Vairavai neblaivus – keliausi į kalėjimą | Diena.lt

VAIRAVAI NEBLAIVUS – KELIAUSI Į KALĖJIMĄ

Dienraščio „Kauno diena“ rašinys

Jau po kelių savaičių įsigalios naujas Administracinių teisių pažeidimų kodeksas (ATPK). Be daugybės pakeitimų, vienas labiausiai verčiančių susimąstyti – vairavimas išgėrus tampa kriminaliniu nusikaltimu, už kurį numatyta baudžiamoji atsakomybė.

Apie pakeistą kodeksą "Kauno diena" kalbėjosi su Kauno apylinkės teismo pirmininko pavaduotoja administracinių teisės pažeidimų byloms Laima Šeputiene.

– Nuo sausio, įsigaliojus naujajam kodeksui, pričiuptas prie vairo neblaivus bus prilygintas kriminaliniam nusikaltėliui, net jei niekas dėl to nenukentėjo. Kodėl vairavimą neblaiviam prireikė kriminalizuoti?

– Nuo metų pradžios iki lapkričio pabaigos vien Kauno apylinkės teismas išnagrinėjo 2 333 bylas dėl įvairių Kelių eismo taisyklių pažeidimų. Iš jų – apie 2 tūkst. už vairavimą neblaiviems. Šiuo metu gana giežta atsakomybė neatgraso visuomenės nuo noro sėsti prie vairo išgėrus. Ar baudžiamosios atsakomybės įvedimas už vairavimą neblaiviam išspręs šią problemą, šiandien atsakyti negaliu.

Griežta bausmė

– Asmenims, kurie vairavo kelių transporto priemonę arba mokė praktinio vairavimo būdami apsvaigę nuo alkoholio, kai jų kraujyje buvo daugiau negu 1,5 promilės alkoholio, grės baudžiamoji atsakomybė su įstatyme numatyta laisvės atėmimo bausme.

– Taip. Bauda, areštas arba laisvės atėmimas iki vienų metų. Teisių atėmimas nuo vienų iki trejų metų. Ketinantysis sėsti prie vairo neblaivus turi suvokti, kad už tai jam gresia teistumas.

– Šiuo metu galiojantys įstatymai už analogišką pažeidimą numato tik baudą nuo 579 iki 868 eurų su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo dvejų iki trejų metų arba administracinį areštą nuo 10 iki 30 parų su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo dvejų iki trejų metų. Negalima sakyti, kad švelni bausmė. Nejau šito nepakako?

– Iš savo patirties ir praktikos galiu pastebėti, kad bylų nemažėja, pakartotinai prie vairo neblaivių sėdusių asmenų taip pat nemažėja. Tai rodo, kad visuomenėje yra kita problema. Žmonės nepakankamai sąmoningi. Stokoja atsakomybės jausmo. Tai gili mūsų tautos žaizda.

Mano nuomone, toks asmuo turėtų būti ne tik baudžiamas, bet ir gydomas. Priverstinai to daryti negalime, nes pažeistume tarptautinius aktus. Europos Žmogaus Teisių Teisme priverstinis gydymas gali būti suprantamas kaip kančios sukėlimas.

Žmonės nepakankamai sąmoningi. Stokoja atsakomybės jausmo. Tai gili mūsų tautos žaizda.

Naujajame kodekse atsiranda nauja administracinio poveikio priemonė – dalyvavimas alkoholio prevencijos programoje. Tiesa, šią nuobaudą bus galima taikyti tik asmeniui sutikus. Asmuo pats turės susimokėti už šią programą. Tik tuo atveju, jei pats norės ir neturės pinigų, bus padengiama iš valstybės lėšų.

– Tikimasi, kad tai padės išpręsti neblaivių vairuotojų problemą?

