Degalų verslas mato neigiamą didesnių akcizų poveikį, ekonomistai – labiau teigiamą | Diena.lt

DEGALŲ VERSLAS MATO NEIGIAMĄ DIDESNIŲ AKCIZŲ POVEIKĮ, EKONOMISTAI – LABIAU TEIGIAMĄ

Nuo sausio padidėjus dyzelino ir suskystintų naftos dujų (SND) akcizams, degalinių atstovas teigia, kad tai neigiamai paveiks ekonomiką, brangins maistą ir didins infliaciją, nors degalinės pokyčių neturėtų pajusti. Tuo metu ekonomistai sako priešingai – didesnių mokesčių įtaka tiek visai ekonomikai, tiek infliacijai bus labai maža.

„Čia labai didelis smūgis visai Lietuvos ekonomikai, žmonėms, pramonei“, – BNS sakė Lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius Vidas Šukys.

Jis pridūrė, kad didesni dyzelino akcizai gali turėti įtakos krovinių vežėjams, o padidinus akcizą SND, kurios naudojamos maisto, pieno pramonėje, šie produktai pabrangs.

„Mes esam tranzitinė valstybė, langas į Europos Sąjungą, pas mus degalai turi būti pigiausi, jeigu norime išlaikyti (klientus – BNS), pigesni negu Latvijoje, pigesni negu Lenkijoje. Jeigu dabar pakėlėm 4 centus, o kaimyninėse šalyse nepasikeitė, tai mes per tranzitą prarasim“, – aiškino Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas.

„Galbūt verslininkai ieškos kitų būdų, bet jos labai naudojamos maisto pramonėje, pieno pramonėje, nes tai buvo pigiausia energetinė rūšis ir jiems reikia daug garo, šilto vandens atlikti įvairius procesus. Tai buvo tos dujos naudojamos, žmonės investavo į specialias talpas joms. (...) Tikrai stiprus ekonominis smūgis, ypač infliacijai, tą ekonomistai ne visada gerai įvertina, manau“, – kalbėjo V. Šukys.

Čia labai didelis smūgis visai Lietuvos ekonomikai, žmonėms, pramonei.

 

 

Paukštininkystės asociacijos vadovo Gyčio Kauzono teigimu, didėjantis suskystintų naftos dujų akcizas turės neigiamos įtakos visai maisto pramonei.

„Vien tik paukštininkystės sektoriui tai atneš papildomus apie 5 mln. eurų kaštų. Atitinkamai tai turės atsispindėti ir produkcijos kainose“, – LRT televizijai sakė G. Kauzonas.

Mažmeninės prekybos tinklo „Norfa“ savininkas Dainius Dundulis teigia, kad grupės išlaidos per metus augs apie 250 tūkst. eurų.

„Esu paskaičiavęs, kad jei tą patį kiekį pirktume, tai šiais metais mums reikėtų sumokėti papildomai apie 250 tūkst. eurų“, – LRT sakė D. Dundulis.

Aplinkos viceministras Kęstutis Šetkus pabrėžė, kad toks pat akcizas verslui galiojo ir iki šiol, tačiau įmonės naudojosi gyventojams skirtomis lengvatomis. Anot jo, jos turėjo būti panaikintos, nes daug SND buvo vežama iš Rusijos.

„Akcizas verslui, jis nesikeitė. Tie 304 eurai (be PVM – BNS) buvo ir pernai, ir užpernai. Tiesiog dalis verslo naudojosi galimybe naudotis buitinių vartotojų sumažintu akcizu“, – LRT sakė viceministras.

Tuo metu „Swedbank“ ekonomisto Nerijaus Mačiulio teigimu, surinkti didesni mokesčiai ekonomikai padarys daugiau teigiamos įtakos nei kiek pakilusios kainos, o SEB banko ekonomisto Tado Povilausko skaičiavimu, įtaka infliacijai gali siekti vos iki 0,1 procento.

Žmonės nevažiuos 40 kilometrų iki Kauno automobiliu, kad persėstų ant paspirtuko.

 

„Kadangi svoris dyzelino bendroj infliacijoj yra 2 procentai, tai jeigu padidėja dyzelino kaina 3,1 proc., tai daro 1,2 proc. įtaką kurui, tai iš esmės įtaka yra 0,1 procento visos infliacijos. Tai nėra daug kalbant apie visą infliaciją. Čia nieko ypatingo, ypač turint omeny, kad pati dyzelino kaina, ji yra svyruojanti“, – BNS sakė T. Povilauskas.

„Bus daugiau surinkta lėšų į biudžetą, todėl galima mokėti didesnius atlyginimus viešojo sektoriaus darbuotojams, krašto apsaugai ir kitoms svarbioms sritims, tai manau, kad apskritai, tai yra tie mokesčiai, kurie daro mažiausiai žalos ekonomikai ir dėl to nereikėtų dramatizuoti šitos situacijos“, – BNS nurodė N. Mačiulis.

N. Mačiulis taip pat pabrėžė, jog šiuo metu maisto kainos yra nepagrįstai didelės, o įmonių peno maržos – padidėjusios.

„Per 2022 metus daugelio maisto prekių kainos augo daugiau negu žaliavos, energijos ištekliai ir daugelyje sektorių pelno maržos yra padidėjusios. Turbūt šiemet jos grįš prie normalaus dydžio. (...) Vien pakilusios žaliavos, sąnaudos, jos nėra tokios, dėl kurių galėtų kilti kaina galutiniams vartotojams. Šiuo metu kainos galutiniams vartotojams yra pakilusios nepagrįstai“, – sakė ekonomistas.

V. Šukys pripažino, kad dyzelino kainai pakilus iki 5 centų už litrą žmonių poreikiai nesikeis: „Žmonės nevažiuos 40 kilometrų iki Kauno automobiliu, kad persėstų ant paspirtuko“.

„Jeigu man reikės, aš pirksiu ir važiuosiu. Va čia yra (esmė – BNS). Tai degalinė nuostolių neturės, nes žmonių poreikiai – jie yra“, – sakė V. Šukys.

Seimui gegužę priėmus „žaliųjų“ kuro akcizų paketą, nuo 2025 metų dyzelino akcizas bus suvienodintas su benzino, o nuo 2026 metų jis viršys benzino akcizą. Tokiu būdu valdžia siekia skatinti rinktis mažiau taršų kurą. 

Aplinkos ministerijos skaičiavimais, litras dyzelino degalinėse dėl to kasmet brangs 4–6 centais, o nuo 2025 metų variklių degalams įvedama anglies dvideginio (CO2) dedamoji jų kainą kasmet didins dar 3 centais.

Tuo metu SND akcizas nuo sausio siekia 368 eurus už toną (su PVM), o nuo kitų metų įvedus CO2 dedamąją akcizas sieks 405 eurus, o 2030 metais – 590 eurų.

Rašyti komentarą
Komentarai (4)

Senukas

Putinas sukele kara reik pinigu gynybai

akcizas ir pvmas

ar valdzia galvoja ?jie turi tik beda žemiau juosmens.

GGG

Viskas daug papraščiau gamybos procese benzinas, produktas nr 1, dizelis pagerinta atlieka, toliau mazutas, dujos ir tt. išpopuliarėjus dizeliniam auto DK sunaudojama daugiau...tai kur dėti benziną, ankščiau benza suėsdavo karinė technika, bet ištobulinus diz variklius ir tie perėjo ant DK varikliu...taigi reikalingas vartojimo perskirstimas, o ekologija čia paskutinėje vietoje...
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS