Motociklininkų saugumas – ir jų pačių rankose Pereiti į pagrindinį turinį

Motociklininkų saugumas – ir jų pačių rankose

„Motociklizmas pastaraisiais metais išgyvena renesansą“
2025-07-13 18:00 diena.lt inf.

Vasara – motociklų sezono įkarštis. Nors pirmoji vasaros pusė orais nelepino, „plieninių žirgų“ savininkai ginklų nesudeda – didžioji atostogų sezono dalis dar priešakyje. Vadinasi, laukia ir kelionės, kurioms būtina tinkamai pasirengti.

Komfortas: tinkamai parengtas motociklas „ryte ryja“ kilometrus ir nevargina vairuotojo. Apmaudu: kartais skaudžių avarijų priežastimi tampa ir prasta padangų būklė. Vaizdai: į atostogų kelionę leistis motociklu kur kas smagiau nei automobiliu ar skristi lėktuvu. Aritmetika: motociklui reikia vos dviejų padangų, tad investuoti į kokybę ne taip brangu kaip automobilio atveju.

Avarijų bumas

Gausėjant dviračių transporto priemonių keliuose, daugėja ir pranešimų apie nelaimes, nutikusias jų vairuotojams.

Nemenka dalis incidentų nutinka dėl automobilius vairuojančiųjų nedėmesingumo, pavyzdžiui, nepraleidus pagrindiniu keliu važiuojančio motociklininko. Tokie susidūrimai kainuoja labai brangiai.

Nereti ir atvejai, kai ne itin atsakingai elgiasi patys motociklininkai. Greičio viršijimas, neįvertinta kelio būklė, menka patirtis prie vairo – šios priežastys lemia skaudžius incidentus, kurių metu labiausiai nukenčia „plieninių žirgų“ vairuotojai.

Specialistų teigimu, nereta avarijų priežastimi tampa netinkama transporto techninės būklės priežiūra. Ypač svarbi motociklo dalis – padangos. Kaip žinia, motociklai su keliu kontaktuoja kur kas mažesniu plotu nei automobiliai, tad padangų reikšmė ir būklė yra ypač svarbi.

„Pats vairuoju kelioninio tipo BMW motociklą ir pastebiu, kaip keičiasi jo savybės uždėjus kokybiškas ir tinkamo tipo padangas. Tą patį rekomenduoju ir kitiems savo bičiuliams bei kolegoms iš „BMW Motorrad“ klubo, kuriam priklausau“, – pasakojo įmonės „Ratai visiems“ atstovas Saulius Vidrevičius.

Apmaudu: kartais skaudžių avarijų priežastimi tampa ir prasta padangų būklė.

Ragina nedelsti

Pagal Lietuvoje galiojančius reikalavimus, minimalus motociklo padangų protektoriaus gylis – 0,8 milimetro, tačiau specialistai nerekomenduoja delsti, kol protektorius pasieks minimalią ribą, o keisti jas anksčiau.

Pasak S. Vidrevičiaus, nusprendus pakeisti padangas, labai svarbu išsirinkti tinkamos rūšies. Tai daugiausia lemia motociklo, kuriuo važinėjama, tipas.

Bene populiariausios yra vadinamosios „Touring“ arba „Cruiser“ tipo padangos. Tokios geriausiai tinka kelionėms, kai didžioji dalis atstumo įveikiama asfaltu, o užmiestyje kartais išsukama ir į bekelę. Šios padangos užtikrina didelę ridą ir stabilumą, tačiau yra pakankamai tvirtos, kad galėtų atlaikyti dideles apkrovas.

Važinėjant vien lygiomis miesto gatvėmis, dažniausiai renkamasi sportines padangas. Sportinių motociklų padangos gerai laikosi posūkiuose, tačiau prasčiau išstumia vandenį ir greičiau dėvisi ant nelabai lygios dangos.

0,8 – tiek milimetrų siekia minimalus Lietuvoje leistinas motociklų padangų protektoriaus gylis.

Yra padangų ir ekstremalesnių kelionių mėgėjams, kai daugiausia važinėjama bekele, žvyru ar miškų takais.

Derina skirtingus mišinius

Priklausomai nuo paskirties, padangos turi skirtingą protektorių ir skirtingą gumų mišinį. Motociklo padangą gali sudaryti 3 ar 4 mišiniai. Kiekvienas mišinys naudojamas skirtingoje padangos dalyje.

Todėl vairuotojai turi atidžiai įvertinti savo poreikius – kokiems tikslams ir kokiai technikai reikalingas apavas. Populiariausias mišinio derinys, kai maždaug 80 proc. praleidžiama asfaltuotame kelyje ir 20 proc. – užmiesčio keliuose.

Pastaraisiais metais populiarėja krosiniai motociklai. Jų savininkai mėgsta važinėti bekelėse, tad renkasi vidutinio mišinio krosines padangas. Toks apavas dėl minkštesnio mišinio turi gerą sukibimą važiuojant bekele.

„Apskritai, motociklizmas pastaraisiais metais išgyvena renesansą. Vairuotojai tampa profesionalesni, tad pradeda suprasti, kokia didelė yra padangų reikšmė. Anksčiau būdavo galima sutikti važinėjant dešimties metų ar senesnėmis padangomis, dabar tokie atvejai itin reti“, – pasakojo S. Vidrevičius.

Komfortas: tinkamai parengtas motociklas „ryte ryja“ kilometrus ir nevargina vairuotojo.

Gamintojo rekomendacijos

Tarp paplitusių vairuotojų klaidų įmonės „Ratai visiems“ specialistas mini tai, kad pirkėjai išsirenka padangas, kurioms, pradėjus važiuoti, reikia daugiau laiko įšilti, o patys dažniausiai rieda trumpomis distancijomis.

Kad atskleistų savo optimalias savybes, tokia padanga turi pasiekti aukštesnę gumos temperatūrą. Esant aukštesnei temperatūrai, guma suminkštėja, o tai gerina sukibimą su kelio danga.

Gamintojo rekomendacijas pravartu žinoti ir renkantis padangų dydžius. Jie būna standartiniai. Daliai „plieninių žirgų“ reikalingos radialinės (R), o daliai – diagonalinės padangos, kurios žymimos raide B arba brūkšneliu.

„Jei gamintojas teigia, kad gale turi būti radialinės padangos, o priekyje – diagonalinės, tai reikia šito ir laikytis. Antraip priekinė padanga gali tapti per kieta ir slydi“, – perspėjo S. Vidrevičius.

Dalis motociklininkų naudoja bekamerines padangas, dalis – su kameromis. Apie tai liudija užrašas ant padangos: TL-tubeless, TTL arba TT-tube.

Jo žodžiais, važinėjant gerais keliais patartina naudoti bekamerines padangas, nes paprastesnė jų eksploatacija. Tačiau tokią pradūrus, net ir užlopius vėliau ją teks keisti.

„Tuo tarpu, važiuojant, pavyzdžiui, miške, naudojamos padangos su kamera. Kartais naudojamas vadinamasis musas, kai įdedama speciali medžiaga, dėl kurios padanga tampa nepraduriama, tad net ir pradūrus ratą galima riedėti ant to muso (savotiško putplasčio). Tačiau lygiems keliams tokia technologija nėra tinkama“, – dėstė pašnekovas.

Populiariausias mišinio derinys, kai maždaug 80 proc. praleidžiama asfaltuotame kelyje ir 20 proc. – užmiesčio keliuose.

Renkasi racionaliai

Jei žmogus nesupranta, kokios padangos tinkamiausios jo motociklui, nepatariama jų dairytis neaiškiuose skelbimų portaluose ar turguje. Taip rizikuojama nusipirkti netinkamas padangas, kurios vėliau pridarys rimtų nuostolių.

