Susirinkusieji pasisakė prieš planuojamas didinti bilietėlių kainas, akcentavo, jog tai gali paskatinti mažiau žmonių naudotis viešuoju transportu.
Protesto akcijos metu dalyviai laikė plakatus su užrašais „Neveiskit zuikių“, „Tvaraus ir visiems prieinamo viešojo transporto“, „Dar vienas skurdo mokestis?“, „Neleiskite Kaunui tyčiotis“, mušė būgnais.
„Manau, labai pavojinga dabar, kai jau yra problemos su kamščiais, klimato kaitos milžiniška problema, mes turim kuo daugiau naudotis viešuoju transportu ir jo branginimas tikrai padidins problemas“, – BNS sakė akcijoje dalyvavęs 22 metų studentas Tadas Jonušas.
23 metų skolų išieškotojos Emilijos nuomone, priimant tokius sprendimus, viešasis transportas tampa vis mažiau prieinamas.
„Yra sakoma, kad Vilnius, Lietuva labiau nori būti ekologiškesnė, bet pakelia kainas. Vos ne dabar gaunasi pigiau išsinuomoti boltą kokį nors ir nuvažiuoti, negu kiekvieną kartą važiuoti su autobusu kažkur“, – BNS sakė mergina.
62 metų Kęstutis Paukštė BNS teigė, jog sudėtinga pragyventi iš gaunamos neįgalumo pašalpos, o pakėlus bilietų kainas, dar daugiau lėšų tektų kelionėms viešuoju transportu.
„Reikia man pas gydytojus važiuoti į mėnesį po kelis kartus ir daugiau, tai jeigu pakels, invalidumas, žinot kiek aš gaunu? 600 eurų, tai jeigu dar kainą bilietams pakels, tai kaip pragyventi?“ – svarstė K. Paukštė.
Liudmila Novikova į protesto akciją atvyko iš Molėtų rajono, besirūpindama savo anūko gerove.
„Šiandien esu čia daugiau dėl savo anūko moksleivio, – BNS sakė 73 metų moteris. – Anūkas, iš kur jis pinigėlių paims? Apie studentus irgi tyliu. Tokios kainos, jie irgi nori gyventi, ir apsivilkti, nueiti į parduotuvę skanesnio ko nors.“
Siūlymai dėl kainų gali kisti
Sostinės savivaldybės administracijos direktoriaus Adomo Bužinsko teigimu, Vilnius turi du pasirinkimus – nedaryti nieko ir palikti viešojo transporto sistemą tokią, kokia ji yra dabar, arba ją atnaujinti ir paversti patogesne vartotojams. Renkantis pastarąjį variantą, turi didėti ir finansavimas.
„Mes turime du variantus tokiu atveju – arba dalintis tą naštą kartu su viešojo transporto vartotojais, kaip yra Vakarų Europos šalyse, kur apie 30 proc. yra pajamos iš bilietų lyginant su dotacija. Arba tiesiog tuos kaštus dengti kitomis sritimis – nuo švietimo, sporto, gal nuo socialinių reikalų, gatvių remontų ir panašiai“, – žurnalistams trečiadienį sakė A. Bužinskas.
Anot jo, administracijos pateiktas pasiūlymas subalansuotai padalija finansinę naštą tarp savivaldybės ir keleivių, tačiau siūlomos kainos greičiausiai bus peržiūrėtos.
„Tikrai bus ne vienas siūlymas iš politikų greičiausiai tas kainas peržiūrėti. Mes skaičiuosime kiek tai galėtų atsiliepti miesto biudžetui ir galutinį sprendimą priimsime bet kokiu atveju kovo mėnesį“, – kalbėjo A. Bužinskas.
Sostinės meras Valdas Benkunskas patikino, jog nėra siekiama transporto finansavimo naštą perkelti vartotojams, o prieš priimant šį sprendimą laukia ilgos diskusijos.
„Nesiekiam ant visų keleivių, ypač tų kurie nuolat keliauja viešuoju transportu, visus kaštus perkrauti, bet ką šiandien norim, tiesiog parodyti visus skaičius, kiek kas kainuoja, pradėti diskusiją. O kokie galutiniai sprendimai bus, dar tikrai sunku pasakyti, svarstysim dviem stadijom, per mėnesį laiko turėsim diskusijas. Gali būt, kad bazinis sprendimas, kurį šiandien administraciją pristatys, bus modifikuojamas“, – žurnalistams trečiadienį sakė meras.
Tuo metu savivaldybės įmonės „Judu“ vadovė Loreta Levulytė-Staškevičienė tvirtino su protestuotojais susitikusi dar antradienį. Ji vylėsi rasti visus tenkinantį sprendimą.
„Mes šiandien juos irgi kviečiam pasikalbėti, dar papildomai pristatyti situaciją, kad tam geresniam supratimui, vardan ko daromos tos investicijos. Mes apie tą patį esam, tik jie turbūt šiek tiek dar ne itin įsigilinę į tą visą planą iki 2030-ųjų metų“, – teigė įmonės vadovė.
Bilietėlių kainos augtų bene dvigubai
Savivaldybės siūlymas didinti kelionių viešuoju transportu kainas Vilniaus tarybai bus pateiktas trečiadienį.
Populiariausio – vienkartinio 30 minučių galiojančio bilieto kainą siūloma didinti nuo 65 centų iki 1,25 euro, tuo metu 60 minučių bilietas brangtų nuo 90 centų iki 1,75 euro.
Mėnesinio bilieto kaina išaugų 16 eurų ir jis kainuotų 45 eurus (tik darbo dienomis – 40 eurų). Tuo metu metinis bilietas kainuotų 480 eurų – kaina išaugtų 170 eurų (tik darbo dienomis – 425 eurus).
Pritarus pokyčiams, iki 7,5 euro augtų ir vienos dienos bilieto kaina, trijų dienų bilietas kainuotų 13,5 euro. „Statyk ir važiuok“ aikštelės tarifas kiltų iki 1,25 euro. Brangtų ir 12 mėnesių bilietas keleiviams, sulaukusiems 80 metų ir vyresniems, jis kainuotų 10 eurų.
Taip pat siūlomi nauji bilietai. Tarp jų – šeimos bilietas, kuris kainuotų 3,5 euro, atsirastų 10–15 bei 16–25 žmonių grupėms skirti bilietai.
Visos lengvatos liktų galioti pagal dabar veikiančią tvarką.
Savivaldybės duomenimis, praėjusiais metais iš bilietų „Judu“ surinko apie 34 mln. eurų, tuo metu dotacijos iš miesto biudžeto siekė 84 mln. eurų.
2027-aisiais planuojama rengti viešuosius konkursus naujiems maršrutams, kurie turėtų leisti labiausiai nutolusių savivaldybės vietų gyventojams viešojo transporto laukti ne ilgiau nei 15 minučių, o iki 2030-ųjų maršrutuose turėtų kursuoti 824 naujos transporto priemonės.
Padidinus viešojo transporto kainą, kiekvienais metais Vilniaus miesto savivaldybėje iš bilietų būtų papildomai surinkta apie 20 mln. eurų.
Kovo mėnesį tarybai pritarus kainoraščio pasikeitimui, jis įsigaliotų nuo liepos 1-osios.
Kainos Vilniaus viešajam transportui nebuvo keistos nuo 2013 metų.
(be temos)
(be temos)
(be temos)