Legendinė „Regata“ – palaidota po dumblu? | Diena.lt

LEGENDINĖ „REGATA“ – PALAIDOTA PO DUMBLU?

Vyresniems klaipėdiečiams nereikia aiškinti, kas buvo "Regata". Kiekvienas paklaustas pasakytų, kad legendinis restoranas po audros nuskendo Dangėje, o vėliau baigė savo gyvavimą, nes buvo supjaustytas ir utilizuotas. Žvejų uostelyje meškeres mirkantys vyrai tvirtina priešingai – "Regata" palaidota po išsemtu šio uostelio gruntu. Legendą primenančios kalbos turi rimtą pagrindą.

Prisiminimuose – restoranas

Sovietmetį išgyvenę klaipėdiečiai neretai pratrūksta prisiminimais apie Klaipėdos restoranus, ten dainavusias tarybinės estrados žvaigždes, apie trirubles, be kurių nebuvo įmanoma patekti į vidų, apie gražiąsias 16-osios divizijos merginas, bendravusias tik su užsieniečiais.

"Regata" buvo tipinis sovietinis statinys, tokių restoranų ant vandens buvo ne viename Sovietų Sąjungos mieste.

Klaipėdietiškasis iš kitų skyrėsi, nes turėjo įdomesnį interjerą, vakarais čia buvo rodomos programos, o nuo kitų mūsų miesto restoranų dar ir tuo, kad "Regatoje" nebuvo galima rūkyti.

Restoranas ant vandens galėjo gyvuoti ilgus metus, išgyvenęs privatizacijos audras būtų tapęs dar vienu Klaipėdos akcentu, jei ne 1992 m. rudenį kilusi audra.

Kylantis vanduo Dangėje traukė švartavimo lynus. Konstrukcija pakrypo, viena puse grimzdo gilyn, patalpas užliejo vanduo. Išgelbėti restoraną neliko vilties.

Vaiduokliu virtusi legenda galiausiai buvo nutempta į pietinę uosto dalį ir palikta prie karo uosto ir Smeltalės upės žiočių.

Skyrė pusę milijono litų

Šioje vietoje "Regata" stūksojo apie dešimtmetį, buvo siaubiama metalo vagių ir benamių.

2002 m. imtasi valyti kampą, virtusį uosto sąvartynu, mat tada pradėta tvarkyti žvejų uostelį – reikėjo jį gerokai pagilinti, sutvarkyti krantines.

Realybė: pasakojimais apie paskandintą restoraną apipintą teritoriją okupuoja krūmai. / Vytauto Liaudanskio nuotr.

Taip atėjo laikas spręsti, ką daryti su buvusiu restoranu.

To meto spauda skelbė, kad svarstymai truko nemažai laiko, o galiausiai nuspręsta, kad "Regatos" liekanomis turėtų pasirūpinti žvejų uostelio statybos darbus atlikusi bendrovė "Lokys", o sumokėti – Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija.

Miesto žurnalistai tada buvo informuoti, kad "Regatos" likvidavimas buvo įtrauktas į antrą sutartį dėl žvejų uostelio statybos.

Šiai sutarčiai buvo skirta papildomai per 4 mln. litų, iš jų per 500 tūkst. litų – "Regatai" likviduoti.

Nepasidavė ardymui

Darbas nebuvo paprastas. Žurnalistai rašė, kad bendrovė "Lokys" darbo ėmėsi rugpjūčio viduryje. Tris savaites truko išmontuoti viršutinę vandens neapsemtą "Regatos" dalį.

Po to atėjo eilė narams, jie tikėjosi susidoroti su apatine konstrukcijos dalimi.

Tada kalbintas bendrovės "Lokys" vadovas Juozas Gaidauskas teigė, kad darbai neužtruks.

Netrukus pranešta, kad apie 50 tonų sverianti konstrukcijos dalis tapo neįveikiama. Bandyta ją net kalti hidrauliniu kūju.

Būta siūlymų apatinę buvusio restorano dalį paprasčiausiai susprogdinti. Bet tai buvo pernelyg pavojinga – juk vos už kelių dešimčių metrų stovi gyvenamieji namai.

Praeitis: "Regata" buvo tikra miesto puošmena, tačiau 1992 m. rudenį ji nuskendo. / Redakcijos archyvo nuotr.

"Lokio" vadovas spaudai aiškino, kad plaukiojančios konstrukcijos ardyme kasdien dalyvaudavo 21 įmonės darbuotojas, naudoti du plaukiojantys kranai, vienas sausumos kranas, narų laivas, buldozeris.

Pranešta, kad demontuotos liekanos buvo vežamos į miesto sąvartyną, už tai, kad priims šį laužą, mokėta po 10,2 lito už toną.

Tokie pranešimai leido susidaryti įspūdį, kad "Regata" sunaikinta, o jos istorija baigėsi 2002 m.

Pasakojimai – it legenda

Praėjo 18 metų ir klaipėdiečių lūpose plaukiojančio restorano vardas atgimė, nes buvusioje įlankoje, kur buvo supiltas gilinamo žvejų uostelio gruntas, visai šalia prie karinių jūrų pajėgų teritorijos tvoros, Valstybinio jūrų uosto direkcijos užsakymu pernai prasidėjo statybos darbai.

Apie tai skelbia informacinis stendas, paaiškinantis, kad šioje vietoje iki 2020 m. pirmojo ketvirčio pabaigos turėtų išaugti didžiulis 2 330 kv. m pločio ir 14,75 m aukščio sandėlis.

Rangos darbus vykdančios bendrovės "Žibai" darbininkai kibo į darbus dar 2019 m., bet netrukus tvora aptvertą plotą paliko.

Žvejų uostelis nuo seno traukia meškeriotojus, daugelis jų yra seni jūrų vilkai.

Stebėdami krūmais ir žolėmis beužželiančią teritoriją ir ardomą trinkelių krantinę, jie savo pamąstymais noriai dalijosi ir su "Klaipėdos" žurnalistais.

"Nesąmonė, iškniso sutvarkytą krantinę ir paliko. O viskas kodėl? Todėl, kad kažkas kažkada paliko po gruntu užpiltu plotu didelę paslaptį. Juk "Regatos" tada taip ir neišardė, bandė, bet nepavyko. Netikite? Taip ir yra. Kažkada buvo kalba, kad šioje vietoje nestabilus gruntas, kad ten yra durpių sluoksnis. Nesąmonė, mes dar vaikai būdami čia bėgiodavome ir braidydavome. Tik smėliuką matėme, jokių durpių", – aiškino meškerę vyniojantis pagyvenęs vyras.

Polių įkalti nesisekė

Ar vyrai seka pasakas, žurnalistai nusprendė paklausti įmonės "Žibai" vadovo Stepono Kazlausko.

Manau, kad "Regata" buvo utilizuota. Praėjo beveik 20 metų, sunku komentuoti.

"Mes buvome tapę generaliniais rangovais. Susidūrėme su situacija, kad po gruntu palaidota "Regata". Tai yra absoliuti tiesa. Mums tai paliudijo ir senieji žvejai, kurie matė, kad darbininkai viso labo nupjovė viršų ir apipylė likusią dalį gruntu, statybiniu laužu ir viską paliko. O mes kaldami polius "užsirovėme" ant tos "Regatos". Ko ten tiktai nėra: ir laivų liekanos, ir statybinis laužas", – atviravo įmonės vadovas.

S. Kazlauskas tikino, kad dar giliau yra nemenkas durpių sluoksnis, kurio 2015 m. techninio projekto rengėjai neįžvelgė.

Žodžiu, statyti sandėlio negalima, nes vietomis kalami poliai atsitrenkia į nepramušamą "Regatos" pagrindą, o vietomis, kur yra durpių sluoksnis, sminga kaip į vatą.

"Tai buvo labai seniai"

Ar "Regata" tikrai palaidota šalia žvejų uostelio?

Buvęs bendrovės "Lokys" vadovas, o dabar pensininkas J.Gaidauskas 18 metų senumo įvykius teigė prisimenantis netiksliai.

"Mes "Regatą" tiktai pakėlėme nuo dugno. Ji buvo nuskendusi, pasvirusi ant šono, prisimenu, ant dugno "sėdėjo", mūsų narai ją pakėlė, pastatė ant vandens, kad būtų galima buksyruoti iki tos vietos, kur ją ir supjaustė. Gal į doką kažkur. Aš jau neprisimenu, kur pjaustė. Ne mes pjaustėme. Mūsų pagrindinis darbas buvo krantines statyti, mes statėme žvejų uostelį. Tai buvo pagrindiniai objektai. O čia – toks kaip šalutinis, smulkus darbas, net neprisimenu, kas buvo užsakovas. Uostelio gilinimo darbais užsiėmė kita įmonė. Aš nežinau, neprisimenu dėl "Regatos". Gali žinoti Algirdas Kamarauskas, jis tada buvo Jūrų uosto direkcijos direktorius infrastruktūrai, mes viską su juo derindavome", – kalbėjo J. Gaidauskas.

Dar kartą klausiamas, ar "Regatos" utilizavimas buvo įmonės "Lokys" užduotis, J.Gaidauskas tikino, kad jo vadovaujama bendrovė šių darbų nevykdė.

Algirdas Kamarauskas / Vytauto Petriko nuotr.

"Tai buvo labai seniai. Ta "Regata" buvo demontuota, kai buvo vykdomos žvejų uostelio statybos. Kadangi ji buvo tarp upelio žiočių ir kariškių prieplaukos, priimtas sprendimas utilizuoti. "Lokys" krantines statė, tai jie ten ir tvarkėsi su "Regata". Tikrai nepamenu, kaip ten buvo. Labiau rūpinausi statyba negu tuo dalyku, manau, kad "Regata" buvo utilizuota. Praėjo beveik 20 metų, sunku komentuoti. Ten kažko ypatingo nieko nėra, tai buvo betoninis pontonas, ant kurio įrengtas restoranas. Būtų neteisinga kalbėti iš prisiminimų. Teisingiausia būtų pažiūrėti dokumentus", – kalbėjo A.Kamarauskas.

Valstybinio uosto direkcijos atstovų teigimu, sandėlio statybos darbai sustabdyti, nes buvo susidurta su projekte neįvertintomis aplinkybėmis. Todėl Uosto direkcija šiuo metu atlieka techninio projekto korektūrą, kurią ketinama baigti kitų metų kovą.

Rašyti komentarą
Komentarai (17)

Rasa

Kai nenaudinga,tai abiems atmintis aptemsta

taip taip

Sovietmetį išgyvenę klaipėdiečiai - ar gyvenai Daivute tada ? Gal nepažysti Lietuvos atlikėju...ai tiksliai tavęs dar nebuvo tada , nemeluok daugiau....negražų.

Motyvacija kariu

Kas buvo ministras lužena prie karo uosto tempt?
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS