Šešėlis ant LASF: automobilių sporto atstovai įvertino S. Girdausko elgesį | Diena.lt

ŠEŠĖLIS ANT LASF: AUTOMOBILIŲ SPORTO ATSTOVAI ĮVERTINO S. GIRDAUSKO ELGESĮ

Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) prezidentas, buvęs susisiekimo viceministras, atsakingas už eismo saugumą, Saulius Girdauskas buvo užfiksuotas neblaivus prie vairo. Kai kurie automobilių sporto bendruomenės atstovai tikina, kad taip buvo pažemintas organizacijos vardas.

Įkliuvo prie Vaišvydavos

Kaip redakciją informavo Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato pareigūnai, kovo 1 d. per reidą Vaišvydavoje buvo sustabdytas automobilis "Škoda", kurio vairuotojui nustatytas lengvas – 1,07 promilės – girtumo laipsnis. Dienraščio žiniomis, tai S.Girdauskas.

Jam surašytas administracinio nusižengimo protokolas. Už tokį nusižengimą numatyta bauda nuo 800 iki 1,1 tūkst. eurų, taip pat privalomai atimama teisė vairuoti nuo metų iki metų ir šešių mėnesių. Taigi automobilių sporto federacijos vadovas lieka be teisės vairuoti automobilį. Praėjus atimtos teisės vairuoti terminui, asmuo, norėdamas atgauti vairuotojo pažymėjimą, turės baigti papildomus kursus prasižengusiems vairuotojams vairavimo mokykloje ir iš naujo išlaikyti egzaminus VĮ "Regitra".

S.Girdauskas "Kauno dienai" patvirtino, kad toks įvykis užregistruotas. "Per pietus išgėriau taurę vyno. Gal per mažai laiko praėjo, kai sėdau prie vairo. Tikrai nesijaučiau apgirtęs. Dabar nuoširdžiai apgailestauju dėl tokio savo poelgio. Anksčiau niekada nesu vairavęs išgėręs", – teigė LASF prezidentas.

Užsiminus, kad kai kurie kolegos jau pradėjo kelti klausimą dėl pažeminto LASF vardo, S.Girdauskas dar kartą atsiprašė visų kolegų. "Automobilių sporto bendruomenė mane išrinko. Ji ir spręs mano likimą", – teigė jis.

Sulėtėja reakcija

1,07 promilės girtumas S.Girdauskui buvo nustatytas kovo 1-osios popietę. Policijos reidas Kaune, Vaišvydavoje, vyko  14–17 val. Toksikologai tvirtina, kad toks apsvaigimas nuo alkoholio galėjo atsirasti pabandžius "pataisyti sveikatą", jei alkoholis buvo vartotas, pavyzdžiui, vakare. Arba jis buvo vartotas prieš sėdant prie automobilio vairo.

Mokslininkų yra paskaičiuota, kad išgertas bokalas (0,5 l) alaus, vairuotojo reakcijos laiką pailgina kone du kartus, o atstumas, per kurį automobilį, važiuojantį 60 km/val. greičiu, visiškai sustabdys 0,5 l alaus išgėręs vairuotojas, pailgėja net 15 m.

Didžiosios Britanijos teismo medicinos konsultantas daktaras Paulas Michaelas Williamsas tikina, kad važiuoti tiesia linija darosi sunku, kai girtumas siekia vos 0,1 promilės. Nuo 0,2 promilės prastėja dėmesys ir pasidaro sunku jį paskirstyti tarp kelio ir parodymų skydelyje sekimo. Didėjant skaičiams po kablelio šis gebėjimas dar labiau prastėja.

Šešėlis ant LASF

Panašu, kad Lietuvos įstatymams, LASF Etikos ir drausmės kodeksui ir LASF tarybos nuostatoms nusižengęs organizacijos prezidentas automobilių sporto bendruomenei dėl savo elgesio turės teisintis rimčiau.

Jau minėtame kodekse aiškiai apibrėžta, kokias vertybes turi puoselėti ne tik sportininkai, tačiau ir LASF administracija. Pavyzdžiui, IV skyriuje rašoma, kad visi automobilių sporto bendruomenės atstovai "turi nuolatos siekti apsaugoti Lietuvos automobilių sporto įvaizdį nuo pavojaus ar žalos, kylančios dėl amoralios, neetiškos veiklos metodų ar užsiėmimų".

Tiesa, pačiame Etikos ir drausmės kodekso 8-ame straipsnyje "Nesportiškas, netinkamas elgesys" kalbama tik apie alkoholio vartojimą varžybų kontekste: "Sportininkų, oficialių varžybų asmenų alkoholinių gėrimų vartojimas ir / ar buvimas apsvaigus nuo alkoholio renginio, varžybų vykdymo teritorijoje, iki varžybų ir / ar per varžybas, įskaitant ir tuos atvejus, kai sportininkas, oficialus asmuo ar oficialus varžybų asmuo yra renginio, varžybų žiūrovas." Tačiau patys sportininkai pripažįsta, kad principai, kurie surašyti aptariamame kodekse, sportininkams aktualūs ne tik varžybų metu ar jų laukiant, tačiau ir kasdienybėje.

Toks elgesys meta šešėlį ant visos federacijos ir jai priklausančių sportininkų, kurie neretai žiniasklaidos pasitelkiami į pagalbą, kalbant apie saugų eismą ar kritiškesnes vairavimo situacijas.

Be to, LASF prezidentui galioja patvirtinti tarybos nuostatai, kur S.Girdausko padarytas administracinis nusižengimas prilyginamas šiurkščiam. 6.6 tarybos įstatų punkte rašoma: "Šiurkščiu pažeidimu, pagal LASF Įstatų 9.4.p., yra laikomos veikos, kai prezidentas nešaukia tarybos posėdžių; darbo vietoje ar reprezentuodamas LASF yra neblaivus ar apsvaigęs nuo psichotropinių medžiagų; (...)"

Taip pat, pasak prisistatyti nenorėjusio LASF tikrojo nario atstovo, LASF vadovui alkoholio vartojimas, ypač prie vairo, turėtų būti visiškas tabu.

"Tai dar labiau turėtų suprasti ir pats S.Girdauskas, kuris buvo susisiekimo viceministru, atsakingu ir už saugų eismą, žino, kokių skaudžių nelaimių gali sukelti neblaivaus asmens vairuojama transporto priemonė. Toks elgesys meta šešėlį ant visos federacijos ir jai priklausančių sportininkų, kurie neretai žiniasklaidos pasitelkiami į pagalbą, kalbant apie saugų eismą ar kritiškesnes vairavimo situacijas", – atkreipė dėmesį pašnekovas.

Anonimiški išlikti LASF nariai nori dėl to, kad pagal organizacijos nuostatus apribota galimybė bendrauti su žiniasklaida. Už tai gresia licencijos suspendavimas ar net šalinimas iš organizacijos.

Teisinės procedūros

Vakarų šalyse įprasta praktika, kad po tokio įvykio organizacijų vadovai pasitraukia iš užimamų pareigų, saugodami savo atstovautos organizacijos reputaciją.

Ar taip pasielgs S.Girdauskas, nežinia. Vis dėlto, žinant, kad S.Girdauskas prezidentu prieš metus buvo išrinktas vos vieno balso persvara, tai gali paskatinti nepatenkintuosius imtis veiksmų ir siekti, kad 1.07 promilės prie vairo pripūtęs LASF prezidentas būtų atstatydintas.

LASF istorijoje būta pavyzdžių, kai vienas iš buvusios jos tarybos narių pateikė atsistatydinimo pareiškimą už organizacijos vardui galimai padarytą žalą. Policijos pareigūnai užfiksavo greitį viršijusį LASF tarybos narį Rimvydą Agurkį, dėl to jam buvo trumpam apribota teisė vairuoti transporto priemonę. Viešojo valdymo etikos ekspertai tvirtina, kad toks turi būti nesavanaudiško ir apie organizacijos reputaciją galvojančio nario elgesys.

Remiantis LASF įstatais, reikėtų 2/3 tikrųjų narių pasirašyto reikalavimo dėl prezidento atstatydinimo, nurodant, ką blogai daro organizacijos vadovas arba Etikos ir drausmės komisijos sprendimo, kad S.Girdauskas pažeidė Etikos ir drausmės kodeksą.

Taigi S.Girdausko likimas, kalbant apie užimamas pareigas, tampa ne tik jo asmeninio garbės ir orumo kodekso klausimu, tačiau ir išbandymu LASF.

Federacija išplatino viešą laišką

"LASF valdymo organai jokiais būdais neteisina prezidento veiksmų ir fakto, aprašyto žiniasklaidos pranešimuose. Mes gerbiame ir esame tik už švarų ir saugų automobilių sportą, tarptautinio automobilių sporto kodekso normas, Lietuvos automobilių sporto kodeksą, automobilių sporto etikos normas ir Lietuvos Respublikos įstatymus. Vienas iš pagrindinių LASF prioritetų ir strateginių krypčių yra saugaus eismo skatinimas ir įvykių kelyje prevencija. LASF smerkia ir tikrai netoleruoja bet kokių neleistinų veiksmų, sėdint prie vairo ar esant kelyje. Tai galioja kiekvienam eismo dalyviui be jokių išimčių. Mes smerkiame bet kokį mūsų bendruomenės narių įstatymų pažeidimą ir taikome visiems vienodus reikalavimus, tinkamai atstovaujant automobilių sportui. Norime pabrėžti, kad Lietuvos automobilių sporto federacija dirba automobilių sporto labui bei automobilių sporto bendruomenei ir lygiai taip pat, kaip ir visa bendruomenė, esame nusivylę susiklosčiusia situacija. S.Girdausko sprendimo dėl šio įvykio lauksime artimiausiu metu, tai yra paties prezidento atsakomybė ir sprendimas. Oficialiai susidariusią situaciją bus galima spręsti kovo 21 d. vyksiančiame LASF tikrųjų narių suvažiavime, kurio metu LASF tikrieji nariai galės išreikšti nuomonę dėl pasitikėjimo Sauliumi Girdausku ir spręsti tolimesnės veiklos automobilių sporto federacijoje klausimą. Visa tvarka yra aprašyta LASF įstatuose. Atsiprašome visos savo bendruomenės už susiklosčiusią situaciją. Linkime stiprybės ir susitelkimo visai Lietuvos automobilių sporto bendruomenei."


Komentarai

Linas Ramoška

Linas Ramoška

LASF Drifto komiteto pirmininkas

Manau, kad reikėtų nuoširdžiai padėkoti, nes per tas 10 sek., kurias reikia pūsti į alkotesterį, bet koks autoritetas ar politinis svoris, susijęs su žodžiais "Lietuvos automobilių sporto federacija" buvo išpūstas. Bent jau iš viešosios erdvės. Kita vertus, federacija yra šimtus žmonių vienijanti institucija, todėl visų jų susieti su šiuo kriminalu neverta. Apmaudu, kad žmonės nemąsto vienu žingsniu į priekį, ir manau, kad artėjantis suvažiavimas tars savo žodį, aišku, su sąlyga, jeigu prezidentas to žodžio netars pirmas. Mano galva, vienaip arba kitaip reikėtų.

Vitoldas Milius

Vitoldas Milius

LASF tarybos narys

Žinia apie tai, kad S.Girdauskas buvo sulaikytas neblaivus prie vairo, mane pasiekė iš žiniasklaidos. Pirma mintis – labai gaila, kad taip nutiko, nes toks LASF vadovo poelgis meta šešėlį ant visos organizacijos. Aš nenoriu nieko sakyti per žmogiškumo prizmę, tačiau galiu pasidalyti savu asmeniniu požiūriu ir sukauptomis žiniomis mokant saugaus vairavimo. Mano manymu, nepaisant to, kad įstatymiškai yra nustatytos leistinų promilių vadinamosios žirklės, kiekvieno vairuotojo mąstyme ir supratime apie saugų dalyvavimą eisme turėtų būti pritaikyta vidinė 0 promilių kartelė. Riba tarp leistino kiekio alkoholio kraujyje ir lengvo girtumo labai plona, kam rizikuoti ją peržengti?

Egidijus Janavičius

Egidijus Janavičius

Techninių reikalavimų komiteto pirmininkas

Manau, kad čia labai plačių komentarų nereikia. Prezidentas pamynė organizacijos ir žmogiškąsias vertybes. Žinodamas visas povandenines sroves prieš LASF prezidento rinkimus praėjusių metų kovą ir kokios jos buvo jam jau užimant postą, galiu teigti, kad teisingumas nugalėjo.

Benediktas Vanagas. G. Skaraitienės / Fotobanko nuotr.

Benediktas Vanagas

Lenktynininkas, buvęs LASF viceprezidentas

Tai situacija, kuriai daug komentarų nereikia, ir tai blogiausia, kas galėjo nutikti. Mes galime mėgti ar nemėgti konkretaus asmens, tačiau žmogaus veiksmai ir darbai turi jį reprezentuoti. Deja, bet toks LASF prezidento elgesys yra neatleistinas. Būdamas lenktynininkas turi būti pavyzdys, kaip elgtis, o ne priešingai. Tikiu, kad prezidentas priims tinkamą ir saugantį organizacijos prestižą sprendimą.

Rašyti komentarą
Komentarai (15)

Zilvis

Atleist is darbo! Vienareiksmiskai!

...,mielieji...,ryte po KAVOS turiu GERA NUOTAIKA ir...

megstu paKALBETI...,aciu,kad LEIDZIATE...,be TO siandien GRAZUS ORAS ir NUOTAIKA PUIKI...,esu labai PRIKLAUSOMAS nuo ORU... TASKAS

...,neKONKRECIAI i TEMA,bet...,

visiems ZINOTI...,gyvenime yra labai DAUG SVARBIU DALYKU,na...,o SVARBIAUSIEJI is JU yra tureti AUTORITETA ir...nePRIEKAISTINGA REPUTACIJA...,to ir linkiu JUMS VISIEMS...,MALONAUS SVENTADIENIO... TASKAS
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS