Skaičiuojama, kad maždaug kas penktas senesnis nei dešimties metų automobilis gali būti su atsukta rida.
Jau nuo liepos 8 dienos per techninę apžiūrą aptikus, kad jūsų automobilis su atsukta rida – eisme dalyvauti nebegalėsite. Tai bus laikoma rimtu automobilio trūkumu.
Lietuvos transporto saugos asociacijos atstovas tikina, kad prieš perkant automobilį derėtų patikrinti kokia buvo užfiksuota jo rida per paskutinę techninę apžiūrą, o jei to vis dėlto nepadarėte:
„Pirmiausia pirkėjas turėtų kreiptis į pardavėją ir teirautis, kodėl taip nutiko. Jis gali išreikštų tam tikrą reikalavimą dėl patirtos žalos“, – patarė Lietuvos transporto saugos asociacijos atstovas Simonas Mažionis.
„Įsivaizduojate, koks tai yra sudėtingas procesas? Čia reikės turbūt ir teisinių instancijų įsikišimo. O jei tie žmonės išsikraustė į užsienį, ką tada daryti?“ – klausė automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis.
LNK stop kadras.
Kitas variantas, pasak Transporto saugos asociacijos, kreiptis į autorizuotus servisus.
„Faktinį ridos nustatymą galima atlikti jungiantis prie automobilio vidinės diagnostikos sistemos, tikrinant valdymo blokuose sukauptą informaciją ir stebint, ar jie atitinka tai, kas yra matoma prietaisų skydelyje“, – aiškino S. Mažionis.
Tačiau M. Buzelis atkerta, kad vargu, ar daug autorizuotų servisų ryžtųsi lysti ir keisti automobilio ridą.
„Pasidomėjome bent jau su oficialiais autorizuotais atstovais, tai jie to daryti neketina, nes dėl tokių veiksmų žmonės gali prarasti savo licencijas. Atstovybės tai gali matyti kaip rizikinga darbą“, – pabrėžė automobilių rinkos ekspertas.
Dėl to, pasak M. Buzelio, rankomis trins tik nelegaliai ridas atsukinėjantys auksarankiai.
„Matau vienintelį atvejį, kad žmonės pradės juodojoje rinkoje ieškoti tokios paslaugos“, – tikino ekspertas.
Jau porą metų tikrinant automobilį techninės apžiūros servise, ridos atsukimas traktuojamas kaip mažas trūkumas. Tai, pasak Techninės apžiūros įmonių asociacijos, jau duoda vaisių.
„Jeigu 2022 metų statistika buvo beveik 7 tūkst. automobilių su suklastota rida, tai praėjusiais metais buvo maždaug 2,5 tūkst. Žmonės pradeda į tai kreipti dėmesį, tikrinti automobilio istoriją ir tai yra vienintelė gera žinia“, – kalbėjo Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos vadovas Renaldas Gabartas.
Pagrindinė problema, kad ši tvarka galioja tik Lietuvoje registruotiems automobiliams. Rida sekama tik nuo pirmos techninės apžiūros datos.
„Didžioji problema yra tarp būtent atvažiuojančių iš Europos dėvėtų automobilių, nes jeigu atvažiuoja automobilis su galiojančia tam tikros Europos šalies technine apžiūra, jis gali keliauti tiesiai į Regitrą ir jam nereikia jokių papildomų išlaidų bei procedūrų atlikinėti Lietuvos techninės apžiūros įmonėse“, – pabrėžė R. Gabartas.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Europos Sąjungoje jau žengti pirmieji žingsniai, kad visos narės turėtų bendras duomenų bazes ir automobilių rida kitose šalyse nebūtų paslaptis.
„Jeigu valstybės dalintųsi ir matytumėme, kad būtent tas žmogus yra žulikas, tai tada jį galima ir bausti. Dabar galime nubausti visiškai nekaltą, žmogus neprivalo susigaudyti automobilyje, žinoti, kad jo spidometras yra koreguotas“, – šnekėjo automobilių ekspertas Vitoldas Milius.
Vis dėlto žinoma, kad ir užsienyje šiais laikais rida atsukinėjama taip, kad neaptinka net rimčiausi servisai.
„Kas daug važiuoja, tai montuoja specialius valdymo blokus, kurie tiesiog arba sustabdo ridą, arba dalina iš 2, iš 3, iš 4 pagal pageidavimus. Tikrai nei kažkokios duombazės, nei kažkokie servisai tiesiog nepagaus. Tas automobilis bus nuvažiavęs 400 tūkst., o spidometre matysite 120 tūkst.“, – teigė naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys.
Atsukta rida kenkia ir automobilio patikimumui. Tampa neaišku, kada automobiliui reikia keisti, pavyzdžiui, paskirstymo diržą ar tepalus greičių dėžėje. Neatlikus tokių aptarnavimo darbų laiku, remontas vėliau gali kainuoti tūkstančius.
(be temos)