-
Lietuvis doktorantas – tarp 18 geriausių pasaulio jaunųjų mokslininkų 1
Jame buvo pateiktas inžinerinis galvosūkis, kurį reikėjo įgyvendinti sukūrus elektrinę schemą ir patikrinus jos veikimą su konkurso organizatorių nurodyta programine įranga.
Tarp aštuoniolika geriausių pasaulio jaunųjų mokslininkų, kurie teisingai išsprendė šį pateiktą galvosūkį, pateko Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Elektronikos fakulteto Kompiuterijos ir ryšių technologijų katedros doktorantas Aleksandr Vasjanov.
Lietuvio doktoranto vardas atsidūrė greta tokių garsių, elektronikos inžinerijoje lyderiaujančių, universitetų kaip Texas A&M University, University of California (Berkeley), Korea University, KU Leuven, Tsinghua University ir kt. jaunųjų mokslininkų vardų, rašoma universiteto pranešime.
Doktoranto disertacijos vadovo, VGTU Kompiuterijos ir ryšių technologijų katedros docento dr. Vaidoto Barzdėno teigimu, konkurso užduotis išties buvo iššūkis, mat tokio tipo „galvosūkius“ dažniausiai sprendžia ne vienas inžinierius. „Elektronikos inžinerijos pramonėje tokių uždavinių sprendimuose dalyvauja inžinierių komandos pradedant vystyti naujausius elektronikos gaminius, kuomet elektronikos inžinieriams pateikiama tik idėja, o jie bando realizuoti ją įvairiais inžineriniais sprendimais. Tada jie kuria ir bando įvairius schemotechninius sprendimus, juos kompiuteriniu būdu modeliuoja, siekdami įsitikinti teisingu šios idėjos įgyvendinimu. Tai bene vienas iš sunkiausių etapų projektuojant bei gaminant šiuolaikinius elektronikos gaminius“, – atkreipė dėmesį V. Barzdėnas.
Anot jo, doktoranto patekimas tarp 18 uždavinį išsprendusių jaunųjų pasaulio mokslininkų dar kartą įrodo, kad lietuviai mokslininkai savo lygiu ir žiniomis nenusileidžia garsiausiems pasaulio universitetų jauniesiems mokslininkams, o kartais savo pastangomis, žingeidumu pastaruosius ir lenkia.
Pats A. Vasjanov pasakojo, kad konkurso užduotis pasirodė įdomi tuo, kad reikėjo sukurti principinę elektrinę schemą, kurios išėjime būtų generuojamas atitinkamų įvardintų parametrų ir formos signalas. „Tokio tipo užduotys lavina ne tik elektrinių schemų projektavimo ir tyrimo įgūdžius, bet ir skatina mąstyti plačiau, nei sprendžiant standartines schemų parametrų optimizavimo problemas. Tokie konkursai yra puiki galimybė pasitikrinti savo žinias ir gebėjimus lyginant su kitais pasaulio universitetais. Be to, atsiveria puiki galimybė susipažinti su kitais tos srities specialistais ir ateityje vystyti bendrus projektus", – sakė jis.
Pasak V. Barzdėno, siekdami surasti elektronikos inžinerijos talentų, IEEE SSCS universitetams pasiūlo panašių galvosūkių kiekvienais metais. „Jų tikslas – identifikuoti aukščiausio lygio specialistus ruošiančius universitetus bei skatinti jaunuosius mokslo talentus „išlysti iš pogrindžio“ ir dalyvauti tarptautinėse konferencijose. Šiais metais toks galvosūkis buvo įveikiamas ir mūsų doktorantui. Tiesa, savo gebėjimus Aleksandras jau įrodė 2015 m. tapdamas Lietuvos mokslo akademijos laureatu bei kasmet būdamas Lietuvos mokslo tarybos stipendininku“, – sakė V. Barzdėnas.
Konkurso laureatai bus apdovanoti piniginiais prizais, apmokant jų dalyvavimą tarptautinėse konferencijose arba narystę Elektros ir elektronikos inžinierių instituto, Kietojo kūno grandynų draugijoje bei padėkomis šios draugijos publikuojamuose žurnaluose.
Inžinerinį galvosūkį galite rasti čia.
-
Pabėgti iš aklino kambario per 60 minučių 2
Mobilieji telefonai užrakinti seife. Už nugarų trinktelėjo sunkios senovinės durys ir pasigirdo užrakto trakštelėjimas. Laikrodis pradėjo skaičiuoti sekundes. Iš pabėgimų kambario reikėjo ištrūkti per valandą.
Galvosūkiai, o ne siaubas
"Nieko nereikia laužyti, paveikslų nekilnokite, kaktuso nelieskite – jis tikras, už jo niekas nesislepia, gėrimų nevartokite, panaudotą daiktą palikite – daugiau jo neprireiks, rastas užuominas perskaitykite garsiai, kad girdėtų visi komandos nariai, – mintyse dar skambėjo pabėgimų kambario "Bėglys" įkūrėjo Dariaus Krasausko žodžiai. – Žaidimas atskleidžia žmonių charakterius, psichologiją, komandinį darbą. Jei atsiranda lyderis, dažniausiai ištrūkstama greičiau, jei niekas nenori pasiduoti kito įtakai ir visi nori būti lyderiais, dažniausiai pabėgama lėčiau."
Senoji taverna Ryšių istorijos muziejuje kvietė į nuotykių ir galvosūkių pasaulį. Prieš iššūkį priėmusių nuotykių ieškotojų akis atsivėrė labirintas, daugybė spynų, seni baldai, žvakidės, paveikslas, senas žemėlapis, bokalas, paslaptingo gėrimo pripildyti buteliai, grandinės, skrynelės, užrakinti stalčiai.
"Tai – ne siaubo kambarys, kuris gąsdina žmones, o galvosūkių, – pabrėžė D.Krasauskas. – Nors visada atsiranda žmonių, kuriuos reikia raminti, kad ten baisybių, gyvačių, tarakonų, žiurkių, kraujo ar baisių spąstų nėra."
Tiesa, buvo žmogus, kuris jaučia paniką uždaroje erdvėje. Organizatoriai sutarė, kad jie atidarys duris belangėje tavernoje, jei vyrui pasidarys bloga. Tačiau to neprireikė, nes panikos bijojęs vyras, pamiršęs visas baimes, pasinėrė į galvosūkių nuotykį.
Rekordas – 32 minutės
"Tai – keliautojo dovana, kurią jis atsivežė iš paslaptingos Kretos salos. Ten labirinte rado šį Minotauro ragą, kuris padėjo jiems atrasti šį teisingą kelią..."
"Sveiki atvykę, mieli keliautojai, jei norite įsipilti stiklą mano prabangaus lengvo vyno, iš pradžių įpilkite jo savo kolegai, nes ten gali būti mirtini nuodai..."
Ką sako šios užuominos? Koks užrakintos skrynelės kodas? Koks ten skaičius virš G raidės? Kaip paimti raktus iš labirinto? Gal reikia sudėti skaičius? Greičiau, laikas senka!
Garsiai ir mintyse vienas kitą keičia klausimai, o karštligiškai neretai besiblaškančius nuotykių ieškotojus nudžiugina komandos nario šūksnis: "O, geras, radau! Šitą reikia panaudoti!"
Rekordas – 32 minutės – priklauso itin patyrusiai komandai, kuri išbandė beveik visus pabėgimų kambarius Lietuvoje.
Ilgiausiai viena komanda ištrūko iš kambario per pusantros valandos. Be to, kiekvienai užduočiai gavę dar bent po penkias papildomas užuominas.
"Nesinori atrakinti durų ir paskelbti – jūsų laikas jau baigėsi, – prieš įleisdamas kalbėjo Darius. – Nors kartais reikia įeiti į vidų, kai žmonės pamiršę, kad šiame žaidime nereikia naudoti jėgos, kažką pradeda laužyti."
Penkiametės sprendimas
Pirmasis pabėgimo kambarys, pasinaudojant populiarių kompiuterinių žaidimų idėja, buvo įkurtas Japonijoje 2008 m. Šiuo metu pasaulyje yra daugiau nei pustrečio tūkstančio pabėgimų kambarių.
Didžiausias pabėgimo žaidimas buvo organizuotas Singapūre, Yio Chu Kang stadione. Jame vienu metu dalyvavo daugiau nei 4 000 žaidėjų.
"Mus dažniausiai aplanko skirtingos komandos. Sunkiau sekasi keturiolikmečiams. Jiems reikia daug užuominų. Jaunesniems pavyksta lengviau surasti užuominas, jas greičiau perpranta, tačiau dėl skubėjimo privelia klaidų, o vyresni, priešingai, viską daro lėčiau, tačiau tiksliau, todėl pabėgimo laikas panašus, – pasak Dariaus, atvyksta ir šeimos, kurias sudaro kelios kartos – vaikai, tėvai, seneliai. Spręsdamas užduotis kiekvienas atranda tai, kas jam geriau sekasi. – Buvo atvykusi didelė komanda su penkiamete mergaite. Kol visi suko galvą, kaip išspręsti užduotį, mergaitė tiesiog priėjo ir ją išsprendė."
Bus dar sunkiau
Organizatoriai matė ir komandų, kurios randą teisingą atsakymą... neteisingai išsprendę užduotį. Arba atrakina spynelę neturėdami tikslaus kodo.
"Tai – nesuvokiama, nes keturių skaičių kodinė spynelė turi daugiau nei penkis tūkstančius kombinacijų, o galvosūkis turėjo daugiau nei 10 tūkstančių variantų", – šypsojosi D.Krasauskas.
Naują pabėgimų kambarį Darius su kolegomis ilgai testuoja. Jo komandoje yra elektronikos specialistas, baldžius, jis pats kuria užduotis.
Lapkričio pabaigoje Darius planuoja praverti ir užtrenkti už nuotykių ir galvosūkių gerbėjų nugarų dar vieno pabėgimo kambario duris.
Tai bus serijinio žudiko, sudvejintos asmenybės kambarys, iš kurio reikės ištrūkti per valandą. Bus dar sunkiau. Ir šį kartą – baisiau.
Kambariai vienas nuo kito labai skiriasi
Kambarių užduotys skiriasi pagal sudėtingumą. Pagal įgyvendinimo tipą jos būna elektroninės, mechaninės ir loginės. O norint įveikti kambarį reikia surasti, pastebėti ir sugalvoti. Būtina visų trijų savybių kombinacija. Tiesa, tai gali būti skirtingų žmonių savybės, nes pabėgimo kambariai - komandinė pramoga. Dauguma kambarių priima 4-6 lankytojus. Bet yra kambarių ir skirtų labai mažoms ar itin didelėms grupėms.
Pabėgimo kambariai ir šventės
Įprastai pabėgimo kambariuose užkandžiauti ar ragauti gėrimus draudžiama. Tačiau yra kambarių, kuriuose galima švęsti gimtadienius ir suderinti intelektualią pramogą su vakarėliu.