statistikos, 2023-iaisiais naujų elektromobilių registracija Lietuvoje padidėjo apie 60 proc. Vien per pirmąjį praėjusių metų pusmetį užregistruoti 1 009 elektra varomi automobiliai – beveik dukart daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu užpernai.

Specialistai pastebi, kad net ir ne pirmus metus elektromobiliais važinėjantys vairuotojai atšalus orams daro kritinių klaidų, kurios gali sutrumpinti transporto priemonės gyvenimą. Pasitikėjimo elektromobiliais nepadidina istorijos, kad jais žiemą nepavyksta nuvažiuoti bent kiek ilgesnių atstumų, nes baterija nuo šalčio žaibiškai išsikrauna.

Iš tiesų šaltasis sezonas elektromobiliams – joks iššūkis, jei vairuotojas žino, kaip tinkamai juo naudotis ir kokių klaidų nedaryti. Pavyzdžiui, dažnas vairuotojas nustemba pastebėjęs, kad žiemą elektromobiliu gali nuriedėti net iki 40 proc. trumpesnį atstumą nei šiltuoju metų laiku. Kad taip nenutiktų, svarbu energiją naudoti racionaliai, pavyzdžiui, sumažinti salono šildymą.

„Žiemą elektromobiliu nuvažiuojamas atstumas sumažėja neišvengiamai. Taip yra dėl to, kad dalis elektros energijos iš baterijos konvertuojama į šilumą salonui šildyti. Be to, esant neigiamai oro temperatūrai, dalis energijos naudojama ir baterijai pašildyti“, – teigė Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Automobilių inžinerijos katedros profesorius doc. dr. Vidas Žuraulis.

Sąnaudos: baterija efektyviausiai veikia, kai yra apie 20 °C teigiama temperatūra. / „Scanpix“ nuotr.

Taupymo būdai

Mokslininko žodžiais, elektros energijos praradimus dėl salono šildymo žiemą galima sumažinti, jeigu elektromobilyje įmontuotas šilumos siurblys, kuris elektros energiją į šilumą konvertuoja efektyviau nei standartinis šildymo elementas.

Taip pat rekomenduojama vengti perjunginėti klimato reguliavimo režimus, dažnai keisti palaikomą temperatūrą ar pūtimo intensyvumą. Tai nesumažina energijos sąnaudų, o salono klimato reguliavimo sistemai dirbant nutrūkstamais režimais, energijos iššvaistoma dar daugiau.

Pašnekovas rekomenduoja energiją tausoti apdairiais sprendimais. Pavyzdžiui, jeigu važiuojama be keleivių, galima atjungti arba sumažinti šildymą automobilio gale. Dažname elektromobilyje galima atskirai šildyti tik priekines sėdynes ir vairą. Dar vienas patarimas – saloną pašildyti, kol elektromobilis stovi ir yra įkraunamas. Pradėjus kelionę salonas jau bus sušildytas, baterijos temperatūra bus pasiekusi darbinį lygį, o energija važiuojant bus naudojama tik temperatūrai palaikyti.

Beje, žiemą, kaip ir vasarą, galioja tie patys efektyvaus važiavimo elektromobiliu principai – nepiktnaudžiavimas sparčiu įsibėgėjimu ir ypač – maksimaliu greičiu.

Aukso viduriukas

Nereikėtų persistengti ne tik naudojant baterijos energiją, bet ir ją įkraunant. Kasdieniam naudojimui įkrovą geriausia palaikyti 20–80 proc. intervale, t. y. visiškai neįkrauti ir neiškrauti. Ši rekomendacija taikoma tiek šiltuoju, tiek šaltuoju metų laiku.

Rekomenduojama vengti perjunginėti klimato reguliavimo režimus, dažnai keisti palaikomą temperatūrą ar pūtimo intensyvumą.

Vasarą baterijai taip pat negerai būti visiškai įkrautai, ypač jei aukšta oro temperatūra (daugiau nei 25 °C šilumos) ar kai elektromobilis ilgiau stovi saulės atokaitoje. Žiemą baterijos ilgaamžiškumui pavojingesnis visiškas iškrovimas ir stovėjimas esant žemai temperatūrai.

Pasak V. Žuraulio, nepaisant rekomendacijos neviršyti 80 proc. įkrovos, žiemą dėl didesnių energijos sąnaudų patariama visada pasilikti didesnį rezervą. Tiesa, įkrauti dažnai, bet trumpai, nėra sveikintina praktika. Tokiu atveju gerokai padidėja baterijos įkrovimo ciklų skaičius, kuris, priklausomai nuo baterijos tipo ir gamybos technologijų, yra ribotas.

„Taigi, aukso viduriukas būtų krovimą pradėti esant 20–30 proc. įkrovos lygiui, o nutraukti esant 80 proc. Žinoma, nieko bloga, jeigu kartais baterija yra visiškai įkraunama, tačiau tai rekomenduojama daryti tik prireikus nuvažiuoti ilgesnius atstumus – suplanavus savaitgalio išvykas ar atostogų keliones“, – dėstė pašnekovas.

Anot „Compensa Vienna Insurance Group“ atstovo Audriaus Kukučio, nevalia pamiršti, kad elektromobilis, palygnti su vidaus degimo varikliu varomais automobiliais, turi daugiau panašumų nei skirtumų, bet skirtumai kartais būna esminiai.

Pavyzdžiui, įprastą utomobilį, pasibaigus degalams, galima užkelti ant vilkiko ir ją transportuoti, arba tą patį daryti tempiant. Tuo tarpu išsikrovus baterijai elektromobilio tempti nevalia, todėl draudikai, teikiant pagalbos kelyje paslaugą, yra numatę galimybę įkrauti elektromobilį vietoje.

Talpa: net ir itin galinga įkrovimo stotelė negali tiekti daugiau energijos, nei baterija pajėgi priimti. / Justinos Lasauskaitės nuotr.

Neįšilusi? Negerai

Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininko V. Žuraulio patarimus papildė „Ignitis ON“ elektromobilių tinklo plėtros skyriaus vadovas Andrius Šeršniovas. Jo teigimu, įkrovimo greitis priklauso ne tik nuo stotelės galios, bet ir nuo elektromobilio baterijos temperatūros.

Elektromobilio baterija negali atšalti iki neigiamos temperatūros, o efektyviausiai veikia kambario temperatūroje – apie 20 °C.

„Pradėjus įkrovimą, kai baterija dar neįšilusi, galite nemaloniai nustebti dėl žymiai mažesnės nei įprasta įkrovimo spartos. Tai priklauso ne nuo stotelės, o nuo elektromobilio baterijos temperatūros. Net ir itin galinga įkrovimo stotelė negali tiekti daugiau energijos, nei baterija pajėgi priimti. Galios ribojimą valdo elektromobilio vidinis įkroviklis. Jis įvertina baterijos būklę ir tiekia tiek energijos, kiek tuo metu baterija gali priimti. Įkrovimo metu baterija natūraliai sušyla arba yra papildomai šildoma automobilio sistemų, todėl įkrovimo sparta palaipsniui didėja“, – komentavo A. Šeršniovas.

Daugelis elektromobilių baterijų turi elektrinius šildymo elementus, kurie, atšalus orui, automatiškai aktyvuojami. Šiai funkcijai reikalinga energija, tad elektromobilumo ekspertas primena: šaltomis dienomis negalima palikti elektromobilio su mažesniu nei 20 proc. baterijos likučiu.

Elektromobilį verta įkrauti ne prieš važiuojant, o po važiavimo, kol baterija dar šilta.

Koziris – kobaltas

Specialistas pridūrė, kad tai, kiek žiemą lėčiau nei įprastai įsikrauna elektromobilis, priklauso nuo jo baterijos tipo ir baterijos cheminės sudėties.

„Skirtingi baterijų tipai yra nevienodai jautrūs šalčiui. Įkrovimo spartai įtakos turės ir baterijoje esančios cheminės medžiagos. Pavyzdžiui, elektromobilių baterijos, kurių sudėtyje yra daugiau kobalto, paprastai yra atsparesnės šaltam orui. Visgi naujausių elektromobilių baterijose kobalto būna mažiau, nes šio cheminio elemento gavyba yra sudėtinga“, – detalizavo „Ignitis ON“ ekspertas.

Anot A. Šeršniovo, elektromobilio įkrovimas bus spartesnis, jeigu pradedant krauti baterija jau bus optimalios temperatūros. Sušildyti bateriją galima automatiškai, pasinaudojant savo elektromobilio funkcionalumais, arba planuojant įkrovimą.

„Dalis elektromobilių, pavyzdžiui „Tesla“ ar naujesni „Hyundai“ modeliai, turi automatinį baterijos šildymą prieš įkrovimą greito įkrovimo stotelėje. Jei turite tokį elektromobilio modelį, navigacijoje pasirinkus įkrovimo stotelę, elektromobilis automatiškai pradės ruošti bateriją greitesniam įkrovimui“, – priminė A. Šeršniovas.

Problema: elektromobilio negalima tempti nei standžia, nei lanksčia vilktimi. / J. Kalinsko / BNS nuotr.

Žiemos režimas

Pasak „Ignitis ON“ eksperto, kai kurie elektromobilių modeliai turi automatinę ir mygtuku ekrane įjungiamą baterijos šildymo funkciją. Turint tokį elektromobilį, reikėtų prisiminti ir įjungti šią funkciją prieš greito įkrovimo sesiją.

Yra elektromobilių, kurie turi žiemos režimą, todėl verta jį naudoti šaltuoju metų laiku. Tai padės palaikyti optimalią baterijos temperatūrą.

Bateriją aktyviau šildo ir dinamiškesnis važiavimo stilius – kai aktyviau įsibėgėjama ir dažniau naudojami regeneraciniai stabdžiai. Be to, esant galimybei, elektromobilį verta įkrauti ne prieš važiuojant, o po važiavimo, kol baterija dar yra šilta.

Specialistas įsitikinęs – jeigu baterija yra optimalios temperatūros, net ir esant arktiniams speigams, įkrovimo sparta gali mažai skirtis nuo esančios šiltomis dienomis.

GALERIJA

  • Elektromobilių vairuotojų kančios žiemą: gelbsti net važiavimo stilius
  • Elektromobilių vairuotojų kančios žiemą: gelbsti net važiavimo stilius
  • Elektromobilių vairuotojų kančios žiemą: gelbsti net važiavimo stilius
Rašyti komentarą
Komentarai (28)

As

Pečiuko jungima riboti nejungti jei niera keleivio. T.t kam tada tokia mašina .Geras šlamštas dar palaukite po 3metų senumo išvis tik vasara važinesite.

Tiesa

Nešildyti salono? Juokinga. O jei lauke minus 20 ir viduj maži vaikai. Suprantu išjungti kondicionierių jei per karščius kaista variklis ir praverti langus, nenumirsi. Ka tos saulės baterijos, ka tie elektromobiliai viskas kažkieno sumanus biznis. Pripažįstu tik įkraunamus hibridus, viską kita turi būti tobulinama. Gal po 10 metų ir pirkčiau.

V ir Gis

Tempti negalima. O stumti ? Juolab, kad stumti lengviau nei tempti.,, Specialistas įsitikinęs... gali mažai skirtis..." Jo įsitikinimai kuo paremti šventuoju raštu ar fizikos vadovėliu? Kai paskaitai, susidaro įspudis, kad elektromobilis įnoringesnis už moterį. Su vidaus degimo,,prostitute" tartis nereikia-pasakei ir dirba.
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS