Vilniaus miesto tarybai teikiamas projektas, pagal kurį nuo kitų metų sausio ketinama apmokestinti įvažiavimą į senamiestį. Taip tikimasi apsaugoti UNESCO paveldu laikomą senamiestį ir surinkti papildomų lėšų.
Gyventojai pritaria
Balandį atlikusi apklausą savivaldybės įmonė "Susisiekimo paslaugos" pastebėjo, kad per dieną senamiestį – pačią jautriausią sostinės zoną – pervažiuoja 60 tūkst. automobilių, kurie kelia triukšmą ir didina taršą. Apie 40 proc. jų senamiestį tiesiog kerta.
Siekdama užkirsti kelią tranzitui senamiesčiu, miesto valdžia ketina apmokestinti įvažiavimą į šį rajoną. Projektą parengusios įmonės "Susisiekimo paslaugos" vadovas Vaidotas Antanavičius pabrėžė, kad tam pritaria visi senamiesčio gyventojai ir pusė likusių vilniečių.
Prieš užkardą lygūs visi
Vienkartinis leidimas įvažiuoti į senamiestį kainuos 10 litų, mokant grynaisiais pinigais. Atsiskaitant specialia kortele, kuria greičiausiai taps e. bilietas, įvažiuoti kainuos perpus pigiau – 5 litus. Pusmečiui leidimas įvažiuoti kainuos 625 litus. Tiek pat teks pakloti taksi bendrovėms už metinį leidimą patekti į senamiestį, o metams – 1,25 tūkst. litų.
Vietos gyventojams, vilniečiams, turintiems negalią, ir autobusų bendrovėms įvažiavimas į senamiestį metams kainuos 60 litų. Tiek pat pakloti privalės ir specialiosios tarnybos: priešgaisrinės saugos, policijos, greitosios medicininės pagalbos ir avarinių tarnybų darbuotojai. Tiek kainuos ne kortelė, o įrenginys ant automobilio stiklo, kuris automatiškai privers užkardą pakilti. Mokestis nebus taikomas tik motociklų, mopedų, motorolerių ir dviračių vairuotojams. Tiesa, dėl motociklų eismo ribojimo bus svarstoma papildomai.
"Greitoji pagalba ir policija į senamiestį nebevažiuos. Jeigu turės susimokėti ir prekių į senamiesčio parduotuves tiekėjai, mūsų prekės pabrangs. Pati tvarka ydinga", – nuomone dalijosi tarybos narė Jūratė Žeimienė.
Nenorintiems mokėti už įvažiavimą klausimo rengėjai pasiūlė senamiestį aplenkti kitomis gatvėmis arba palikti automobilį rajono prieigose įrengtose stovėjimo aikštelėse. Žada, kad aikštelių atsiras ir daugiau. Pageidaujantys pasistatyti automobilį pačiame senamiestyje, šia paslauga turėtų naudotis pigiau. Pirmos dvi valandos už aikštelėje paliktą automobilį kainuos po litą.
Įves nuolatines korteles
Vietos gyventojams bus įteikiamos specialiosios nuotolinio nuskaitymo principu veikiančios kortelės. Laikomos prie priekinio automobilio stiklo jos pasiųs signalą užkardui, kuris automatiškai pasikels.
Kortele galės naudotis tik tas asmuo, kurio automobilio numeris pažymėtas dokumente. Iš visų, kurie nesilaikys šio draudimo, ketinama atimti ilgalaikius leidimus. Kitą ilgalaikį leidimą pažeidėjas galės įsigyti tik po metų nuo dokumento atėmimo dienos.
Kad netektų neteisėtai dalytis, specialistai numatė galimybę vienam gyventojui išduoti ne daugiau kaip tris ilgalaikius leidimus trims skirtingoms transporto priemonėms. Ši lengvata taikoma senamiestyje gyvenančioms šeimoms arba įmonėms, turinčioms ne vieną automobilį. Leidimą patartina saugoti kaip savo akį, nes už dublikato išdavimą teks pakloti dar 60 litų.
Taryba pritarė klausimo pateikimui. Galutinis sprendimas dėl eismo ribojimo senamiesčiu turėtų būti priimtas liepą.
Vilniečiai idėjai nepritaria
Nors pagal "Susisiekimo paslaugų" pateiktus duomenis daug kas nepritarė, kad būtų apmokestintas įvažiavimas į senamiestį, vakar "Vilniaus dienos" kalbinti žmonės turėjo kitokią nuomonę.
"Aišku blogai, kad apmokestins. Nežinau, kas čia bus. Ir taip prekiautojai jau iš Pilies gatvės traukiasi, nes nepavyksta išsilaikyti. Žmonės pinigų neturi, turistų nėra, neturi kaip atskristi, o mums valdžia nori dar padėtį apsunkinti, kiek gali spausti žmones? Gal po dešimt metų, jei gyvenimas pagerėtų, tuomet galėtų apmokestinti", – piktinosi Pilies gatvėje suvenyrais prekiaujanti Nijolė Bubienė.
Rinkliavos idėja kelia abejonių ne tik dėl dar didesnio žmonių apsunkinimo, bet ir to, ar tikrai pavyks surinkti planuojamas lėšas. "Kiek senamiestyje yra miesto įstaigų, ką, jie patys save apmokestins? Iš biudžeto išlaikome, o paskui imame patys iš savęs pinigus, įdomus pinigų ėmimo mechanizmas. Siūlyčiau apskritai orą apmokestinti ne tik senamiesty, o visoje Lietuvoje, – ironizavo senamiestyje dirbantis Alvydas Balinskas. – Esmė yra turbūt žmonių mentalitetas. Jei jie gyventų geriau, gal ir mąstytų kitaip, rūpintųsi ekologija, tuo, kad mieste oras būtų neužterštas, ir panašiai. Dabar, kai apstu kitokių bėdų, tai tikrai ne pats aktualiausias klausimas."
Itin skaudus šis klausimas senamiestyje dirbantiems verslininkams. "Pas mus į kinų smuklę Užupyje "Naujieji Rytai" žmonės dažnai ateina kaip tik dėl to, kad gali netoli pasistatyti automobilį. Jei jiems už tai, kad galėtų atvažiuoti į senamiestį pavalgyti, reikės mokėti dar papildomus pinigus, kažin ar jie ryšis. Kiek žmonių gali sau leisti eiti iki pietų vietos keliolika minučių? Įvažiavimo į senamiestį apmokestinimas kai kuriuos verslininkus gali sužlugdyti", – nerimo dėl ateities neslėpė restorano projektų vadovas Leonas Aksomaitis.
Naujausi komentarai