Tokiu atveju geriausia kreiptis į oficialias padangų pardavimo, ratų aptarnavimo vietas ar specializuotas motociklų prekių parduotuves. Jų darbuotojai parinks „apavą“ tiek brangiam ir reikliam ratuočiui, tiek ir pigesniam.

Populiariausi padangų gamintojai yra tie patys kaip ir automobilinių – „Bridgestone“, „Michellin“, „Pirelli“, „Continental“, „Dunlop“. Bet yra ir labiau specializuotų – „Mitzeler“, „Mitas“ ir kt.

Paklaustas, ar verta ieškoti pigių alternatyvų iš Azijos gamintojų, kaip tai kartais daroma su automobilių ratais, S. Vidrevičius buvo skeptiškas.

„Nemanau, nes motociklo padangos – tik dvi, tad finansiškai labai daug neišloši, o pralošti savo kelionės saugumo atžvilgiu gali daug. Tad ar verta rizikuoti?“, – svarstė jis.

Gerų motociklo padangų komplektas kainuoja nuo 220 iki maždaug 320 eurų. Protingai eksploatuojant, jos tarnauja gana ilgai. Važinėjant dažnai, vieno komplekto pakanka maždaug trims sezonams. O važinėjant rečiau, galima normaliai riedėti ir keturis ar penkis sezonus.

Aritmetika: motociklui reikia vos dviejų padangų, tad investuoti į kokybę ne taip brangu kaip automobilio atveju.

Nesensta ilgai

Ne paslaptis, kad senstant padangai kietėja jos guma, tad motociklas gali tapti nestabilus kelyje, ypač posūkiuose.

Bendrovės „Prekeivis“, valdančios portalą „Paras.lt“, vadovas Vilius Bričkus atkreipė dėmesį, kad naujos motociklo padangos, jei tinkamai sandėliuojamos, ilgai nepraranda savo optimalių savybių.

Jo nuomone, vairuotojai gali drąsiai pirkti ir kiek senesnės gamybos padangas, bet su sąlyga, kad ji saugota taisyklingai.

„Į motociklų padangų gamybos datą daug kas žiūri pernelyg jautriai, nes guma, net ir nenaudota, esą greit praranda gerąsias savybes. Tačiau būna, kad mes net ir iš rimtos gamyklos gauname prieš kokius trejus metus pagamintas padangas ir, gamintojo nuomone, tai yra visiškai normalu. Vis vien tokia padanga yra vaškuota ir ilgai nepasiduoda senėjimo procesams“, – pasakojo V. Bričkus.

Investuoja į estetiką

Jo žodžiais, savaime suprantama, kad į motociklų „apavo“ kokybę reikia kreipti galbūt net didesnį dėmesį nei į automobilių. Mat sąlytis su važiuojamąja danga vyksta tik dviem ratais, o ne keturiais, kaip važiuojant automobiliu. Be to, motociklo padanga siauresnė nei mašinos, tad sąlyčio plotas turi būti nenudėvėtas.

V. Bričkus pritarė, kad kiniškos alternatyvos nėra populiarios, nes didelio kainos skirtumo tarp padorių kiniškų ir gerų europinių nėra – kokybiškai padangai, jei ji nėra itin mažo skersmens, vis tiek reikia skirti maždaug nuo 100 eurų.

Bendrovės „Prekeivis“ specialistai, montuojantys ir remontuojantys ratus, pastebi, kad motociklų savininkai rūpinasi savo plieniniais žirgais.

„Motociklininkai supranta, kad tai yra malonus hobis, reikalaujantis tam tikro biudžeto, todėl čia nelabai kas taupo. Nevengiama investuoti ir į estetiką. Būna, kad ratlankius atveža padažyti, palyginti. Kai kurie motociklus nusiperka iš JAV ir nori gražesnių ratlankių ar geresnių padangų. Viską randame – net ir motoroleriams, keturračiams arba šakiniams krautuvams. Tiesa, specifinius ratus reikėtų užsakyti iš anksto, kad netektų ilgai laukti ir švaistyti ir taip trumpo motociklų sezono laiko“, – patarė pašnekovas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra