Svarbi proceso dalis
„Socialinis ir emocinis ugdymas – svarbi mokymosi proceso dalis, padedanti mokiniams suformuoti vertybines nuostatas, įgyti žinių, gebėjimų ir įgūdžių valdyti savo emocijas, kurti pozityvius tarpusavio santykius, išsikelti tikslų ir jų siekti, priimti atsakingus sprendimus“, – pabrėžė Kauno rajono savivaldybės Kultūros, švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Jonas Petkevičius.
Vedėjo žodžiais, tyrimai rodo, kad saugi mokyklos aplinka ir mokinių socialinių emocinių kompetencijų ugdymas stiprina pozityvias mokinių nuostatas, mažina rizikingo elgesio tikimybę, kartu gerėja mokyklos lankomumas ir mokymosi rezultatai.
„Kauno rajono švietimo įstaigose įgyvendinamos priemonės – kuriama saugi mokymosi aplinka, mokykloms sudarytos sąlygos pasirinkti palankius, socialines ir emocines kompetencijas stiprinančius metodus – duoda gerų rezultatų: 50 proc. sumažėjo nusikalstamų veikų mokyklose, daugėja gerai besijaučiančių mokinių. Taip šiuo metu jaučiasi 64,3 proc. mokinių“, – pasidžiaugė J. Petkevičius.
Aktyvumas: KRVSB specialistai organizavo mokinių sveikatinimo stovyklą ir daug kitų renginių. / A. Aleksandravičiaus nuotr.
Įrašyti pagrindiniuose dokumentuose
Kultūros, sporto ir švietimo skyriaus vedėjas pabrėžė, kad tikslai, susiję su socialinio emocinio ugdymo stiprinimu, yra numatyti savivaldybės strateginiame veiklos plane, švietimo ir ugdymo programoje ir kituose su šia sritimi susijusiuose dokumentuose.
Pagrindiniais tikslais įvardijama palankios aplinkos ir infrastruktūros vystymas vaikams ir jaunimui, socialinio ir emocinio ugdymo prevencinių programų vykdymas, švietimo pagalbos prieinamumo didinimas ir Saugios mokyklos koncepcijos įgyvendinimas.
Priemonės saugiai aplinkai mokykloje kurti, patyčių, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijai stiprinti planuojamos atsižvelgiant į gautus tyrimų rezultatus ir rekomendacijas.
Įgyvendina bent vieną
Kauno rajono mokyklose įgyvendinama ne tik Gyvenimo įgūdžių bendroji programa 1–10 klasių mokiniams, bet ir bent viena ilgalaikė socialines ir emocines kompetencijas ugdanti prevencinė programa.
Pakaunėje ikimokyklinio, priešmokyklinio amžiaus vaikams vykdomos programos „Kimochis“, „Zipio draugai“ arba LIONS QUEST socialinio emocinio ugdymo programa „Laikas kartu“; pradinių klasių mokiniams, be dviejų pastarųjų, – dar ir „Obuolio draugai“. 5–12 klasių mokiniams parinktos ir taikomos LIONS QUEST socialinio emocinio ugdymo programos „Paauglystės kryžkelės“, „Raktai į sėkmę“, Olweus patyčių prevencijos programa, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijai skirta programa „Gyvai“ ir Vaiko emocijų išraiškos kontrolės (VEIK) programa.
„Atsižvelgus į mokyklų poreikius, nuo 2020 m. savivaldybės mokyklose diegiamos socialinio emocinio ugdymo LIONS QUEST programos „Laikas kartu“, „Paauglystės kryžkelės“ ir „Raktai į sėkmę“, kurių efektyvumą patvirtina tyrimai. Šios programos nuosekliai įgyvendinamos nuo priešmokyklinio ugdymo iki dvyliktos klasės. Savivaldybė 22 mokykloms ir dviem darželiams šioms programoms diegti skyrė beveik 32 tūkst. eurų, 356 pedagoginiai darbuotojai ir specialistai patobulino kompetencijas ir buvo apmokyti įgyvendinti programas“, – sakė J. Petkevičius.
Užimtumas: pernai 72 stovykloms organizuoti buvo skirta beveik 84 tūkst. eurų, jose dalyvavo 1 439 vaikai. / V. Vaičiūnės nuotr.
Kuria saugią aplinką
Kauno rajono savivaldybė daug dėmesio skiria saugiai aplinkai mokyklose kurti. 2023 m., bendradarbiaujant su Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kauno rajono policijos komisariatu, Kauno rajono visuomenės sveikatos biuru (KRVSB), Kauno rajono pedagogine psichologine tarnyba (KRPPT) ir mokyklomis, įgyvendintas Kauno rajono savivaldybės patyčių ir psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos priemonių planas. Buvo organizuotos priemonės, skirtos patyčių, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos, saugios aplinkos kūrimo sritims stiprinti.
Mokyklų specialistai ir kviestiniai lektoriai mokiniams skaitė paskaitas apie alkoholio, tabako, narkotinių medžiagų poveikį vaikų sveikatai ir elgesiui, naujai atsiradusias psichotropines medžiagas ir jų žalą organizmui, elektroninių cigarečių keliamus pavojus ir kt.
Ugdymo įstaigose vyko mokinių debatai „Vakarėlis be alkoholio? Už ar prieš?“, plakatų paroda „Elektroninėms cigaretėms – NE“, viktorina „Nerūkai – sveikatą taupai“, renginys „Priklausomybės ir jų prevencija: žalingų įpročių prevencija tarp jaunimo“ ir kt., organizuoti susitikimai su žymiais žmonėmis.
KRPPT Kauno rajono ir Kauno miesto mokyklų 5–8 klasių ir I–IV gimnazijos klasių mokiniams surengė konferenciją „Mokinys-mokiniui“, socialinį-sportinį renginį Lietuvos sporto universitete „Nes bendrauti gera 2023“, tradicinį ugdymo įstaigų bendradarbiavimo renginių ciklą „AŠ+TU = MES“, skirtą vaikų saugumui.
KRVSB specialistai vedė mokinių psichologinės gerovės ir sveikatos stiprinimo užsiėmimus, savęs pažinimo ir emocijų valdymo mokymus, organizavo mokinių sveikatinimo stovyklą, Psichikos sveikatos dienos protmūšį, psichologo užsiėmimus „Kaip elgtis su eksperimentuojančiais paaugliais?“.
Bendruomenės pareigūnai patruliavo dronais mokyklų teritorijose, rengė paskaitas mokiniams ir tėvams, vaikų vasaros stovyklas ir konkursą „Tu gali užkirsti kelią narkotikams“.
Tobulina kompetencijas
Pasak Kultūros, švietimo ir sporto skyriaus vedėjo, vis daugiau pedagoginių darbuotojų tobulina kompetencijas mokinių ir asmeninių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymo srityje: dalyvauja seminaruose socialinio emocinio ugdymo tema, socialinio emocinio ugdymo programų diegimo mokymuose, dalijasi patirtimi stažuotėse ir metodinėse dienose. Mokyklose organizuojami tėvų švietimo renginiai, šeimų edukacijos.
„Siekdama, kad mokyklose būtų sudarytos tinkamos sąlygos įvairių ugdymosi poreikių turintiems mokiniams ir jie gerai jaustųsi, Kauno rajono savivaldybė vykdė „Pasirengimo įtraukiojo ugdymo įgyvendinimui 2022–2024 m. priemonių planą“, kurio priemonės buvo skirtos pozityvioms visų bendruomenės narių nuostatoms formuoti, pedagogų ir švietimo pagalbos specialistų kompetencijoms tobulinti, aplinkai modernizuoti ir pritaikyti. Kad švietimo pagalba taptų prieinamesnė, savivaldybė nuosekliai didina švietimo pagalbos specialistų skaičių – 2022–2024 m. įsteigta 114 švietimo pagalbos specialistų pareigybių. Daugiasensoriams kambariams mokyklose ir darželiuose įrengti skirta 75 tūkst. eurų savivaldybės biudžeto lėšų. Savivaldybė organizuoja vaikų ir jaunimo socializacijos ir psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos konkursus ir kasmet skiria apie 30 tūkst. eurų programoms įgyvendinti“, – vardijo J. Petkevičius.
Kauno rajono savivaldybė kasmet rengia vaikų vasaros stovyklų konkursą. Pernai 72 stovykloms organizuoti buvo skirta beveik 84 tūkst. eurų, jose dalyvavo 1 439 vaikai.
V. Vaičiūnės nuotr.
Tiria mikroklimatą
„Kauno diena“ šių metų sausio 4 d. numeryje jau rašė apie 2023 m. gegužės 31 d. Kauno rajono savivaldybės ir keturių mokyklų-partnerių (Raudondvario, Domeikavos, Vytauto Didžiojo universiteto Ugnės Karvelis gimnazijos ir Garliavos Jonučių progimnazijos) su Europos socialinio fondo agentūra pasirašytą Jungtinės veiklos sutartį, pagal kurią kartu su Kazlų Rūdos savivaldybe įgyvendina projektą „Tūkstantmečio mokyklos I“. Šio projekto veiklos taip pat labai prisidėjo prie mokinių socialinio ir emocinio ugdymo.
Kauno rajono savivaldybė įgyvendina Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos projektą „Mokinių įvairovei atvirų grupių, klasių sudarymas ir ugdymo organizavimas jose“. Nuo 2023 m. rugsėjo 1 d. Domeikavos gimnazijoje, Garliavos Adomo Mitkaus pagrindinėje mokykloje, Garliavos Jonučių progimnazijoje, Ringaudų pradinėje mokykloje, Akademijos mokykloje-darželyje „Gilė“, Mastaičių ir Užliedžių mokyklose-daugiafunkciuose centruose sudarytos aštuonios atvirosios klasės, jose papildomai įsteigtos keturios antrojo mokytojo ir aštuonios mokytojo padėjėjo pareigybės.
„Atvirosios mokinių įvairovei klasės tikslas – sudaryti kuo geresnes mokymosi sąlygas įvairių gebėjimų ir ugdymosi poreikių turintiems mokiniams, suteikti kiekvienam vaikui jo poreikius atitinkantį ugdymą. Atvirosiose klasėse dirba du mokytojai ir mokinio padėjėjas“, – modelį pristatė J. Petkevičius.
Mokyklos dalyvauja nacionaliniuose tyrimuose: kas ketverius metus vykdomame alkoholio ir kitų psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo (ESPAD) ir sveikos gyvensenos tarp mokyklinio amžiaus vaikų (HBSC).
„Kauno rajono savivaldybės iniciatyva dar 2019 m. buvo atliktas Kauno rajono mokyklų socialinio-emocinio mikroklimato tyrimas, o pernai – mikroklimato tyrimai projekte „Tūkstantmečio mokyklos I“ dalyvaujančiose mokyklose ir Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo paplitimo tyrimas. Priemonės saugiai aplinkai mokykloje kurti, patyčių, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijai stiprinti planuojamos atsižvelgiant į gautus tyrimų rezultatus ir rekomendacijas“, – teigė Kultūros, švietimo ir sporto skyriaus vedėjas.
Naujausi komentarai