– Ši problema turi būti sprendžiama kompleksiškai. Reikia analizės nustatyti aiškias priežastis, kodėl taip drąsiai visuomenės nariai neblaivūs sėda prie vairo. Tai, ką aš matau pagal šitokį kiekį bylų, pagal paaiškinimus tų asmenų, kurie vairavo neblaivūs, esamas teisinis reguliavimas yra neveiksmingas.

– Teigiama, kad moterys vairuotojos yra atsargesnės, jos padaro mažiau avarijų, nors neblaivių vairuotojų moterų viešumoje linksniuojama ne viena. Kokia bylų statistika?

– 98 proc. neblaivių vairuotojų – vyrai. Didelė dalis net nesuvokia savo elgesio pavojingumo. Negana to, pirmiausia puola ieškoti kaltų. Jie nevertina, kad  patys kelia grėsmę visuomenei. Kalti policijos pareigūnai, nes juos sustabdė ir liepė papūsti, kalti teismai, kad nuteisė, ir jie, dabar netekę vairuotojo pažymėjimo, neteks ir darbo. Šitokia elgsena labai dažna. Ir dar įdomus dalykas – dėl šių pažeidimų ir užklupusių padarinių, kalčiausios yra moterys. Remiuosi parodymais. Vyrai mušasi į krūtinę, esą tik truputį išgėrę ir skubiai turėję vežti mamas, drauges, uošves, nes visos staiga ima ir suserga. Arba lyg tyčia joms prireikia į parduotuvę. Tokių vairuotojų supratimas šokiruoja – dėl to, kad vyrai vairuoja neblaivūs, kaltos moterys, o dėl to, kad vairuodami praranda teises, – policininkai. Jie nesuvokia atsakomybės. Tai yra susirgusi visuomenės dalis, kurios vien baudimu neišgydysi.

Dar sovietmečio reliktas

– Administracinių bylų teisėjai iki šiol vadovavosi dar 1985 m. įsigaliojusiu ATPK. Sunku patikėti, kad šitiek metų dėvėjome tokius senus marškinius.

– Keisti ATPK į naują jau reikėjo seniai. Senasis kodeksas buvo vis lopomas. Naujai parengtas, tikimasi, atitinka visuomenės poreikius. Naujasis ATPK aiškiau užtikrina proceso dalyvių teises ir pareigas. Tai labai svarbu visuomenei. Naujajame kodekse patvirtintos nuostatos užpildo spragas. Nesakau, kad jis tobulas, tačiau tai didelis žingsnis į priekį.

– Kaip teisėjai vadovavosi dar sovietmečiu kurtu kodeksu? Nejau nekilo keblumų?

– Esantį kodeksą vis dar bandome interpretuoti arba jame esančias spragas užpildyti galiojančio Baudžiamojo proceso kodekso nuostatomis. Teisėjus paliesiantis naujojo kodekso pranašumas, kad jame įtvirtintos aiškesnės procesinės taisyklės. Pati teisena – kaip turi būti atliekamas procesas, kaip jis turi būti fiksuojamas. Atsiranda ir administracinių procesinės prievartos priemonių – poėmis, gauti informaciją, reikalingą tyrimui, sulaikymas, atvesdinimas. Asmuo turės visas teises skųsti šias prievartos priemonės. Anksčiau to nebuvo. Naujasis ATPK turi daug panašumų su šiuo metu galiojančiu Baudžiamojo proceso kodeksu.

– Atrodo, kad naujasis kodeksas bus griežtesnis.

– Ne tiek griežtesnis, kiek aiškesnis. Tai procedūrinės taisyklės, kokią kompetenciją turi pareigūnas, kad ištirtų pažeidimą. Šiuo metu to nėra, o kai nėra sureguliuotas teisinis santykis, lieka laisvės interpretacijai. Su naujuoju kodeksu tų galimybių interpretuoti mažės.

Baudos didės

– Pateikite keletą konkrečių pavyzdžių, kaip keisis, tarkime, baudos.

– Nesmarkiai, bet baudų dydžiai, jų ribos didės. Už chuliganišką vairavimą šiandien gresia nuo 289 iki 579 eurų bauda su vairuotojo pažymėjimo atėmimu nuo vienų iki dvejų metų. Pagal naująjį reguliavimą ribos didės nuo 450 iki 550 eurų su teisių atėmimu.

Šiuo metu už naujo, nesudėtingo statinio savavališką statybą gresia nuo 144 iki 289 eurų bauda, nuo naujųjų metų ji bus nuo 150 iki 300 eurų. Už smulkų turto pagrobimą nuo 86 iki 260 eurų, arba areštas iki 30 parų, o bus nuo 90 iki 300 eurų.

– Žmonės sakys, kad viskas brangsta, baudos didėja, o jokio mažėjimo ar švelnėjimo nėra.

– Nesutikčiau. Atsirado visiškai nauja sąvoka administraciniame kodekse, kuri pavadinta mažai pavojinga veika. Šiame straipsnyje yra įtvirtintas sąrašas veikų- nusižengimų, kurie uždrausti įstatymo. Pareigūnui bus suteikiama galimybė pačiam spręsti ir nepradėti administracinės teisenos, jeigu jis mato, kad asmuo nuoširdžiai gailisi, ateityje nedarys nusižengimų, veika tikrai mažareikšmė. Pakaks pareikšti pastabą.

Tai bus iššūkis institucijų vadovams – nustatyti, kas ta mažai pavojinga veika. Šią sąvoką apibrėš ne įstatymas. Šiuos kriterijus palikta nustatyti institucijų vadovams – policijai, Darbo inspekcijai, Gamtos apsaugos inspekcijai, Žurnalistų etikos komisijai. Bus sutaupoma daug lėšų.

– Kodekso straipsnių griežtėjimą galima paaiškinti – neveikė, o kaip dėl švelnėjimo?

– Pavyzdžiui, smulki vagystė. Senyvo amžiaus žmonės įsideda saldainį, dešrytės gabaliuką. Tai pirmas kartas ar žioplumas, nori pabandyti, įsideda į kišenę ir pamiršta. Tokius žmones tampyti po teismus neprotinga ir neproporcinga. Procesas brangus, tačiau ne tik finansiškai verta įsigilinti į mažai pavojingas veikas. Tai atima ir begalę laiko. Galime prisiminti kuriozinį atvejį, kai senolis paėmė maišelį iš prekybos centro.

Kitą kartą kyla klausimas ir dėl apsaugos darbuotojų, kurie kviečia policiją. Atvykę pareigūnai užkuria visą mechanizmą, kuris atima daug laiko, lėšų. Ir galiausiai baigiasi niekuo.

Daugiau pokyčių

– Nelieka nepilnamečių nuo 14 iki 16 metų atsakomybės?

– Atsakomybė kils nuo 16 metų. Lieka galimybė nepilnamečio nebausti, o medžiagą perduoti specialistams, nes gal jam paprasčiausiai reikia pagalbos.

– Naujajame kodekse nelieka arešto bausmės. Ar tokį sprendimą lėmė susidariusios eilės atsėdėti parų?

– Taip, dabar yra eilės. Teisminė praktika eina bausmių švelnėjimo linkme. Galbūt finansinės bausmės žmonėms yra labiau skausmingos. Gal jos bus veiksmingesnės nei arešto bausmės. Pats arešto bausmės įgyvendinimas yra didelė finansinė našta valstybei.

Visi iš areštinių bus paleisti. Tačiau tie, kurie nespės atsėdėti parų, neišvengs atsakomybės. Institucijos teikimu, areštas bus keičiamas į baudą arba viešuosius darbus. Geriau asmeniui leisti dirbti visuomenei naudingus darbus, nei laikyti jį uždarytą tarp keturių sienų ir dar finansuoti.

– Nuobaudų sumažėja ir lieka trys: įspėjimas, bauda ir alternatyva – viešieji darbai. Baudą nustatytais atvejais bus galima keisti į viešuosius darbus. Kas dar naujo?

– Specialiosios teisės atėmimas, turto konfiskavimas, įpareigojimas dalyvauti alkoholizmo ir prevencijos ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, socializacijos, bendravimo su vaikais tobulinimo, smurtinio elgesio keitimo ar kitose programose ir kursuose.

Nauja poveikio priemonė – draudimas lankytis viešose vietose. Čia labiau susiję su neblaivių asmenų pasirodymu viešose vietose, viešosios tvarkos drumstimu.


10 tūkst. – tiek bylų išnagrinėja penki teisėjai Kauno apylinkės teisme. 30 bylų per dieną tenka vienam teisėjui.

3 704 – išnagrinėtos bylos dėl pažeidimų, kuriais kėsintasi į svetimą nuosavybę.

2 333 – Kelių eismo taisyklių nusižengimų bylos.

1 391 – byla dėl pažeistos viešosios tvarkos, alkoholinių gėrimų vartojimo, melagingų pranešimų.

GALERIJA

  • Vairavai neblaivus – keliausi į kalėjimą
  • Vairavai neblaivus – keliausi į kalėjimą
  • Vairavai neblaivus – keliausi į kalėjimą
Elijaus Kniežausko nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (32)

darius

kam tiek daug vargai berasydamas TM geriau saudit ir viskas pigiau iseitu.o tai prigalvojai darbai aro prieziura

TM

Sveikintinas įstatymų keitimas. Deja jis nepadės. Per švelnios bausmės. Pataisos namai irgi nepadės. Reikėtų tokių pakeitimų ATPK ir BK: 1) Jeigu yra parodoma daugiau negu 1 promilė alkoholio - vairuotojo pažymėjimo konfiskavimas 10 metų+ su perlaikymu ir spec. brangių kursų išklausymu + bauda 100 tūkst. Eur ją išmokant dalimis visą gyvenimą; 2) neturint turto, pajamų ir pan.: a) automobilio konfiskavimas; b) vairuotojo pažymėjimo konfiskavimas 10 metų+ su perlaikymu ir spec. brangių kursų išklausymu; c) laisvės atėmimas bausmę atliekant pataisos namuose dirbant įvairius darbus + pareigūnams su ginklais prižiūrint darbas, naudingas visuomenei: aplinkos švarinimas, šiukšlių vežimas, gamyklų statymas, griovimo darbai ir kiti patys purviniausi darbai prižiūrint ,,ARO" ar kitiems pareigūnams. Žinoma 2 punktui reiktų skirti papildomų lėšų iš valstybės biudžeto, bet manau, kad jos greitai atsipirktų priverstinai priverčiant nuteistuosius dirbti. Tai įvedus, tada statistikas vertinkit.

Vadilius

Vadilius Keistas požiūris.Nejau Lietuvoje kalėjimai pustuščiai.Pirmiausia turi galioti pagrindinė nusikaltimo prevencijos taisykle-ATIMTI IŠ NUSIKALTELIŲ PASAULIO PINIGUS.Pagavus už vairo išgėrusi pirmą kartą skiriama bauda pvz 10000 eurų ir konfiskuojamas automobilis. Automobilį konfiskuoti ir tuo atveju jei jis vogtas.Tegul savininkas bylinėjasi teisme.Pagavus antrą kartą tik keičiasi pagal progresija bauda - 50000eur . Trečią kartą - 100000 eur. Baudos visiems vienodos.Ir tik negalint išieškoti baudų, skirti laisves atėmimą.Teisių neatiminėti, nes, kaip taisykle, po paros laiko išgėrimo pasekmių nelieka.Teisių atėmimas tai jau kerštas (pilnai sveikam žmogui neleidžiama vairuoti) ko teisėtvarkoje neturėtu būti Tegul atidirbinėja baudą.Neblogai ir ženklas metus laiko ant automobilio-Už vairo girtuoklis
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS