-
„Nuovos“ įsipareigojimų labirintuose: ar tikrai vyksta geranoriškas bendravimas su gyventojais? 14
Statytojo žodis
"Kauno diena" rašė, kad buvusio dvaro teritorijoje ant Šilainių šlaito pastatytų keturaukščių namų kvartalo "Akacijų vilos" gyventojams nuotaiką temdo rūdijančios namo konstrukcijos, ant garažo lubų atsiradęs pelėsis.
Nekilnojamojo turto vystytojai įmonių grupė "Nuova", pristatydama šį kvartalą, nevengia gražių epitetų, kaip prestižiniai butai su stulbinančia panorama.
"Nuova" įmonių grupės rinkodaros projektų vadovė Deimantė Kairienė komentare į gyventojų priekaištus nurodė, kad namas buvo atiduotas vertinti Statybos užbaigimo komisijai, laikantis visų oficialių reikalavimų, ir kiekvienas yra atsakingas už savo įsipareigojimus. "Esame statytojai, o rangovai privalo sutvarkyti atsiradusius defektus taip, kaip nurodo Lietuvos įstatymai", – aiškino D.Kairienė.
Tačiau gyventojai dar kartą patikino, kad namas buvo atiduotas vertinti be turėklų į automobilių aikštelę ir langų apsauginių grotelių, o su rangovu gyventojams niekada neteko bendrauti. Jie net nežino, kas jis yra.
"Mums šiuo metu yra svarbiausia užbaigti ekspertuoti namą, išsiaiškinti, kiek padaryta broko, ir pareikalauti iš statytojo tokios kokybės, kokią jie skelbiasi sukūrę, kaip jie patys vadina, prestižiniame "Akacijų vilų" kvartale", – pabrėžė gyventojai.
Iš "Nuovos" butus įsigiję kauniečiai laukia nepriklausomos ekspertizės išvadų. (Justinos Lasauskaitės nuotr.)
Dokumentų detektyvas
Pasak gyventojų, jie nėra nei statybų, nei teisės specialistai, todėl dėl jiems kliūvančių namo blogybių bendru sutarimu ryžosi kreiptis į statybos ekspertus. Kodėl ryžosi? Todėl, kad statybų ekspertizė – nepigi paslauga, atsieisianti gyventojams, greičiausiai, ne vieną tūkstantį eurų. Kreipiantis į ekspertus, reikėjo atitinkamų dokumentų, kurių, tikino, negavę iš statytojo tiek, kiek tikėtasi.
"Nuova" aiškina priešingai. "Užklausą dėl dokumentų pateikimo elektroniniu paštu iš gyventojų gavome sausio 27 d. ir visa turima informacija buvo pateikta gyventojų atstovui jau kitą dieną", – nurodė rinkodaros projektų vadovė D.Kairienė.
"Netiesa. Pirmą elektroninį laišką su prašymu perduoti techninį ir darbo projektus, statybos darbų žurnalus ir rangos sutartis siunčiau sausio 20 d. Tą pačią dieną kalbėjau su Pranu ("Nuova Capital" direktorius Pranas Sindaravičius – red .past.) telefonu ir prašiau perduoti dokumentus. Jis tada iškart pasakė, kad rangos sutarčių neduos, nes ten yra konfidenciali informacija, o dėl visos kitos dokumentacijos prašė skirti laiko, kol surinks", – dėstė gyventojai.
Jie nurodo, kad dar ne kartą su "Nuovos" atstovu kalbėję telefonu, buvo sudaryta galimybė pavartyti statybos žurnalus. Anot gyventojų, sausio 27 d. jie gavo laišką be jokių prisegtų dokumentų ir tik kitą dieną, t.y. sausio 28-ąją, pasiekė esą nereikšminga jų dalis.
"Tai buvo, atrodo, statinio architektūros projekto keitimo bylutė, ne visos sudėties. Taigi, "Nuova", sakydama, kad perdavė iškart visą turimą dokumentaciją, meluoja, nes ir toliau ją siuntinėja dalimis. Iki šiol ne visa atsiųsta, kokia yra numatyta pagal Lietuvos įstatymus", – dėstė gyventojai.
Įsipareigojimų niuansai
Įmonių grupės "Nuova" atstovė išvardijo ir Civilinio kodekso straipsnius, kuriais remiantis butų ir kitų patalpų savininkams bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso namo bendro naudojimo patalpos, pagrindinės namo konstrukcijos, bendrojo naudojimo mechaninė, elektros, sanitarinė-techninė ir kitokia įranga. "Visa tai – namo bendraturčių bendra nuosavybė", – komentare mini D.Kairienė.
Gyventojai šių atsakomybių nesikrato, tik kelia retorinį klausimą: "Kodėl "Nuova" trukdo mums su savo nuosavybe elgtis, kaip mes norime, t.y. neduoda dokumentų, kurie mums priklauso, – klausia gyventojai. – Neturėdami dokumentų, konkrečiai – statybos darbų žurnalų, negalime pakomentuoti dėl garantinių laikotarpių, nes mes nežinome, kas ten įrašyta ir kas toks yra rangovas."
Įstatymai numato penkerių metų garantinį laikotarpį, o kai kuriais atvejais – ir ilgesnį. Gyventojų skaičiavimu, namas buvo atiduotas vertinti 2020 m. ir, greičiausiai, nuo to laiko skaičiuojamas garantinis laikotarpis.
Primintas bendraturčių prievoles gyventojai atremia Statybos įstatymo straipsniu apie Statinio garantinį terminą. Jame aprašytos nekilnojamojo turto vystytojo prievolės garantiniu laikotarpiu. Šiame straipsnyje apibrėžti ne tik rangovo ir statytojo santykiai, bet ir nekilnojamojo turto vystytojo atsakomybė to turto įgijėjui.
Šio straipsnio 3 dalyje rašoma: "Nekilnojamojo turto vystytojas atsako statinio įgijėjui už garantinio laikotarpio rangovo prievolių neįvykdymą ar netinkamą įvykdymą. Užtikrindamas šį reikalavimą, nekilnojamojo turto vystytojas turi pateikti statinio įgijėjui dokumentą, kuriuo užtikrinamas garantinio laikotarpio prievolių įvykdymas pagal pasirašytą rangos sutartį."
Administratoriaus atsiradimas
Dar vienas ginčytinas dalykas – "Akacijų vilų" administratoriaus atsiradimas. "Nuovos" rinkodaros projektų vadovė D.Kairienė nurodė, kad statytojas esą atliko namo administratorių kainų ir kokybės analizę, įvertino visus komercinius pasiūlymus ir išskirtinėje vietoje įrengtų "Akacijų vilų" administratoriumi buvo pasirinkta bendrovė "Santermita".
Anot D.Kairienės, 2020 m. rudenį "Akacijų vilų" gyventojai balsuodami patys nusprendė nekurti bendrijos ir dėl patrauklių kainų pasilikti tą patį administratorių.
Gyventojai nurodo už administravimą "Santermitai" pradėję mokėti maždaug nuo 2019 m. kovo. Tačiau, tikina, kad nieko nežinantys, kaip jis buvo parinktas. Nei kada nors anksčiau, nei dabar dėl administratoriaus esą jokio balsavimo nebuvo. Anot gyventojų, jie tik pasikalbėjo, kad kol kas lieka su "Santermita", kol viską išsiaiškins.
Justinos Lasauskaitės nuotr.
"Apie patrauklias kainas tikrai kalbos nebuvo, nes mes jau seniai matėme, kad yra problemų ir dėl sąskaitų tarifų, ir dėl neaiškių sumų, staiga atsiradusių iš niekur. Tiesiog nusprendėme viską tvarkytis palaipsniui. Bendrijos kurti nebandėme, nes niekas nenorėjo tos iniciatyvos prisiimti, kol name tokia netvarka", – dėstė gyventojai.
"Nuova", sakydama, kad perdavė iškart visą turimą dokumentaciją, meluoja, nes ir toliau ją siuntinėja dalimis.
Pastarosiomis dienomis gyventojai sako gavę laiškus iš Kauno savivaldybės apie ketinimą paskirti administratorių. Gyventojų vertinimu, visas šias administratoriaus paskyrimo peripetijas, greičiausiai, turėtų spręsti teisėsauga.
Maloni detalė
"Nuovos" rinkodaros projektų vadovė D.Kairienė pateikė nuotraukas, liudijančias, kad visuose "Akacijų vilų" kvartalo butuose yra įrengti šilumos skaitikliai. Pirmame rašinyje, publikuotame vasario 24 d., įsivėlė netikslumas dėl skaitiklių, kadangi ne visi su "Kauno diena" kalbėję gyventojai jau nuolat gyvena naujai pastatytuose namuose.
Tačiau kalbėdami apie skaitiklius ir jų tiesioginę paskirtį gyventojai kelia klausimą, kodėl tam tikri mokesčiai skaičiuojami ne pagal skaitiklių parodymus, o pagal jiems nesuprantamas formules. Gyventojai tikina ne kartą prašę "Santermitos" pateikti aiškias sąskaitas, tačiau per kone dvejus metus jų taip ir nesulaukę.
Vis dėlto yra ir malonių pokyčių. Namo grįžtančius "Akacijų vilos" gyventojus jau pasitinka naujai įrengti vartai. Iki tol prie įvažos styrojusios detalės tik bylojo, kad kažkada čia būta kelio užtvaro.
D.Kairienė komentare nurodė, kad kelio užtvaras buvo pastatytas dar 2019 m. lapkričio mėnesį: "Tačiau, norėdami pasigrožėti nuostabia Kauno panorama, "Akacijų vilas" ėmė lankyti daug žmonių. Tad norėdami dar didesnės ramybės kvartalo gyventojai 2020 m. spalį išreiškė norą įrengti stumdomus vartus. Šį pageidavimą geranoriškai ėmėme vykdyti savo lėšomis: 2020 m. gruodžio mėnesį pradėjome darbus."
Gyventojai iš dalies sutinka su "Nuovos" komentaru, tačiau patikslina, kad vartus įsirengti gyventojai planavo savo iniciatyva. Kadangi "Akacijų vilose" dar yra neparduotų butų, kreipėsi į "Nuovą", kad prisidėtų. Tada esą ir sulaukė pasiūlymo, kad "Nuova" savo lėšomis įrengia vartus.
"Tuo pačiu metu mes planavome įsirengti ir vejos laistymo sistemą, todėl Pranas ("Nuova Capital" direktorius Pranas Sindaravičius – red. past.) pasiūlė, kad "Nuova" mums pastatys vartus, bet prie laistymo sistemos neprisidės", – paaiškino gyventojai.
-
Kaunietės pokalbis su „Sodra“: pamačiusi, kiek tai kainavo, neteko amo 23
Pokalbis užtruko?
Kaunietė Irena pasakojo prieš du mėnesius netekusi vyro. Teko skambinti į "Sodrą" dėl našlės pensijos. Moteris graudinosi esanti labai prislėgta vyro mirties, kurio net negalėjo palaidoti, nes gulėjo ligoninėje. Pernai gruodį, pablogėjus sveikatai, taip pat į ligoninę patekęs sutuoktinis ten užsikrėtė koronavirusu ir mirė.
"Man reikėjo sužinoti, kaip šiuo metu susitvarkyti našlės pensiją. Skambinau į "Sodrą", teiravausi, ką ir kaip turiu daryti", – pasakojo 83-ejų Irena. Gavusi sąskaitą iš telekomunikacijų bendrovės moteris sakė negalėjusi patikėti savo akimis – konsultacijos su "Sodra" jai atsiėjo 3 eurus.
Irena sutiko, kad 3 eurai nėra labai didelė suma, tačiau, gaudama 305 eurus pensijos, ji skaičiuoja kiekvieną centą. "Kodėl neatsiliepia kitais telefonų numeriai, kurie nemokami? Ateiti negalima, turi skambinti. Čia naudojimasis proga", – nuoskaudos neslėpė moteris.
Irena į "Sodrą" skambino trumpuoju numeriu 1883. Paskambinus šiuo numeriu klientai informuojami, kad pokalbio minutės kaina – 2 euro centai, sujungimo mokestis – 4 euro centai. Remiantis Irenos pasakojimu, akivaizdu kad konsultacija su "Sodra" truko apie 3 valandas.
Kodėl neatsiliepia kitais telefonų numeriai, kurie nemokami? Ateiti negalima, turi skambinti. Čia naudojimasis proga.
Padaugėjo keleriopai
"Sodros" Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Malgožata Kozič "Kauno dienai" pateikė informacijos centro konsultantų telefonu, kurie suteikia konsultacijas ir priima prašymus, kasdienę aptarnavimo statistiką – skambina maždaug 5 000 klientų.
"Prasidėjus karantinui, skambučių srautas išaugo keleriopai. Siekiame optimizuoti darbo procesus – pavyzdžiui, prie nuolat dirbančių "Sodros" informacijos centro konsultantų prisijungia ir klientų aptarnavimo skyrių specialistai. Vis dėlto gyventojams kai kada gali tekti ilgiau palaukti, kol konsultantai atsilieps. Šiuo metu vidutinis laukimo laikas – apie 2 minutės, tačiau piko metu gali būti ir šiek tiek ilgiau", – aiškino "Sodros" atstovė.
Ji taip pat nurodė, kad, skambinant ilguoju telefono numeriu (+370) 5 250 0883 taikomi standartiniai operatorių tarifai, t.y. tokie patys, kaip skambinant bet kuriuo kitu numeriu. Skambutis trumpuoju numeriu 1883, kainuojantis – priklausomai nuo mobilaus ryšio operatoriaus – 1 arba 2 euro centus už minutę, apmokestinamas nuo to momento, kai pradedamas transliuoti atsakiklio tekstas.
Galimybių paletė
"Sodros" atstovė priminė, kad paskambinęs klientas gali pasirinkti jį dominančią temą iš sąrašo, kuris pateikiamas pagal prioritetus. Pasirinkęs jis laukia, kol bus sujungtas su pirmu atsilaisvinusiu konsultantu – eilę valdo informacinė sistema. Klientas informuojamas, kiek vidutiniškai jam gali tekti laukti, kol konsultantas atsilieps.
"Preliminarų laukimo laiką nustato programinė įranga, suskaičiavusi, kiek yra laukiančių klientų ir kokia vidutinė pokalbio trukmė. Klientas gali pasirinkti: laukti, paskambinti kitu laiku ar savo klausimą užduoti kitais informaciniais kanalais – pavyzdžiui, pateikti elektroninę užklausą. "Sodros" informacinis centras veikia visą parą. Po darbo valandų gyventojai turi galimybę paskambinti ir įrašyti rūpimą klausimą. Artimiausią darbo dieną su klientu susisiekia konsultantas ir pateikia atsakymus", – pasirinkimų konsultuotis galimybes vardijo M.Kozič.
Ji priminė, kad gyventojai gali prisijungti prie savo asmeninės paskyros www.sodra.lt/gyventojui ir inicijuoti realaus laiko pokalbį (angl. "chat"). Bendraujant šiuo saugiu kanalu, konsultantai gali teikti asmeninę informaciją. Realaus laiko pokalbiai vykdomi darbo valandomis. Tačiau tokia galimybe vargiai ar pasinaudotų 83-ejų klientė.
Gyventojai gali taip pat parašyti "Sodrai" elektroniniu paštu. Į klausimus elektroniniu paštu pateikiama tik bendro pobūdžio informacija. Šiuo kanalu besikreipiantys nesužinos asmeninės informacijos.